Mindre telefon, samma förbättrad prestanda

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Olle73, 21 feb 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Alla operatörer har dålig 4G-täckning (där Tre är sämst), så självklart måste den förhandla om till 3G sen upp till 4G igen hela tiden.

    Det är när man är mobil då, sitter man still funkar säkert 4G men det är ju helt ointressant. Det finns ungefär 100000 trådar på forumet om tappade samtal och 4G.

    Om Galaxy S4 är ett flaggskepp så är Xiaomi M2S också det.
     
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Läs noga, riktigt noga. För du slingrar dig, likt en ål som undviker att bli uppäten.

    Nämn minst EN mobil som har toppklasshårdvara i ett litet format, OCH KAN KÖPAS ÖVER DISK I SVERIGE. Toppklass, d.v.s. kan mäta sig med de nyaste lurarna, men har ett litet format, förutom Z1C.

    Och nej, din älskling Xiaomi kvalar inte in med sin MI2S.
     
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Var är dessa 100000 trådar då? Allt jag hittar är nån enstaka tråd som är flera år gammal och gäller de allra första LTE-mobilerna. Det är ungefär lika relevant som att GSM-handover från 3G funkade dåligt för 10 år sedan.

    Om du har sådana problem så är det uppenbart något fel på din mobil/operatör. Reklamera skiten är mitt råd!
     
  4. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Köper man junk från aliexpress får man skylla sig själv. :teeth:
     
  5. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Nja, Xiaomin har ju inte ens 4G-stöd så den kör han knappast 4G på.

    Men hans LG Optimus G är ju en gammal trött LTE-mobil. De första produkterna med ny teknik är sällan särskilt bra.

    Det är antagligen därför han har problem. I modernare mobiler är detta fixat.
     
  6. Spindrift

    Spindrift Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    491
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Tror fler får upp ögonen snart för miui. När de får det kommer de att säga; varför i hel... kollade jag inte det här tidigare.

    Skickat från min N6 via Tapatalk
     
    islandmountain gillar detta.
  7. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Känner mig nästan personligt förolämpad här... ;)

    Du får gärna förklara lite tydligare varför du har ett sådant hat mot Xiaomi? Har du någonsin provat en MI2S eller MIUI överhuvudtaget?
    Jag skulle faktiskt vilja påstå att MI2S var den bästa mobilen 2013 efter LG G2!
     
  8. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Som flera har skrivit tidigare i tråden, prova Xiaomi MI2S!
    Samma prestanda som en S4a, men med 4,3" skärm och yttre mått ungefär som en iPhone! :D
    Just nu säljer jag min för 2000:- om du är intresserad!
     
  9. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Detta inlägg känns verkligen objektivt.

    Är den bra för du ska profitera på det eller är den bra för den är det...och om den är så bra varför ska du sälja din?
     
  10. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Ja, man skulle väl kunna säga att det är objektivt eftersom att jag själv äger en MI2S. Men det var inte pågrund av att jag säljer den som jag skrev inlägget.

    Men att specifikationerna är ungefär samma som en S4a, samtidigt som storleken är ungefär samma som en iPhone är ju inga åsikter, utan det är bara ren fakta!
     
  11. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    En hel del aggressivitet i den här tråden!

    Jag körde en del MIUI på min Galaxy S2a. Riktigt trevligt, framför allt låsskärmen och notifikationstoggles. Tyvärr var det aldrig stabilt trots att jag provade flera olika varianter.

    Skulle lätt ha köpt en Xiaomi-telefon om den funnits tillgänglig i Sverige med garantier och allt. Som jag förstått det när de först släpptes har det varit begränsade upplagor som sålt slut direkt.

    Alltså kan man inte direkt säga att de funnits tillgängliga som små telefoner med bra prestanda.
     
  12. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Du får nog leta lite bättre, det finns en massa trådar om tappade samtal med S3 LTE, S4, LG G2, etc.

    Sen även utan tappade samtal så får man tappade TCP-förbindelser och omförhandlingar av mobildata när man rör sig. Den som säger att det inte är så ljuger bara eller har noll koll, eftersom täckningen inte är 100% och man inte bygger ut 800/900 MHz LTE i städerna osv.

    Det handlar inte om mig, vad jag använder eller inte använder är inte relevant. Ser är det inte meningsfullt att diskutera med prestandarunkare som tror dom får bättre saker bara för att det är dyrt...

    Det är inga problem att köpa en Xiaomi några månader efter release. Sedan i somras eller ännu tidigare har det inte varit några problem att köpa en M2S, varken i Kina eller via import.

    Jag stör mig bara på folk som ljuger om att det bara finns Z1 Compact eller innan om att det inte finns några alls utan att man måste köpa iPhone (och sen när de står med brallorna nere så hittar de på godtyckliga kriterier som måste var uppfyllda).

    Sen är det bara att leta runt lite för att få reda på att svensk garanti från Sony, HTC, Samsung i många fall inte är värt ett ruttet lingon.
     
    Last edited: 25 feb 2014
    islandmountain gillar detta.
  13. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Om det nu finns så många trådar kan du väl åtminstone hitta och länka till ett par stycken. Gamla trådar räknas inte. Problemet fanns på de första 4g-mobilerna, men inte längre.

    Visst kan man tappa dataanslutningen när man rör sig, men det har inget med 4g att göra. Tvärtom så är täckningen bättre med fler nät att välja på. Om 4G-nätet försvinner så finns fallback till 3g och gsm.

    Jag har sagt det förut och säger det igen: om du har sådana problem med 4g så måste det vara något fel på din mobil/operatör. Reklamera skiten!

    Dyra grejer är väl generellt bättre överlag men det väsentliga här är snarast åldern på produkterna. De första grejerna med ny teknik är sällan särskilt bra. Alla 4g mobiler som släpps idag fungerar felfritt med handover.
     
  14. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Hur svårt ska det vara, det handlar inte om mig.

    Om vi antar att alla mobiler har perfekt fungerande 4G och att det inte är några problem med några 4G-master (nu vet jag att det inte är så men vi kan ju låtsas) så är nyttan med 4G marginell jämfört med alla hål i täckningen. Handover 3G->3G fungerar mycket bättre än 4G->3G->4G i alla fall med Tre och Telia.

    Med Telia blir man dessutom nedtvingad till Edge (och ibland tappar man mobildata helt) varje gång någon ringer och man kör 4G. Och Tre har så dålig täckning på 4G att det inte är värt att ha det på.

    EDIT: Jag skiter väl i om ni fått för er att 4G är det bästa som hänt sedan skivat bröd. En mobil som är lika stor som Z1C och som kostar mindre än hälften borde vara ett tänkbart alternativ för många som är intresserade av en liten prestandamobil.

    Att påstå att den "inte räknas" är lika löjligt och inskränkt som när Swedroid avskrev den i kampanjen för "små prestandamobiler" pga storleken (ja just det, samma storlek som Z1C). Då var det i och för sig extra korkat för det inte fanns några alternativ och inga mobiler med Snapdragon 800 hade släppts.
     
    Last edited: 25 feb 2014
  15. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    4G-nätet är inte heltäckande ännu, men N4M:s 4G-nät täcker bra mycket bättre än Telias 3G och 4G tillsammans. Det datanät som möjligen kan konkurrera täckningsmässigt är Tres 3G-nät, men då tar jag hellre N4M.

    Sedan är Optimus G en gammal och trött LTE-mobil. De första produkterna med ny teknik blir sällan särskilt bra som bekant. Skaffa en bättre mobil så ska du se att problemen med handover försvinner.

    Skaffar du dessutom en bättre operatör samtidigt så blir behövet av handover betydligt mindre tack vare ett mycket mer heltäckande 4G-nät.

    Xiaomin har inte topprestanda med dagens mått mätt anser jag. För det krävs LTE och ett SoC i toppklass. Det saknas där.
     
  16. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Har gett miui flera chanser men ärligt talat ger det mig så dåliga vibes, är alltid missnöjd när jag provar på miui :( det är fult och jag trivs inte alls i systemet.
    Men ja det är självklart en smaksak, passar inte mig dock!
     
  17. Spindrift

    Spindrift Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    491
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Kan ju inte passa alla, självklart. Bra med Android för det finns ju alltid olika mods, builds, roms, tweaks mm. så man tröttnar ju inte på att se kluttarna 4/5 eller vad det nu är på ios. Har ju iof en mini retina LTE som är suverän men..

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
     
  18. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Om man känner att man måste spendera minst 4600 kr så kan man väl köpa Z1C (jo att Sony Mobile dumpar hundratals mobiler med 25% rabatt som enbart skulle varit till vänner är väl bara en anledning för Phone House, Elegianten och Mediamarkt att sluta sälja Z1 Compact).

    Tror fortfarande det är relevant att man kan få en liten lur med Snapdragon 600 för ca 2000 kr (särskilt jämfört med den stinkande dynga man får för samma pengar om man köper Samsung, LG eller Sony).
     
  19. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Sluta sälja? Vad pratar du om nu?

    Alla säljer precis som förr.
     
  20. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Du kan ju inte riktigt jämföra så heller. Xiaomin köper du utan svensk moms. Sannolikheten att den fastnar i tullen är därför rätt stor. Då kan du slänga på 500 Kr direkt. Sedan har du ju ingen garanti vilket du får om du köper i Sverige. Ska jänförelsen bli rättvis så får du åtminstone jämföra med en fulimporterad omomsad Z1c. Då ryker nästan 1000 Kr från den. Mellanskillnaden vägs lätt upp av bättre prestanda,4g och garanti om du frågar mig.
     
    Dirk Diggler gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.