MediaMarkt blir POWER - Nu börjar förvandlingen!

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Feisson, 31 jul 2023.

Taggar:
  1. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 678
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Använde Chrome. Kanske är det något fel just idag, hmm. Har du testat skapa ett konto med hjälp av din mobil bakom din mobiloperatörs anslutning?

Annars kan de kanske hjälpa dig skapa ett konto i butiken om du inte får rätt på det.

2. djmanosv

djmanosv Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    ja allt, ipad, iphone, mac ... lite skumt när de kör kampagn baserad på registrering som egentligen funkar inte :)

3. bernard

Mottagna gillanden:
    46 678
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag reserverade för övrigt datorn jag nämnde i fredags, och när jag skulle hämta den hade de öppnat förpackningen, uppdaterat allt och rensat bort tredjepartsmjukvaror förutom F-secure. Det är tydligen en tjänst de erbjuder, men som man normalt sett väljer till.

Blev lite förvånad då jag inte bett om det, och hade jag köpt datorn till mig själv hade jag inte varit helt lycklig över tilltaget, men i det här fallet var det inget större bekymmer utan snarare en fördel då det sparade mig tid.

Personalen var väldigt bra/klart bättre än tidigare (dock inte varit där på närmare 2 års tid), men butiken jag besökte var fortfarande rätt rörig och mängder av produkter saknade priser, eller så stod priset på en plats och varan på en helt annan. Dvs precis som det var innan Power tog över driften av just den här butiken. Hade hoppats det skulle bli lite bättre uppställning av varorna och lite bättre ordning och reda, men det var dessvärre liten skillnad.

Last edited: 21 apr 2024
  4. stelex

stelex Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 358
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Kanske någon addblock som ställer till det?

5. stelex

Mottagna gillanden:
    1 358
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Låter som butiken i Lund :)
    Undrar varför det ska ta sån jäkla tid att fixa till butiken? Som det är nu är det inte speciellt lockande att gå in där.

6. bernard

Mottagna gillanden:
    46 678
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Haha, ja, det stämmer! Ja, jag förstår inte heller varför de inte tar tag i det. Egentligen skulle de kunna halvera butiksytan och hyra ut andra halvan till något annat, är ju en överdrivet stor lokal/hangar.

Hade planer på att köpa till en extern disk, men det var sådan röra och inga priser i den avdelningen att man bara ryckte på axlarna. Det var dessutom svårt att läsa specifikationerna utan att slå upp produkterna på nätet eftersom hälften av diskarna låg i boxar som gjorde att man inte kunde läsa vad som stod på förpackningen. Var samma sak bland mössen, fick kolla priset på hemsidan.

mortuus och stelex gillar detta.
  7. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 192
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
    mortuus gillar detta.
  8. Rocco420

Rocco420 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    Kundbemötande är ju en sak såklart, och oerhört viktigt.
    Men om ett år eller två kommer dom inte ha en enda kund. Vet inte när jag var på en liknande kedja sist.
    Dottern som är sjutton nu kan jag aldrig tänka mig kommer gå i en sådan butik för att köpa dylika saker. Endast nätet som gäller, hon kan få feeling ibland och köra en shopping runda men då endast kläder.

mortuus gillar detta.
  9. htiawe

htiawe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Info:
    Lawnchair Launcher alt Nova
    Telefon 2:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 3:
    P40 Pro+
    Det är därför bemötandet är än mycket viktigare. För att locka de kunder som kan tänka sig att gå till en butik, eller de som inte har något emot att betala lite mer för att få adekvat hjälp.

mortuus gillar detta.
  10. stelex

Mottagna gillanden:
    1 358
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Det är väldigt deprimerade att gå in på Power, ivarjefall i Lund.
    Noll förbättring i butiken trots flera månader....
    Däremot är Elgiganten som ligger sidan om mycket trevlig och fräsch.

mortuus och bernard gillar detta.
  11. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 531
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Power i Linköping tror jag knappast överlever länge heller

nej. Den kedjan bedömde jag som dödsdömd innan den ens slog upp portarna

Yoko666 och mortuus gillar detta.
  12. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Vad vår omgivning gör, väljer, säger, eller inte gör etc, och i synnerhet den närmaste, påverkar oss i hög utsträckning, som vi vet. Vad vi väljer att göra, flockdjur som vi är. :) Om föräldrar eller kompisar inte gör något, handlar i butik, är sannolikheten hög att någon inte heller gör det. Detta är förstås grovt förenklat (flera förutsättningar påverkar; tillgänglighet, mervärden, ev. lojalitet, men även om distansköp upplevs säkert och pålitligt, bättre pris (ett bra pris gör ju inget, för de flesta, om betalningsinfrastrukturen är osäker och leveranser undermåliga etc.). Omvänt, om både föräldrar och kompisar gör något, hänger över mobilen, då är sannolikheten stor att någon också väljer att göra det. Väljer omgivningen att handla för att sedan returnera i mängder (något som hade varit lite svårare med en fysisk butik), ja då är det viss sannolikhet att sådant sprider sig.

Någon yngre reporter (SVT) skulle nyligen testa hur det var att klara några dagar med kontanter (det gick ganska OK med några undantag, i dennes urval), men sammanfattade även med att det var lite pinsamt att fråga om någon tog emot kontanter, för att inte tala om hur pinsamt det tydligen var att stå vid en bankomat, att det var väl typ bara gamla människor och kriminella som gjorde det. (Samtidigt kan det gå mode i något som uppfattas som något mormor eller mormorsmor gjorde; sticka, baka, kafferep etc. På samma sätt som en del hipsters skulle göra allt från grunden, starta bryggeri å gå runt i förkläden i butiken som vi inte sett på 50 år. :))

Ja, jag handlar mer online idag än för 10 år sedan, även om mycket låga volymer. Men precis som för många andra behöver det inte bara handla om pris eller bekvämt i största allmänhet, det kanske inte ens finns en fysisk butik. Förr fanns långt fler butiker som sålde datorer och datordelar, som vi vet långt färre idag. Förr fanns långt fler butiker som sålde elektronikkomponenter. (Ett annat exempel skulle kunna vara modellbyggsatser för de som har det som hobby, förr i närmast varje stad, nu ett minskande antal i landet.) Så oavsett om man vill eller ej, blir man till sist del av den utveckling som bidrar till att förändra handeln.

Ja, handeln i vid bemärkelse förändras alltid över tid. Torghandel sedan hedenhös, som flyttade inomhus (även om inte försvann), blev handelsbodar och butiker, somliga blev butikskedjor, som sin tur fick konkurrens av varuhus och köplador. I våra städers centrala delar började även vitvaru-, möbel- och mattförsäljare samt järnhandel dra sig ut till gamla industriområden med deras köplador. Och samtliga fick konkurrens från oväntat håll när tekniken tillät. (I princip är det en, snabbare, variant av postorder; något som med stor sannolikhet hade upplevts som lite töntigt å pinsamt, old school, om det inte vore för att man klickar hem något från en egen mobil eller dator.)

Ja, samtliga butiker och varuhus kommer, vare sig man vill eller ej, att i än högre utsträckning behöva se över både val av etablering, storlek och erbjudande. (De flesta har ju redan butiker på nätet, så till del konkurrerar de med sig själva, alt. försöker möta kunden dit denne vill gå, för att täcka in potentiella köpare.) Förändrade köpmönster påverkar förstås också den ställning butikerna har som potentiella arbetsgivare och vilka de kan rekrytera.

Har bara ett köp från just Power, online, :) men det gick utmärkt med snabb leverans. Däremot har Elgiganten, där köp också gått bra, fysisk butik resp. online, varit lite långsamma med att få iväg något vid tillfälle. Dock var Power lite aggressiva med utskick (epost/sms) tills jag stängde av.

mortuus gillar detta.
  13. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 192
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
    Min Power butik i Luleå minskades, fast det var redan under Mediamarkts tid. Så den känns lagom stor. Jag köper mycket online som de flesta. Men vissa saker får man göra på plats fysiskt. Som en kaffebryggare exempelvis, hur hög blir den om man viker upp påfyllningsluckan? På specifikationerna står höjden när luckan är stängd.
    Fick mäta med ett måttband så den inte tog i köksskåpet ovanför, och valde modell efter det.

Så jag anser att allt kan inte skötas online, det blir en mix av bägge.
    Då är kundbemötandet i butik viktigt. Sen kanske man vill ha prylen direkt utan att vänta på frakten också.

Men Power har ett rätt glest butiksnät jämfört med Elgiganten så de har en nackdel där.
    Tror man får vänta nåt år eller två hur det utvecklar sig. Men det är nog för tidigt att döma ut dem redan nu.

mortuus gillar detta.
  14. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    673
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Power verkar ju efter nya namnet större katastrof än mediamarkt alla år, vet inte hur dom ska vända denna negativa trend....

KTM och stelex gillar detta.
  15. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 192
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
    Last edited: 19 sept 2024
  16. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    134

MINA ENHETER

Om någon är intresserad av iPhone 15 eller 16 så har Power en bra black Friday deal:

iPhone 15 med Telenor 40GB (2x20GB) : 429kr/mån i 24 månader
    iPhone 16 med 40GB : 549kr/mån i 24 månader

bernard gillar detta.
  17. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 192
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
  18. nza

nza Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    418
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
  19. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 192
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
    Man får ut mycket av det man kan se ändå. Mediamarkt inredningen ska bort, de bytte bara skyltar utvändigt tidigare men gjorde inte mycket annat. Nu blir det grundligare vad man kan utläsa. Samt att 29 varuhus ska bli 39 stycken.

20. mm2

mm2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    På tiden, de behöver verkligen göra något med inredningen ser bara tragiskt ut nu.