Tack för förklaringarna! Mycket matnyttig info som jag inte kände till.
Det med att Pixel tycks vara begränsad vad gäller antalet CA borde man ju undersöka vidare, och försöka få fram en förklaring till.
Jag läste på om vad RSSI/RSRP/RSRQ och dBm (decibels per milliwatt) är för något och förstod konceptet ganska bra.
"Thus, when an RSSI value is represented in a negative form (e.g. −100), the closer the value is to 0, the stronger the received signal has been."
Lite citat av värde:
"Typically, a strong outside signal would clock in somewhere around -50 to -70 dBm, while anything below -100 dBm would be considered weak (-110 means no signal at all)."
"Measured in dBm, a signal of greater than -70 dBm is considered an excellent signal in all networks. A poor signal will be -100 dBm or worse in 3G networks and -110 dBm or worse in 4G networks."
"Let’s say that your cell phone has 5 bars of service at 3G or 1X. What that really means is that your signal strength is excellent at about -70 dBm. Now you have 5 bars at 4G/LTE. Seems much better, right? Not necessarily. Excellent signal strength for 4G is around -90 dBm. In this case, you may have a stronger signal with the 3G! Check the dBm to see what your strength really is."
Det jag inte riktigt får ihop är skillnaden mellan RSSI/RSRP/RSRQ. Någon som vet, mer än att skalorna skiljer sig? Netmonster visar alla
tre värdena i appen, men i notifikationsfältet är det RSRP som synliggörs, inte RSSI, vilket hade varit det förväntade. I artiklarna jag citerat ovan så framgår det inte vilket värde man avser, man anger bara enheten dBm, så hur ska man veta vilket? Blir ju väldigt svårt att jämföra då.
-73 dBm (RSRP då alltså, eftersom det är vad Netmonster valt att visa i notifikationsfältet) borde vara när jag stod precis bredvid basstationen, några enstaka meter bort. Enligt citaten ovan ska det vara ett bra värde, men beror ju lite på vilket av RSSI/RSRP/RSRQ som används i artiklarna. (RSRQ kan ju uteslutas, den skalan går inte så långt ner).
Men borde jag inte ha fått ännu bättre än -73, med tanke på hur nära jag stod? Hur nära 0 kan man komma när det gäller såna här värden egentligen?
Click to expand...