Ingen annan som deltog på Broloppet i söndags (över Öresundsbron), alternativt besökte målområdet i Malmö?
40 000 löpare som anlände under några timmar och mycket publik i området.
Tre personer i mitt sällskap hade Telia-operatörer, en hade
Tre.
Tres mobilnät verkade ha slagits ut totalt i perioder, både Internet, sms och telefonsamtal.
Telias mobilnät funkade hyfsat men det var periodvis fördröjning innan saker gick iväg över Internet. De enda telefonsamtal jag ringde gick till röstbrevlåda pga problem hos motparten, vilket ändå indikerar att Telia kunde hantera och koppla upp telefonsamtal som det verkar.
N4M vet jag inget om.
Vore intressant att höra andras upplevelser.
Det senaste decenniet har Telias mobilnät fungerat helt godkänt vid större arrangemang jag deltagit på. Konserter på Ullevi, målområdet vid Göteborgsvarvet - det brukar funka rätt bra för det mesta, trots stor folkmängd. Men tidigare, mer än tio år tillbaka i tiden, då var det ju ökänt att mobilnätet inte funkade vid såna tillställningar. Och på nyårsnatten vid 12-slaget, ni minns säkert hur det brukade vara. Denna utveckling vi sett visar att det faktiskt går att bygga bort kapacitetsbrister, åtminstone med 4G och högre tekniker.
Då jag i princip "vant mig av" vid att mobilnätet slutar funka när mycket människor samlas på en plats, så hade jag och mina bekanta inte gjort upp några arrangemang för hur vi skulle mötas vid målområdet efter Broloppet. Då Tres mobilnät slogs ut blev det stora problem att hitta den kompis som använder Tre. Lärdom till nästa gång: Bäst att göra som på den gamla tiden, bestäm alltid en mötesplats, även om du är van vid att mobilnätet brukar funka vid större arrangemang.
Click to expand...