Problem: Mobil data, hur bli av med all sh*t trafik?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Bamsefar, 1 jun 2024.

1. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Trafik som passerat utifrån internet via ISP/mobiloperatören till enheten räknas rimligen. Hur ska ISP kunna veta om mottagaren droppar?

2. Lars M

Lars M Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telia, Telenor, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Telenor, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    Info:
    Jobb/privat via Telia/Telenor.
    Telefon 2:
    Zyxel LTE5398-904
    ROM:
    OpenWRT Snapshot.
    Info:
    M/bredband hos Övervakningsbutiken.
    Förhoppningsvis kommer det någon med den här informationen färsk i pannloben och rättar mig nu, men det jag kommer ihåg från skolan är det här.
    Det är skillnad på trafik och trafik när man ska boka upp plats i en mobil "mast" eller en Cell.
    T.ex. är en del av trafiken som inte räknas mot förbrukad data från operatören som skickar en förfrågan till dig för att bekräfta att du vill ha kvar en eller flera platser i cellen.
    När det kommer till t.ex. portscanning mot dig från andra användare och portarna är öppna så skickar du ett paket tillbaka till avsändaren och fortsätter boka din plats i cellen. Om porten är stängd så skickar du inget paket tillbaka i bekräftelse och det sker ingen bokning i cellen för din räkning.
    Men vissa operatörer räknar åtminstone delar av den här datan som din, vissa ingen av den.

3. Bamsefar

Bamsefar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    99

MINA ENHETER

Jag har Halebop, som kör i Telias nät. Men det spelar ingen roll.

Fakta: har stängt av min netgear mobila router som har ett datasim från Halebop på mitt mobilab. Resultatet vart en kraftigt minskad dataförbrukning, till och med bättre än förväntat på halv gig (hade räknat med en gig). Således är det på sättoch vis bevisat att 2 gig varje månad varit sk*t trafik som inte jag skall betala för. Eftersom min netgear är backup för vårt fasta internet, så har jag via opnsense ett php monit script som startar min netgear vid de fåtal tillfällen som krävs. Det tar en minut i downtime, men det kan jag ta.

Slutsats: dagens sätt att mäta data förbrukning på mobil nät bör ändras.

4. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

om du stängt ner din netgear mobila router och datamängden droppat rejält så beror ju datamängden på din netgear mobila router.
    Låter som om något hos dig accessat denna netgear och använt datamängden. Kör själv Halebop och har INGA problem med att data dras i onödan. Din slutsats haltar en hel del, om du kan stoppa dataförbrukningen igenom att stänga ner en produkt av 2 som använder denna datamängd så beror ju förbrukningen på den aktuella produkten, inte att halebop "mäter på fel sätt". Vi är många som använder halebop utan att data går åt i samma takt som för dig.

5. Bamsefar

Mottagna gillanden:
    99

MINA ENHETER

Oj, har jag fel slutsats? Nej så är det inte - men det är helt okej om du vill bidra till Halebops/Telias äventyr rent ekonomiskt...

Såhär är det: Om man har en mobil uppkopplad hela tiden, som ligger stilla (vilket min Netgear mobil router gör, oberoende om den är påslagen eller avstängd så är dess fysiska plats alltid densamme), och aldrig byter t.ex. cell tower, så är sannolikheten för en ändrad IP(4) adress relativt sett låg. Och sedan så kan man nog anta att denna IP(4) adress ligger bakom någon form av NAT, så att adressen är inte publik såvitt jag ser. Jag har förvisso inte grävt ned mig i just detta, om det är eller inte är en publik IP(4) adress - men det ser jag som helt onödigt. I vilket fall, som jag skrev tidigare så noterade jag alltså nätverkstrafik som INTE härrör från mig eller min utrustning, utan det är "ny" trafik som träffar IP. Och när denna trafik alltså lämnar operatören, och alltså helt oberoende av avsändaren i sig (även om den torde vara på samma NAT nät och IP range således), så avräknas den från "din" pott av användbart utrymme. Rent teoretiskt så är denna trafik antagligen låg - förutom vid vissa tillfällen.

Här är ett litet exempel från Maj i år när det inträffar IGEN:

2024-07-02 15.16.25.jpg

Man ser tydligt att något hände i Maj, och sedan då Juni när Netgear mobil routern alltså vart avstängd (men kan startas via OPNsense och ett PHP script i/via Monit vid behov - dvs link failure på fibern in (som inte är en fiber, även om Telia kallar det FTTH och den fibern slutar vid racket i källaren där det sedan bli en switch och koppar CAT6 kabel upp till varje lägenhet)).

Det är rätt enkelt att notera att:

a) Trafikmängden har gått ned BETYDLIGT bara för att jag stängt av Netgear mobilroutern
    b) Att mobilen i sig förbrukar runt en halv gig baserat på Juni månad

Så var gör då min Netgear mobil router? Jo den kollar om den har kontakt med "internet", och enligt OPNsense's trafik mätning utgör detta KANSKE en halv gig - resten går således att konstatera att det är skit trafik. Varför? Jo för att OPNsense styr ingen trafik över just den porten - jag har alltså 110% koll på vad som går ut från mitt nätverk via Netgear mobilrouter.

Och sedan då, vad hände den där Maj månaden som sticker ut? Ja det var den sista dagen, som jag fick reda på från Halebop att min surf pott var slut. Jag hade inga problem med att vänta ett dygn, så fick jag ny surfpott så då gjorde jag det - köpa ny pott bara för att någon via Halebop gillar att bränna trafik mot den IP(4) adress som Halebop tillhandahåller för mig och min Netgear mobilrouter skall vara hot-standby (istf cold-standby som det är nu), ja det kommer jag inte att göra.

Jag hade en gång i tiden 1GB i pott, det gick bra på den tiden (ja det är några år sedan), och ja jag hade en Netgear mobilrouter då med (men en av de fösta modellerna). Gick alltså att driva runt allt på 1GB plus då 1GB om man hade lite sparat. Men efter ett tag drog det sakta iväg, och då fixade jag 2GB, och senast så hoppade jag på något erbjudande om 3GB och där har jag alltså legat i något eller några år - har inte datumet i huvudet eller tillgängligt här.

Således, min slutsats haltar inte alls. Jag har koll på vad som skickas till min Netgear mobilrouter, och kan således konstatera att någon annan förbrukar datatrafiken. Jag har heller inga portar eller liknande öppna på varesig Netgear eller OPNsense (inget är accessbart från utsidan). Det finns ingen trafik i normalläget på Netgear mobilroutern.

Och den trafik som kanske skulle kunna förekomma, ja det triggas ju av att komiskt nog Telia's s.k. FTTH WAN anslutning på något sätt går ned, och failover rutinen i OPNsense switchar över. Den rutinen har för övrigt fungerat sedan 2018 då jag böt till OPNsense, så den är jag inte direkt tveksam till.

Och som jag också har beskrivit tidigare, om man sätter Netgear mobil routern som DMZ, så att all trafik som träffar denna Netgear mobilrouter går oförvanskat rakt igenom till min OPNsense firewall, så ser man vad som sker: portscans och eviga hacker försök på kända portar som går på olika IPn som räknas upp en per gång eller liknande. Dvs icke godkänd trafik om vi säger så - och garanterat inget jag har initierat.

Om någon nu fortfarande tvivlar på vad jag sett och noterat, så är det helt fritt att hitta på andra slutsatser. Min slutsats är att något eller något annan förbrukar min datatrafikpott om jag har min Netgear mobil router påslagen - för jag gör det då fan inte.

6. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 606
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Exakt vilken Halebop-produkt har du? Jag har aldrig sett en publik IP-adress tilldelas av Halebop, varken på deras mobilabonnemang eller mobila bredband.

7. Bamsefar

Mottagna gillanden:
    99

MINA ENHETER

Exakt det som Halebop skickat till mig: 3GB och ett extra Surfsim. Inget special, och absolut inte publikt IP - MEN som jag också har minne av att jag skrev så har de en IP-range som tydligt tillåter att man scannar.

Dvs för den som inte vill acceptera vad jag skriver: Om en Halebop användare råkar koppla upp sig och då letar efter andra som är uppkopplade och när hen hittar en IP som på något sätt svarar bestämmer sig för att scanna denna genom att för varje anrop (samma source IP och destination IP alltså) testa port efter port. Det finns ingen som helst anledning att jag skall tillåta att någon gör detta mot mig, men ändå är det exakt denna typ av trafik som träffar mitt Halebop surfsim.

Nu lämnar jag denna tråd, om ni inte vill acceptera att detta sker så helt okej för mig. Jag har valt att hitta en annan lösning som inte förbrukar MIN surfpott för hackers och andra idioters framfart.

8. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 606
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Tycker detta låter extremt konstigt. Operatörer brukar inte routa trafik internt inom sina CGNATade subnät. Lust att dumpa lite trafik och posta PCAP-filen här?

Du skriver att du har deras vanliga abonnemang. Telefoner idag har IPv4 och IPv6 aktiverat som standard och i alla fall Android svarar på ping från WAN-sidan, så om det du skriver vore sant så borde nästan varje kund hos Halebop få massa data bränd utan att de gör något plus att batteritiden hade varit avsevärt mycket sämre eftersom telefonerna behöver svara på random paket hela tiden. Det är inte min uppfattning att så är fallet.

Rocco420 gillar detta.