Mindre telefon, samma förbättrad prestanda

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Olle73, 21 feb 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    +ev. tull.
     
  2. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Men om de får reda på att Sony konkurrerar ut sina återförsäljare genom prisdumpning lär det inte bli så populärt. Som när Car Phonehouse i UK slutade sälja Nexus 4 eftersom Google dumpade priset på Play Store medan de fick köpa till fullpris från LG.

    Varför skulle man inte få garanti? Nu hittar du på.

    Till skillnad från Sonys värdelösa garanti som inte gäller om man rootat, låst upp bootloadern eller om det kommer in vatten så är det inga problem att få en rootad mobil lagad i Kina bara man återställer den. Been there, done that.

    "Fulumporterad omomsad"? På Xiaomin har man redan betalat kinesisk skatt, så det är knappast samma sak. Du får jämföra med import via Amazon eller liknande.
     
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Garanti kanske man får. Men det är ju både omständigt och dyrt att skicka till Kina för reparation. Knappast något gemeneman gör direkt.

    Sonys garanti gäller för vattenskador om du följt anvisningarna och stängt alla luckor när du använder mobilen i vatten. De gör ett trycktest vid servce. Root och bootloadern kan du återställa/relocka även på Sonys mobiler.

    Om återförsäljaren betalar kinesisk moms på Xiaomin så är de bra korkade. Varor som exporteras är nämligen inte momspliktiga. Däremot måste de fötullas i importlandet.
     
  4. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Och vad har detta att göra med topic?

    Skickat från min Sony Z1 Compact
     
  5. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Varför skulle tjuvarna på det svenska skatteverket bry sig om att en mobil är skattad i Kina? De vill ha sin moms+frakt från tullen ändå.

    Och det är lite opraktiskt att skicka tillbaka luren till Kina när man har garantiproblem. Det kan ta lång tid att få den från verkstaden i Sverige men tror nog det slår transporten till Kina och tillbaka. :)

    Har bara erfarenhet av ett garantiärende (till Samsung), det var inga problem och tog lite mer än en vecka.
     
  6. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Fast med alla tillverkningsfel så kan det komma in vatten ändå, och pratar man med supporten har de ju aaaldrig hört talas om att det skulle vara ett vanligt förekommande fel. Bara efter att det stått en massa i media kan man få sådant på garantin.

    Relocka lär inte nödvändigtvis funka så bra då man måste skicka IMEI till Sony för att få låsa upp bootloadern...

    Du har en väldigt naiv inställning till svenska verkstäder och svensk garanti. Sök runt lite om alla som fått nej på sina reparationer eller som tagit jättelång tid. Undersökningsavgiften när man blir snuvad på garantin är mer än den "dyra" frakten till Kina.

    Reparation och transport tog två veckor från Kina när jag hade en mobil med fel. Jag vet folk som väntat två månader i Sverige.
     
  7. Spindrift

    Spindrift Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    491
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Kan ju då inflika med att jag skickade en telefon tillbaka till Kina för garantirep. Nu fick de ju byta ut telefonen mot en mindre avgift som jag gick med på men det var det värt. Skickad, reparerad och retunerad på ca. två/tre veckor.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
     
  8. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Åfan. Vilken tillverkarens telefoner har ni skickat in? Bra att veta för framtida köp.

    När det gäller dyra, nya mobiler så glöm inte att en del försäkringsbolag har drulleförsäkring som ingår i hemförsäkringen. ;)
     
  9. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Hur som helst är inte xiaomi en telefon som OP efterfrågar så allt dravel om hur kompetent den kan vara har bara varit i onödan.

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
  10. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Huawei. Men det beror ju på säljaren också (precis som i Sverige).

    Z1C är inte heller en telefon som OP efterfrågar så dravlet står nog du för.
     
  11. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Z1C är dock en mindre mobil med dagens hårdvara. Xiaomin har en gammal SoC

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
  12. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Samma som den helt utdaterade Galaxy S4 som ingen köpt på länge... Eller HTC One. Dessa gamla reliker är det ju ingen som köper eller pratar om på forumet?
     
  13. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Är du trög? De har inte DAGENS hårdvara, alltså det som är nytt NU! Det enda intressanta som är ute i mindre format är Z1C.

    (Om man nu inte vill ha äppellurar, that is.)
     
  14. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det är du som är trög om du tror att Snapdragon 801 är det enda intressanta för alla på forumet. Z1C är ändå inte intressant för OP enligt hans krav.

    Z1C är ju ändå gammal rutten hårdvara jämfört med S5 och Z2. Lustigt det här med godtyckliga krav som måste vara uppfyllda (för luren man köpt ska vara bäst...).
     
    Last edited: 26 feb 2014
  15. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Nu skrev ju faktiskt Op modern prestanda och det är väl öppet för tolkning. Jämfört mot hans ZTE. Z1c är väl faktiskt den bästa minin vad gäller hårdvara just nu? Det betyder däremot inte att sgs4 mini är omodern t.e.x.
     
  16. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Min tolkning av dagens prestanda är iaf det nyaste och senaste som finns tillgängligt. Klart Z2 och S5 då är bättre men de har ju "nyss" presenterats och går ej att köpa, ännu.

    Om din tolkning är en ointressant kinalur så får det stå för dig.
     
  17. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Z2 och S5 är ganska offtopic också. Det är inte det formatet som OP efterfrågar. Ascii har helt rätt i att den "bästa" minin vad gäller hårdvara just nu är Z1C.
    Sen kan man ju alltid disskutera användarupplevelsen men det är ju subjektiv.
     
    Last edited: 26 feb 2014
  18. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    OP efterfrågar en 3,5"-lur så Z1C har inte heller det formatet. Att 3,5" är ointressant men att snapdragon 800 är ett måste framgår inte heller.

    Ointressant för Sony-fanboys kanske. Faktiskt är att Z1 Compact är ganska tjock, klumpig och lika premium som en Xperia Tipo.

    Det finns andra mobiler som är 15-20% mindre än Z1C (även om de kanske är några millimeter högre) men som ändå lyckas ha 4,7"-skärm.
     
  19. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    S5 och Z2 går väl inte att köpa än? De gick inte att köpa när TS frågade om det ivf. Plus att de är större lurar. Som S4 eller G2. Det frågar inte TS om.

    Och om Z1C är rutten är ju din MIUI-lur totalt sönderfrätt, rostig och källsorterad i samma termer och argumentet för din telefon faller hårdare än för Z1C. Det enda din telefon vinner på är priset. Alla kollar inte uteslutande på det billigaste. För mig var det inget alternativ även om jag vet om att telefonerna finns att köpa via aliexpress.
     
  20. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det TS efterfrågar finns inte vad jag vet. Det närmaste man kommer är dock Z1C. Där har du kvar möjligheten att kunna hantera luren med en hand samtidigt som du får topprestanda.

    Xiaomin har varken det senaste i SoC-väg eller 4G, så därför anser jag inte att den är en toppmodell.

    Vilken toppmodell är det som har 4,7 tum och är lika stor som Z1c? Om du syftar på G2 mini så är det ingen toppmodell så den räknas inte.

    Väntar fortfarande på alla länkar till någon av alla 100 000 trådar som avhandlar tappade samtal i kombination med 4G och MODERN hårdvara. Kan det vara så att det helt enkelt inte finns några?
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.