Mini eller Mini Pro - en jämförelse

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av teddyjohan, 16 september 2010.

1. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

...så var det, tack för rättelsen. :)

2. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tycker inte heller den är så hemskt snygg men inte direkt ful heller. Vad gäller designen känns Pro klart mer genomtänkt med bättre placering av hörlursjack, USB-uttag och kvaliteten på knapparna (mer hållbart material på Pro) på sidan, som dessutom inte följer med skalet.

Vad gäller skalet går det utmärkt att byta på samma sätt som på X10 Mini; ett klick så är det av. Skalen köper du också på samma ställe, dvs - inofficiellt, eftersom SE inte säljer dom styckvis i efterhand.

Extra batteri är en extra kostnad OM du köper ett extra batteri men vem kräver det? Är man nöjd med telefonen och har haft den ett år kanske det är läge att byta batteri. På X10 Mini - släng telefonen, på Pro - släng batteriet.

Jag håller inte med om din poäng med att touchtelefoner måste innebära avsaknad av tangentbord, det finns ingen logisk koppling. Fysiska tangentbord slår alltid touch, och QWERTY slår alltid T9. Även om man dock inte använder tangentbordet - som jag oftast inte gör - så har du ju touchen i Pro också, så argumentet faller.

Självklart är allt en smaksak men jag ville skriva denna tråd för att belysa de skillnader som jag/vi upplever mellan Mini och Pro; och i mitt fall har det varit som natt och dag.

3. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad du egentligen menade var kanske: "Rykte och rykte...ryktet säger att Synaptics själva har sagt att de leverar panelen till X10 Mini" :)

Därmed inte sagt att du har fel, bara att jag inte har anledning att tro att du har rätt.

4. Nonameswayne

Nonameswayne Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Nej det jag menade var det som stod i texten. Annars hade jag skrivit annat ..

5. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Har också bägge (eller alla tre).
    Ibland när jag datat länge på pron kan jag sakna minin.. Och ibland tvärt om.

Just minin är så jäkla liten så de lilla extra pron har gör att den känns betydligt större.
    Vill man ha de minsta så är de ju mini som gäller.

Jag har för vana att sätta en liten handlovsrem på alla telefoner och har på detta
    sätt aldrig råkat ut för de här med "nästan tappa den".

Gillar bägge och har svårt att bestämma mig.

http://holck.se/repor/mini-pro.jpg <-- med snöre (dock ej i fokus)

6. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Personligen fördrar jag att ha USB:n under och inte på sidan. Hörlursuttaget är OK på båda två enligt min mening.

Varför skulle du behöva byta batteri efter 1 år ? Li batterier kan du nog köra minst 3 år innandu märker något. Min gamla Nokia 8850's batteri var som nytt även efter 6 år, så nog tror jag du hinner byta telefon innan du ens behöver tänka tanken på att byta batteri.

7. candyraver

candyraver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    Inte ens om jag skickade 20 sms om dan, lade in 5 facebook inlägg och 13 twitters hade jag valt pro för de finns så många andra sätt att få in information om man gör det ofta (app rekommendation: wifi-keyboard). Mini'n är så mycket snyggare o slimmare, det är vad Neonode N2 skulle ha varit och nu finns den här, fullt fungerande.

Om jag hade varit mer nördig hade jag isf skaffat en telefon med större skärm och tangentbord - men det är en bra bit innan det är en bärbar dator så för mig är det fortfarande en TELEFON och då är "touch"-modellen bättre med fördel vikt, storlek och design - då är inte ett tangentbord något "mer-värde" utan som lill-tarmen, nästan helt onödig.

Men all cred till SE som lyckats få in ett QWERTY i den lilla storleken ändå, jag förstår många blir lockade när priset knappt skiljer.

Last edited: 17 september 2010
  8. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Precis min poäng :) Jag gillar båda, men skulle aldrig gå tillbaka till Mini efter att ha haft Pro, och då har jag också haft båda "sida vid sida". Inte så mycket för tangentbordet, eftersom jag sällan använder det, men mest för att formatet i sig känns bättre.

Nu vet jag ju inte om just min Mini var ett dåligt ex (om man utgår från vad som skrivs här på forumet verkar kvaliteten variera kraftigt) men min egen, personliga erfarenhet, är att Pro känns mycket mer välbyggd som sagt.

Knarret på min Mini var outhärdligt - eftersom man alltid trycker på en touchscreen, om så väldigt lätt, vilket skapar en hel del knarr på vissa telefoner - men jag har inte det "problemet" på min Pro. Det är nog det jag ser som det bästa med bytet.

Hur bra sliden och kvaliteten känns om 3-6 månader, ja, det återstår att se. Jag har aldrig haft en slide-telefon förut och som sagt var jag extremt skeptisk till en början. Hittills får jag dock säga att motsatsen är bevisad för min del. :)

9. Swindiana

Swindiana Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact
    Det är väldigt KUL med ett väldigt litet tangentbord, och ibland praktiskt beroende på hur man använder sin litet-format-Android-telefon. :)

Mitt försök till en liten sammanfattning. ;)

Hälsningar,
    Swindiana

10. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

De gånger jag använder tangentbordet mest är när jag ska skriva mail eller när jag ska skriva på annat språk. Skiftar man ofta mellan svenska och engelska så blir skärmtangentbordet ganska supoptimalt om man använder T9 eftersom den bara ger två förslag (och pilen för att få fram listan är ju allmänt känd här på forumet för att vara extremt buggig).

Min jämförelse riktade mest in sig på blivande ägare som står i valet och kvalet och som kollar här innan de bestämmer sig, så ju fler som delar med sig av sina erfarenheter (helst av båda två då) desto bättre förstås :)

Min mening är att Pro är mer prisvärd hur som helst, tror också att man får ut mer för den (mer Πλούτη om man så vill) när man säljer den i andra hand. Men hur som helst är ju värdeminskningen rätt stor på en så här billig enhet.

11. Swindiana

Swindiana Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact
    :) We have chosen wisely...

Hälsningar,
    Swindiana

12. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Får ut mer när man säljer den ?

Jag har då aldrig köpt något för att sälja det :P

(om de inte handlar om business så att säga)

// A