Mobil bredband istället för fiber

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av polacko, 11 maj 2025.

1. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 805
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Det är just det som är problemet med mobilt bredband, det funkar olika för olika individer, allt ifrån vart man bor, och master, väder, det är flera faktorer som spelar in hur bra det funkar, även med full speed 5G kan för vissa bara ge ut ett par mb, medans andra får hög hastighet.

Så det går inte säga åt någon hur väl det kommer funka fören det har testat. för vissa kommer det funka skit bra, för andra inte.

Därmed är min rekommendation simpel bind inte på någon 12 månader 24 månader bättre betala fullt pris testa sedan kanske bind det till lägre pris efter man har testat hur väl det funkar just på din adress :D

2. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 325
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Blir ju ett projekt att binda på lägre pris då man inte är ny kund längre, går ju ofta bra ändå via telefon men de är ju ingen garanti

3. Anis

Anis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    LG4

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    LG4
    Jag hade mobilt bredband med TELIA som fungerade i 12 månader sedan kom utbyggnaden av 5G och man ändrade i master. Resultat : hastighet som med koppartråd.! Klagade hos Telia men man kunde inget göra men jag fick säga upp abonemanget om jag ville! Bytte till fiber med Stadsnätet.funkar kanon.

Telias surfgaranti med mobilt bredband ger jag inte mycket för.

4. jakaan

jakaan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Jag har 5G via Tre och är mycket nöjd. Snittar 500/80 ca med 11 ms i ping. Sen kan det kanske hjälpa att jag bor nära Tres HK vid Globen men..

5. LovelyLife

LovelyLife Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Har kört Telenor bredband via mobilnätet i ca 13 år, jag fattar inte vad grejen är med fiber såvida man inte spelar online-spel av viss karaktär där man jagar millisekunder i latency. Vi är tre i hushållet alla kan streama 4k och köra videokonferenser och annat samtidigt utan problem, grabben gejmar också. Både på landet ute i skärgården och inne i Sthlm city, bassatationerna uppgraderas ju hela tiden, löpande med ny teknik, otroligt! Utmaningen i stan handlar mer om att det är fullt på wififrekvenserna eller att det är störningar där som man får avhjälpa med ethernetdragning till tex en xbox men om du använder en laptop till normala saker så är det inget du märker.

6. fryguy

fryguy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Mobilt bredband ersätter inte fiber enligt mig. Visst funkar det väl hyfsat men man vet ju inte riktigt vad man får för hastighet, det kan ju skilja från dag till dag

jnsson gillar detta.