Diskussion: Mobilnät, täckning och hastighet

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Cupcakes, 9 feb 2016.

1. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 361
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kapaciteten är inte fullt tillräcklig, men antagligen går det inte att bygga ut mer. En utbyggnad vid T4-entrén hjälper nog knappast på airside, men det är ju absolut bättre än ingen utbyggnad alls.

Troligtvis är Arlanda även en svår plats att bygga ut på, finns säkert massa regleringar. Men Tre och Telia klarar det ju bra, så N4M borde klara det med.

Matte1976 och 6150 gillar detta.
  2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 255
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, kan nog vara en begränsningar gällande frekvenser o så med tanke på flygradio mm

3. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 361
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, Tele2s nät är sällan speciellt bra vad gäller kapacitet och hastighet. Bäst är generellt Telias nät, följt av Tres. Därefter kommer Tele2 och Telenor - de delar ju 2G och 4G-nät.

Det var ju inte speciellt bra hastighet heller.. varierar det över dygnet på samma plats?

Matte1976, bernard, 6150 och 1 annan gillar detta.
  4. Android2015

Android2015 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    -
    Telefon:
    -

MINA ENHETER

Operatör:
    -
    Telefon:
    -
    Info:
    -
    hade 0 i hastighet i stockholm för några dagar sen enligt drift så hade telia problem
    med 3G nätet

5. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 255
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Brukar inte testa nätet på denna plats, då jag normalt sett har tillgång till Wi-Fi på denna plats, så kan inte svara på det

6. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 361
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Såg ditt nya inlägg, verkar ju inte som att nätet är superbra där heller..

7. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 255
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Beror ju lite på, men 60 mbit/s för en enhet som inte heller får 4G+ med Tele2 skulle jag iallafall vela säga att det är mer än okej. Uppladdningen är väldigt bra, och pingen skulle jag vilja klassa som väl godkänd.

8. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 255
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Frågan är hur mycket den vanliga skaran märker av en skillnad mellan 18mbit och 100mbit när man bara gör vanliga saker, så som surfar i telefonen och det. Själv känner jag inte av det i den form att surfen känns seg/nätet känns överbelastat så länge man inte gör hastighetstester o så. Inte för att jag försvarar det för 16 mbit låter lite, men jag är nyfiken på hur den gemene man tycker.

Finns det någon typ undersökning eller vad man nu kallar det där man frågat personer hur de upplever att sin operatörs nät är? Alltså att man får svara på t.ex. om man tycker att det är segt eller liknande? Jag tänker i o med att Vimla t.ex. vunnit årets operatör (visst var det det?).

9. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 361
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Skillnaden märks nog inte speciellt tydligt, förrän man ska ladda ner ett Netflix-avsnitt eller liknande. Gemene man märker att det är segt först när hemsidor laddar långsamt, eller när det tar tid att ladda bilder på exempelvis Instagram.

Det är mer att det är otroligt dåligt av N4M-operatörerna att inte kunna bygga ett nät som faktiskt presterar bättre. Två andra operatörer i Sverige klarar att hantera kapaciteten mycket bättre. Problemet som finns när nät är bristfälligt utbyggda är att det lätt kan bli problem om något händer. Tog tidigare upp det som hände på Drottninggatan som ett exempel - då var det Telenors och Tele2s nät som inte orkade. I ett läge som mobilnäten behövs.

Telenor och Tele2 har möjlighet att lägga enorma pengar på att bygga ut sitt nät och laga det som behöver lagas kapacitetsmässigt - men man väljer att snåla in på det istället, eftersom det fungerar för de flesta. På ett sätt kan man ju se sig själv dumförklarad från sin operatör om man nöjer sig med detta - men det är ju upp till var och en.

Något som gör saken värre är att Telenor skryter om hur bra rustade de står inför ökad användning osv. Även Tele2 anser väl sig ha Sveriges bästa mobilnät.

N6290 och 6150 gillar detta.
  10. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 255
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    När det gäller det där, så undrar jag gällde det hela landet den dagen eller på vissa ställen? För vi hade inga problem o kunna nå personer den dagen, och då hade vi väldigt mycket kontakt med en person, som var på plats när det hände och det var inga problem o nå henne då. Eller gällde det bara surf och inte samtal? Jag kommer ihåg att jag kunde läsa att vissa operatörer hade haft lite problem, däremot inte att de inte orkade med alls

11. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 361
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det var i området det skedde, precis i samband med att det skedde. Folk lämnade området ganska snabbt och då lugnar det ju ner sig. Som jag förstod det var det alla tjänster som påverkades - surf och samtal. SMS brukar gå iväg.

Problemet som verkar drabba Telenor är att radionätet är underdimensionerat. Det bakomliggande nätet verkar inte ha kapacitetsproblem. Detta är därför både Telenor och Tele2 påverkas, då det är radionätet som är gemensamt.

12. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 255
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Hur är det man märker skillnad på om det är radionätet eller det bakomliggande nätet som är problemet? För måste man inte testa med både Telenor och Tele2 SIM-kort på samma plats och tid då eller kan man gå på något annat?
    Hmm.. okej. Hon som var på plats i vår familj hade iallafall inga problem iallafall med o ringa, men det kan ju också vara individuellt där.

13. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 361
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om det var det bakomliggande nätet skulle det generellt inte gå att få höga hastigheter någonstans. Sen kan det ju vara individuella flaskhalsar till olika siter, men i städer matas ju ofta siterna med fiber och då blir det sällan kapacitetsproblem.

N4M-nätet KAN ge höga hastigheter, så det är inget fel på nätet. Det är utbyggnaden som blivit för dålig för att motsvara användningen. Men som du sa tidigare, så märks det ju inte för vanliga användare och det har väl gjort att man har nöjt sig så länge inte kunderna klagar.

14. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Jag tror mer det handlar om att N4M har både flest antal användare och att deras användare generellt använder mer data än övriga.

Och ärligt talat, vem bryr sig om det är 15 eller 300 Mbps. I de flesta fallen märks ingen skillnad eftersom hastighetsökningen i TCP är för långsam för att hinna komma upp i tillräckliga hastigheter innan webbsidan redan har laddats klart.

Visst, ladda ned Netflixavsnitt i all ära, men ja... Hur ofta gör man det via LTE? För min egen del sparar jag hellre in en hundralapp och kör hos Tele2 än hos Telia.

jnsson gillar detta.
  15. kajsthlm18

kajsthlm18 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    577
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Jag tror inte att man märker någon stor skillnad vid normalt användande, om det är 10 eller 100mbit... vid streaming så buffras det så man klarar sig bra så länge nedladdningen går före innehållet. Men utöver hastigheten så finns svarstid också. När jag köpte min bil så fick jag med ett Telenor sim i bilen, tyckte det tog oerhört lång tid från att jag startade bilen tills att jag fick uppkoppling. Bytte sen till Telia så var jag ansluten på mindre än 10 sekunder. Nu kör jag med ett Halebop kort, funkar lika bra.

6150 och Cupcakes gillar detta.
  16. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 361
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vid slutet av 2019 hade Telia 6 132 000 mobilabonnemang, Tele2 2 962 000st och Telenor 2 760 000 - det vill säga att Tele2 och Telenor tillsammans har 5 722 000 abonnemang i sitt nät (Net4Mobility/N4M). Alltså färre än Telia.

Om vi nu skulle anta att Tele2s och Telenors kunder använder mer data än Telias så har N4M gemensamt fortfarande tillgång till störst frekvensutrymme av operatörerna och genom N4M har de möjlighet att bygga ett mycket mer tätbebyggt nät med bättre kapacitet än vad de faktiskt har gjort.

Vid vanligt användare märks skillnaden genom att svarstiderna verkar vara lägre hos Telia, men även 3, än vad den är genom N4M-nätet. Även om hastigheten går under 10Mbit/s kan upplevelsen påverkas, speciellt vid video - men det är fortfarande dugligt. Det jag reagerar på är att N4M-operatörerna har möjlighet att bygga ett så mycket bättre nät än vad de faktiskt har gjort och att det faktiskt finns problem med överbelastning så att även normalanvändande kunder faktiskt påverkas negativt av det - men man gör ingenting åt det. Jag säger inte att man ska leverera hastigheter på flera hundra megabit överallt, men att man borde ha ett nät som kan ge en jämn upplevelse i tätbebyggda områden eller utanför städerna. Som det är just nu är det en ojämn upplevelse i flera städer med hastigheter som ibland gör nätet märkbart långsamt vid vanligt användande.

Ett hastighetstest är inte riktigt representativt för hur nätet upplevs eftersom det endast visar siffror - men vid test ser man skillnad i hur nätet presterar. Om man dock bortser från hastighetstester vill jag faktiskt påstå att det märks skillnad på näten - om man exempelvis byter från Telenor till Telia. Sen får man ju själv avgöra vad man värderar mest.

Last edited: 17 apr 2020
    N6290 och 6150 gillar detta.
  17. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 255
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Kom också ihåg MVNO så som lycamobile, och liknande som inte Tele2 eller Telenor äger. Bara en undran vart hittar du infon om att Tele2 är under 3 miljoner? Jag mindes det som att Tele2 har över 3 miljoner kunder. Trodde nästan på typ 3.3-3.5 miljoner kunder.

Last edited: 16 apr 2020
  18. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 361
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    All information om antalet abonnemang hos operatörerna finns i deras kvartals- och årsrapporter. Detta är taget från deras årsrapport från 2019.

Nu har jag inga siffror på antalet MVNO-kunder som finns, men jag skulle tro att det är en obetydlig mängd kunder i jämförelse. Alla operatörer har ju olika MVNO som använder deras nät.

Matte1976 och 6150 gillar detta.
  19. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 035

MINA ENHETER

Jag har ibland tänkt tanken att det borde finnas något hemligt guld-abonnemang, där man får ett sim-kort som funkar med alla fyra svenska operatörer samtidigt. Typ större företag eller myndigheter skulle säkerligen vilja betala för ett sådant abonnemang, där man har större chans att komma fram i kristider och där stabiliteten skulle vara extra hög. Kanske att telefonen väljer masten med högst kapacitet och sändarstyrka för tillfället. Ett sånt abonnemang skulle säkert kunna hemlighållas och endast vara tillgängligt för speciella kunder. När jag ser jämförelsen mellan de fyra drakarna i tråden, så blir man ju lite sugen på något sådant (även om det aldrig skulle vara värt pengarna för en vanlig användare).

Vad tror ni, existerar det i Sverige? Vore det tekniskt möjligt att skapa ett sånt, med tanke på de specifikationer som gäller för ett mobilnät? Google Fi är väl något liknande, där två stora och en mindre amerikansk operatör är tillgänglig på ett enda sim-kort. Även möjligheten att ringa 112, där man kopplas fram oavsett operatör, pekar väl på att det borde vara tekniskt möjligt.
    Jag tänker att Försvarsmakten, Säpo, Polisen och högsta statsledningen borde ha något sånt, som komplement till Rakel och FTN.
    Är det känt om något sådant existerar i andra länder, typ USA?

Matte1976 och Cupcakes gillar detta.
  20. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 090
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Det finns sådana sim-kort, detta bara för kristider:

Krisroaming | PTS

Last edited: 17 apr 2020
    kajsthlm18, cobben, N6290 och 1 annan gillar detta.