Diskussion: Mobilnät, täckning och hastighet

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Cupcakes, 9 feb 2016.

1. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Visst, du har rätt i mycket av det du säger. Men i slutändan kommer konsumenterna rösta med plånboken. Ger du dem valet mellan en fast anslutning för 500:- i månaden kontra en mobilanslutning för 100:- i månaden så kommer en nästintill absolut majoritet välja den mobila anslutningen oavsett om du argumenterar för driftsäkerhet, störningar och annat. Det i sin tur kommer leda till högre priser för att upprätthålla de fasta anslutningarna (färre kunder = högre kostnader för de kvarvarande kunderna), vilket gör det hela till en spiral där fasta anslutningar ökar i pris över tid.

Laptops och annan hårdvara byts ut över tid. Det kommer komma en tid där man inte har något eget nätverk eller en router hemma. Du kommer bara aktivera ett e-SIM på ditt existerande abonnemang och ha hur många enheter du vill för ett och samma pris, med obegränsad datamängd.

Matte1976 och 6150 gillar detta.
  2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 307
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Matte1976 gillar detta.
  3. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 307
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Du har hastighetsbegränsning även på 4G

4. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

https://i.imgur.com/hYeQSZW.png

Att "anläggningen tillhör Cellnex", vad innebär ett sånt upplägg rent konkret? Att N4M leasar utrustningen och har outsourcat underhållsansvar till dem?
    Hur vanliga är såna samarbeten mellan Cellnex och N4M? Jag har inte sett det tidigare. Av numreringen att döma skulle det kunna finnas åtminstone ca 2000 siter med sånt avtal i Sverige (?).

https://i.imgur.com/VEtTsK7.png

Denna reservkraftsanläggning är typ lika stor som teknikboden bredvid. Telias basstation i detta fall.
    Jag visste inte att reservkraften kunde ta så mycket plats. Är det vanligt, eller kan detta vara en site som Telia har velat prioritera av någon anledning?

EDIT:
    Jag lyckas aldrig bifoga bilder direkt via Swedroid, utan får alltid ladda upp till imgur först. Vilket skapar problem, likt ovan. Går det att bifoga en bild direkt i inlägget, i så fall hur?

5. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 307
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Antingen tryck på Bifoga en bild/fil knappen upload_2024-11-12_8-40-54.png eller dra filen/bilden till där du skriver ditt inlägg. Efter att bilden är uppladdad finns bilden under svara knappen
    upload_2024-11-12_8-41-39.png
    Och tryck sen på Full storlek så läggs bilden i inlägget. Du har kunnat göra detta i många, många år.

Jag hittade en sån för ca 2 år sedan, jag skrev om det i denna tråd Mobilnät, frekvenser och lite annat och fick då svaret att det verkar tillhöra Hi3G/ Tre Sverige. På din bild kan det vara så att både Hi3G och N4M använder samma teknikbod.

6. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är ganska vanligt. Telia har sålt sina master, likaså har Tre gjort det.

Gällande reservkraften så skiljer dig sig. Antagligen kan det vara en site som är prioriterad, den kanske står på ett ställe så att stor yta kan täckas genom att hålla den igång vid ett avbrott - eller så kanske den även matar flera andra siter med radiolänk och därför blir viktig att hålla igång länge.

7. N6290

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Vilka har Telia sålt till? Ett dotterbolag?

Jag tolkade det först som att Cellnex var ett helägt dotterbolag till Tre. Men så är inte fallet, eller?
    I min värld är väl master och sändningsutrustning, dvs siter, en mobiloperatörs allra viktigaste tillgång, det är ju det som möjliggör hela affärskonceptet. Hur kan det vara kostnadseffektivt att avyttra det?
    Operatören har i tillståndsvillkoren från PTS skyldighet att tillhandahålla ett nät på vissa frekvensspektrum, och uppfylla ett antal andra krav vid risk för enorma viten, men samtidigt låter man ett annat bolag äga ens viktigaste tillgång för att kunna uppfylla de skyldigheterna, med risk för att det bolaget börjar trilskas, har andra prioriteringar, bryter avtal eller liknande. Vad gör man då?

Om en mast matar andra med radiolänk, hur kan man se det? Hur ser den utrustningen ut?

8. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du får skilja på fysiska masten och själva utrustningen som sitter i masten. Istället för att äga, hyrs det plats istället. Det har väl som med allt sina för- och nackdelar. Antagligen är denna lösning mer kostnadseffektiv.

9. NotRyan

NotRyan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    321
    Telia Company completes the sale of a minority stake in its Swedish tower business to Brookfield and Alecta

Matte1976 gillar detta.
  10. N6290

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Jaha, men enligt den länken så skulle Telia fortfarande äga 51 % av Telia Towers AB, dvs de är fortfarande majoritetsägare.

Att sälja ut mastverksamheten påminner väl lite om vad Boeing gjorde när de avknoppade en viktig del av sin verksamhet till Spirit AeroSystems. Det gick ju inte så bra... Men att lägga över det i ett dotterbolag kanske inte är en lika stor förändring.

Matte1976 gillar detta.