Mobilt bredband

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av maki93, 15 apr 2024.

1. Barret

Barret Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    112
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro
    4 och 5g arbetar tillsammans. Jag har Telias mobilt bredband hemma med 5g modem centralt i större stad. Har haft 630 ner som mest och aldrig mer än 30 upp, men allt beror på hur mycket trafik det är på masten.... Normalt på min mast är 80-100 ner 20-30upp och ping på runt 30. Så efter 3 månader i huset har jag beställt fiber..

Last edited: 20 apr 2024
  2. maki93

maki93 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Hur mycket får du med 4g?

3. Barret

Barret Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    112
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro
    5g (datorn)557 ner 26 upp.4g (mobilen)102 ner 55 upp just nu.

4. Göteborgarn

Göteborgarn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    353

MINA ENHETER

Jag har haft mobilt bredband – först 4G och sedan 5G – i över tre år nu.
    Jag bor i centrala Göteborg, har Telenor som operatör och har köpt ett extra datakort som har kostat 89 kronor per månad. Det har varit ett mer än ok pris för obegränsat bredband. Nu har Telenor ”chockhöjt” priset till 169 kr/månad, men det är fortfarande inte särskilt dyrt jämfört med bredband via fiber.
    Tänk på att du även kan få lägre totalkostnader genom att byta till ett mobilabonnemang hos en operatör som ger dig möjlighet att köpa till ett extra data-SIM till lägre pris än genom att beställa ett separat 5G-abonnemang. Det kan ofta vara värt att köpa en 5G-router separat i stället.

Jag har knappt 300 meter till basstationen (det var inte svårt att lista ut var den fanns efter ett medvetet vagt svar från Telenors tekniska support). Jag har dock inte fri sikt not basstationen.
    Placeringen av modemet är – som @bernard@bernard skriver i första svaret – viktig och jag får helt olika hastigheter på lägenhetens olika sidor. Modemet står i ett fönster, bakom en ofta neddragen metallpersienn.
    Hastigheten varierar beroende på aktiviteten i området, men jag får oerhört sällan nedladdningshastigheter under 600 mbit/s. Uppladdningshastigheten ligger normalt på 70–100 mbit/s. Pingen är oftast 20 ms, vilket borde funka fint för normalt spelande.
    Under nätterna och tidiga morgnar har jag fått hastigheter upp till 950/150 mbit/s. Jag har testat med två likadana 5G-routrar och fått samma resultat. Jag har tyvärr aldrig haft möjlighet att testa med en antenn på balkongen (infälld i fasaden) utanför fönstret där routern står.
    Enligt Telenor själva är nedladdningshastigheten begränsad till 1 000 mbit/s, men när jag har testat med min mobil (Zenfone 10) 100 meter från masten (fri sikt) har jag fått hastigheter på över 1 200 mbit/s.

Ett test med en nyare mobil brukar ge en fingervisning om vilka hastigheter du kan vänta dig, men jag får alltid högre hastigheter med 5G-routern än med mobilen (mätt från exakt samma ställe), framförallt när det gäller uppladdningen. Jag misstänker att det kan bero på att modemet dels har större antenner, dels alltid har full sändareffekt tillgänglig.
    Jag har en ZTE MC801A 5G-router som jag kör i bryggat läge (och alltså enbart använder som modem) och via en vanlig nätverkskabel sedan låter min Asusrouter ta hand om resten. Telenor säger sig begränsa hastigheten till 1 000 mbit/s och den dagen hastigheterna blir högre har jag ändå ingen nytta av det eftersom ZTE-routern bara har 1 Gbit/s-portar för fast nätverk.

Tänk på följande när du ska skaffa en router för 5G. Det är kanske inte alltid den router din leverantör erbjuder som passar dig bäst …
    * Kolla att enheten har en inbyggd router om du behöver detta. Vissa utomhusenheter, t.ex. Zyxel NR7101, är endast 5G-modem och saknar inbyggd routerdel. Då behöver du även en separat router (som kan medfölja).
    * Kolla vilken Wi-Fi-standard routern stöder om du ska använda enhetens routerdel.
    * Kolla om routern har stöd för meshsystem om du behöver använda ett sådant hemma.
    * Kolla om routern kan köras i bryggat läge (vissa routrar, t.ex. Acer Predator Connect X5, kan inte det) om du vill kunna göra detta.
    * Kolla om routern har 2,5 Gbit/s-portar för fast nätverk om du tänker köra den via kabelanslutet nätverk eller i bryggat läge.
    * Kolla om routern har anslutningar för en extern antenn om du behöver använda en sådan.

Hoppas att allt funkar fint för dig!

Edit: Ändrade angående pingtid och spelande efter en kommentar.

Last edited: 22 apr 2024
    paycheck och maki93 gillar detta.
  5. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 591
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    5G fungerar bra för att spela på. Har suttit på 5G de senaste 2 månaderna och märker i princip ingen skillnad mot fibern när jag spelar. Heter förvisso inte HeatoN^, men för vanligt spelande är det inga problem.

Göteborgarn gillar detta.
  6. maki93

maki93 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Tack så mycket för ett sånt fint svar!

Du får väldigt bra hastigheter med 5G tycker jag. Jag är väldig dålig på såna här typer av saker.

Just nu har jag följande:
    Bredband2 som använder sig utav Telenors nät. Jag fick men en 4G TP-LINK router. Enligt Bredband2 så kan jag max få 100mbt/s via deras mobila bredband. Jag har provat med olika placeringar på routern. Nu får jag som max 40/10 med 70 ping. Jag får mycket sämre när jag kopplar med mobilen till wifi. Men problemet är att internet kopplas av hela tiden när jag använder dator. Jag vet inte om det kan vara pga av min dator eller om det är router som är problemet?

Jag har för några dagar sig beställt 5G Telenors mobilt bredband. Jag kommer få 5G ZTE MC888 Ultra som ruter. Är den bra? Behöver jag nånting mer? Du nämner att du har modem och router? Varför har du det? Eller vad är skillnaden? Kanske dum fråga men jag är riktigt dåligt på det här.

Vad får du för hastigheter med 4G där du bor? Jag för alltså 40/10 så vill se ungefär skillnad mellan 4G och 5G så jag vet vad jag kan förvänta mig.

Jag bor i Jönköping, nära stan. Ser typ när mot stan och Vättern, bor lite uppåt. Masterna vet jag inte var dem finns. Tror dock att de ligger på andra sidan av staden upp mott skogen. Enligt täckningskarta så har jag Mycket bra täckning. Men vet inte hur rätt den visar? Hela Jönköping har typ mycket bra enligt den kartan.

7. Göteborgarn

Mottagna gillanden:
    353

MINA ENHETER

Ok, tack. Spelar inte alls så jag var osäker på detta.
    Har ändrat i mitt inlägg angående detta.

8. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 839
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag vet inte exakt vilken modell av TP-links 4G-routrar du fick, men de är oftast väldigt enkla, och passar bättre för sådant som sommarstugan eller dylikt. Det brukar vara AC1200/WiFi-5 och LTE CAT4 (150/50Mbps) på de modellerna, vilket är i klenaste laget.

ZTE-routern som Telenor skickar ut är en AX6000/WiFi-6-router som lär vara oändligt mycket rappare än TP-linkroutern. Bandbredden är mycket högre men sedan har den också mycket kraftfullare SoC/CPU, så allt blir snabbare.

ZTE-routern har också stöd för något som kallas för "EasyMesh" om du behöver utöka täckningen. Det gör det möjligt att bygga ett meshnätverk med produkter från andra tillverkare som har stöd för samma standard, tex TPlink: TP-Link EasyMesh Devices

Hur bra det fungerar i praktiken vågar jag dock inte svara på då jag inte haft tillfälle att testa denna standard själv ännu. Är en del av WiFi-standarden från WiFiAlliance, så det borde fungera hyggligt: Wi-Fi EasyMesh | Wi-Fi Alliance

Last edited: 21 apr 2024
    maki93 gillar detta.
  9. Göteborgarn

Mottagna gillanden:
    353

MINA ENHETER

Din 4G-hastighet kan variera kraftigt beroende på vilken 4G-router du har.
    Det finns olika hastighetsklasser för 4G/5G. Många 4G-routrar stöder bara den standard som kallas LTE CAT 4 som ger en teoretisk maxhastighet på 150/50 Mbit/s. Om du har en sådan router kan du vara mer än nöjd om du får halva den teoretiska maxhastigheten. Äldre 4G-routrar är inte heller särskilt kraftfulla, vilket kanske kan förklara din låga hastighet via Wi-Fi.

Jag hade en 4G-router som stödde LTE CAT 12, vilket gav en teoretisk maxhastighet på 600/100 Mbits/s. Jag fick nedladdningshastigheter på 100–150 Mbit/s och en upload på cirka 50 Mbit/s när jag använde 4G. Jag minns inte vilken ping jag fick.
    (Här kan du läsa mer om de lägre hastighetsklasserna: LTE kategorier förklarat -allt om LTE Cat)

ZTE MC888 Ultra är en modernare variant av den router (ZTE MC801A) jag använder. Du kommer inte i närheten av att kunna använda dess fulla kapacitet eftersom Telenor begränsar bredbandet via 5G till 1 000 Mbit/s.
    Den har en 2,5 Gbit/s-port för fast nätverk, vilket är bra om man behöver det. Den verkar däremot sakna anslutningar för en extern antenn.
    Om du inte bor stort och/eller inte har tjocka betongväggar kommer routerdelen i ZTE MC888 Ultra att räcka mer än väl för dina behov. Men det är bra att kunna ansluta en separat router eller extra meshenheter om du får behov av det.

Jag använder bara min router som modem (i s.k. bryggat läge) eftersom jag redan använde ett meshsystem från Asus och ville fortsätta göra detta.

Angående mottagningen får du prova dig fram med olika placeringar och inriktningar av routern. Om du är osäker kan Telenors kundtjänst berätta åt vilket håll du bör rikta den för att få bästa möjliga mottagning.

Har du tecknat ett separat avtal om 5G-bredband? Om du redan har Telenor som mobiloperatör kan det kanske bli billigare att komplettera ett obegränsat mobilabonnemang med ett extra, separat data-SIM för 169 kr/månad. Men då får du kanske i stället köpa modemet separat. Det kan trots allt gå jämnt upp redan efter bara ett drygt år och sedan bli billigare. Om du har tecknat 5G-abonnemanget online eller per telefon har du en lagstadgad ångerrätt på 14 dagar, vilket gör att du lätt kan ändra dig.
    Om du har en annan mobiloperatör kan det kanske vara värt att jämföra totalkostnaderna för separata mobil- och bredbandsabonnemang med om du samlar allt hos Telenor.
    Det kan kanske vara värt att fundera över vilken lösning som är tillräckligt bra för dina behov och vilka val du kan göra för att få så låga kostnader som möjligt?

Lycka till! Du får gärna berätta hur det gick när allt är klart.

maki93 gillar detta.
  10. maki93

maki93 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Kan inte hitta vad TP-links heter som modell men routern är enkel som du beskriver med 2 antenner. Bifogar bild. Men wifi på min dator bortkopplas ofta och kopplas på efter någon sekund igen. Vet inte om den har något med router att göra.

Hur förbittrar man ping? Är det också genom att prova olika placeringar på router? Får 70-90 just nu.

Jag för den nya mobila bredbandet från Telenor med den nya router senast på tisdag. Uppdaterar sedan här vad jag får för resultat.

Bifogade filer:

11. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 839
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det ser ut som den här WiFi4-routern: TP-Link TL-MR150, Från 937 kr. Rätt snålt av dem att skicka ut så pass enkel och daterad hårdvara o_O Kände inte ens till att den där hårdvaran fortfarande fanns i omlopp, då de är fruktansvärt dåliga.

Om du vill ha lägsta möjliga ping så ansluter du din dator till routern med sladd/ethernetkabel.

5G har lägre latens än 4G, generellt sett, men hur det blir i just ditt fall går bara att svara på när du testat på plats som sagt.

Last edited: 21 apr 2024
    maki93 gillar detta.
  12. Göteborgarn

Mottagna gillanden:
    353

MINA ENHETER

Om det är den routern du har fått så stöder den endast LTE CAT 4 som ger en teoretisk maxhastighet på 150/50 Mbit/s. Det borde förklara dina usla hastigheter. Jag håller med @bernard@bernard – det var oerhört snålt av dem att skicka ett modem i division 5-klass! ZTE MC888 Ultra är däremot toppmodernt och spelar i elitserien för 5G-modem.

13. maki93

maki93 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Bredband2 som jag har just nu är begränsat till max 100mbt/s. Kundservice sa till mig om jag får halva av den hastigheten så är de bra. Jag får runt 40mbt/s så det är ändå bra. Men wifi bortkopplar sig väldigt ofta och jag vet inte vad det beror på.

Jag kommer bli nöjd om jag får 100-200mbt/s med 5G. Bara det bli bättre än det är nu. Jag streamar mycket fotboll så det är irriterande när bilden lagar och jag hela tiden behöver ladda om sidan.

Jag har tecknat en 24 månader avtal med Telenor. Jag får router och obegränsat surf. Kommer betala 350 kr/månad för det. För mobil har jag Hallon och betalar inte så mycket. Så jag betalar ca 450kr för båda.

Jag återkommer imorrgon eller tisdag när jag har fått router med resultat jag får. :)

14. maki93

maki93 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Ja, det måste vara den. De har till och med skickat en gammal router från någon tidigare kund. Det finns massa repor på den.

bernard gillar detta.
  15. Göteborgarn

Mottagna gillanden:
    353

MINA ENHETER

Då tycker jag att du ska ge dem ett brutalt ärligt webbomdöme baserat på detta!
    :D

bernard och maki93 gillar detta.
  16. maki93

maki93 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Nu fick jag router.

När jag startade den och kopplade min laptop till wifi fick jag direkt på första mätningen hastighet på 200mbt/s. Men efter ca 1 min provar jag igen och jag får runt 30 mbt/s. Förstår inte varför. I mobilen fick jag runt 10-15 mbt/s.

Jag ringde direkt Telenors kundtjänst. De sa att jag ska ta ut sim kortet och lägga den i mobilen och surfa ca 10 minuter. Tydligen har inte 5G aktiveras än. Jag gör det och efter en stund lägger jag sim kortet i routern igen. Jag gör speedtest via mobilen som är kopplad till wifi och får nu hastigheten på 200-300mbt/s med ping runt 20 vilket jag är nöjd med. Men när jag gör test med min dator får jag 45-60mbt/s. Varför det? Är det något med mitt dator som är fel?

17. Göteborgarn

Mottagna gillanden:
    353

MINA ENHETER

Vilka frekvenser och Wi-Fi-standarder klarar nätverkskortet i din dator?
    Kolla så att datorn inte är uppkopplad via 2,4 GHz-bandet som är klart långsammare (men har längre räckvidd). I så fall testar du att koppla upp dig via 5- eller 6 GHz-banden som är mycket snabbare (men har kortare räckvidd).
    200–300 Mbit/s är lite bättre än tidigare, eller hur?

Hastigheten kan variera beroende på hur många i din närhet som använder 5G samtidigt, men så mycket har det aldrig varierat hos mig.

P.S. Det går förstås alltid snabbast (och blir mest stabilt) att köra via en vanlig nätverkskabel.
    Testa även vilka hastigheter du får då.

18. maki93

maki93 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Hur kollar jag det?
    Hur ändrar jag det? När jag kollar upp kopplade enheter via router appen så står det 2,4 GHz för både mobilen och dator.
    200-300 Mbt/s är jag väldigt nöjd med bara jag får det att funka med dator också.

19. Göteborgarn

Mottagna gillanden:
    353

MINA ENHETER

Du måste ändra det i datorn.
    Skriv ”Wi-Fi-inställningar” i sökrutan längst ned i Windows och klicka på ”Wi-Fi-inställningar” som visas i sökresultaten.
    I fönstret som öppnas klickar du sedan på ”Visa tillgängliga nätverk”. Då öppnas ett popup-fönster i skärmens nedre högra hörn där du kan se din aktuella anslutning längst upp i listan. Kolla igenom hela listan (den kan vara lång) efter fler förekomster av din router, men med tillägget ”5G” eller ”6G” i namnet. Klicka på någon av dem, markera kryssrutan ”Anslut automatiskt”, skriv in Wi-Fi-nyckeln och klicka sedan på ”Anslut”. Då ansluter datorn i fortsättningen sedan alltid automatiskt via det val du har gjort.

Och testa gärna även att ansluta datorn direkt till routern via en nätverkskabel. Vi är nyfikna på om det blir någon skillnad i hastighet.

20. maki93

maki93 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Det finns bara en nätverk som heter som mitt router. Verkar som att den inte är delad i 2,4GHZ och 5GHz.
    I router appen är den här inställningen aktiverad:
    5GHz prefered ( 2,4GHZ signal and 5GHz signal merge together. 5GHz is prefered under similer signal strenght codintions.)

Jag provade att avaktivera det. Då fick jag väldigt dålig hastighet på mobilen också. Aktiverade den sen igen och då var hastigheten fortfarande dålig vilket jag tycker är konstigt. Provade sen att ta ut och in simkortet igen och då blev hastigheten via mobilen 200-300 mbt/s igen. Via dator är det samma igen ca 50mbt/s.

Kan det vara för att jag använder jobbdator? Jobbar för kommun så den kanske är begränsat på något sätt när man jobbar med den hemma. Sålde min privata för nån vecka sen. Planerar att köpa en ny laptop under kommande veckorna.