Mobilnät, frekvenser och lite annat

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Cupcakes, 12 mar 2014.

1. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Inte kollat mer än att skyltningen för Sverige inte är på Peberholm utan efter den/före den sett från Sverige sida om man ska gå på Google Street View Google Maps

När Tele2 visade vart de har sina mastar så visade de definitivt att en mast fanns på Perberholm iallafall

2. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Att gränsen inte går där skyltarna sitter hade jag missat, så det var ju intressant att du berättade. Men det ändrar egentligen inget i frågeställningen.

Vi vet ju inte exakt hur de gjort, så den som vet får gärna dela. Men Öresundskonsortiet tycks äga alla siter som sitter på bron, och ha avtal med respektive operatör i de båda länderna. Att svensk täckning dök upp så snabbt, nära vägtunneln på Pepperholm, tycker jag skulle indikera att de svenska operatörerna hyr in sig i utrustning som sitter även på danska sidan, men jag vet inte. Vet du?
    Om så är fallet, så låter det komplicerat att svenska Telia skulle behöva följa danska lagar för en ytterst liten del av sin verksamhet. Och att danska operatörer skulle behöva datalagra enligt svensk lag och stå under den svenska tillsynsmyndighetens (PTS) ansvar för en ytterst liten del av sin verksamhet.

Eller så har man fått något undantag just för de siterna, att man följer hemlandets lagstiftning fullt ut även för dem. Vilket hade varit det mest vettiga.

3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tele2, liksom de andra danska och svenska operatörerna, har en basstation på Pepparholmen. Tele2 har aldrig haft en mast på Pepparholmen (en mast är bara själva ställningen som utrustningen sitter på).

Oavsett landstillhörighet har de svenska operatörerna sina sista basstationer på Pepparholmen i riktning Danmark och de danska operatörerna har sina sista basstationer där i riktning Sverige. Antennsystemet är gemensamt på bron, antagligen i tunneln också. Din telefon kommer nästan alltid att föredra ett hemmanät istället för roaming. Det är på Pepparholmen eller när du åker ner i tunneln telefonerna brukar hoppa över till de danska näten om du kommer från Sverige - möjligtvis att det sker tidigare med en dansk operatör.

Det är antennerna och basstationerna på Pepparholm samt de som finns på svenska fastlandet som ska se till att du kan använda din mobil på bron. Utöver detta finns det ett gemensam antennsystem på bron.

Juridiskt är det nog inget problem alls, trafiken går via hemlandet oavsett och just i gränsregionen mellan Danmark och Sverige är det nog väldigt lätt att lösa eventuella utmaningar som kan uppstå likt denna - båda sidorna vill antagligen att det ska finnas täckning på bron.

4. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    149

MINA ENHETER

Det är Öresundsbron som äger antennsystem och agerar som signal förstärkare. Operatörerna har bara ett avtal med Öresundsbron.

Det är tydligt:
    Mobiltäckningen på Øresundsbron kommer från basstationerna längs kusten samt ett kompletterande förstärkningssystem på själva förbindelsen.

På Øresundsbron finns ett antennsystem som är avsett att förstärka och komplettera basstationerna på respektive kuststräcka. Systemet sträcker sig över hela förbindelsen, från Kastrup halvö via tunneln, Pepparholm och hela vägen till betalstationen på Lernacken.

Last edited: 20 jun 2025
  5. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 104
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.