Meningen med Dual Core?

Diskussion i 'Allmänt' startad av TookieDroid, 26 maj 2011.

1. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Har inte så mycket med cpu:n att göra som med gpu:n. Dessutom ska dual core ändå inte behövas förutsatt att spelet är optimerat för plattformen. Se bara på samurai vengeance som körs felfritt på en iphone 4. Samma spel till android kräver tydligen minst en tegra 2 processor för att fungera.

2. swanden

swanden Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Jo det är lite konstigt. Har spelet till min iPad (1) och det flyter bättre än på O2X fast iPad har mycket sämre hårdvara

3. the_slain_man

the_slain_man Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tycker inte det är bevisat att det är just dualcore som ger mera prestanda på nyare modellerna. Vi får inte glömma bort GPU också speciellt i spel. Och sedan mjukvaru optimering.
    Ser inte riktigt kopplingen mellan 1080p och dualcore? Video uppspelning/inspelning ska skötas av annan dedicerad hårdvara på tex GPU.

4. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Tegra2:s GPU består av 8 kärnor...

Jag tycker att det är en ickefråga/-diskussion huruvida man ska ha multicore eller inte, det är helt enkelt den vägen vi kommer gå.

5. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Vad jag har sett så är det ju endast telefonerna med dual-core processor som har funktionen att spela in i 1080p, sen om det är CPU:n eller GPU:n eller båda som gör att det fungerar vet jag inte.
    Men då kan man ju börja undra om det är så att du måste ha kraftfullare CPU för att orka med en kraftfullare GPU?

Finns det någon telefon förutom sensation som lirar en adreno 220 GPU?

6. TookieDroid

TookieDroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Just nu så är det bara optimus 2x, galaxy S2, HTC sensation och Optimus 3D som kan filma i 1080p.

Och så är det bara HTC Sensation som har adreno 220

Enligt prisjakt! :)

7. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Fördelen med dual-core är simpel, lägre batteri belastning vid "normal operation" och just nu märks det inte så mycket då Android inte än är helt optimerat för dual-core sedan även det att apps kan bli kraftfullare och inte begränsas av hårdvaran, HD-film och Spel är de första som märker av detta iom att de pushar ofta systemet mer än andra men andra program kommer även de hitta bra sätt att använda dual-core.
    Självklart är det inte en nödvändighet för någon som enbart använder telefonen till att ringa och SMSa med, precis som någon som bara skriver i word inte behöver en dator som klarar av Crysis 2 på max inställningarna utan skulle klara sig med en gammal 286a på 6-12Mhz, eller kanske en Pentium dator för att surfa men utveckling av nya saker man kan göra med mobilen kommer ju stagnera om man stannar på samma hårdvara och saker som ingen trodde möjligt på en mobil kanske helt plötsligt blir det.

Angående GPU och CPU eller RAM för den delen, du kan inte ha en som är super mycket snabbare än de andra för systemet jobbar tillsammans, bottle necks, du kan slänga in ett absurt effektivt grafikkort i en dator men om CPU inte hänger med kommer du inte få ut allt som GPUn kan ge, tänk det lite som fotboll, ett ganska bra lag som spelar tillsammans väldigt effektivt och smidigt är oftast bättre än ett lag som satsar allt på en spelare, han må vara bäst i världen men har han inte ett bra lag bakom sig kommer han iaf inte kunna leverera speciellt bra.

xclusiv8 gillar detta.
  8. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Jo precis och alla dom har dual-core :) sen har du ju även hyckel evo 3D som också kan spela in full hd även den har ju dual-core :) föregående talare bekräftade mina misstankar om gpu och cpu :)

Sent from my Desire HD using Tapatalk

9. sepipe-l0

sepipe-l0 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Är det bara jagt som noterat att både sgs2 och O2X har samma problem med omstarter och batteritiden (inte alla, men en del enheter). Har nu ägt en O2X och ska byta till en Sgs2 men ser i forumen att det är folk som upplever samma problem som med O2x. Det är som att det är något slags lotteri med dual-core i mobiler. Eftersom detta då förmodligen är mjukvarefel (android 2.2 O2x har problem, android 2.3 sgs2 har problem), kommer detta påskynda googles utrullande av 2.4?

10. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    sen kommer nog mer appar utvecklas för dubbel skärninga,
    främst varför jag valde den var pga att den är ganska framtissäker

11. fizz

fizz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Så gpu'n är inte en processor-kärna? ;) ... Som sagt, "behövs inte" är ett dåligt argument.. Hade inte behovet funnits så hade inte produkten funnits.. Om det bara är pga att spelutvecklare är lata och inte orkar optimera så är det iaf ett behov... Jag önskar fortfarande ett svar på frågan "varför inte dual core?" ... :)

Sent from my dualicious SGS2 using Tapatalk!

12. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Att SGS2:an är behäftad med samma stora omstartsproblematik som LG´n har jag faktiskt missat trots att jag är en del på båda forumen.
    Har du trådarnas länkar ang sgs2:an så läser jag gärna på.

Man får ju tänka på att de som är nöjda sällan tar ton så ev omröstningar går ju inte att lita på. Man måste ju även räkna bort dem som har problem och kör custom-rommar.