Mobilnät, frekvenser och lite annat

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Cupcakes, 12 mar 2014.

1. emerge

emerge Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    370
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

MINA ENHETER

Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Det är väl upp till respektive operatör när de gör 5G tillgängligt för sina kunder och där kan de ta egna beslut för när det aktiveras även om det är samma kabel och gemensam utbyggnad. Kabeln tillhör ju trafikförvaltningen och har funnits installerad sedan länge.

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nätet i tunnelbanan är gemensamt och det är olika operatörer som ansvarar för olika utrustning på olika sträckor. Om en operatör har problem betyder det dock inte nödvändigtvis att alla har problem - men om det är fel på läckande kabeln eller något i radionätet är risken stor att det påverkar alla.

3. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

"det är olika operatörer som ansvarar för olika utrustning på olika sträckor".

Låter lite som hur Tele2 och Telenor har delat upp Sverige mellan sig, dvs var de sköter nätutbyggnaden. Visste inte att det var något liknande koncept i tunnelbanan.

Vet du mer om vilka sträckor som tillhör vilken operatör i tunnelbanan, det borde ju finnas någon karta eller sammanställning typ?

4. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Som jag förstått det hanterar de olika delar av utrustningen på olika sträckor. Det kan alltså vara både (obs exempel) Telia och Telenor som hanterar sträckan mellan T-Centralen och Östermalmstorg - Telia kanske kör radiodelen och Telenor teknikbod osv.

Jag har ingen koll på vilka operatörer som ansvarar för olika sträckor tyvärr. Det finns inte lika publikt som för N4M - ägarna av utrustningen och vem som ansvarar för den varierar nog också. Gissningsvis äger Trafikförvaltningen en del också.

5. TaiChi

TaiChi Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Det har inget med vilken frekvens som används, frekvenserna överför endast information till själva Corenätet som är huvudnoderna i telenätet. Det är där "intelligensen" ligger.
    Självklart vill man att den ringande parten får signal om att telefonen inte går att nå, och inte att de låter som att det ringer fast det inte görs.
    Tyvärr har jag också upplevt det, och jag tror på att det är ibland blir en bugg i Corenätet då två olika operatörers Corenät inte samspelar på ett perfekt sätt.

6. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 322
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du är medveten om att du svarar på ett inlägg som är 10 (!!!!!) år gammalt?

Matte1976 och TaiChi gillar detta.
  7. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 104
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
  8. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 322
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Var på Trafikverkets öppet hus dag för Förbifart Stockholm idag och jag blev förvånad över att det fanns 4G mobiltäckning. Lite intressanta saker dock: Telia har stängt 3G nätet som fanns i tunneln 2018, Tele2 har fortfarande 3G här. Sedan tycker jag också det var intressant/märkligt att Tre bara har 4G täckning, ingen 3G täckning i tunneln, enligt min Pixel 3a. Det fanns 3G med Tre 2018 också enligt den bild jag har från den gången

Screenshot_20250524-105120_Inställningar.png
    Inte sett många ställen där det inte finns 3G hos Tre

Last edited: 24 maj 2025
    bernard gillar detta.
  9. 4ndroidz

4ndroidz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    669
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Varför satsar man inte på 5G-täckning direkt?

10. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    4G-nätet behövs fortfarande för att 5G ska fungera eftersom vi har NSA (non standalone) i Sverige. Båda näten kommer även att samexistera i många år framöver. 5G idag på samma frekvens ger ingen egentlig fördel mot 4G i dagsläget och att köra 5G på hög frekvens i en tunnel blir nog inte toppen skulle jag tro.

En site som uppgraderas till 4G och har gjort så den senaste tiden är även relativt enkel att få igång 5G på.

bernard, Matte1976 och 4ndroidz gillar detta.
  11. N6290

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Förvisso ett gammalt inlägg du svarade på, men intressant att läsa det du skriver om signaler som går fram trots att täckning saknas.

Jag har läst en del om MH370 den senaste tiden, flygplanet som försvann 2014. En del av myterna/konspirationsteorierna om det flygplanet går ut på att anhöriga kunde ringa de ombordvarande och höra signaler gå fram trots att planet då var försvunnet sedan flera timmar. Då antar jag att konsensusen är att det är corenäten och deras samspel, som gör att det i en del fall kan höras signaler medan i andra fall hör man inga signaler när täckning saknas?

(Vad som hände med planet vet vi ju tämligen säkert idag, och det var med stor sannolikhet piloten som flög till södra indiska oceanen i syfte att begå självmord. Bara för att förtydliga att jag inte tror på några konspirationsteorier i detta fall. Internet tycks fullt av såna, som uppenbarligen fått god sponsring av någon statlig aktör som i desinformationssyfte vill få oss att tro på galna teorier).

Hur ofta brukar det hända er i nutid, att signaler går fram när man vet att personen inte kan ha täckning?
    För mig har det nog inte hänt på länge nu. Kanske ett vanligare problem förr, ev. med koppling till att 4G var nytt då?
    Så som jag upplever det, när personen saknar täckning hör man att det är tyst en ovanligt lång stund, när nätet antagligen söker efter telefonen, innan den till slut spelar upp något felmeddelande. Att det skulle skilja mellan 2G/3G/4G har jag nog inte märkt.

Jag såg att tunnlarna var fullt utsprängda redan 2023, men förbifarten kommer öppna först 2030. Vet du vad som tar så många år att göra klart - du som varit där nyligen kanske kan säga vad som var färdigt och vad som inte var färdigt? Antar att ni fick gå en sväng i tunneln. PM:a gärna några foton, om du skulle orka ;-)

Jag har fortfarande stora problem i Götatunneln i Göteborg, en vägtunnel på 1,6 km. Brukar ofta föra telefonsamtal när jag kör där. Min telefon har numera 5G hela tiden i tunneln (Telia/Halebop), men signalstyrkan går ner till dåliga nivåer i nerförsbacken, så att telefonsamtal blir omöjliga att föra. När man närmar sig tunnelslutet så hoppas den upp till god signalstyrka och samtalet går att fortsätta. Man kan ju tycka att mobiloperatörerna borde fokusera på tunnlar som redan är tagna i drift och används av fler människor, snarare än tunnlar som inte är färdiga på ett flertal år ;)
    Götatunneln gick utmärkt att ringa i tidigare, problemet uppstod för några år sedan. Då gick den ner till 3G under samtal och hoppade sen inte upp till 4G/5G så länge samtalet pågick.

Åkte även tåg från Stockholm igår. Söder om Huddinge, mot Södertälje och bortåt, är det 12 tunnlar som alla är hyfsat korta. I typ varenda tunnel slutade mitt telefonsamtal att fungera, så att vi fick pausa tills tunneln var passerad. Märkligt att Telia inte fixat något sånt ännu. Dessa tunnlar byggdes väl på 1800-talet.

12. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 322
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Bättre att installera 5G teknik som är modern i närheten av 2030 istället för att sätta upp 5G i början av 2020 när 5G är nytt tycker jag iallafall.
    Det är mycket teknik bland annat. Det var nästan bara tunnel där när jag var nere. I princip ingen teknik har kommit på plats än

Testat med någon annan operatör. Telia är inte bäst på allt :)
    Jag har för mig att den sträckan ändå fungerar ok med Tele2, men nu är det nästan 1 år sedan jag åkte där sist

13. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det beror nästan mer på vilket tåg du åker snarare än operatör i tunnlarna som finns i Stockholmsområdet. Ingen operatör fungerar felfritt i dessa, men om du åker med ett tåg som har repeaters kan det hjälpa jämfört med ett som ej har det. Likaså påverkar antalet kunder på tåget hur upplevelsen blir.

14. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 322
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Nu tänkte jag på den vägen SJ åker då N6290 inte bor i Stockholm. Vet dock inte om SJ har repeaters för 4G/5G nuförtiden

15. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    SJ har även flera olika tågmodeller. @N6290@N6290 skrev även att det var tåg från Stockholm söderut.

16. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 322
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ja. Jag vet att de hade repeaters för 3G förr i tiden, men vet inte om de har repeaters för 4G/5G, vet du?
    Ja? Det var just det jag svarade på också. SL pendeltåg går inte den vägen som SJ går efter Huddinge mot Södertälje

17. NotRyan

NotRyan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    321
    Såvida det inte var ett SL pendeltåg du åkte, vilket det inte verkar varit så åkte du efter Grödingebanan som invigdes 1995, förvisso inte 1800-talet men 30 år är ändå en lång tid. Det var dock inte SÅ länge sedan som operatörerna fick tillåtelse att bygga ut vid järnvägen (när järnägsoperatörerna hade fått in filter i loken till skydd för GSM-R).

Matte1976 och bernard gillar detta.
  18. N6290

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Det var SJ Snabbtåg X2000 jag åkte. Exakt den tågtyp som brukar användas på sträckan till Göteborg sedan många år. Inte någon dubbeldäckare. Finns kanske flera varianter av X2000 som jag inte känner till, vet inte om denna info kan säga något om ev. repeaters på tåget.

Jaha, där ser man. Då var det nog på Grödingebanan som de flesta av tunnlarna låg, bortsett från de som ligger väster om Järna.
    Jag spelade faktiskt in hela tågresan med GPS, av den anledningen att tåget skulle åka en lång omväg genom Småland mot Göteborg, pga banarbeten. Så tänkte att det kunde vara kul att se sträckan.
    Se bifogad bild. De ställen där den tappade GPS bör motsvara en tunnel i de flesta fall. Nu minns jag inte längre exakt när jag satt i telefonsamtalet, men tror det var genom samtliga av dessa tunnlar, och att telefonsamtalet upphörde varje gång, under de sekunder det tog att passera tunnlarna. Inte att det bröts men att inget hördes.

Bifogade filer:

19. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 322
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Det var den vägen jag tänkte på och det jag skrev sist gäller då fortfarande för mig

20. N6290

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

VMA-sms från SOS Alarm som mina bekanta fick:

Viktigt meddelande till allmänheten i Mölndals kommun, Västra Götalands län. Det är strömavbrott i kommunen. Med anledning av elavbrottet kan störningar i det fasta och mobila telenäten uppstå. Vid svårighet att nå 112, bege er till plats med täckning alternativt brandstationen. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Göteborg.

----

Post- och Telestyrelsen meddelar att faran nu är över då strömmen från Mölndals energi är tillbaka. Det är åter möjligt att nå det fasta och mobila telenätet i Mölndal samt larmnumret 112.

Någon som vet exakt vad PTS gör i en situation likt denna, har de någon driftövervakningscentral för telenätet eller liknande? Lite intressant att PTS verkar ha varit delaktiga vid en sådan händelse som skedde idag, enligt utskicket ovan. Jag trodde PTS inte jobbade "minutoperativt" vid störningar utan mer utövar tillsyn i efterhand.

VMA:t verkar ha utfärdats ganska sent, nästan samtidigt som strömmen började komma tillbaka. Tror folk fick detta sms ungefär fyra timmar efter att det började. Hur länge räcker reservkraften för mobilnätet i tätort, kan det vara just fyra timmar, ifall det har något samband? I senaste laget man aktiverade VMA, i så fall.

Jag har märkt att VMA-sms tenderar att levereras segt hos Telia (i mitt fall Halebop). En gång när jag aktiverade flygplansläge så kom smset direkt vid knapptryckningen, ungefär som att smset redan lagrats lokalt i telefonen men inte visades förrän jag triggade någonting med hjälp av flygplansläget. Andra som upplever samma problem med Telia? Minns att jag hade något problem med VMS-sms redan 2020 med Telia/Halebop, då en annan operatör skickade smset direkt till mig men Halebop-telefonen inte fick smset på hela kvällen trots att jag var nära brandområdet det gällde flera gånger.
    Nästan så man blir sugen på att felanmäla till PTS att Telia missköter sig typ.