Mobilt bredband

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av maki93, 15 apr 2024.

1. Pruttmuff

Pruttmuff Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Bredband2
    Telefon:
    OnePlus Nord CE 3 Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Bredband2
    Telefon:
    OnePlus Nord CE 3 Lite 5G
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A04s
    Bredband2 har en begränsning på 300 Mbit/s på mobiltelefoni och mobilt bredband, men jag brukar komma upp i drygt 350 Mbit/s på Bredbandskollen. Jag har mobiltelefoni hos Bredband2, 5G.

2. Göteborgarn

Göteborgarn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    355

MINA ENHETER

1. Jag har inte använt MC888 Pro eller Ultra, men flera av de äldre ZTE-modellerna (bl.a. MC801A som jag själv använder och den tidigare MF286D) drivs med samma 12-voltsadapter. Då behövs bara en kabel för anslutning till ett 12-voltsuttag i bilen och rätt kontakt i andra ändan. Börja därför med att kontrollera att även svärfarsans enhet drivs med 12 V. Om den gör det finns det sedan tre saker viktiga att tänka på:
    a. Ytterdiametern på den kontakt som sätts i routerns uttag måste vara rätt. Det här är lätt att mäta med ett skjutmått på kontakten till den medföljande nätdelen. Kontakten får ju inte glappa i uttaget i routern.
    b. Diametern på det hål i kontaktens mitt som har kontakt med stiftet i routerns uttag måste vara rätt. Det här är svårt att mäta och här måste man ofta prova sig fram. Om hålet i kontaktens mitt är större än stiftet i routerns uttag funkar det kanske inte alls, bara ibland eller glappar. Det måste helt enkelt passa om routern ska funka bra!
    c. Om det är plus eller minus i mitten av kontakten/på stiftet i routerns uttag. Det här visas oftast med hjälp av en liten symbol på routerns nätdel. De flesta moderna prylar har skydd mot felvändning av plus och minus (polariteten), men i värsta fall går routern sönder om du råkar förväxla kontaktens plus och minuspoler.
    När du har koll på ovanstående är det dags att kolla efter en lämplig kabel där du kan växla polariteten genom att vrida kontakten ett halvt varv i sitt fäste (det går inte på alla kablar så se till att köpa rätt). Här är ett exempel (men jag kan inte garantera att den passar):
    https://www.kjell.com/se/produkter/...arts-12-v-adapter-med-8-dc-pluggar-24w-p45195

2. Ja. Modemen brukar kunna kommunicera via 3G (så länge det finns kvar), 4G och 5G och även via flera nät och master samtidigt. Jag kör mobilt bredband här hemma och min router brukar vara uppkopplad mot fyra 4G-master och en 5G-mast samtidigt.

Lycka till!

Last edited: 23 mar 2025