Mobilnät, frekvenser och lite annat

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Cupcakes, 12 mar 2014.

1. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 369
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har du testat samtal eller endast surf? Stor skillnad på hur det faktiskt upplevs. Ett pågående samtal kan brytas eller bli svårt att höra varandra genom, men att slösurfa eller streama är mycket mer förlåtande.

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 275
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vet inte helt var jag ska lägga denna fråga, men undra vad roaming detail är för något?
    upload_2025-6-11_9-24-50.png
    Fanns inte i Android 14

3. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 369
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Skulle gissa på att står typ "Roaming AT&T" eller liknande när du faktiskt roamar. Eftersom du inte roamar just nu visas istället "not roaming". Antagligen bara lite mer info än vad som visas ovan.

4. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 275
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Kanske, men i Android har det sått tidigare under Nätverk, där det nu bara står Tele2, Lokal operatör - Tele2. Får se vad det står helt enkelt när jag roamar nästa gång

5. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

Ingen annan som deltog på Broloppet i söndags (över Öresundsbron), alternativt besökte målområdet i Malmö?
    40 000 löpare som anlände under några timmar och mycket publik i området.
    Tre personer i mitt sällskap hade Telia-operatörer, en hade Tre.

Tres mobilnät verkade ha slagits ut totalt i perioder, både Internet, sms och telefonsamtal.
    Telias mobilnät funkade hyfsat men det var periodvis fördröjning innan saker gick iväg över Internet. De enda telefonsamtal jag ringde gick till röstbrevlåda pga problem hos motparten, vilket ändå indikerar att Telia kunde hantera och koppla upp telefonsamtal som det verkar.
    N4M vet jag inget om.

Vore intressant att höra andras upplevelser.
    Det senaste decenniet har Telias mobilnät fungerat helt godkänt vid större arrangemang jag deltagit på. Konserter på Ullevi, målområdet vid Göteborgsvarvet - det brukar funka rätt bra för det mesta, trots stor folkmängd. Men tidigare, mer än tio år tillbaka i tiden, då var det ju ökänt att mobilnätet inte funkade vid såna tillställningar. Och på nyårsnatten vid 12-slaget, ni minns säkert hur det brukade vara. Denna utveckling vi sett visar att det faktiskt går att bygga bort kapacitetsbrister, åtminstone med 4G och högre tekniker.

Då jag i princip "vant mig av" vid att mobilnätet slutar funka när mycket människor samlas på en plats, så hade jag och mina bekanta inte gjort upp några arrangemang för hur vi skulle mötas vid målområdet efter Broloppet. Då Tres mobilnät slogs ut blev det stora problem att hitta den kompis som använder Tre. Lärdom till nästa gång: Bäst att göra som på den gamla tiden, bestäm alltid en mötesplats, även om du är van vid att mobilnätet brukar funka vid större arrangemang.

6. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 097
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Hade jag vetat om det så hade jag nog varit där och testat

NotRyan gillar detta.
  7. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 275
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Nu vet jag inte vart din vän var men om han var ute på bron eller på danska sidan kanske täckningen där var sisådär eller att danska nätet inte klarade av trycket?

8. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 369
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Just bron är lite svår eftersom det finns både ett gemensamt system på bron och siter på land som ska täcka delar. Lite beroende på vad du kopplas upp mot kan det skilja sig väldigt mycket hur det fungerar. Generellt brukar Tre vara den operatör som fungerar bäst på bron.

Att det blev problem är dock inte speciellt otippat eftersom det gemensamma nätet inte är byggt för att hantera den mängden människor, antagligen är inte nätet på land som täcker delar byggt för det heller. Telia kanske hade satt upp någon tillfällig site för att avlasta nätet i området?

Men som svar på din fråga så befanns jag mig vid målgången och hade inga uppenbara problem att använda internet på telefonen med Tre. Kompisar med blandade operatörer sa inget heller.

9. N6290

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

Min vän (med 3) hade passerat mållinjen när vi försökte ringa honom. Detta var hyfsat sent efter loppets start, upplevelsen kan säkert ha varit bättre tidigare när inte lika många löpare kommit i mål.
    Vid 14:30 ser jag att jag försökte ringa första gången. Då verkade 3 ligga nere helt, i en halvtimme framåt typ. Sen gick begränsad kommunikation att göra.
    Vid vilken tid var du där, Cupcakes?
    På själva bron upplevde jag inga problem med mobildata, jag skickade några meddelanden med mobildata minns jag.

Målområdet låg vid Sibbarp. Jag skulle gissa att inga sändare på bron används för det området, det borde finnas flera siter på fast mark som täcker det området?

Menar du att på mitten av bron har både danska och svenska operatörer gemensamma siter - har det alltid varit så, och hur långt "innanför" respektive landsgräns finns det gemensamma siter?
    Låter lite unikt att samarbeta över nationsgränsen på det sättet.
    Finns det andra platser i Sverige där en utländsk mobiloperatör har siter i Sverige, dvs fysiskt i Sverige? Om jag tolkade det hela rätt.

10. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 275
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Vet inte hur det är med danska operatörerna, men om man kollar täckningskartan, och iallafall 5G täckning så syns det rätt så tydligt att Tele2/Telenor (N4M) har någon mast ute på ön
    upload_2025-6-19_8-32-1.png
    Såg liknande ut för 3G när Tele2 hade 2100 bands 3G. Jag har för mig att landsgränsen mellan Sverige och Danmark går på Peberholm så skulle kunna gissa på att masten sitter på svenska sidan på Peberholm. Trafikverket har t.ex. en registreringspunkt på Peberholm för tågtrafiken har jag sett på 1409.se där man kan se exakt vart ett tåg är någonstans och alla mätpunkter / tider som ett tåg har utanför sina hållplatstidtabeller.

11. emerge

emerge Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    370
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

MINA ENHETER

Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Enligt uppgift ska det finnas en mobilmast vid brofästet på ön. Okänt vilka operatörer.

Gränsen mellan Sverige och Danmark går uppe på Öresundsbron. Peberholm är helt och hållet danskt territorium. På Peberholm byter tågen till danskt signalsystem, därav Trafikverkets sista mätpunkt innan danskt signalsystem.

12. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 275
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Vet att när Tele2 visade på deras täckningskarta vart deras mastar fanns så hade de en "plupp"/markering på Peberholm iallafall (kan nog inte få fram någon skärmbild på det), så skulle tippa på att det är åtminstone N4M numera.
    Aha, ok. Hade för mig att det var delvist svenskt, men var absolut inte säker på det.
    Ah, ok. Lite märkligt att Trafikverket har en mätpunkt på danskt territorium.

13. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    148

MINA ENHETER

Den tillhör Öresundsbron.

På Øresundsbron finns ett antennsystem som är avsett att förstärka och komplettera basstationerna på respektive kuststräcka. Systemet sträcker sig över hela förbindelsen, från Kastrup halvö via tunneln, Pepparholm och hela vägen till betalstationen på Lernacken. Systemet kallas Dominant Cell Öresund och ska finnas tillgängligt på både motorväg och järnväg

Mobiltäckning på bron

emerge gillar detta.
  14. emerge

emerge Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    370
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

MINA ENHETER

Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Nu är vi offtopic för ämnet, så det här blir mitt sista inlägg ang just den här frågan.

Det är helt enkelt så att när man byggde bron då bestämdes det att gränsen mellan svensk och danskt signalsystem skulle vara där. På samma sätt som att tågen byter från svenskt elsystem till danskt elsystem på Lernacken. Sedan byter tågen även strax norr om Malmö från att köra på vänster sida (som man gör i Sverige) till och köra på höger sida (som man gör i Danmark).

Åter till topic så länkar monavis här ovan till info om täckningen på bron. Ett upplägg liknande det i Stockholms tunnelbana och Citybanan helt enkelt.

15. N6290

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

Ett liknande upplägg som Stockholms tunnelbana och Citybanan kanske inte låter så anmärkningsvärt, men när det sker vid en nationsgräns så blir det ju genast mycket mer komplicerat. Folk kanske tänker att det bara är för en dansk operatör att sätta upp en site på den svenska sidan utan större problem, men juridiskt blir det ganska komplicerat. Då skulle den danska operatören behöva respektera den svenska lagen om elektronisk kommunikation, utföra datalagring enligt svenska regler, lämna ut trafikinformation till svensk polis (åtminstone för den siten). Samt hela regelverket om tillstånd till radioanvändning, frekvenstilldelning, vilken tillsynsmyndighet som är behörig (den svenska eller danska) osv.

Nu verkar det inte vara de enskilda operatörerna som satt upp siter på bron då, utan att siterna ägs av det svenska-danska konsortiet som äger bron, om jag förstår rätt. Då kan det ju trots allt vara så att t.ex. svenska operatörer kan använda siter på den danska sidan av gränsen, enligt avtalet dem emellan. Jag vill minnas att svensk mobiltäckning kom ganska snabbt på förbindelsen, typ direkt efter vägtunneln, dvs på Pepparholm. Då är det fortfarande ganska långt kvar till den svenska gränsen, som var typ mitt på brons högdel.
    Jag undrar hur man löst de juridiska aspekterna jag nämnde ovan. Men ändå bra att man löst det på något sätt såklart. Den som vet får gärna berätta.

Även om vi fått förklaringen ovan så håller jag med dig att det känns lite märkligt. När man gjorde avtalet för att bygga bron så måste man bestämt alla såna grejer i detalj, och kanske gjort avsteg från vissa nationella regler för att det skulle funka.

16. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 275
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ja, för mig när jag åkte över bron för 2 år sedan så fick jag svensk täckning väldigt fort efter tunneln mot Sverige, då hade jag dock ingen telefon med stöd för 5G

17. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 369
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Den juridiska gränsen går inte där flaggorna sitter. När det gäller Danmark och Sverige tror jag att juridiska frågor likt den ovan kan lösas ganska enkelt.

Öresundsförbindelsen – Wikipedia

18. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    148

MINA ENHETER

Jag tror att ni gör det svårare än det är.
    Det är typ detsamma om man kör mellan Tyskland och Frankrike till exempel. Täckningen stoppar inte på gränsen mellan länderna. Det spelar ingen roll om det finns en bron eller inte.

I Helsingborg finns dansk täckning också.

19. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 275
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Nej, det vet jag. Men att sätta upp en fysisk sak i ett annat land är en stor skillnad mot att bara ha täckning. Skillnaden här är ju att det är en bra bit från gränsen till fysisk mark

20. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 369
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Men har någon operatör satt upp "en fysisk sak i ett annat land" eller antar ni bara? Har ni kikat var gränsen faktiskt går och var operatörerna har sin utrustning?