Problem: Minnesbrist?!

Diskussion i 'RAZR - Allmänt' startad av Biopower, 18 november 2012.

1. Biopower

Biopower Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Totalt internt minne är 16gb varav 4gb är för appar har jag för mig. Har 3,4gb ledigt i appminnet och 5,3gb ledigt i lagringsminnet.

Får väl bli en återställning senare idag.

2. Biopower

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Har nu gjort en total fabriksåterställning. Tömt interna lagringsminnet, stoppat i ett 16gb minneskort och formaterat det. Arbetsminnet ligger runt 200-250 mb ledigt, typ som innan när det var lite småsegt. Men det är inte längre segt utan flyter på som smör. Får se om det håller i sig.

3. Trexgbg

Trexgbg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Funkar det inte så ta och lämna in den. Den kan inte vara hel.

Jag har aldrig mindre än 50 appar på mina telefoner och jag har aldrig råkat ut för det du beskriver. IOFS kan det ju vara någon taskigt skriven app som tar upp en massa minne men det borde du ju ha upptäckt!

Lycka till

4. Biopower

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Det lustiga är ju att det lediga minnet verkar vara ungefär detsamma, ok det varierar ju hela tiden beroende på vilka appar som körs i bakgrunden och så, men den känns mycket piggare nu än innan.

Skulle ni som läser denna tråden kunna gå in och kolla hur mycket ledigt minne ni har och sedan skriva ungefär hur länge den varit igång. Jag har ca 400mb nystartad men efter ett tag så sjunker det beroede på hur mycket man använder telefonen. Ligger sedan mellan 150-250. Innan ominstallation kunde jag som lägst se att jag endast hade 11mb ledigt ram men då startade den om sig själv efter någon minut.

5. mixxno

mixxno Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Jag har alltid legat på ca 185 när den varit igång ett tag och den upplevs aldrig seg...

6. th0d

th0d Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det låter som du använder applikationer vilka använder sig utav mycket minne samtidigt. Vad brukar du använda för appar när du upplever problemet?

För att få ner ramkonsumtion och således minska launcher redraws använder jag Supercharger v6. Detta brukar funka även för minskad ramkonsumtion. Observera att du inte kan nå 100% supercharged med stock motoblur launchern utan du måste ha Nova, Apex etc om du har en stock rom. Har du en custom rom så behöver du inte installera en launcher.

Vid nystartad telefon har jag ungefär 400 använt / 400 ledigt. Efter några timmars användning ungefär 400-600 använt / 200-400 ledigt.

7. Biopower

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Det har fungerat bra sedan ominstallation. Har haft ett fåtal launcher redraws men då har jag oftast surfat (Opera Mobile) en hel del med många flikar. Inget jag inte kan leva med. Minnet ligger på ca 400mb ledigt när den är nystartad och ca 200mb efter några timmar. Upplever inte att den är seg som den var innan ominstallationen. Har försökt komma på vilken app som skulle kunna orsakat problemen innan men jag går bet på det. Har försökt att installera precis samma som innan men tydligen så fungerar det bättre denna gången.

Tack alla som hjälpt till. Återkommer i denna tråd om jag får problem igen.

8. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1.016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Var kikar du på hur mycket ledigt minne du har? Använder du någon specifik app?

Det jag främst undrar över är att jag gick in till inställningar -> lagring och såg en sak som jag inte har sett förr (eller jag ej uppmärksammat mig på). Notera att jag har ett minneskort på 8gb (ska fixa 16gb senare)

Det står:

Total lagringsutrymme: 16gb

Programlagrinstrymme: tillgänglig 817mb

Sedan har jag intern lagringsutrymme /mnt/sdcard där det är 1.15gb tillgängligt

och sist men inte minst min SD-kort som ligger på 8GB med 2.82gb ledigt

Nu undrar jag: Vad är skilladen mellan programlagringsutrymme samt intern lagringsutrymme? På programlagring så har jag 817mb ledigt och på intern så har jag 1.15gb.

Varför har man delat upp det på det här viset och gjort det så förrvirande? Borde man inte lagt ihop allt istället?

Last edited: 4 december 2012
  9. Biopower

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Gå till inställningar/program/körs så ser du hur ramminnet används.
    Övriga frågor undrar jag också över.

ASR gillar detta.
  10. ASR

Mottagna gillanden:
    1.016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Antar då att du inte kör med stock launcher för att ha 200-400 ledigt? Jag har just nu ungefär 150-180 ledigt men mobilen är inte seg, och har aldrig varit det heller. Kör stock ICS 4.0.4

11. Vicious

Vicious Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Honor 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Honor 8
    Programlagringsutrymme är just det, lagring för appar och appdata. Anledningen till att det är uppdelat i programlagring och internt lagringsutrymme är (tror jag) just för att fördela det relativt stora interna flash kortet (jag säger relativt då det förr inte var vanligt med mkt plats medföljande).
    Samtliga telefoner som har lite större intern lagring samt plats för externt minneskort bör alltså ha den här uppdelningen. Jag tror, men är inte säker på, att "programlagring" motsvarar /data i filsystemet.
    I min Acro S så är utrymmet kallat "telefonminne", 2GB, och resterande av 16GB interna utrymmet är kallat "internlagring". Det finns också plats för externt minneskort.

RAZRns interna 16GB minneskort är uppdelat enligt följande:
    * 3GB "telefonminne/programlagring"
    * 8GB internt lagringsutrymme, detta är som ett emulerat SD-kort. Kan liknas med externt minneskort för äldre android lurar.
    * 5GB för system/webtop/etc

Nackdelen med detta är förståss att alla externa minneskort blir monterade på "sdcard-ext"(?) eller liknande. Det är inte alla appar som stöder att man flyttar data till en valfri mapp utan hamnar per automatik i /sdcard (spotify). Lite synd då denna bara är 8GB och jag har 16GB externt minneskort.

Varför man inte kan sammanfoga "telefonminnet" och internlagring vet jag inte säkert men jag gissar att det är för att kunna bibehålla rättigheter så fel app/person inte kommer åt saker den inte ska.

ASR gillar detta.
  12. mixxno

mixxno Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Bra beskrivet. Spotify går dock efter lite pill att få över till externt sd genom att först installera gamla Spotify, finns bra trådar om det...

13. ASR

Mottagna gillanden:
    1.016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Tack för den förklaringen Vicious, jag använder appen "GL to SD" för att flytta över spel till externa minneskortet, fungerar ypperligt hela tiden men jobbigt att gå in i appen och "mounta" varje gång man ska spela. Rensade i mobilen och såg att dropbox bl.a hade tagit 200-250mb i cache samt massa onödiga mappar på spel&apps jag redan raderat från luren. Det där angående ramen så sökte jag och hitta detta, väldigt intressant och man bör inte leka med det eftersom android tar handom systemet själv.

http://androidforums.com/motorola-droid-razr-razr-maxx/576713-available-ram.html

summa summarum: Är inte din mobiltelefon seg så ska du _INTE_ bry dig om hur mycket ledig ram du har, det är irrelevant i det här sammanhanget, iaf för Android.

14. th0d

th0d Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har stock ROM-672.180.41, Kernel-672.226.3 och använder Nova launcher. Stock tyckte jag det var alldeles för dålig prestanda i samt dåligt med konfigureringsalternativ. Jag har nu en uptime på 46h sen senaste rebooten och har 260 ram ledigt.