Minneskort

Discussion in 'Nexus One - Allmänt' started by pina, Mar 4, 2010.

1. Bambul

Bambul Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

2. CogD

CogD Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu kanske du redan har köpt dig ett sådant.
    Annars skulle jag nog avråda från det, inte ovanligt att det säljs kort som är formaterade på ett sådant sätt att dator/telefon tycker det ser ut att vara 32GB (som exempel) medan det i själva verket inte får plats mer än 4GB eller liknande när man lägger in filer på det.

3. Unlogic

Unlogic Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har precis köpt ett sånt här "fulkort" från ebay för 261:- inkl frakt. Tänkte att för den pengen är det värt ett försök.

Återkommer med mer information när jag fått kortet och hunnit stress testa det lite i kortläsaren här hemma...

4. aneell

aneell Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

köpte aldrig ett sånt :).... köper nog ett 16gb, men tänkt på om olika klasser på minneskorten påverkar mycket på mobilen. typ när man öppnar mapp med bilder om man har mkt bilder eller musik om det kommer ta lång tid att ladda osv.
    Man vill ju helst saker ska gå snabbt ;) vad tror ni? sandisk 16gb säljs ju ba i klass 2, man funderar ju lite om de värt köpa annat märke med högre klass...

5. boneP

boneP Kid Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Htc One M7
    Telefon 3:
    Nexus One
    jag har ett kingston class 10 kort men lik förbannat skickar jag i skrivande stund i 1,5MB/s till luren via usb så just hastigheten hade jag inte prioriterat högst vid ett nytt köp

sen har jag för mej att sandisk-korten brukar prestera bättre än vad dom är klassade till :)

ps. när luren var sprillans ny med stock rom gick det fort som satan(~10MB/s stabilt att skriva till den men efter att jag rootade och drog in CM har det gått segare, antar att det kan vara min dator som är helt rutten vad gäller usb också

6. Unlogic

Unlogic Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag fick precis mitt 32GB microSDHC "fulkort" från ebay. Har inte hunnit stoppa det i telefonen än men däremot har jag hunnit benchmarka det lite på Linux och även om hastigheterna inte slår några rekord är dom helt okej.

Såg här såg brevet ut som kortet kom i, aningen suspekt (toy!?):

Så här ser själva kortet ut (notera det halvdanna trycket):

Här är resultatet av ett enkelt prestanda test på Linux med DD kommandot.

Nästa steg blir att fylla kortet till spränggränsen med data och se om det fortsätter fungera som det ska.

Varning, se min post en bit ner kortet är dött R.I.P

Last edited: Jun 2, 2010
  7. söder

söder Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad gav du för det ink allt?

/Söder

8. Unlogic

Unlogic Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag gav ~260:- inklusive frakt. Frakten var dock seg som sirap, fick vänta nästan två veckor men det kan jag leva med om man tänker på priset.

9. Jimo

Jimo Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

10. ther

ther Youth Droid Medlem

Telefon:
    Google Pixel 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4
    Jag köpte sandisk's 32 GB's kort igår. Märkbart mycket segare i överföringar än mitt transcend 16 GB(class 6?) som jag hade före, men jag ångrar mig inte 32 GB är gryymt ;)

En liten varning/tips bara, försök inte formatera kortet i telefonen. Detta gjorde jag såklart efter att ha haft det i bara nån minut :P efter detta rapporterade telefonen kortet som skadat. Lyckligtvis så gick det att formatera om kortet i datorn istället :)

11. Unlogic

Unlogic Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Lyckan blev kortvarig, efter att ha fyllt kortet med data och sen tömt det två gånger ger det mängder med CRC och läs/skrivfel. Det var helt enkelt för bra för att vara sant, blir att be om en refund eller regga en complaint hos paypal.

12. Androidfantast

Androidfantast Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Last edited: Jun 2, 2010
  13. CogD

CogD Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Dessvärre inte direkt förvånande.
    Då det är ganska lätt att "förfalska" storleken på minneskort/hårddiskar så ska man nästan räkna med att billiga kort/diskar som säljs på eBay/HK-import-sidor är bluff.

Skulle gissa på att du kan få kortet att fungera om du lyckas formatera det till den storlek det verkligen är, sen om det är 32mb eller 4gb är svårt att säga.

14. Unlogic

Unlogic Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo det var en chansning att köpa det men med tanke på priset så är det ingen större förlust. Ska dock bli spännande att se vilka ursäkter säljaren kommer med.