Diskussion: Meta Instagram "Threads" Twitters alternativ

Diskussion i 'Applikationer' startad av night77, 6 juli 2023.

1. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.653
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Vad menar du med "faktakollen"? De sparkade ju hela sin censuravdelning och införde community notes, precis som X. Mig veterligen har de ingen speciell avdelning för Europa, men jag kanske har fel?

Jag tror Trump har lovat att backa Zuckerberg under den nya administrationen, de har ju haft ett antal möten på Mar-a-lago, så detta är ändå glädjande nyheter!

2. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13.328
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Zuck goes full Musk, dumps Facebook fact-checking program – POLITICO
    Aldrig förstått varför man måste sprid dyga på precis alla plattformar, duger inte 4chan längre?

Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  3. wirre

wirre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    679

MINA ENHETER

Att dom skippar faktakoll gäller främst USA. Definitivt inte EU. Här slipper vi fortfarande mycket desinformation.

4. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1.653
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    De kanske har kvar faktakollen i EU då, men rent censurmässigt så är min åsikt att de definitivt lättat på trycket. Har suttit hela dagen och postat saker som man inte får nämna här på Swedroid, men det är i stil med de värsta inläggen på Flashback. Jag gör det dock som ett experiment eftersom jag vill se var gränsen går, då jag är en riktig yttrandefrihetsnörd.
    För att yttrandefriheten är det viktigaste vi har i västvärlden. Politiker, tech-miljardärer och andra med makt ska inte styra hur den allmänna diskursen går. Precis som att Telia inte får avgöra vad du pratar om i telefon så ska inte sociala medier få välja vilja åsikter som visas mer och vilka som visas mindre.

Last edited: 20 januari 2025
    N6290 gillar detta.
  5. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13.328
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Tänk att vara så edgy, det måste vara jobbigt. :)

6. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1.653
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Ja, att vara edgy ingår i yttrandefriheten.

7. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    527
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Saker å ting presenteras ju som bekant även lite olika; av diverse nyhetsförmedlare lät det som att nu följer Meta (personligen använder jag inget av deras) X ned i eländets fördärv, med s.k. "community notes". Många var å andra sidan rejält glada på X när detta infördes, vilket kunde innebära att uppburna politiker & "mediepersonligheter" med stora plattformar inte kunde komma undan med att skriva precis vilka osanningar som helst, nu kunde deras lilla inlägg (som endast godkända följare eller ingen fick kommentera) helt plötsligt åtföljas av en kommentar som påpekade vissa andra sidor av en sak.

Detta sågs då av vissa som att släppa djävulen fri; men samtidigt har vi sett hur många delar av befolkningar stört sig på vissa inslag i medier som tillkommit på senare år, tänker på t.ex. BBC Verify (å SVT följde ju i spåren), där de tillrättalagt, med pekpinne, och hela sin tyngd och auktoritet ska tala om hur det ligger till. Vi kan förstå varför, för komplett skräp har de facto spridits på sina håll. Men dessa "modererade tillrättavisningar" används till lite av varje. Samtidigt som tillvaron ofta är lite mer komplicerad ... Som bekant behöver man inte fara med lögner bara för att undviker att nämna något, men det kan sätta bilden av en företeelse. Just därför blir en allsidig och, vill jag mena, konsekvensneutral rapportering viktig. Men under lång tid har medier försökt orientera sig i det nya landskapet, och delvis försatt sig i den situation de i flera delar befinner sig i.