MoDaCo 17/May Alpha 22 N1 Desire ROM

Diskussion i 'Nexus One - ROM-filer och utveckling' startad av topgun, 19 feb 2010.

1. Ramme

Ramme Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

aight ty

2. topgun

topgun Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Alpha 12, N1 Desire ROM

Known Issues

* Bluetooth does not work reliably.
    * Flash timing is sometimes off.

Changelog

Alpha 12

* Now includes Teknologist's TCK 0.7. This is based on the official .33 repositories, with only minor tweaks. The ROM is undervolted only for frequencies < 256MHz
    * Updated HTC_IME to jonasl's v13, based on my Desire leak
    * RIL updates (more connection quality and stability in my experience) - ERE36B radio recommended
    * Live Wallpapers ordering fix (sorry, wipe required)
    * Optional Nexus One boot animation
    * Desk Clock (Dock) music app fix (now uses HTC Music app)

-------

My take: Nedladdning pågår :D Noterar med förtjusning bl.a att Jonas L's HTC_IME hack är inkluderat!! Noterar också med mindre förtjusninga att både blåtanden och Blixten till kameran är antagligen inte riktigt 100%'igt fixat. Aja man kan inte få allt på en gång...det är trots allt en Alpha :P

3. TossiToker

TossiToker Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

mm, ger nog det några veckor till innan jag kör in det :P men dom jobbar sjukt snabbt på nexus fronten nu

4. topgun

topgun Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag ska testa och se, jag använder inte blåtand så mycket en om kamera blixten är hopplöst rackig så återgår jag till CM!

5. boneP

boneP Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Htc One M7
    Telefon 3:
    Nexus One
    upplevs denna rom(alpha 11-12) rappare än cm? känns lite taskigt att man tappat i benchmarkpi från vanilla till cm även om det finns diverse trevliga funktioner

6. topgun

topgun Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mycket rappare. Flippa homescreens går snabbt, mjukt och fint. Snabb scrollning (alla lägen och apps) samtidigt som den är mjuk.

Det tråkiga för min del är kamera blixten som är offsync när det gäller distans bilder. Objekt som är nära går dock bra. Så till 50% kanske man kan säga att blixten fungerar som den ska med Alpha12.

Kamera mjukvaran i desire är bättre än nexus one's. Autofokus, ansiktigenkänning det blir mycket bättre bilder (i dagskjus då), om nu bara blixten kunde fixas o_O

7. Kallax

Kallax Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Körde med HTC Hero tidigare nu Nexus One, men saknade sense gränssnittet
    Men nu :-)
    Testar 05/Mar Alpha 12 - MoDaCo Custom ROM with HTC Sense (Desire ROM)

Man känner igen sig och riktigt stabilt ändå trots alphastadiet

Men jag kör nu med CyanogenMod (STABLE) men snart så är det dags för Sense

8. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Finns en optimerad version av CM5 som är lika snabb:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=639637

9. topgun

topgun Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jadå, jag har provat den också, lika snabb kanske den är, men ändå inte riktigt samma lätta, mjuka känsla i orientering, meny scrollning, bläddring med mera.

Kamera mjukvaran i desire ROM'en är dessutom mycket bättre plus så finns det Active sync och HTC's exchange implementation som fungerar klockrent enligt poster jag har läst.

Som sagt överlag så är jag klart imponerad men fortfarande det som drar ner är kamera blixten som inte riktigt är fixad ännu (kommer väll snart) :)

Last edited: 6 mar 2010
  10. thorkel

thorkel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Vilken distans är det du menar när du pratar om blixten. Jag har svårt att tro att blixten kommer att fungera bättre i framtiden. Synkar den på objekt som är nära så synkar den precis lika bra på saker och ting som är längre bort. Det är.blixtens ledtal som styr huruvida objektet lite längre bort blir upplyst eller ej.....

Ledtal är ett mått för hur "stark" en blixt är. Pressfotografers blixtar brukar ligga mellan 50 - 70, N1 är långt långt från dessa tal.... :)

11. boneP

boneP Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Htc One M7
    Telefon 3:
    Nexus One
    det är just syncen/timing som inte fungerar vid längre avstånd än "nära", vilket den gör med andra roms, vilket är ett ganska bra tecken på att det handlar om en trasig funktion i en rom som ännu är alpha

12. topgun

topgun Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Precis. Förmodligen är det nånting som är trasigt i funktionen som gör att blixten uppför sig som den gör. Kanske inte går att laga blixtfunktionen i nuvarande ROM'en?

Det är hursom bara några veckor kvar tills retail Desire släpps och det lär inte dröja länge förens vi kommer att ha en ny fräsh Desire ROM till N1'an :)

13. Pontzy

Pontzy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X
    hur stor plats tar denna ROM? och hur installerar man den till N1:an? Aldrig lagt in en annan ROM förut, men har laddat ner .rar-filen till datorn iaf :)

14. topgun

topgun Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vet inte hur stor plats den tar för att romen innehåller ju komprimerade filer..men kan inte tänka mig att det tar särskilt mycket mer plats än original..Har du rootat mobilen?

15. Pontzy

Pontzy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X
    Yes, det har jag.

16. topgun

topgun Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Välkommen ombord! Kan dock vara värt att vänta med att flash tills imorgon för då släpper Modeco alpha 13 med nya ROMen (EPE54B) mergad i Desire romen..jag vet inte exakt vilka förbättringar det finns men det lär vara några iaf. :)

Edit: Gör en backup på original-ROMen, här har du en guide på svenska https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=75576

Last edited: 7 mar 2010
  17. Pontzy

Pontzy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X
    Ah, tusen tack för tipsen.

Så för varje gång det kommer en uppdatering till ROMen (vilket det verkar göra väldigt ofta) så måste man flasha om allt igen? = alla inställningar m.m. försvinner..

18. topgun

topgun Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

I regel så behöver man inte göra en "Wipe" av datat och dalvik-cache (görs från Recovery läget) och då behåller man all data men ibland så kanske nån funktion krånglar och då kan det vara bra att göra en komplett Wipe och flasha om ROM'en

Första du ska göra efter du har flashat och installerat alla dina apps och konfigurerat APN inställningar (3G bredband, mms) så gör du en komplett backup med Titanium som ingår i Pauls Desire rom.

Om du sedan vid framtida uppdateringar behöver göra en Wipe för att nånting krånglar ja då har du alla inställningar och data sparat i Titanium , bara att läsa in efter flash och du är back in business på nolltid :)

Viktigt Gör alltid en backup i nandroid också! Det är grundbackupen om nånting strular ordentligt...Jag håller alltid nandroid med en fräsch kopia av mobilen före varje ROM flash.

Bara att tuta och köra nu! ;)

19. Pontzy

Pontzy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X
    Jag läste lite om Nandroid, och tyckte det verkade hur krångligt som helst :P
    Massa program på grekiska att installera hit o dit m.m.. Eller så är jag väl bara lat :innocent:

topgun, du skulle inte vilja lägga till mig på gtalk? ifall att jag skulle behöva akut hjälp av någon expert ;) Skicka mig ett PM med din mail så kan jag lägga till dig.

20. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Skulle säga att ALLTID göra en wipe om du lägger in en ny ROM. Flesta buggar som folk får beror just på att man inte rensat. Finns ju flera program som ger backup så det är ju inga problem att återställa heller.