Min MI pro2 El scooter glappar.

Diskussion i 'Allmänt' startad av Feisson, 18 aug 2023.

1. Feisson

Feisson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    894
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Iphone 12 max pro
    Tror min El scooter glappar. Har läst runt lite att man kan sätta in en vibrationsdämpare.
    https://curiousjoe.se/produktsida/vibrationsdampare-v2/

Det låter ganska mycket när man kör just nu. Jag köpte den från MM för 3 månader sen. Vad skulle ni göra? Är det någon ide att reklamera eller får man reklamera överhuvudtaget. Vad skulle hända om jag skulle lämna in den på service hos MM?

Eller ska jag bara köpa en dämpare bara dock så vet jag inte vilken tjocklek jag ska ha.

Vill gärna få bort ljudet.

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 989
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Varifrån kommer vibrationerna/glappet/ljudet då? Är det styrstången det kommer ifrån? Du kan ju börja med att sätta en bit papper i fästet och se om det hjälper, men kolla också så alla muttrar och skruvar är åtdragna.

Om det är styrstången som vibrerar/glappar behöver du fixa det så snart som möjligt, för kör du med en glappande styrstång dröjer det ofta inte länge innan fästet brister, då det blir väldigt stora påfrestningar när stången hela tiden rycker.

Feisson och jogge gillar detta.
  3. Feisson

Mottagna gillanden:
    894
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Iphone 12 max pro
    Ja jag tror det är från styrstången som vibrerar. Låter allvarligt som du säger. Ska ta tag i det så fort som möjligt isåfall.
    Det är faktiskt min första El scooter och från Xiaomi. Är det fel på den att den glappar redan efter 3 månader? Om det är fel på den ska jag gå tillbaka till MM med den? Är alla EL scooter från Xiaomi så? Blir det bra för evig om jag sätter in en vibrationsdämpare?

Last edited: 20 aug 2023
  4. bernard

Mottagna gillanden:
    46 989
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Glappande styrstång/att den släpper vid ihopfällningsmekanismen var ett mycket vanligt fel på deras första sparkcyklar, M365/M365 Pro, men jag trodde det blev fixat på senare versioner. För att fixa det på M365 använde jag just en sådan bricka du länkar till från Curious Joe, men det tycker man inte skall behövas så här 5 år senare :)

Har du garantin kvar på den hade jag lämnat in den så de får fixa den, om det inte avhjälps om du drar åt skruvarna. Brickan är ju mer ett plåster och ingen permanent lösning på problemet (med tiden behöver man byta dem), så kan du slippa det är det helt klart bäst.

Det är som sagt att rätt allvarligt fel om det är styrstången eftersom det kan bli så här om man inte åtgärdar det: [​IMG]

Last edited: 20 aug 2023
    Feisson gillar detta.
  5. Feisson

Mottagna gillanden:
    894
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Iphone 12 max pro
    Jag har garanti kvar. Köpte den för 3 månader sen.
    Problemet är att jag har jobbat hos Xiaomi en kort period och är inte alls nöjd med deras verkstad. Hur dom arbetar. Vill inte gå in på djupare än så. Därför är jag skeptiskt att skicka in den. Hela Sveriges trasiga Xiaomi scooter skickas dit. Men som det låter så måste jag göra det ändå.
    Jag ska isåfall sätta in en dämpare för tillfället och reklamera när hösten är framme då jag kör till jobbet just nu varje dag nu.
    Är det en bra plan tycker du?

6. bernard

Mottagna gillanden:
    46 989
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, så länge den inte glappar så är det ju lugnt. Vill man på egen hand göra en ordentlig fix så kunde man byta till denna, då bör den tåla mer stryk/bli lite tryggare: https://curiousjoe.se/product-page/folding-hooklock-pin/.

Men du kan också fråga Joe om han har några andra delar som kan funka för att lösa det.

Feisson gillar detta.
  7. Feisson

Mottagna gillanden:
    894
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Iphone 12 max pro
    Okej, då vet jag allvaret. Tur att jag ställde frågan här. Hade noll koll att det va så illa.
    Tack för tipset och hjälpen @bernard@bernard