Mini Guide- RyanZA En Klick LagFix !!!!

Diskussion i 'Galaxy S' startad av Androido, 9 aug 2010.

1. mekwall

mekwall Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Ja det var mitt första försök, och än så länge mitt bästa. Har tyvärr inte lyckats uppnå samma poäng med min senaste fix (landar på runt 2600). Å andra sidan funkar telefonen betydligt bättre och är mer "snappy" så Quadrant-poäng är inte hela världen.

Tyvärr verkar det ändock så att Galaxy S lider av dåliga standardvärden i minneshanteraren. När man väl kört telefonen ett tag och har ett gäng appar i minnet så kommer den per automatik att börja småhacka lite då den frigör minne. Detta verkar kunna åtgärdas genom att använda Autokiller och använda moderate eller optimum preset.

2. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Hoppas jag verkligen inte, då är han dum i huvudet... Kontaktlistor är ovärderlig information i sådana sammanhang, de bör man inte dela med megaföretag.

Ok. Men om vi börjar om från början måste vi tjafsa om allt igen, bättre att vi ser det som överspelat. ;)

Välkommen hit, och jag hoppas du inte tänker övertala de som inte orkar ta reda på saker att göra något dumt. heh.

3. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Pfft, överdriven ödmjukhet klär dig inte Androido. 450+ inlägg varav en hel del varit till hjälp är inte särskilt "blygsamt". :P

4. mekwall

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Självklart är jag det! Översättning är för mig ett hundgöra och slipper det mer än gärna :teeth:

Har också börjat ladda upp grejer på min Dropbox som man kan komma åt här: https://www.dropbox.com/s/ni0r0bwjgxc77zw#view:list

Jag vet inte hur bra fart det är på den, men man kan ju hoppas att det iaf. är bättre än att sitta och vänta på megaupload och rapidshare.

5. bullemina

bullemina Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Mitt utalande om brukstelefon var pga att när jag la in RyanZA lagg-fix så krashade telefonen helt och jag fick flasha om... Efter det så har jag kört med hans fix med goda resultat och även din fix. Så jag håller med dig om att jag föredrar hellre hastigheten framför den lilla risken det är att förlora data, eftersom jag nu har kört med dessa fixar dom senaste dagarna utan några problem. Att telefonen krashade måste nog ha varit något jag gjorde fel i flashningen, kanske i fel ordning osv?

Därimot har jag fått telefonen att hänga sig 1 gång när jag körde tapatalk så jag var tvungen att dra ut batteriet, ingen data vart skadad som jag har märkt. :) Detta var med din fix mekwall.

6. mekwall

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Här tipsar jag gärna om Google Apps för företag. Perfekt om man vill utnyttja Google's tjänster men samtidigt rädd att "dela med sig" av sin data. Med Google Apps så gör inte Google mer än att tar backup på din data, resterande är helt konfidentiellt och lagras krypterat på deras servrar.

Helt rätt. Tillåt mig be om ursäkt för att jag varit brysk i mina inlägg. Har kort stubin när det gäller såna saker :)

Tackar! Nja, jag är inte den som ropar "Hoppa!" till den självmordsbenägne. Ser jag att någon är ute på villospår hjälper jag självklart till, men då är jag nog inte den som tar i hand och visar hela vägen, utan ger hellre en GPS och säger: "Finn vägen själv!" ;)

7. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej, Micke, jag vet att du gärna sätter vissa, för dig, utmanande medlemmar på teoretiskt "mandomsprov" så som vi hade våra debatter om batteriets prestanda och kalibrering men jag tror inte att mekwall är nån hopkokt besserwisser som vill bara plocka poäng här i vårat forum.

Vi har redan en ganska stor kommunity och vi har en hel del frågeställare angående SGS men att ha en som mekwall som kan grunderna i Android och som gärna delar med sig kunskapen är, enligt mig, värdefullt tillgång till våran lilla forum. Och att han är en av våra, glada Göteborgare, gör saken inte sämre.

Jag tycker att vi ska använda våran kunskap att hjälpa varandra än att trätas om ovidkommande saker.

Och naturligtvis din klarsynthet Micke är väl välkommen också :)

Last edited: 11 aug 2010
  8. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Det har hänt mig med, i just tapatalk (det är inte världens stabilaste program). Jag körde dock in fixen via min dator.

Och ett tips: Man behöver inte rycka batteriet, det går att hålla powerknappen ca 10 sekunder så stänger telefonen av även om den hängt sig. :)

9. mekwall

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Att den krashade första gången beror nog på att du hade felaktig Busybox-version. Det är det absolut vanligaste problemet. Har man fel version så kan det vara så att den saknar kommandot för att skapa ext2-filsystemet och då falerar hela fixen. Därför rekommenderar jag alltid att man kör min fix på ett nyflashat system som man ännu inte rootat för att detta inte ska hända.

Körde du med OC-kerneln då? Risken är ju större om telefonen är överklockad. Jag har dock inte märkt av några större problem med OC-kerneln mer än att den har en fördröjning vid uppvaknande. Rasdeep (som kompilerat den) håller dock på att fixa detta.

Det jag kan göra är att köra ett journalbaserat filsystem (t.ex. ext3/ext4) på image-filen istället så behöver du inte längre oroa dig över att förlora data. Det tror jag är den absolut bästa balansen mellan snabbhet och säkerhet :)

10. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Jag menade 100% det jag sa. Jag vet inte vilken betydelse det har, och är nyfiken på om Mekwall har testat om det ger någon skillnad... Det är allt.

11. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Vill minnas att någon/några provat det på xda med dåliga resultat, fast det kanske bara var för att det inte gav fantasisiffror i quadrant. ;)

12. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Om inte jag läste fel i går natt så RyanZA jobbar på att släppa en ny fix där datasäkerheten skulle sättas i centrum ;)

13. mekwall

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Nja, jag har baserat min fix på de två fixarna som finns ute. Det visade sig däremot att det var en och samma fix fast paketerade på olika sätt. Den ena i en update.zip och den andra som scripts som körs via adb. Vad gäller update.zip-en så följer det nu endast med rootning och rätt versioner av superuser och busybox. Ultimat att köras på en nyflashad telefon :)

Paketeringen och majoriteten av koden i min fix är gjort av mig. Men det är själva fix-idén (huhu) och vissa delar i koden som jag krediterat de andra för.

Vad gäller zipaligning så finns mer info här: http://android-developers.blogspot.com/2009/09/zipalign-easy-optimization.html

Whiteouts och odexrensning är bara för att städa upp i systemet. Whiteouts för att ta bort gamla soft links och odexrensning för att ta bort eventuella odex-filer i appkatalogerna. De ska inte ligga där då detta skapar problem för de som använder sig av dexopt. Dessa både kommer från Modaco och inget jag själv kodat.

14. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Byta ut RFS mot YAFFS2 kan man hoppas. Och så får man hoppas att det hjälper också. Helt säker kan mam ju inte vara innan det är ordentligt testat. :D

15. mekwall

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Om jag ska höfta så tror jag att ext3 kommer att ge runt 1700 och ext4 runt 2000 i Quadrant med samma fix. Det säger väldigt lite om hur telefonen kommer att prestera för övrigt...

Vissa strävar självklart efter att få så högt som möjligt i benchmarks men bryr sig inte om hur telefonen betér sig utöver det. Jag strävar efter både och :)

16. bullemina

bullemina Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Okej, då var det säkert programmet som buggade ur.
    Det var bra att veta, hade jag ingen aning om... tack :)

Jag hade rätt busybox för fixen funkade tills jag bootade om andra gången efter installation av alla program.

Jag körde med OC när det hängde sig men som mickeko sa så kan det vara just Tapatalk som är problemet.

Låter bra med en fix för fördröjningen.

Jag är inte rädd för att något ska gå förlorat för jag har backup på allt och kontakter synkade med gmail därimot så var jag lite orolig tidigare över att telefonen helt plötsligt ska krasha när man inte är hemma och således inte kan använda telefonen men det är jag inte orolig för längre för det verkar funka fint.

17. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Quadrant-värdet är dock värdelöst eftersom den mäter fel sak. Vill du ha det bra kan du lika gärna skapa en liten ext2 enbart för den, och köra resten på något som har bättre datasäkerhet. :)

18. mekwall

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Inte säkert att det är möjligt då yaffs2 kräver en MTD-enhet, det vill säga NAND-disken i SGS:en. Problemet verkar vara att den i nuläget tolkas som en STL-enhet. Fråga mig inte varför Samsung gjort så...

Vad gäller /data/ som ligger lagrad på det interna SD-minnet (MMC-enhet) så kommer vi nog aldrig att kunna använda yaffs2 då begränsningen troligen ligger i hur enheten hanteras av hårdvarukontrollern som läser minnet. Är det riktigt illa gäller samma sak även NAND:en, men man kan ju alltid hoppas!

EDIT: Vad gäller STL-enheter så verkar det liggar på mjukvarunivå och inte hårdvarunivå. Detta är isåfall en god nyhet! http://www.samsung.com/global/busin...y/downloads/LinuStoreII_GPL Compliance_10.pdf

EDIT: Efter att ha läst på lite mer om STD, BLM, OneNAND (enheten som sitter i SGS) så vill jag revidera ovanstående. Nog ska det ska vara möjligt att få den som MTD eftersom det finns en drivrutin i MTD för just OneNAND. Jag har dock kommit fram till att det inte är värt att lägga ner tid på detta då det just nu är viktigare att formatera om partitionen på det interna SD-kortet till ext2 istället för RFS. Detta är mycket lättare att genomföra!

Kod:
    Filesystem                Size      Used Available Use% Mounted on
    tmpfs                   162.7M         0    162.7M   0% /dev
    df: /mnt/.lfs: Function not implemented
    tmpfs                     4.0M         0      4.0M   0% /sqlite_stmt_journals
    /dev/block/stl9         275.8M    240.1M     35.7M  87% /system
    /dev/block/mmcblk1p2    996.0M     73.9M    871.5M   8% /disk
    /dev/block/mmcblk0p2      1.9G    365.8M      1.5G  19% /data
    /dev/block/stl10        127.2M     10.9M    116.3M   9% /dbdata
    /dev/block/stl11         30.1M     60.0K     30.0M   0% /cache
    /dev/block/stl3           5.9M      4.0M      1.9M  68% /efs
    /dev/loop0              214.8M    158.2M     45.5M  78% /data/data-ext2
    /dev/loop0              214.8M    158.2M     45.5M  78% /data/data
    /dev/loop0              214.8M    158.2M     45.5M  78% /data/system
    /dev/loop0              214.8M    158.2M     45.5M  78% /data/dalvik-cache
    /dev/block//vold/179:1
                              5.8G      2.3G      3.5G  40% /sdcard
    /dev/block//vold/179:9
                              6.4G     24.5M      6.4G   0% /sdcard/sd

Last edited: 11 aug 2010
  19. evisu

evisu Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Såna steg-för-steg och one-click guider är guld värda. Givetvis ska man läsa på vad man ger sig in på men en guide kan aldrig bli för enkel. Och man lär sig ju mer man håller på. Riktigt roligt att folk tar sig tid att sätta ihop dessa fixar. Ser en ljus framtid för min SGS!

20. Sir_Moomin

Sir_Moomin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bra guide, även om jag följde xda's. Härligt med lite fix till luren!