Jag har haft mobilt bredband – först 4G och sedan 5G – i över tre år nu.
Jag bor i centrala Göteborg, har
Telenor som operatör och har köpt ett extra datakort som har kostat 89 kronor per månad. Det har varit ett mer än ok pris för obegränsat bredband. Nu har
Telenor ”chockhöjt” priset till 169 kr/månad, men det är fortfarande inte särskilt dyrt jämfört med bredband via fiber.
Tänk på att du även kan få lägre totalkostnader genom att byta till ett mobilabonnemang hos en operatör som ger dig möjlighet att köpa till ett extra data-SIM till lägre pris än genom att beställa ett separat 5G-abonnemang. Det kan ofta vara värt att köpa en 5G-router separat i stället.
Jag har knappt 300 meter till basstationen (det var inte svårt att lista ut var den fanns efter ett medvetet vagt svar från Telenors tekniska support). Jag har dock inte fri sikt not basstationen.
Placeringen av modemet är – som
@bernard skriver i första svaret – viktig och jag får helt olika hastigheter på lägenhetens olika sidor. Modemet står i ett fönster, bakom en ofta neddragen metallpersienn.
Hastigheten varierar beroende på aktiviteten i området, men jag får oerhört sällan nedladdningshastigheter under 600 mbit/s. Uppladdningshastigheten ligger normalt på 70–100 mbit/s och pingen på 20 ms. Det räcker om man inte spelar.
Under nätterna och tidiga morgnar har jag fått hastigheter upp till 950/150 mbit/s. Jag har testat med två likadana 5G-routrar och fått samma resultat. Jag har tyvärr aldrig haft möjlighet att testa med en antenn på balkongen (infälld i fasaden) utanför fönstret där routern står.
Enligt
Telenor själva är nedladdningshastigheten begränsad till 1 000 mbit/s, men när jag har testat med min mobil (Zenfone 10) 100 meter från masten (fri sikt) har jag fått hastigheter på över 1 200 mbit/s.
Ett test med en nyare mobil brukar ge en fingervisning om vilka hastigheter du kan vänta dig, men jag får alltid högre hastigheter med 5G-routern än med mobilen (mätt från exakt samma ställe), framförallt när det gäller uppladdningen. Jag misstänker att det kan bero på att modemet dels har större antenner, dels alltid har full sändareffekt tillgänglig.
Jag har en ZTE MC801A 5G-router som jag kör i bryggat läge (och alltså enbart använder som modem) och via en vanlig nätverkskabel sedan låter min Asusrouter ta hand om resten.
Telenor säger sig begränsa hastigheten till 1 000 mbit/s och den dagen hastigheterna blir högre har jag ändå ingen nytta av det eftersom ZTE-routern bara har 1 Gbit/s-portar för fast nätverk.
Tänk på följande när du ska skaffa en router för 5G. Det är kanske inte alltid den router din leverantör erbjuder som passar dig bäst …
* Kolla att enheten har en inbyggd router om du behöver detta. Vissa utomhusenheter, t.ex. Zyxel NR7101, är endast 5G-modem och saknar inbyggd routerdel. Då behöver du även en separat router (som kan medfölja).
* Kolla vilken Wi-Fi-standard routern stöder om du ska använda enhetens routerdel.
* Kolla om routern har stöd för meshsystem om du behöver använda ett sådant hemma.
* Kolla om routern kan köras i bryggat läge (vissa routrar, t.ex.
Acer Predator Connect X5, kan inte det) om du vill kunna göra detta.
* Kolla om routern har 2,5 Gbit/s-portar för fast nätverk om du tänker köra den i bryggat läge.
* Kolla om routern har anslutningar för en extern antenn om du behöver använda en sådan.
Hoppas att allt funkar fint för dig!
Click to expand...