Verizon (tror jag att det är) kör redan utan simkort i sina telefoner. Men som du säger så är det en helt annan situation på andra sidan pölen. Vi är väldigt bortskämda här i sverige när man tänker efter.
Det är dock CDMA så det fungerar ganska annorlunda. Man blir dock extremt enkelt inlåst på detta sätt som du säger. I de fall folk hittar sätt att låsa upp dem så gäller det att en annan operatör går med på att registrera den i sitt system. I USA är det bara den lite halv-shady operatören Cricket som gör sådant. Standarden för GSM utan sim-kort ska dock vara en bit mjukvara i telefonen som ska gå att byta ut vad jag förstår. Det är dock smidigare med sim-kort och de är ju inte speciellt stora.
Hur är vi bortskämda? Vi begär produkter, de levereras och vi betalar bra för dom. Det är inte precis som att företagen lider, öppna marknade har bara fungerat väldigt bra i Sverige när det kommer till mobiltelefoni för att vi investerar så pass mycket i den.
tror inte det skrivits här tidigare: Man gick ju från miniusb till microusb för att kontakten var en millimeter eller så mindre. Att konstruera telefoner är nog ett jävla kompromissande om plats/storlek
Tror han menar att vi är "bortskämda" med så väl fungerande konkurrans. Detsamma gäller ISPer. I USA ser operatörerna till att plocka alla mest pengaindrivande idéerna från varandra. Dessa är ofta de som inte kostar operatören speciellt mycket mer, exempelvis extra betalt för tethering eller överdrivna avgifter för SMS. Eftersom de inte konkurrerar på samma villkor (pga. olika tekniker och/eller frekvenser) kan inte någon operatör konkurrera ut de andra speciellt lätt, även om de har bättre priser. Problemet med operatörsspecifika telefonlanseringar är också en anledning tror jag. Folk kan inte kombinera telefonen de vill ha med den operatör som passar bäst för dem. I Sverige och många andra länder kan vi utan att byta telefon byta till godtycklig annan operatör när som helst (utanför eventuell bindningstid). Om någon operatör skulle göra något dumt skulle stora delar av deras kunder kunna försvinna väldigt snabbt. Detta sätt att påverka finns knappt på den amerikanska mobilmarknaden som jag ser det. Det är där problemet ligger.