Mi Box 4k med Android TV

Diskussion i 'Android TV' startad av zanoy, 11 okt 2016.

  1. Frisell

    Frisell Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    596
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Jag hade redan dragit kabel så jag köpte en wifi extender med AP-läge på Kjell för 399kr.
     
    bernard gillar detta.
  2. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Köpte en USB Ethernet dongle till en av mina boxar där jag hade krav på snabbare uppkoppling. 200 kr.

    Funkar klockrent men lite synd de inte har ethernet port som standard. Hade väl gjort 50 spänn på priset max.
     
    Frisell gillar detta.
  3. Frisell

    Frisell Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    596
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Funderade på samma lösning, men var lite orolig över usb 2.0 på boxen. Men det funkar bra alltså? Vad säger bredbandskollen?
     
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Jag har en gammal Ethernet-dongle liggande så om farten blir dålig så får jag väl leta rätt på den...

    Men om jag flyttar routern så borde det räcka...
     
    Frisell gillar detta.
  5. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Tja mitt trådlösa är uselt där den står. Får inte ens 10 Mbit trådlöst.
    Får 80mbit med ethernet usb dongeln.

    Samma som jag får med min server med gigabit koppling till routern.
    (via bredbandskollen).

    Något är fel för övrigt för andra gången på en vecka. Har egentligen 250 mbit vilket jag brukar få i mätningen. Verkar länka upp med 100mbit på Telia fibern [emoji853]
     
    Frisell gillar detta.
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Hej!

    Jag har beställt en Mi Box, den är på väg i posten från Webbhallen, jag kommer att flytta routern i morgon till en mer central plats i lägenheten, närmare där Mi boxen (respektive Chromecasten som fungerar ganska hyfsat med nuvarande routerplacering i hallen).
     
    bernard gillar detta.
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Hmmm...

    Placerade accesspunkten precis under Mi-boxen och routern i ett av sovrummen (mellan dem två st 100 Mbit hubbar) men anslutningen känns inte helt hundra (kan bero på störningar hos leverantören) så jag hoppas att det bara är tillfälligt.

    Mi-boxen känns annars efter en timme som en trevlig bekantskap.
     
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Jag hittade nätverksdongeln så nu kör jag trådat, känns betydligt mycket mer stabilt.

    Jag har försökt att köra Bredbandskollen på boxen, verkar inte finnas som app och jag hittar inte Google Chrome, hur gör man?
     
  9. Frisell

    Frisell Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    596
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Du "sideloadar". Låter mer komplicerat än det är.

    Är inte hemma nu, så kan inte garantera att varje steg är exakt.

    1. Hitta *.apk till appen du vill ha. (apkmirror eller nån apk-extractor i play store) .
    2. Ladda upp på Google drive.
    3. Installera en filhanterare (solid Explorer kanske?) med stöd för cloud på din mi Box.
    4. När du är inloggad på samma konto på din mi Box öppnar du filhanteraren och bläddrar fram ditt drive-konto.

    Man måste godkänna att installera från okända källor, men det är ganska basic.

    Man kan även lägga *.apk på usbminne och öppna filhanteraren.

    Skrivet på luren, så nu måste jag vila tummen en stund. Lycka till
     
    Last edited: 9 jan 2019
    Donadoni och M203 gillar detta.
  10. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Tips är att sideloada aptoide store för androidtv.

    Alternativ till Google Play.
    Söker även efter appar som inte stödjer androidtv så man enkelt kan installera dem. Funkar olika bra med olika appar men du kan ladda ner vanliga bredbandskollen appen via aptoide. Kör i liggande läge men var bara typ att trycka lite på höger vänster och ok knappen så körde den igång testen.

    Sideload launcher är bra att installera med eftersom appar som inte stöder AndroidTV inte får en normal startikon.
     
    Frisell gillar detta.
  11. jockeihabo

    jockeihabo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Använd inte chrome. Ladda ner Puffin tv browser. Aptoide är också bra men en browser är bra att ha.
     
  12. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Syftade på att om han laddar ner aptoide kan han enkelt ladda ner icke androidtv appar.

    Puffin är bra webbläsare och kör den själv.
    Men han ville väl köra bredbandskollen vilket inte blir något vidare genom puffin då den verkar köra över amerikansk proxy server. Så därför sideloada aptoide så behöver inte Sideloada mer sen. Typ.
     
    jockeihabo gillar detta.
  13. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Tack för era tips, aptoide ska jag alltså ta hem som .apk och sen ska jag alltså enkelt kunna hämta vilken app som helst.

    Bredbandskollen känns inte längre så nödvändig i och med att boxen med nätverksdongeln känns stabil.

    Det verkar finnas en del bloatware i boxen (så som olika tangentbord), kan man bli av med dem (boxen klagar redan på minnesutrymmet och då har jag bara lagt in TV4 Play, VLC, Kodi och försöker med Viaplay)?
     
  14. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Hmm minnesutrymme?
    Jag kör typ netflix viaplay plex emby dplay svtplay viafree lite olika verktyg diverse spel. Inte ett knyst om minnesbrist. Har MiBox S iofs men är ju samma spec som mibox 4k
     
  15. Frisell

    Frisell Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    596
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Tyckte oxå det lät konstigt. Nån cache som är elak? Ang. att ta bort nåt tangentbord känns som att knuffa problemet 5mm längre fram, men jag antar att det går med ADB.

    How to Uninstall Carrier/OEM Bloatware Without Root Access
     
  16. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Nu strular min Mi Box, jag lyckas inte längre casta på den (har försökt från två olika mobiler och både från Youtube och Viaplay) men jag får ingen kontakt med boxen.

    Jag har även försökt att installera Viaplay-appen (två gånger), Google Play visar att appen hämtas men snurrar bara på utan att något mer händer.

    Förslag?

    Tillägg till ovanstående, när jag försöker casta en film från Netflix så startar Netflix på boxen men filmen vägrar att starta. Mysko detta?

    Fabriksåterställning, eller?

    Ytterligare tillägg, gjorde fabriksåterställning och nu fick jag igång cast men Viaplay strular fortfarande både i nedladdning och att casta.
     
    Last edited: 13 jan 2019
  17. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Verkar ju som om du har problem med ditt nät eller? Hur funkar det på wifi?
     
  18. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Jag ska testa att köra utan kabel, nätet fungerar annars alldeles utmärkt för de tre datorer som är anslutna med kabel.

    Har inte haft tid än att sideloada så jag kan kolla hastigheten.
     
  19. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Kan inte ta gift på det men har för mig att jag läst (Reddit?) att det funkar dåligt med trådat på mi boxen. Kör wifi på mina två och det fungerar mycket bra.
     
  20. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Jag testade här hemma och flyttade Wifi-routern till en mer central plats och satte AP alldeles under Mi-boxen (det var där jag har plats för den), jag har provat att köra trådat (100 MBit), utan tråd och även med AP avstängd, tycker att boxen ändå verkar krångla en del, men så länge som bredbandet funkar (det är ganska instabilt) så laggar inte filmerna.