Diskussion: Mobilnät, täckning och hastighet

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Cupcakes, 9 feb 2016.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 035

MINA ENHETER

Mycket intressant!
    https://www.pts.se/globalassets/sta...tablad/ovrigt/faktablad_krisroamin_2011-5.pdf
    Sim-kort för alla fyra näten <br></br>ska delas ut vid katastrofer

"Det finns 4 000 sim-kort som är förberedda för roaming inom Sverige."
    "Korten förvaras av SOS Alarm AB fördelade på tre platser; Stockholm, Växjö och Göteborg."

Nästan precis vad jag föreställde mig/hoppades skulle finnas. Man kan ju undra om operatörerna vore villiga att låta sim-kort med motsvarande funktion användas även utanför kristider, av privata intressen, användare som verkligen är beredda att betala för sig (stora företag, rika personer osv). Skulle ju hämma konkurrensen om alltför många personer tilläts delta i något sånt dock.

Man undrar hur sim-korten är konfigurerade rent tekniskt, och om det bakomliggande stödet i operatörernas nät är aktivt redan dag. Om någon hittar mer detaljerade tekniska specifikationer, dela gärna. Får lite "phreaking"-känsla (gammal olaglig hobby som var mest populär innan jag knappt var född). Hade varit spännande att replikera/fejka ett sånt sim-kort, dock olagligt med all säkerhet. Om man fick tag på ett sim-kort och aktiverade det, skulle något datorsystem hos operatörerna genast larma? Antagligen.

Något liknande system i USA heter tydligen Government Emergency Telecommunications Service.

2. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 090
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Last edited: 17 apr 2020
    premjet och N6290 gillar detta.
  3. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Jag börjar misstänka att N4M har satt en maxgräns för hur många resursenheter som kan tilldelas en specifik användare.

Det skulle förklara låg hastighet trots låg last på nätet.

Det är ju förståeligt i så fall. Ett dåligt byggt nät som ändå har flest kunder och ska hantera obegränsade abonnemang är en utmaning.

Låt oss säga att man satt en gräns på 1/5 av resurserna per användare och att vi har tre maxtankare i varje cell. Då finns ändå 2/5 kvar så att nätet inte uppleva katastrofslött för övriga.

4. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Nah så är det inte. Är nog bara att nätet är överbelastat i ditt område, möjligen i kombination med att du bor på en cellgräns. Hos mig (i Upplands Väsby) brukar jag få ut i alla fall 40-50 Mbps på kvällar och helger, och 70-80 Mbps på övrig tid. Nattetid är det inga problem att få 150+ Mbps.

Min telefon stödjer bara 2CA också, så troligen hade hastigheterna varit ännu bättre om jag haft ett bättre modem.

Screenshot from 2020-05-03 11-55-15.png

5. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Bakgrunden till min misstanke är de mycket låga hastigheterna på tider då nätet omöjligt kan vara hårt lastat, typ mitt i natten. @6150@6150 har gjort många tester som tyder på det.

Matte1976 och 6150 gillar detta.
  6. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 252
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kan detta ha något med det o göra istället, tänker på nätterna
    "Energieffektiv operatör
    I början av 2017 initierade Tele2, tillsammans med Telenor, en lösning i det gemensamma 4G-nätet och lät basstationernas effektförstärkare stängas av när stationerna inte nyttjades av kund. Ett år senare har initiativet sparat cirka 2,3 miljoner kWh, vilket motsvarar den energi en BMW i3 skulle förbruka om den körde 380 varv runt jorden.

"Om du tittar på energianvändningen per kund så ligger Tele2 långt före sina konkurrenter och är därmed den energieffektivaste operatören i Sverige. Våra delade nät gör att både utbyggnad och drift kan skötas mer kostnadseffektivt och resurssnålt, vilket gynnar både konsumenter och miljön.", säger Samuel Skott, Executive Vice President för Tele2 Sweden Consumer."
    Står under Nät o täckning hos Tele2: Täckning & nät | Tele2

7. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Sett ut operatörens synpunkt så är det dock en förlust att göra så, eftersom du får lägre kundnöjdhet utan att vinna något på det. Finns det kapacitet som ändå inte används så finns det ingen teknisk anledning till att inte ge en enskild kund fullt drag.

Det handlar nog snarare om att folk helt enkelt använder N4M-nätet mer. Troligen är de flesta av Telias kunder boomers som inte surfar så mycket. Hade Telia haft konkurrenskraftiga erbjudanden med fri surf så hade deras nät troligen också gått samma öde till mötes som N4M.

8. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 361
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Men hur mycket påverkas kundnöjdheten av att man får 150Mbit/s istället för 20Mbit/s egentligen? De flesta kunderna märker väl knappast av det.

9. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Troligen inte. Men det finns fortfarande ingen anledning för operatören att göra så. Vore det dessutom så att de begränsar resurserna per användare så skulle vi ju aldrig se några topphastigheter, vilket vi bevisligen gör då och då här i tråden.

10. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

I en maximalt utnyttjad cell så brukar svarstid och paketförlust dra iväg rejält. Det är något som alla användare märker av. Även de som tankar ”normala” mängder data. Så nog finns det anledning att strypa resurserna till en enskild användare för att inte maxlasta cellen.

Det kan ju vara så att man bara nyttjar detta på vissa platser i så fall. Därav topphastigheter emellanåt.

11. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Jag håller inte riktigt med om det där. Om du själv använder dina RBs maximalt så sticker din egen svarstid iväg, absolut. Det är ju en följd av hur LTE köar upp datapaket, det finns en buffer både i telefonen och på basstationen. När den fylls, så dröjer det även längre tid innan paketen faktiskt skickas iväg. Övriga användare påverkas dock inte eftersom deras kö är tom.

12. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Hur snabbt går det att frigöra RBs då? Om t.ex. en användare använder alla och så kommer det en annan som behöver den andra hälften. Går det lika snabbt som om de hade varit lediga från början?

13. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Det gör inget om alla RBs används av en enda användare. LTE har kontrollkanaler som ändå låter en annan telefon begära kapacitet trots att 100% av alla RBs redan är upptagna. Om schedulern är konfigurerad på ett sådant sätt att jämt fördela kapaciteten (vilket den borde eftersom Tele2/Telenor inte nämner något om trafikprioritering) så kommer den nytillkomna enheten att genast att få tillgång till radioresurser utan att behöva vänta i någon kö.

LTE med en carrier på 20 MHz har 2000 RBs per frame. Det innebär alltså att de första 1999 personerna kan maxa linan samtidigt som person nr 2000 får samma ping som om masten vore obelastad. Därtill har ju N4M (i alla fall i Stockholm) 60 MHz som standardkonfiguration på sina master, vilket innebär 6000 RBs per sektor eller 18 000 RBs per mast.

Du kan själv verifiera detta genom att belasta nätet från en telefon och genomföra pingtester med en annan. Telefonen utan belastning kommer ha samma latens, medans den andra telefonen kommer ha hög ping p.g.a. kösystemet.

Kate gillar detta.
  14. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 090
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    De ggr jag använder Net1 sedan ägarbytet så står det också Telia som operatör.
    Frågade Net1, eller som de numera heter "Teracom Mobil AB" & svaret jag fick:

"Vi har sändare i vissa Telias master då står det Telia som operatör."

Det är mkt märkligt, speciellt då Net1 / Teracom fortfarande bara har en basstation för Gävle & den sitter i Teracom's högmast på 326 m, Gävle Skogmur, så jag köper inte riktigt förklaringen.

Ifrågasatte svaret och fick då veta att om jag kopplar upp mig i Årsunda, där Net1 har sin basstation i en mast tillhörande 3GIS, då skulle det minsann stå Net1 när man gör en hastighetskoll, mkt märkligt när det inte fungerar i Teracom's egna basstation i Gävle.

Snarare så misstänker jag att det är Telia som kommer vara den operatör som kommer hantera Teracom's privatkunder så fokuserar Teracom på myndigheter & företag. Net1 / Teracom Mobil AB används ju som blåljusnät då RAKEL inte hanterar datatrafik speciellt bra (tänk GPRS) & troligen därav att Teracom köpte Net1 för att få kontroll över nätet.

Det nämndes när Teracom köpte Net1, att privatkunder skulle finnas i nätet, men hanteras av en annan operatör.
    Att det blir Telia är ganska naturligt med tanke på statens ägande i båda operatörerna.

Matte1976 och Kate gillar detta.
  15. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 361
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    N4M fungerar gångbart i storstäderna. Det fungerar dock inte bra. Har man inget att jämföra med fungerar det. Åker man tunnelbana fungerar det ofta ganska bristfälligt vid applikationer som hämtar data ganska ofta, exempelvis Instagram där det ofta tar ett tag att få upp bilder. Vid vanligt surfande märks det inte alls på samma sätt. Likaså vid streaming märks det inte lika mycket eftersom innehållet ofta buffras.

N4M kan dock leverera höga hastigheter på enstaka platser, men det är förhållandevis ovanligt i jämförelse med, framförallt, Telia - men även 3.

För de flesta duger dock N4M, har man inget att jämföra med blir det ju även svårt att upptäcka att nätet fungerar bristfälligt. Men det är ju också individuellt vad man har för krav.

Matte1976 och 6150 gillar detta.
  16. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Har du varit med om mer än en minut utan internetaccess? Det hände mig igår i centrala Tierp (bra täckning) Då tröttnade jag och slog över till Halebop för data.

Matte1976 gillar detta.
  17. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 361
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Inte alls vad jag kunnat märka, men det är ju riktigt dåligt.

Matte1976 gillar detta.
  18. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 252
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hur märkte du av det? Visas det något eller laddar telefonen inte in sidan bara?

Matte1976 gillar detta.
  19. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Visas full täckning, men data laddas inte in bara.

Matte1976 gillar detta.
  20. Android2015

Android2015 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    -
    Telefon:
    -

MINA ENHETER

Operatör:
    -