Mobil hemsida - hjälp mig att testa.

Diskussion i 'Allmänt' startad av Skipper, 4 jul 2010.

1. Smack

Smack Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fortfarande fel på ÅÄÖ i min desire...

Vad du döper sidan till tycker iaf jag spelar noll roll. Vad du dock borde fixa är ett litet javascript som automatiskt skickar dig vidare till mobilsidan om du surfar in med en mobil webläsare. Det är inte svårt att lösa och dessutom gratis. Då behöver man nämligen bara marknadsföra en adress (www.wasanet.nu) vilket blir tydligare för kunderna.

2. niklasp

niklasp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fråga: Är det filen du sparar ner med din editor som har fel format?
    Webbsidan visar ju tydligt UTF-8, ändå får jag krumelurer istället för ÅÄÖ.

Rekommenderar Notepad++, enkelt att konvertera om filen innan du sparar.

Måste också hålla med tidigare postare ang. Binero.
    Byt genast.

3. Skipper

Skipper Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Sidan ligger hos FSData. De tar bra betalt men har också god service och mycket bra support. Om det var min privata sida skulle jag absolut byta till ett billigare webhotell. Nu är det inte jag som betalar, bara sköter sidan.

Jag använder några olika editorer. Mest en gammal freeware som heter htmlBeauty++, men även Arachnophilia och Notepad++. Har även öppnat någon av filerna med Kompozer, men den rörde om i koden så jag slängde den åt helv-te.

4. Skipper

Skipper Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Testa igen. Har testat att konverterat med Notepad++

5. Skipper

Skipper Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ang. script som skickar besökare till mobilsida/datorsida:
    Jodå, jag har tänkt på det, men inte velat göra något sånt innan sidan i övrigt är OK. Snart dags att försöka hitta ett lämpligt script alltså.

6. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Svårt? Om man nu inte kan anpassa sidan efter vilken upplösning telefonen kör så ska man väl inte anpassa till den största skärmen i alla fall? Det är ju typ punkt 1A i webbside-design.

I min magic (som ändå måste anses ha en relativt stor skärm om man tänker sig att alla mobiler ska kunna använda sidan) så är sidan så pass stor att jag kan scrolla två gånger till i sidled. Om tiltar luren så är den nästan dubbelt för stor. I mitt tycke är det helt oacceptabelt för en mobilsida.

Tycker dock det är konstigt att det ser bra ut för han med Hero, men det kanske är en annan webbläsare där som fixar bättre. Brukar aldrig ha problem med såna sidor annars.

7. swedebear

swedebear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3T
    Ser bra ut i Wildfire med standardbrowsern.

8. niklasp

niklasp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jepp konverteringen löste det fint, nu ska den visa åäö på alla enheter.
    Visar nu rätt på min Galaxy S.

9. Fulkerson

Fulkerson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ser helt okej ut på min spica. Dock hoppar menylänkarna runt väldigt.

Sedan är länkar som ser lite mer ut som något att trycka på mer intuitivt på en touchmobil imo. Kolla på swedroids hemsida så förstår du vad jag menar. Man kan liksom inte veta vart man kan/ska trycka innan man tryckt på en touch om det inte syns tydligt.

10. Skipper

Skipper Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hm... Det där med länkar är något att tänka på. Som det ser ut nu är ett arv från den vanliga hemsidan.

11. diordnA

diordnA Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det ser OK ut i min Mini Pro dock så kan det bli bättre.

1. Skala av bilderna lite på bredden, då sidan på en liten skärm får samma bredd som bilderna så kan inte webbläsaren formatera texten med automatiska radbrytningar eftersom bredden redan finns där. Resultatet blir att man antingen får skrolla i sidled eller ta fram förstoringsglaset vilket är precis dom två saker som man vill undvika mha en speciell mobilsida.

2. Lägg till ett par blanka rader längst ner. Det är ju visserligen en smaksak men iaf jag tycker att det ser bättre ut när sista textraden inte lägger sig längst ner på botten på skärmen.

12. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag håller verkligen med diordnA på punkt 1, och det var det jag var inne på tidigare att sidan blir alldeles konstig i min lur.

Ska man ha en mobilsida ska man ju göra den för att så många som möjligt ska kunna se på den. Har man en desire kan man lika gärna kolla på huvudsidan direkt, för så tung är den inte, och så mycket bös är det inte utan originalet går bra som det är i en desire. Tänk att även folk utan smartphones har internet i luren och dem ska ju vara en del av målgruppen också.

Jag kan försöka trixa upp en screenshot ifall du vill se hur dåligt det blir på min magic...

13. Skipper

Skipper Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Shoot!

14. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Texten är väldigt stor. Jag kan se ungefär 1/3 av bredden, vilket medför en massa skrollande på min Hero med HVGA skärm.

Jag använder Carringtons mobile framework för min mobila version till min blogg. Du kan ju ta dig en titt på hur dom har löst det smidigt. :)

15. Skipper

Skipper Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för det tipset! Jag har googlat desperat efter någon slags mall för hur sidan ska byggas. Ska kolla när jag får tillfälle, upptagen med att köra båt för tillfället.

16. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag är inte riktigt blixten pojk såhär i semestertider, men ja nu är ju det roliga snart slut så snart så! ;)

I alla fall, här kommer en bild på hur det ser ut i min browser när jag laddar in sidan. Kan nog fixa fler ifall det skulle vara av intresse, men jag tror att problemet framgår...

Bifogade filer:

17. Skipper

Skipper Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har du testat att "dubbelklicka" på skärmen?

18. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Vad skulle hända då menar då?

Det händer ivart fall inget när jag gör det. För att se hela sidan måste jag zooma ut ett antal gånger, och då är texten väldigt liten dessutom...

19. Skipper

Skipper Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Dubbelklick på min Legend skiftar mellan "jättestor" och "perfekt passform".