Mediamarkt service/garanti

Diskussion i 'Google Pixel 2 / Pixel 2 XL' startad av muaysub, 27 feb 2018.

  1. muaysub

    muaysub Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2013
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Pixel 3
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 II
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    Hej,

    Jag tänkte dela med mig av min situation samt fråga er om vad ni tycker att jag ska göra.

    Jag beställde en Pixel 2 Kinda Blue från mediamarkt.de via mailboxde den 21 Jan och hade den i mina händer den 29 Jan, allt gick bra och jag var nöjd med hela processen. Efter att ha använt mobilen i två veckor upptäckte jag flera damm partiklar i den bakre kamera linsen och bestämde mig för att gå till närmaste Mediamarkt butik (Svågertorp, Malmö) för att se om jag kunde lämna in den där.

    Väl i butik visade jag dem kvittot och berättade att den var köpt i Tyskland och detta verkade vara ok, de tog emot mobilen och sa att mobilen kommer skickas till en reparationsverkstad för att avgöra om det är ett garanti ärende...på felbeskrivningen skrev de: "OBS jag tar in en Google Pixel 2 64 gb kinda blue, köpt i tyskland. Felet: finns små dammpartiklar i kameran där bak. Som stör ibland vid fotografering." Detta var den 15 Februari

    Idag fick jag ett mail från Media Svagertorp, Service där de skriver:
    "Hej,
    Vi har kontaktat våra olika verkstäder och tyvärr kan ingen av dem ta in produkten för reparation då den är köpt i Tyskland..
    Med vänliga hälsningar
    Adina
    Kundservice"

    Tycker det är konstigt att få detta svar drygt två veckor efter att de haft mobilen, speciellt när de visste att mobilen var köpt i Tyskland när jag lämnade in den...

    Vad tycker ni att jag ska göra? störigt att ha slösat nästan två veckor på mediamarkt här i Sverige om jag ändå måste skicka tillbaka den till Tyskland :(
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 021
    Mottagna gillanden:
    8 513
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Mycket tråkigt att de sagt att de kan ta in telefonen även om den är köpt i Tyskland och så gäller det ändå inte. Verkar tyvärr inte mycket att göra än att skicka till Tyskland med andra ord.
     
  3. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 826
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Inte helt ovanligt att den i butiken har noll koll på vad som verkligen gäller.
     
    Droid55 gillar detta.
  4. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 296
    Mottagna gillanden:
    8 148
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Tråkigt som fan efter att de ha sagt 4 gånger för mig att garantin gäller även i Sverige sen drar de sig ur. Jag har det påskrivet i mejl!
     
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Tråkigt att höra. I och med verkstaden verkar ha haft den ett tag så ser det, för mig om jag inte missförstår, ut som om de faktiskt kan försökt fixa det ändå.
     
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Inte ett dugg förvånad. Därför jag beställde via Clove UK (rekommenderas varmt!) trots att jag hade mailat och fick samma svar som andra här. Deras svar betydde dock inget för mig.

    Såg hur de betedde sig i ett program på SVT för några år sedan. En pojke som hade köpt en dator som inte fungerade eller något. Högsta chefen eller vem hon var, kläckte ur sig när programledaren ringde och sa att han ville ha pengarna tillbaka att "haha, ja och jag vill ha en miljon".

    Ändå gjorde jag tabben att beställa en köksmixer från dem en gång. När vi ville lämna tillbaka den pga. värdelös maskin, så fick vi inte skicka tillbaka den, vi skulle lämna in den i fysisk butik. Den var alltså beställd ONLINE. Nu hade pappa tur nog nära till MediaMarkt från sitt hus så han tog tillbaka den men vilket ruttet beteende. Köper man online ska man kunna skicka tillbaka den också utan att besöka butik (som inte finns i min stad). Aldrig varit med om något så korkat.

    Aldrig handlat på MediaMarkt sen dess. "Gillar" butiker jag kan tänka mig köpa av på Prisjakt då jag brukar välja att bara bevaka prisändringar från butiker jag gillar, och MediaMarkt är inte en av dessa. Spelar egentligen inte roll om de skulle vara billigare än konkurrenterna. Betalar hellre mer hos någon annan. Vet inte hur MediaMarkt är i Tyskland men man behandlar inte svenska kunder på detta sättet. Även tyska matbutiken Lidl är en mycket märklig matbutik.
     
  7. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Be dem lösa det då ?

    Då får dem ju skicka ner den till sina verkstäder i Tyskland. Det borde inte hamna hos dig som kund om dom har sagt att garanti gäller även i Sverige .
     
    Last edited: 28 feb 2018
    jnsson gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 741
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Mig veterligen står det inte svart på vitt någonstans på hemsidan, och jag vet inte om det kundtjänsten påstår är bindande. Oftast drivs inte ens kundtjänsten av bolagen själva idag, utan det läggs ut på entreprenad.

    Alternativen som står till buds är nog att kontakta Mediamarkt DE eller Google DE. Gissar sistnämnda kommer fixa telefonen fortast.

    Men fråga bägge och se om någon erbjuder sig att ta emot returen direkt/om den skickas från Sverige.
     
  9. IAMMA

    IAMMA Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2015
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    22
    Kan inte svaret på problemet vara ganska enkelt. Att huvudregeln är att de tar emot produkter köpta i MM i andra länder men att Pixel 2 inte sälj i Sverige och att reparatörerna (som finns i Sverige) inte helt enkelt har utbildats att fixa Pixel 2? Väldigt svårt för en vanlig butiksmedarbetare att veta vilka mobiler reparatörerna kan fixa :)
     
  10. Prodrive

    Prodrive Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    945
    Mottagna gillanden:
    405
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 PRO Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 PRO Max
    kontakta google direkt. går som bernard nämnde betydligt snabbare.