Mobilt bredband

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av maki93, 15 apr 2024.

1. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 364
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad får du för hastighet om du ansluter datorn med sladd till routern?

2. maki93

maki93 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Jag får mycket sämre än med wifi vilket jag tycker är konstigt. Jag får runt 10mbt/s med kabel och 50mbt/s med wifi.

När jag kopplar sedan bort kabel så är wifi också lika dåligt. När jag startar om router då blir allt normalt igen. Väldigt konstigt.

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 364
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du loggar in på routern, kan du se om det finns någon uppdatering du kan installera? https://play.google.com/store/apps/details?id=com.zte.linkpro&hl=en&gl=US

4. maki93

maki93 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
  5. maki93

maki93 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Bifogar testerna på telefon och dator.

Bifogade filer:

6. Göteborgarn

Göteborgarn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    355

MINA ENHETER

En sak jag själv har upplevt när jag använt Speedtest för att testa min 5G-uppkoppling är att mäthastigheterna kan variera rejält beroende på vilken testserver som är vald. Programmet väljer själv en testserver, men detta är enkelt att ändra. Jag har själv 5G via Telenor och har alltid fått högst värden när jag har valt någon av deras egna testservrar. Men dina värden skiljer sig trots allt lite för mycket och jag får själv alltid högre värden när jag mäter via en dator och routern än via min hyfsat kraftfulla mobil (Zenfone 10) …

Du skriver att du använder en jobbdator. De brukar vara både begränsade och låsta i ganska hög omfattning. Kan det vara så att din laptop automatiskt ansluter via VPN och en server som begränsar hastigheten med hänsyn till vad du behöver på jobbet?
    Eftersom du får en hög (och helt godkänd) hastighet via mobilen är det antagligen enklast att testa med en annan dator för att försöka lista ut om det är routern eller datorn som orsakar problemet. Kan du låna en laptop av någon för att testa med ditt nätverk (både via Wi-Fi och kabel)? Det hade varit det första jag själv hade gjort. När man drabbas av diffusa fel och är osäker på i vilken enhet felet finns brukar uteslutningsmetoden vara det bästa sättet att komma vidare …

Last edited: 22 apr 2024
    bernard gillar detta.
  7. maki93

maki93 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Jag har också upplevt att mäthastigheterna kan variera beroende på vilken server som är vald. De olika testerna som finns på interna kan också visa annan resultat än Speedtest.

Jag misstänker också att det kan vara jobbdator som är problemet och att den på någon sätt har begräsningar när man jobbar hemifrån. Jag tror att dator automatisk ansluter via VPN och någon server. Är dock inte kunnig hur det funkar. Men när jag är uppkopplad på jobbets internet både via kabel och wifi så är hastigheten på dator väldigt hög. Så på jobbet är dator inte begränsat vad det gäller hastigheten.
    Men begränsningen kanske inte gäller om man är uppkopplad till kommunens nät?

Min plan är också att testa på en privatdator. Ska se om jag kan hitta nån dator som jag kan låna eller om jag köper ett nytt laptop om några dagar.

Det som jag har upplevt med internet sen jag började använda den är att den inte funkar ibland både på dator och mobilen. Dator visar inte att wifi blir bortkopplad som det gjorde när jag använde Bredband2 men internet funkar inte en liten stund och sen är den tillbaka igen.

8. Göteborgarn

Mottagna gillanden:
    355

MINA ENHETER

Jag drabbas, som alla andra, av enstaka avbrott ibland. Men avbrotten är inte fler än de som inträffade på den tiden jag hade fiber. Det där är nog ett ärende för Telenors support.

maki93 gillar detta.
  9. Göteborgarn

Mottagna gillanden:
    355

MINA ENHETER

Befinner mig just nu i centrala Jönköping.
    Det går verkligen inte att klaga på 5G-hastigheten hos Telenor här (mätt via min Asus Zenfone 10):
    Screenshot_20240427-074658_Speedtest.jpg

Jag fick däremot väldigt låga hastigheter via min nyinköpta mobila 5G-router (ZTE MU5120), vilket förbryllade mig.
    En snabb sökning på nätet visar att det verkar vara bäst att köra routrarna från ZTE med separata SSID:n för de olika trådlösa nätverken eftersom dessa routrar ofta verkar tvinga över kommunikationen till det (mycket) långsammare 2,4 GHz-bandet.
    När jag skapade separata anslutningar för de olika WI-Fi-banden genom att inaktivera "Single SSID" under "Wi-Fi Settings" i routerns gränssnitt, tvingade datorn att glömma nätverket och sedan anslöt på nytt via SSID:t med "_5G" i slutet av nätverksnamnet blev hastigheterna över fyra gånger högre.

Det här är kanske även något att testa för dig? Gör som ovan och anslut sedan endast via SSID:t med "_5G" eller "_6G" i slutet av nätverksnamnet (beroende på vilka standarder nätverkskortet i din laptop stöder) och se om du får högre hastigheter.

10. maki93

maki93 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Jag provade att göra som du skrev. Jag får det inte till bättre hastigheter. Via mobilen går jag 200-300mbt/s och dator 45-80mbt/s.

Men det kan vara att mina enheter inte klarar av mer? Jag är inte så kunnig inom det här så vet inte. Jag tror att min dator stödjer 5GHz.

Vad fick du för hastigheter när du kopplade dig till routers wifi?

11. Göteborgarn

Mottagna gillanden:
    355

MINA ENHETER

Ok, det var bara ett sista försök att se om det gick att göra något innan du testar med en annan dator. Det känns som slöseri med tid att försöka något mer innan du har testat med en annan dator. Jag blir inte förvånad om begränsningen finns i din jobbdator.

Din router stöder 2,4 GHz-, 5 GHz- och 6 GHz-banden.
    Du kan enkelt se vilka frekvensband din dator stöder genom att de dyker upp i Wi-Fi-listan. Den laptop jag hade med mig har inte stöd för 6 GHz-bandet, vilket betyder att endast de nätverk vars namn slutar på ”_2.4G” och ”_5G” visades. Om du har en dator som stöder 6 GHz-bandet dyker även nätverksnamn som slutar på ”_6G” upp. 5 GHz-bandet har funnits i massor av år så du kan knappast ha en jobbdator som inte stöder det.

Vilken faktisk hastighet jag fick är ointressant eftersom du och jag har mätt på olika platser, med olika routrar och olika datorer. Det som eventuellt kan vara intressant är att jag fick en drygt fyra gånger högre hastighet när jag inaktiverade ”Single SSID” i routerns gränssnitt och endast anslöt min bärbara dator via 5 GHz-bandet (datorn klarar inte 6 GHz-bandet). Det här verkar vara en svaghet hos ZTE-routrarna, men den är ju busenkel att komma runt.

Last edited: 29 apr 2024
  12. maki93

maki93 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Uppdatering: Nu har jag fått upp till 110mbt/s med samma dator. Det har ändå blivit bättre med 5HGz bandet.

Göteborgarn gillar detta.
  13. Göteborgarn

Mottagna gillanden:
    355

MINA ENHETER

Trevligt att höra. Berätta gärna vilka hastigheter du har fått när du har testat med en annan dator.

maki93 gillar detta.
  14. Göteborgarn

Mottagna gillanden:
    355

MINA ENHETER

@maki93@maki93: hur har det gått för dig?

15. maki93

maki93 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Ursäkta för sent svar. Internet har funkat bra för det jag använder den till. Jag har inte gjort många hastighet test senaste tiden. Men just nu får jag 150 mb/s som högst på dator. På mobilen får jag 350 mb/s. Så jag är nöjd.

16. Göteborgarn

Mottagna gillanden:
    355

MINA ENHETER

Det räcker ju mer än väl för normal användning.
    Testa att placera om routern för att se vad som händer. Själv har jag en genomgångslägenhet och får bara en fjärdedel av hastigheten på lägenhetens ena sida. Att göra något så enkelt som att vinkla om routern och/eller flytta den 20–30 cm kan också påverka hastigheten.

maki93 gillar detta.
  17. maki93

maki93 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Jag har testat placera den på 2 olika ställe med samma resultat. Men jag kan prova det på flera ställe, kanske hittar bättre. Nu har jag testat den på mitt jobb som är 15 minuter gångavstånd från där jag bor. Jag får över 1100/mbts i hastighet. Nästa 4 gånger bättre än jag får hemma.

18. Göteborgarn

Mottagna gillanden:
    355

MINA ENHETER

Då är det alltså inget fel på vare sig prylarna eller abonnemanget. Du får testa olika placeringar (för mig funkar det överlägset bäst i ett fönster). Om det inte blir bättre kan du inte vara helt missnöjd ändå.

maki93 gillar detta.
  19. Cofra

Cofra Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Svärfarsan ringde precis och berättade att han beställt 5g-bredband genom Telenor och routern blir en ZTE MC888 Ultra 5g.

1.
    Han har husbil och jag är lite lur på om någon av er har koll på om han skulle kunna ta med den och om det då finns någon strömadapter för 12v uttag i bil?

2.
    Kliver de ner på 4G om det inte finns 5G?

20. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 635
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    2. Absolut