Mobilpriskollen

Diskussion i 'Applikationer' startad av dacwe, 12 sept 2012.

1. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

För fortfranade inte appen att funka med kontantkortet fri hos telenor. kollar jag historiken står det att jag blir debiterad för surf trots att jag har 15GB per månad. Har dessutom gratis minuter & sms som i och för sig dras av eftersom de "ingick i samtalspott", dock står kostnaden "medelkostnad basplansanvändning" kvar med en väldigt hög kostnad.

Sedan kan jag inte hitta surftillägg för telenor (69 kr per månad för 15 GB data) bland tillvalen.

2. dacwe

dacwe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Kontantkort fri har en begränsad tid som datatrafik är gratis. Denna period sträcker sig 30 dagar efter att du tankat på ditt kort, efter dessa 30 dagar går du över på en dyr-data-prisplan. För att citera http://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TB32034.pdf:

Detta betyder att om du inte ringt eller messat slut din pott (vilket i princip är svårt eftersom nästan allt ingår) så kommer du oundvikligen gå över i den dyra prisplanen efter 30 dagar där datatrafik faktiskt kostar pengar.

I princip samma som ovan. Basplanpåslaget är en extrakostnad för de dagar du använt kontantkortet på "basplanen" (efter 30 dagar) då det är dyrt att ringa, messa och surfa. Konstaden är utspritt över alla dagar som du har pengar kvar på kortet.

Det verkar inte som om det tillvalet marknadsförs längre och enligt http://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TB32034.pdf så finns den inte ens kvar (utan det är när man laddar på för 300 kr man får den fria surfen upp till 15 GB). MEN enligt kundtjänst på telenor går den fortfarande att använda så jag la precis in det (vilket gör kontantkortet VÄLDIGT attraktivt!). :)

3. Stennan

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Yes, är med på 30 dagars gränsen, dock är frågan hur appen ska hantera detta. Mig veterligen kan inte appen se när jag har laddat mitt kort så matten fungerar så här just nu. Kostnad för samtal: 99 öre öppningsavgift +69 öre per minut för samtal som skulle borde inträffat utanför min 3000 gratis minuter -69 öre per minut för potten med 3000 minuter +173 öre för att samtalet antas ligga utanför laddningsintervallet på 30 dagar. Dvs ett samtal på 2 minuter som i verkligheten borde kosta mig 99 öre kostar mig 331 öre i appen. Priset för att ringa utanför de 30 dagarna ligger på 199 öre startavgift och 199 öre per samtalsminut, detta stämmer inte ens med kostnadsposterna som står under historiken: 99 +173 = 272 öre medans appen säger att kostnaden för ett samtal på en minut ligger på 331 öre. En lösning skulle vara att ange att man löpande kommer ha fri kortet rullande så at den alltid laddas så att de 3000 sms & samtals minuterna är tillgängliga. På så sätt redovisas hur mycket av potten som dras varje månad för öppningsavgifter med den användning man har och man kan lätt se om man kommer klara sig med 150 kr eller behöver ladda fri 300 kr per månad för att klara mängden samtal.

Last edited: 10 okt 2012
  4. aioobe

aioobe Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej Stennan,

Att ta med kontantkort i jämförelserna är (som du själv märkt vid det här laget) väldigt krångligt, så vi är väldigt tacksamma för precis sådan feed back som du ger här.

Det stämmer.

Om jag förstår dig rätt föreslår du att appen då ska anta att man laddar på med 300 spänn efter att 30-dagarsperioden löpt ut?

Detta skulle i min mening vara extremt missvisande, för tänk om man har 100 spänn kvar på saldot när de 30-dagarsperioden löpt ut? Då skulle man ha 200 spänn kvar efter 2 månader, 300 spänn efter 3 månader och så vidare. Med den strategin kommer man i slutändan antingen att

• lämna ett ansenligt arv efter sig till Telenor den dan man dör

eller

• till slut tvingas bita i det sura äpplet och *ändå* spendera alla dessa överblivna hundralappar på den dyra prisplanen.

Last edited: 24 nov 2012
  5. Stennan

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Är med på hur ni har löst det med viktningen. Troligen är det just "fri" kortet som ställer till det för er. Ingen annan bjuder på samtalspotter på detta sätt och jag kan själv spåra min användning och jämföra min egen kostnad med det billigaste alternativet i appen ifall jag skulle behöva byta. Dock ska jag inte bara använda appen för att göra en bedömning på hur mycket pengar jag kan spara vi ett byte just för att det är svårt att uppskatta hur mycket pengar som blir kvar i potten. Själv har jag inget problem att tanka fri ett par månader och sedan växla till "enkel" med surftillägg. Enkel behåller samma prislista oavsett hur ofta man tankar så jag kan ligga på den tills pengarna i potten är slut för att sedan gå över till fri igen.

Men det kanske vore bra att skicka med en varningsruta för de som väljer "fri" som plan att kostnadsmängden inte kommer att stämma.

6. aioobe

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Är inte riktigt säker på vad du menar. Vi hanterar samtalspottar även på kontantkort. (Dock gäller bara samtalspotten under 30-dagarsperioden.)

Eftersom vi inte vet när kontantkortet fylldes på vet vi naturligtvis inte vilka samtal som ingick i potten. Vi gör istället ett antagande om jämn och uniform användning.

Det är sant att det i vissa "corner cases" lönar sig att växla mellan olika kontantkort från månad till månad. Detta är inget vår app kommer föreslå, då en prisplan i taget analyseras.

7. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det gäller väl i princip alla kontantkort där man inte gör av med potten? Där kommer ju potten att växa och efter ett tag kan man låta bli att tanka ett tag.

Jag har kört Telenor Messa Mera i ett par år, med tillägget för mobilsurf för 69 spänn.

Det innebär att jag har tankat 150 spänn i månaden, 69 spänn har dragits för surfen och 81 spänn har alltså adderats till potten. Efter 10 månader har jag haft över 700 spänn i potten och kunnat låta bli att tanka på några månader. Med andra ord har jag betalat mindre än 1500 spänn om året istället för 1800. Det ger alltså en månadskostnad på mindre än 125 spänn och inte 150.

8. aioobe

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Nerre, för tydlighetens skull, det är skillnad på "pott" och "saldo". När man tankar med Telenor Fri får man både en samtalspott på 3000 minuter (som kostar 0 kr/min att ringa för) och 150 el 400 kr i saldo för sms eller överskjutande minuter.

Notera att det intespelar någon roll för dig om du sparar saldo månad efter månad, upp till 700 spänn och låter bli att tanka på en lång period jämfört med om du väntar med att tanka upp tills saldot är slut, och på så sätt tankar mer sällan överlag.

9. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Såvitt jag vet är pott och saldo ungefär samma sak. Begreppet pott används i spel och andra sammanhand (se SAOB). Samtalspott betonar att det inte är en pott med pengar.

Jag vet att det inte spelar nån roll, men det är betydligt bekvämare att tanka varje månad i nåt år för att sen strunta i att tanka några månader, än att tanka t.ex. var 45:e dag. Ska man "dra över" lite grann varje månad (för att "tömma" saldot) så måste man hålla reda på saldot mycket noggrannare för att inte risker att få tomt.

När min prisplan håller på att gå ut får jag ju ett SMS som påminnelser, och jag ser datumet i Telenor Kontant-widgeten. Men jag får ingen påminnelse när saldot börjar närma sig 69 spänn (eftersom det dras 60 spänn varje månad för mobilsurfen måste jag ju ha minst 69 spänn på kortet) och det finns inget som påminner mig om vilket datum de drar dessa 69.

Så för mig är det bekvämare att vänta tills jag har 600-700 spänn och sen låta bli att tanka tills jag är nere under 150, då brukar jag börja tanka igen. På så vis har jag lite marginal.

10. Stennan

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Dock finns det 2 sorters kontantkort, den som måste fyllas på varje månad för att inte gå över till en dyr prislista (Comviq, halebop, telenor fri) och de som har samma lista hela tiden (telia, telenor enkel).

Jag tror att det enklaste vore om appen utgick från att kortet laddades i början på månaden. Sedan räknar man ihop alla samtal, sms och öppningsavgifter och jämför dessa mot hur mycket man laddade med. Ringer du för mer än vad du laddade så kan appen anta att du var tvungen att ladda mer än en gång per månad och då behöver ni inte lägga till kostnader som skulle ha uppstått pga att det blev pengar över som måste användas med en dyr prislista. Om man däremot får pengar över kan det vara bättre att ha en popup-ruta som säger att du har X kr över från förra månaden som du inte använder. Har man data över flera månader kan man presentera genomsnittet för hur mycket som blir över per månad. Det är nog mer användbart än att användaren får veta att dom har en mobilkostnad på >300 kr trots de laddar för mindre än det.

Känner nu att vi börjar nå vägs ände vad gäller vår diskussion gällande kontantkorten i den här appen :P

Tycker fortfarande att det är en väldig bra app och ni kan ju se om tex phonehouse skulle vara intresserade av att köpa en brandad version av er app. Tex reklam pelare med en QR-kod dom leder till appen och där användaren kan jämföra hur deras nuvarande mobil+abbonemang kostar jämfört med tex halebop rubbet med en note2?

11. aioobe

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

I Telias prislista står "Priserna gäller i 30 dagar efter senaste laddning, därefter gäller prislista Refill Bas.". För Telenor Enkel gäller samma sak men med 365 dagar istället för 30. Visst, en väldigt lång giltighetsperiod, men principen är den samma.

Det gör vi inte heller. Om saldot är slut innan giltighetstiden för prisplanen går ut tar vi inte med basprisplanen i beräkningarna.

Här går våra åsikter isär. Helt och hållet faktiskt.

Har jag 200 kronor över i slutet av månaden (efter att ha tankat med säg 300 kr) kommer jag ju ringa upp dom 200 kronorna innan jag tankar på igen. (Annars har jag ju 400 kronor över efter nästa månad! Vad ska jag med det till?)

Eftersom 300 kr då räcker längre än en månad är ju det enda rimliga att säga att månadskostnaden är lägre än 300 kr.

Här gör du en tankevurpa Stennan. Har man innestående saldo kvar i slutet av månaden betyder det att beloppet man tankade med räcker längre än en månad. Altså är månadskostnaden lägre (inte högre) än beloppet man tankade på med.

Om du tänker efter är det ganska logiskt: Ju mer du har över, ju mindre har du ringt. Ju mindre du ringer ju lägre månadskostnad har du med ett kontantkort.