Jag tror det har nämnts tidigare, men nånting är ju fel i Pixel-telefoner när det gäller att visa landstillhörighet på utländska mobilnät.
När jag besökte Norge, så var jag uppkopplad mot "Telia LT" enligt telefonen, dvs Litauen, vilket måste vara en felaktig översättning av MCC/MNC.
När jag besökte Finland, så var jag uppkopplad mot "Telia N" enligt telefonen, dvs Norge.
Vem bör man felanmäla det till? Någon som minns var detta har nämnts tidigare, jag tror här på forumet nånstans? Det är ju ett konstigt misstag, ungefär som att någon lagt in MCC/MNC manuellt och begått ett misstag.
På ett ställe i Finland så fick jag upp:
244 45
244 46
vilket ska vara
VIRVE – Wikipedia alltså finska statens motsvarighet till RAKEL (blåljuskommunikation). Om man klickar in på engelska wiki-artikeln om VIRVE så står det att de kommer börja gå över från TETRA till 4G/5G med start 2022, vilket jag antar är förklaringen till att jag sett det i min telefon. Svenska RAKEL i nuvarande form, som bygger på TETRA, dyker väl inte upp vid sökning i en vanlig mobiltelefon?
En följdfråga blir: det nät som Teracom bygger på 450 MHz, har det någon koppling till RAKEL? Vid googling hittar jag inget tydligt svar.
Click to expand...