Mindre telefon, samma förbättrad prestanda

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Olle73, 21 feb 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Har läst tråden och tanken slog mig precis att jag inte har en aning om hur apples system fungerar. Jag vet att jvm gör att mycket prestanda krävs för att kompensera för alla lager mellan hårdvaran och mjukvaran men hur är det egentligen hos apple? Det har inget liknande eller?

2. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Ja att det finns en officiell uppdatering tyder väl på att Apple anser att det fungerar tillräckligt bra? Nexus One har inte fått några officiella uppdateringar på flera år.

3. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    på min 4s går ios7 skitdåligt. den var mycket skarpare innan faktiskt :/

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

För att gå dit funkar verkligen inte iOS 7 på en 4:a. Inte smidigt på en 4s heller. Det laggar och jäklas oavbrutet. Speciellt på 4:an!

indika gillar detta.
  5. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Här har du en hel mustig tråd fylld av glada människor som reflekterar över hur bra iOS7 var för deras iPhone 4. :)

https://discussions.apple.com/thread/5326618?start=0&tstart=0

indika gillar detta.
  6. islandmountain

islandmountain Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Konstigt att G2 får så dåligt resultat, dåligt optimerad mjukvara från LG?

Här är iallafall en video med Geekbench 3 på Sony Z1 med Snapdragon 800. Resultatet är inte lika bra som Note 3, men det slår 5S iallafall!

https://www.youtube.com/watch?v=F40uINQpHA0&feature=youtube_gdata_player

7. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Ser väl inte så illa ut ändå? De konstaterar att man bör göra fabriksåterställning efter uppdateringen, men det krävs ju efter mer eller mindre varje uppdatering även på Android.

Min far har en IPhone 4 med Ios 7 så jag har även lite egna erfarenheter av hur det funkar. Visst är det inte direkt raketsnabbt längre, men det fungerar helt ok.

Jämfört med min gamla Galaxy S som släpptes samtidigt så är hans mobil bra mycket trevligare att används i alla fall. Den är officiellt kvar på en katastrofalt buggig 2.3 och med dagens mått mätt knappt användbar.

Last edited: 28 feb 2014
  8. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det hjälper inte. iOS7 är inte bra på någon iPhone under 5:an. Inte på någon av de mellan fem och 10 jag kollat på i alla fall. Där bland annat sambons jobbtelefon och morsans telefon. Min gamla chefs var likadan. Min sambo och morsa har gjort en fabriksåterställning (det skulle ju hjälpa) men ingen skillnad.

Vidare jag jag personligen aldrig gjort en fabriksåterställning för att det har blivit något knas när det gäller Android.

Och till sist vet jag inte vad du tänker på när du säger "galaxy S" men S2:an släpptes ett halvår efter 4:an och ett halvår innan 4S. Den är fullt brukbar idag. Jag sålde min sambos gamla bara för ett par dagar sedan och den fungerade strålande! 4.1 är den sista uppgraderingen till den.

9. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

H*n menar första Galaxy S.

10. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Släpptes den samtidigt? Sökte snabbt på GSM arena men hittade inget då.

Skickat från min Sony Z1 Compact

11. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Yes, båda släpptes i Juni 2010. :)

SGS släpptes dock 4:e Juni, och iPhone 4 20 dagar efter.

12. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Är väl inte så illa ändå? Visst är det inte helt laggfritt, men för att vara en 3,5 år gammal mobil med det senaste OS:et så tycker jag att det är imponerande.

Jag jämför med första Galaxy S, ja. Den dumpades av Samsung för 2 år sedan på en hopplöst buggig 2.3 och är knappast användbar idag.

Så vem som dumpar sina kunder tidigast behöver vi nog inte diskutera mer tror jag.

13. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ja det är så illa. Tredje gången jag säger det nu. På vissa telefoner funkar det och på andra är det katastrofalt. Alla iPhones är inte, även om skenet ofta bedrar, inte identiska. Uppenbarligen så.

För att vara en tre år gammal mobil spelar inte mig så mycket roll. Inte för att vara otrevlig men jag äger inte en tre år gammal telefon. Jag gillar ny teknik för mycket för det. Det är ju ingen modern telefon även ifall den "klarar av" ett tre år nyare OS.

Dumpar sin kunder först? Jag har inte ens tagit upp det som argument människa. Jag säger bara att en iPhone 4 inte klarar av iOS 7. Inte de jag sett. Varför går du in i försvarsställning med något helt annat som argumentssköld? Wtf?
    Edit, jag måste förtydliga. Vi två har inte pratat alls om vem som dumpar sina kunder först.
    Och Prisjakts omdömen om telefonen är ju iofs inte så kasst ser jag: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=609185 Hade helt glömt av att den telefonen ens fanns.

Last edited: 28 feb 2014
  14. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Måste bara filka in en grej. Ni vet säkert om detta men jag som inte alls har koll på hur apple funkar men ändå har lite prylar från dem, tog mig lite tid att kolla upp saker och ting.

Det verkar som att det är allmänt känt att android behöver fetare hårdvara på grund av javabasen. Om man ska jämföra "flytet" det vill säga.

Och så tycker jag att det var ett dumt drag av apple att uppdatera så gamla modeller. Min 4s är inte alls lika bra som innan ios7. Bara för att de skickar ut en uppdatering behvöer det inte vara bra. I detta fallet ett stort misstag enligt mig.

15. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

De gör det för man ska känna sig manad till att skaffa nytt. ;)

16. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    AsciiAscii det tror jag faktiskt på. 4:an var ju faktiskt ganska klockren innan och hade inte behövt någon stor UI overhaul. Den funkade skitbra som slit- och slängtelefon..

17. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Nej, men mfm påstod att Apple brukar överge sina kunder tidigt. Då var jag bara tvungen att flika in med att Google är betydligt sämre på den punkten. Sedan kom du in i vår diskussion. Varför vet jag ej :P

18. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag håller bara inte med om att iPhone 4 och 4S mådde bra över att bli uppdaterade till iOS 7. Långt ifrån alla iaf.

De överger inte sina kunder, Apple, men ibland kan det vara det bästa. En 4:a är inte byggd för att klara av alla flashiga animationer. iOS har alltid haft en ganska tråkigt, användbar för de som är vana absolut men tråkigt, UI. Det är en stor del i framgångsreceptet. Nu känner de sig mer och mer pressade av Android och WP. Uppdateringen till iOS7 från iOS6 blev lite för stor relativt till hur det har varit tidigare.

Personligen spelar det som sagt ingen roll. Jag äger inte en telefon så länge så att det spelar in på vilken telefon jag skall välja. Jag har haft iPhones, Windows Phones och Androider. Som längst har jag en telefon 1,5 år. Nexus 4 hade jag i runt 13 månader och min Lumia 800 i 14 (tror jag det var). Min iPhone 4S jag hade tröttnade jag på efter sju. Oavsett OS har jag aldrig känt mig bortglömd i uppdateringar ifrån tillverkaren i fråga.

19. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Du förresten om du inte spelar på telefonen tycker jag att htc one mini är väldigt najs. Vi har en hemma. Svårt att bli besviken på den imo.

20. sunemangs

sunemangs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    228

MINA ENHETER

Samsung Galaxy S är inte = google utan snarare samsung. Ska man jämföra olika plattformar får man ju göra det ordentligt och inte bara att den fått någon ny version. Och då är väl android 2.3 bra mycket bättre än ios 7?

Lite som att folk sitter och skriver att sin xbox 360 minsann fått senaste uppdateringen. Folk med windows 7 kan ju knappast bry sig mindre. :)

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.