Marquant M700 (Jula AB Art. NO. 920-471) Teknisk tråd

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Arglo, 30 jul 2012.

1. Bludruff

Bludruff Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

jag gjorde som arglo beskrev några inlägg tidigare och satte igång flygläge och något mer,upplever inte längre att det går långsamt.
    kollade med tp test och hade ner 8mbit och det stämmer bra med va jag betalar för.

onroads gillar detta.
  2. Arglo

Arglo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Glad att det hjälpte, du kommer märka bättre batteri tid med.

Jag är ledsen men att lägga upp en dropbox med en firmware är inte tillåtet.
    Och bara för att ni nu sagt i flera posts att det inte fungerar har ja precis laddat ned filen igen från länken jag postade ovan.
    Jag kan länka sidan som länken tar er för nedladdnings valen för den exakt moden. VARNING! använder ni denna firmware kan ni förstöra garanti/device....sorry att jag tjatar men ibland klickar folk bara på länkar och läser inte historiken. Kameran blir upp och ned.
    http://115.com/file/e7nrlkfw# sun4i-crane-q701-HC.img
    Nej jag är inte kines, men som sagt har man jobbat många år med prototyp testning så har man fångat upp en del nyttiga kunskaper.
    Vi har inte möjlighet att ladda ned denna firmware på annat sätt än alternativ 1 av de fyra (den till vänster)
    Du behöver ladda ned 115.com peer programvara, de är stora i asien.
    Öppna programmet och öppna sidan med länken ovan, kopiera adressen och är programmet är öppet fångar den automatisk upp den. nedladdningshasigheten från denna är ovanligt bra för att vara från asien.
    Jag är lite nervös bara att ni byter firmware bara för att det går.
    Varför jag laborerar med detta just nu är för att se om det finns delar vi kan plocka ur andra firmwares så stt vi till sist kan få ihop en Cyanogenmod typ.
    Alltså för att förtydliga, firmwaren maskinen kommer med fungerar perfekt med.
    Firmwaren som är original i era M700 är nyare!
    Jag köpte en 3e M700 idag av en hjälpsam kille på Jula i Uppsala.
    Så nu ska jag försöka rippa en helt fabriksny rom från den.
    I värsta fall får frugan en manlig rosa M700 istället för hennes vita nu ;)
    Inte helt säkert att det går men vi kan alltid hoppas.

Jag är ledsen att jag inte hunnit med att ta itu med bluetooth förfrågningarna.
    Glömde att köpa en usb bluetooth 3.0 adapter på Jula som jag skulle gjort idag. (sorry)
    Varför jag vill få just den att fungera har inget att göra med Jula.
    Men jag tror att får vi den att fungera är det bra och enkelt för alla.
    Den är billig och vi vet att de flesta som har denna device har en Jula i sin närhet, där de köpt den så de kan köpa en BT adapter med då.
    Den jag tänker på kostar 149:-

Mitt mål är att få igång Bluetooth, GPS, Cyanogenmod samt en passande HW profil så vi kan ladda ned saker som utnyttjar detta från Google Play.

Med vänlig hälsning,
    Arglo

Tornankan och farbror_fester gillar detta.
  3. Arglo

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Oj glömde en sak som är en bra varning till alla.
    Den löjligaste av saker kan ställa till mer problem än vad jag någonsin varit med om....
    Lekte ena dagen med displayen, upp och ned i ljustyrka osv för stt få en bra inställning.
    Körde sedan en widget med snabbinställning för off, medium, max med tre enkla knapp tryck. Ok allt är ju prima, tryckte mig igenom ett varv tills max och sedan en gång till av misstag när det var min tur i kort spelet...
    Alltså 0 ljusstyrka.
    Nu kanske ni undrar vad som är så illa med det, jo när skärm släckaren går in eller du bootar om enheten är den fortfarande på 0, inte ens om du flashar om firmware ändras det.
    Inte förrens du formaterar enheten helt och flashar den kommer man ur det. (tror jag kommit på ett knep som jag kanske ska prova i efterhand, hdmi till en TV)

4. patrikflink

patrikflink Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har installerat en hotspot på min mobil (äger ingen android). Funkar bra att surfa utomhus. Dock när jag testar google maps apk så hänger den inte med när jag kör bil, kan kanske ha med mobilen att göra. Men när jag kör med mobilen samma sträcka så fungerar det fint, har ju gps i mobilen så den kanske hjälper till vad vet jag... Kanske finns det en hotspot för GPS???

Dessa sjökorts program har jag i nu, alla apk filer:

Fugawi, fungerar inte pga av avsaknad av gps.

Oruxmaps, fungerar med 3G men kan köras med BT GPS (har dock ej en).

InavX el Pathway fungerar, dock går den via 3G som är kass tycker jag. Ger ju inte hundra som en GPS. Dock så blir jag imponerad att alla BSB och KAP kartor kan köras med detta program, har ju över hela Sverige.

Så det skall bli MYCKET intressant om BT fungerar, måste det installeras en app för BT eller måsta man roota och osv tro? Isåfall kommer jag nog kasta mig mot väggen med huvudet före. Är ju som bekant helt ny i detta träsk.

5. XamDam

XamDam Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag rev isär plattan nu på morgonen för att försöka se vad som fanns i den och eventuellt hitta problemet med wifi. För det första så bakom hålet där det står "mic" på baksidan sitter det en knapp och inte en mic. Mic'en sitter cirka 1.5 cm längre till höger från baksidan sett. Vad knappen är till för har jag inte en aning om. Det händer ingen om man trycker på den.
    Wifi modulen är baserad på "rtl8188" vilket är en b/g/n modul från Realtek för 2.4 GHz bandet och följdaktligen hanterar den 150 Mbit. Testade med bredbandkollen ståendes cirka 50cm från routern vilket resulterade i en hastighet på 65 Mbit ner och 10 upp. Nedhastigheten stämmer med 802.11n och upphastigheten begränsas av min isp.
    Vad gäller den låga hastigheten på lite avstånd tror jag beror på en dåligt konstruerad antenn. Det är en så kallad PCB antenn och sitter direkt till höger om kameran, sett från framsidan om du håller plattan i porträttläge med kameran i nederkant. Jag har ju ett betongbjälklag mellan plattan och routern, det kan också påverka hastigheten.

Annars finns det plats för en vibrator och ytterligare en högtalare. Eventuellt också mer ramminne.
    Den enda texten på moderkortet som skulle kunna avslöja tillverkare och modell var "Q7-rev3".

6. MrBB

MrBB Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tog kontakt med Jula (mail) bad om hjälp med firmware för att jag lekte sönder min sons platta (inte), evenetuellt om de kunde få tillverkaren o ta kontakt med mig :) vi får väl se om Jula svarar. Hade inte varit helt galet fel med orginal firmware, om inget annat så just för att modda den o kanske åteskapa nått som inte äter ram minne..
    XamDam, om du har plattan öppen kan du kika på möjligheten för mer ram minne som du nämnde tidigare, kanske går att utöka utan nån större hassle ?!

7. XamDam

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tittade inte närmare på vad det satt för typ men sen måste jag ta reda på om det bara går att löda dit en kapsel till eller om annan moddning av kortet måste till.

8. patrikflink

patrikflink Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Bluetooth fungerar via usb, köpte en nyss. Märke: Deltaco, pris 150kr.
    Installerade en app som heter Bluetooth Toggler ifrån Slidme Market. Ikon nere vid klockan visar att BT finns.

Tornankan gillar detta.
  9. B.Höijer

B.Höijer Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Mmm visst blir det en ikon för BT men inte f-n fungerar det då för mig iaf

10. B.Höijer

B.Höijer Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Om BT skall fungera bör det inte dyka upp i inställningar under trådlöst/nätverk då ? utskriften från systemet tidigare i den här tråden så står BT som off !

11. reddread

reddread Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur installerar jag ett plugin program? Är inget vidare på datorer, så förklara som om jag vore 4 år. Tack.

12. Arglo

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Om du rev isär plattan tog du väl självklart bilder på moderkortert och de andra komponenterna, kan du posta så slipper vi riva isär fler plattor. Annars när du kollar minnet igen kan du ta bilder då ör du hjälpsam till oss andra med.
    Vad gäller låg hastighet funderar jag om det är hög förväntning eller om det kan gälla en inställning för mode switch som den gör mellan 1-60sec beroende på config. Jag kör mina på 30 för att spara batteri och för att jag som sagt inte har problem med långsamt internet.
    Grymt överaskad är det b/g/n adapter i våra enheter fast vi endast är lovade b/g?
    Är du säker att den har en 8188 med b/g/n och inte standard 8188 an med bara b/g?
    8188r/c osv heter de med b/g/n
    Moderkortet är en Crane för övrigt samma som i de andra i den första posten jag nämnde. HW setup på det för prestanda sm4i (många med liknande konfiguration) Stora skillnaderna kommer i LCD, Touch och nätverk/minne.

65mbit är ju grymt, du kan köpa en laptop på en butik som inte ens klarar det med dual core pga av original bloatware och långsam 5400 disk.
    Och hur ha du fått bredbandskollen appen att fungera i M700an? Den stöds ju inte av .se appen pp google play?
    Och Browser versionen är ju låst för mobila enheter för den och Speedtest.net även speedtest.net appen på android är ej heller kompatibel.

Med vänlig hälsning,
    Arglo

13. MrBB

MrBB Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag citerar mig sj igen.... besök sidan från plattan, ta hem deras app o ladda ner bredbandskollen app :) samt en massa annat du inte hittar / kommer åt på playstore

gl

14. XamDam

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Laddade ner nått som kallas legacy play. den var omnämnd på swedroid för nån vecka sen. funkar fint med den här plattan. Därifrån gick det bra att hämta bredbandskollen.
    vad gäller att den klarar 150Mbit så tror jag inte android skulle ljuga om det. men jag kan ha fel. 65 Mbit stämmer ganska bra med vad man kan förvänta sig av 150 Mbit N wifi.

15. Kimax

Kimax Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

I can see alot of you are talking about the wireless on the device... I have a 100/100 connection and i get about 20/20 in speed...

I dont have my camera at home right now, but as for the picture of the MB. Then i will try i scan the device, to get a clear HiRes picture...

Btw... i'm looking at differende tablet to compair, and im currently looking at the Samsung Galaxy Tab 2 (7")

And my plan for tomorrow is making a detailed picture of the MB, and a little package with some neet APPs that i use... :D

Best Regards
    Kimax

16. Kimax

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

BTW... would a complete copy of the system on the MarQuant M700 help?

17. Arglo

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Tackar, ska prova på legacy play.

Kan du dela med dig av lite bilder så vi får se vad som finns på insidan av våra M700s.
    Knappen du nämnde är en reset knapp vid hålet, var försiktig med den om ni flashat Q701 romen.

Med vänlig hälsning,
    Arglo

18. XamDam

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Måste nog rätta mig själv verkar det som. Det är flashminnet som går att utöka och inte ramminnet.

19. Kimax

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

20. apanoladotcom

apanoladotcom Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Efter att ha lekt med enheten några dagar och ha testat väldigt många olika ROMs med blandat resultat har jag kommit fram till följande för att vara nöjd just nu:

1. Flasha sun4i_crane_q701_HC.img med LiveSuit V1.07.
    2. Flasha ClockworkMod med SausageMod.
    3. Kör Sausagemod FullFlavor.
    4. Factory Reset.
    5. Installation av gapps-ics-20120429-signed.zip med CWM.

Nu har jag en enhet jag är nöjd med. Som vanligt när det gäller Android-enheter så går det väl bara några dagar innan man börjar testa andra ROMs igen.

drex gillar detta.