Meningen med Dual Core?

Diskussion i 'Allmänt' startad av TookieDroid, 26 maj 2011.

1. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Nej visst inte, men en del kanske bryr sig om att det börjar gå ryckigt eftersom telefonen bestämmt sig för att synca facebook under tiden man spelar spel/video.

2. Kasch

Kasch Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det är klart att alla mobiler förr eller senare får snabbare processorer. Det märkliga är att alla ständigt jagar det senaste och dyraste - som om något halvår ersätts av något ännu snabbare och dyrare. Det är en sjuk och resursslösande värld men få reflekterar över det.

Men pratar vi utveckling så begriper jag inte varför adroidvärlden prioriterar snabbaste processorn och största skärmen framför högre skärmupplösning. Samsung Galaxy II hyllas närmast förbehållslöst trots att skärmen har en upplösning på 480x800 pixlar på 4,3"... En av de viktigaste egenskaperna med en mobil - inte minst med en smartphone - är ju teckenskärpa. Obergipligt. Istället pratar alla om AMOLED som om det vore en nyskapande skärmteknik.

Det är för mycket trender i mobilvärlden. Och för få nytänkare.

(Min Desire blev f ö stulen förra veckan. Väntar nu på en Desire S som jobbmobil, vald p g a kvalitetskänsla och smidig storlek. Jag hade kunnat välja en SII. Och hade kanske gjort det om skärmen haft en upplösning som varit anpassad till skärmstorleken.)

Last edited: 27 maj 2011
  3. TookieDroid

TookieDroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Det är inte det jag menar, utan att mobil tekniken inte borde utvecklas så snabbt som det gör nu. Fan var tredje månad så släpps det en ny mobil som helt plötsligt är den bästa mobilen som säljs i marknaden.

Förra året var 1 ghz telefoner som var dom bästa och det här året är 2ghz telefoner som är bäst, och innan året tar slut så har vi 4 ghz. Jag vill inte ens tänka på hur många ghz mobilen kommer vara nästa år :P

4. Drewmor

Drewmor Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag kan hålla med dig till viss del, men glöm inte att desire, sgs och iphone har dominerat marknaden i snart över ett år, de ligger fortfarande i toppen. Vilket enligt mig tyder på en avstannad utveckling ifrån det som du beskriver till en marknad när en lur är aktuell i längre än ett år. Sen är det klart att det släpps en massa andra lurar som det görs reklam för som envisas med att kallas bäst på marknaden och modernast

Sent from my Optimus 2X using Tapatalk

5. Goldstar

Goldstar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Men det är ju långt ifrån alla som köper ny mobil varje år, jag brukar ha mina 1-2 år, köper man en riktigt vass när man köper så hänger den ju med längre än om man köper en halvbra.
    Att det kommer nya vassa mobiler ofta beror ju på konkurrensen, släpper samsung en så behöver htc släppa en osv.

6. Drewmor

Drewmor Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Och det är just därför man (enligt mig) gott kan skaffa en dual core.... den lär hålla i 1-2 år

Sent from my Optimus 2X using Tapatalk

7. Goldstar

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Synd bara att de inte kan slåss mer med design :) Tycker inte det görs några snygga telefoner nu.

8. xclusiv8

xclusiv8 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Vilka telefoner idag har 2ghz? Jag har sagt det förrut och säger det igen. Dual core innebär inte att du har 2ghz bara för du har två kärnor på 1ghz.

9. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Var inte så trångsynt, poängen med hans inlägg var inte hur många Mhz processorerna kommer upp i, det var hur snabbt dom gör det. Sluta leta fel överallt...

Sent from my Desire HD

10. xclusiv8

xclusiv8 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Skulle inte samma argument gälla inom datorindustrin? Varför sitter ni inte alla på gamla P4or och spelar crysis eller kollar på 1080p filmer? Just ja det går inte. Tekniken går framåt. Deal with it.
    Jag är inte trångsynt men vet man inte hur det fungerar så ska man kanske tänka efter lite mer innan man kommer och påstår att det borde gå till på annat sätt. Jag slår vad om att de som klagar sitter med sina single core lurar som de köpte precis innan dual core lurarna lanserades och de känner sig lurade.

Hur många här vill kunna spela upp youtubeklipp i 1080p? Eller surfa utan att all flash sölar ner hela upplevelsen? Förmodligen alla. Är man emot att tekniken går framåt så kanske man ska ta och flytta ut i skogen och slänga allt vad teknik har att göra med. Jag är då allt tacksam att jag kan lägga över en film från datorn till telefonen och sedan streama detta HD material direkt till min kompis HDtv i full HD.

Last edited: 28 maj 2011
  11. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Så högupplöst videoinspelning är värdelöst i en mobil. Kameramodulen och mikrofonen håller ändå inte måttet. Försök filma på en konsert med en mobil t.ex. Du kommer att se 30 kolsvarta 2 megapixelbilder i sekunden med distande oväsen till.

12. swanden

swanden Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

På en skärm som är 480x800 ska man alltså spela upp ett klip i 1920(?)x1080? Låter lite onödigt enligt mig

13. Goldstar

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Tex sgs2 och sensation har möjlighet att anslutas till en tv via mhl->hdmi om man känner för det

14. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Jo på konserter är det värdelöst :) men kul att ha annars, men det är inte så att 1080p inspelning ligger högst på min lista dock :) men är ju en anledning till varför jag skulle välja en dual core :P
    Dock så funderar jag starkt på att köpa mig en Nexus

15. xtreme

xtreme Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ingen kommer aldrig någonsin behöva mer än 1 Mb RAM i sin dator. Något sådant sa Gates för många år sedan. Det är samma här med din fråga, kanske inte just men garanterat framöver.u

16. TookieDroid

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Men datorn ska prestera hårdare än mobilen, tycker bara att snabbheten på processorn uppgradering för snabbt

Skickad från min O2X

17. Molleresa

Molleresa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Man ska ha något att skryta om såklart!

18. TookieDroid

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Haha om är ute efter att kunna skryta så kommer man vara tvungen att byta telefon stup i kvarten xD

Skickad från min O2X

19. fizz

fizz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ni som tror att dualcore bara är ett försäljningsargument kan ju tänka ett varv till, och sen prova att köra något mer krävande spel på er telefon...

Sent from my dualicious SGS2 using Tapatalk!

20. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Har för mig att det till och med var ännu mindre :) typ några Mg eller så :P och nu sitter man med typ minst 4Gb känns det som :)

Nej men ja meningen är väl att klara av mer krävande mjukvara, klara av mer krävande hårdvara som bättre skärmar. Vi kommer ju komma till det att mjukvaran kräver mer än vad processorn orkar ta ut för att klara sig i minst två år.