4G är ju överlägset 3G om det finns bra kapacitet, se bara på de mätresultat jag får med Telia på 4G då 3G aldrig kan komma upp i de hastigheterna, men om 4G är tungt belastat så kan ju 3G mkt väl vara snabbare.
Tele2's 4G är rejält segt på vissa platser här i Gävle, som t.ex 3 Mbit/s på Gävle Centralstation mitt på dagen trots 4G+, har mitt unlimitedabonnemang som mobilt bredband och är tänkt att få ersätta fibern på sikt, ska testa
Tele2 ett tag till å se om de lever upp till det jag behöver det till.
Känns lite som att
Tele2 inte riktigt har kapacitet för obegränsad surf, iaf inte till det pris de har idag.
Men du vistas inget utanför Umeå ?
Då kan jag tänka mig att du kommer märka av större skillnader i täckningen, fördelen med 3GIS-nätet är ju att det är bra byggt från början, men sedan så sätter ju det höga frekvensbandet sina begränsningar i räckvidd.
Att jag har låst min Teliamobil till endast 4G är för hastigheten, VoLTE, täckningen (även om nu Telias 3G har likvärdig täckning som 4G) så vill jag ha 4G.
Hos Tele2 vill jag använda 4G för att täckningen är så mkt bättre med 4G, även om kapaciteten kanske inte alltid når upp till mina krav.
Click to expand...