MK808 Dual Core Android 4,1

Diskussion i 'Android TV' startad av dave333, 23 okt 2012.

  1. t68

    t68 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Vad tror ni: kan den lille mk808-rackaren funka som hemmets medianav? Alltså stå och gå med en utdelad usb-hårdisk med film/bilder/musik som är tillgängliga ftån andra datorer och telefoner på nåt fiffigt vis.

    Hellre ha stickan igång än en stor surrande stationär pc, tänkte jag.

    Helt novis på medeicenter-grejen så det kanske är en dum fråga...

    Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2
     
  2. Gravius

    Gravius Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjena!
    Jag använder min 808 som du beskriver det, har en WD500gb disk kopplad med usb rakt in i routern, därifrån streamer jag musik/film/bilder osv, lagt bort min stora Silverstone klump som levde om. Enda jag saknar nu är stöd för dts ljud, men hoppas det kommer, är visst nån licensgrej. Kör trådat med en http://www.netonnet.se/art/dator/ka...hub/knig-usb-adaptertillethernet/163674.4200/. Körde en 16gb hd film igår med mx-player, gick bra. XBMC är i beta går att köra allt utom hd men kommer säkert att fixas senare.
     
    Last edited: 7 nov 2012
  3. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    DTS pass through kräver inte licens, avkodning gör dock det.

    Tror det måste finnas OS stöd för att styra vilken typ av ljudutgång som krävs, något som kan ställa till det. Samt stöd i ljudkortet.
     
  4. Gravius

    Gravius Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  5. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Där talar de fortfarande bara om avkodning, inte passthrough via HDMI-utgången. Det man vill uppnå om man har en hemmabioanläggning är att skicka DTS-streamen omodifierad rakt ut via HDMI-utgångens ljudpinnar, därmed kommer hemmabioförstärkaren sköta avkodningen (ingen licens behövs för detta, då det är hemmabioförstärkaren som har licensen, och sköter avkodningen).

    Jag misstänker också att Androidspelarna by default downmixar till 2 kanaler också, dvs även om den skulle avkoda DTS, kan den inte avkoda det till en annan multikanalsformat (AC3 eller dylikt), och skicka det via HDMI.

    Det är sånt som en kommersiell mediaspelare grejar, och förmodligen kräver tweaks på OS-nivå och drivers (Xtreamer bla har en android-spelare som förmodligen grejar det här, Tizzbird förmodligen likaså).

    Problemet blir väl också att mediaspelarna i Android (Dice, BS, MX etc) måste stödja detta i sin tur.
     
  6. moody

    moody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    378
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Jag har något av en udda fråga...

    Min TV (en Sony Bravia) har en USB-port och när jag kopplar strömsladden från min MK808 till den så börjar den boota upp men efter 5-6 sekunder verkar den "tappa" strömmen och uppstarten av android slutar. Man ser självfallet också att MK808 inte längre får någon ström.
    Så...någon här som har koll på vad det kan bero på? Det hade ju varit skönt att slippa en extra strömsladd när TVn ändå har en USB-port.
     
  7. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Av det jag har läst mig till på andra forum så räcker inte strömmen man får ut ur en USB-kontakt. Jag vet bara att dosan behöver två watt för att fungera fint.

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
     
  8. Gravius

    Gravius Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Anar att du menar ampere. Iaf så kör jag med 1amps nätdel och det går fint, har en usb/rj45 adapter i en usb(otg:n) och en sån här http://www.aliexpress.com/item/Mele...er-three-in-one-for-android-TV/582628817.html(grymt smidig) i en annan usb. Men tror inte den pallar så mycket mer, kanske då med fler enheter man behöver 2ampere, om man inte kör med en strömförsörjd usb-hubb.
     
  9. lang

    lang Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  10. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

  11. t68

    t68 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Fick min mk808 igår som jag beställde från Deal Extreme. Flashade den direkt med Finless 1.5a-rom. Hann leka en del med den igår kväll, och så långt kan jag säga att det nog är de bäst spenderade 450 spännen på länge!

    Vår gamla philips-tv har plötsligt blivit riktigt smart!

    Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2
     
  12. skrewie

    skrewie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Fick även min igår från DealExtreme. La in 1.5a även här, men jag har grova problem med upplösningen eller om det är strömmen till MK808 ? Den slår helt plötsligt av,och får ingen bild på tv. + grova problem med WIFi.......

    Hur ger ni ström till era MK808 ? körde med en Ericsson USB laddare dock bara 850mah, Kanske det som va felet ? Ska köpa en adapter på classe idag.

    Borde väl funka > http://www.clasohlson.com/se/Reseadapter-SKROSS-World-to-EU/Pr364797000
     
    Last edited: 13 nov 2012
  13. MechaniX

    MechaniX Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing phone (1) 12/256GB svart

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing phone (1) 12/256GB svart
    Telefon 2:
    Oneplus 6 6/128 GB
    Telefon 3:
    Nexus 5
    Kör min utan problem med en SE 850mah laddare till min, fick hem den igår och håller på och leker med den. Nöjd än så länge..
     
  14. skrewie

    skrewie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Skulle inte förvåna mig om jag fått ett MåndagsEx som vanligt... blir så less. Samma fel med alla roms jag testat :( Testade med stock + Stock firmwire + Finless 1,5a same shit.....

    har googlat lite nu , och det verkar vara lite strul med PSU den vill nog ha 2w.(http://www.modaco.com/topic/358298-saw-the-desktop-once/ Så ska testa igen när jag kommer hem, har iof bara adaptern till hands. Men den kommer ju iaf att ge mig 1w lite mer än Sony laddaren. *Håll tummarna* !!! :)
     
    Last edited: 13 nov 2012
  15. dbpetrol

    dbpetrol Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Även jag fick min igår. Hade samma problem som dig med att den plötsligt slog av. Det inträffade efter några minuter - drog ut sladden och startade om sedan hände samma sak igen efter några minuter.

    Lösningen för mig var att inte ha den bakom tv:n - den blir helt enkelt för varm verkar det som. Nu hänger den tillfälligt över ovankanten av tv:n (med sladdarna framför...) tills jag skaffat en längre sladd. Nu fungerar den utmärkt!

    Jag kör med USB-porten på tv:n vilket är smidigt då den startar och stannar när jag slår på och av tv:n.
     
  16. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Jag fick med svensk adapter, så kör med den. Eftersom den är specad till 2A så ger den 10W, och då kan nog 850mA vara lite snålt. En normal USB-port ger 2.5W/500mA, och räcker alltså inte.
     
  17. Veinless

    Veinless Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Läste dock någonstans att adaptern verkar vara av tämligen dålig kvalité och att den mättes upp till strax under 1A. Kan säkert skilja sig åt från adapter till adapter dock. Ska se om jag kan mäta upp min ikväll. Har för mig att jag har grejer för det hemma.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  18. t68

    t68 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Min MK808 inhandlad på Dealextreme kom med med 2000 mA adapter. Knepigt att några andra som beställt där fått svagare prylar. Den verkar inte ha några problem att orka köra enheten. Provade att mata från TV:s usb men då fick jag svartskärm.

    Min funkar iaf klockrent. Enda lilla frågetecknet hittills är wifi. Min pendlar mellan 18 o 24 mb på en g-router som borde ge 54. Ibland kan jag få 54 direkt efter uppstart på mk808:an men sedan går det ner till 24/18. Kan dock vara routern som fått en smäll så att antennen sitter dåligt :-). Men Netfix funkar bra (över 8 mbit adsl - wifi - mk808)! Får se hur det går om man vill streama från en NAS eller Plex eller nåt...

    Köpte förresten en sån här som kontroll till den. Funkar helt ok även om alla knappar inte riktigt lirar då den verkar mer anpassad för windows mediacenter (sen har jag inte riktigt lärt mig alla combos än:-) ):
    http://www.kjell.com/sortiment/dato...ord/tradlosa/plexgear-mediatrack-point-p98788

    Går även bra att styra med Droidmote.
     
  19. skrewie

    skrewie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Fick min att lira med Classe adaptern, den fick helt enkelt för lite ström. Funkar skitbra förutom WIFI :(
     
  20. fjante

    fjante Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    jeg slet litt med wifi på min ug802, men løste seg etter at jeg la inn finnless 1.6