Ok, det var bara ett sista försök att se om det gick att göra något innan du testar med en annan dator. Det känns som slöseri med tid att försöka något mer innan du har testat med en annan dator. Jag blir inte förvånad om begränsningen finns i din jobbdator.
Din router stöder 2,4 GHz-, 5 GHz- och 6 GHz-banden.
Du kan enkelt se vilka frekvensband din dator stöder genom att de dyker upp i Wi-Fi-listan. Den laptop jag hade med mig har inte stöd för 6 GHz-bandet, vilket betyder att endast de nätverk vars namn slutar på ”_2.4G” och ”_5G” visades. Om du har en dator som stöder 6 GHz-bandet dyker även nätverksnamn som slutar på ”_6G” upp. 5 GHz-bandet har funnits i massor av år så du kan knappast ha en jobbdator som inte stöder det.
Vilken faktisk hastighet jag fick är ointressant eftersom du och jag har mätt på olika platser, med olika routrar och olika datorer. Det som eventuellt kan vara intressant är att jag fick en drygt fyra gånger högre hastighet när jag inaktiverade ”Single SSID” i routerns gränssnitt och endast anslöt min bärbara dator via 5 GHz-bandet (datorn klarar inte 6 GHz-bandet). Det här verkar vara en svaghet hos ZTE-routrarna, men den är ju busenkel att komma runt.
Last edited: Apr 29, 2024