Någon får gärna rätta mig om jag har fel men tror det fungerar så här. Xiaomi brukar inte uppdatera den underliggande androidversionen på ett konsekvent sätt i samband med en ny verision av MIUI. Det kan ta olika lång tid för lurarna att få en ny androidversion och vissa får aldrig en nyare version trots att de får en ny version av MIUI. Dock brukar det inte direkt märkas då de synbara nya funktionerna är bundna till MIUI. Två telefoner med MIUI 11 bör alltså grovt sätt se ut och fungera på samma sätt oberonde om den ena ligger på Android 9 och den andra på android 10. Vilket underliggande androidversion som finns på telefoner från Xiaomi, Oppo, Meizu och andra kinesiska företag är sällan speciellt intressant eftersom de lägger nästan allt krut på deras eget UI.
Jag har använt Xiaomitelefoner senaste 4-5 åren och har aldrig väntat på en ny androidversion, däremot brukar man vara spänd på vilka nyheter som kommer med en ny version av MIUI. Tyvärr tycker jag version 11 var ganska trist. Lite snyggare animationer m.m. men inte den påtagliga förbättring man fick av att gå från MIUI 9 till 10 osv.
Last edited: Oct 22, 2019