Moddat Hero/Legend/Desire tangentbord v27

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av jonasl, 28 jan 2010.

1. jonasl

jonasl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

qsecofr: låter mkt skumt. Iofs så upphör jag aldrig att förvånas över skillnaderna mellan olika ROMs som inte borde vara där. Låter fortfarande intressant med en logg från när du försöker få upp tangentbordet första gången efter start. Kanske kan ge några ledtrådar. Om inte så får du gärna hjälpa mig att testa fram anledningen genom debugversioner som loggar mera så vi får reda på hur långt koden kör innan det tar stopp.

2. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Du får gärna en logg, men jag vet inte vart man hämtar den ; )

/qsec

3. jonasl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Utan erfarenhet så är nog aLogcat från market enklast. Starta det och rensa nuvarande logg m clear. Döda sedan tangentbordet m task manager om det är igång. Gör något som skall visa tbord. Vänta ett litet tag typ 20s. Växla tillbaka till aLogcat och maila logen till dig själv. Plocka sedan fram den på datorn och mecka upp på pastebin.com.

4. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Ska testa det senare ikväll, har laddat ner filerna nu. Läste på http://forums.se-nse.net/topic/48906-installing-the-htc-keyboard-on-your-x10/ att det skulle vara 3 filer, men jag ser bara en; HTC_IME.apk.

Är där åäö på tangetbordet?

5. rodak

rodak Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 475
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Tack!

Hej jonasl!

Var tvungen att registrera mig på forumet bara för att säga TACK!

Helt underbart tangentbord!
    Du har gjort min X10 fulländad :D

Mycket bra jobbat, fortsätt så!

En fråga dock:
    Hur mycket tar paypal i avgifter om man ska skänka en slant?
    Låt säga att jag skänker en 20a, hur mycket av dom pengarna hamnar hos dig?

6. qsecofr

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Kan du utläsa ngt från detta?

http://pastebin.com/wiThXvLB

/qsec

7. jonasl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

I de nedladdningar som inte är taggade beta (de som ligger länkade först i mina trådar här och på xda) så är det fler filer. Dessa ändras inte mellan releaserna. Den du tankat till x10 är antagligen senaste betan, och där har jag bara lagt med HTC_IME.apk som är själva tangentbordet. Dels pga lathet och dels pga att tidigare så har alla som betatestat åt mig redan haft en äldre version och därmed en gång tankat det som aldrig uppdateras.

Plocka versionen på första sidan för det övriga och sedan HTC_IME från senaste betan så bör du vara good to go. Kommer dock att släppa senaste betan + några ytterligare små ändringar som v21 inom kort.

I qwerty-läge så har du inga dedikerade åäö knappar, men de finns tillgängliga via long press på a och o. Dessutom så är ordlistan helt ok, vilket väger upp en hel del. Det är mycket sällan jag ens tänker på åäa.

Med phone keypad kan du knappa fram svenska tecken som på en gammal knappmobil. I compact qwerty finns åäö med.

Vad gäller teckenknappar så är tangentbordet fortfarande identiskt med det du får om du skulle köpa en svensk Hero/Legend/Desire.

Tackar! Det här projektet började för att jag ville ha ett bättre tbord själv och jag var van vid detta sen Hero. Började med att få igång andra språk än engelska, men sedan märkte jag att det var så kul att hacka på HTC's grejer att jag fortsatte med ytterligare saker. Sen brukar det vara så att mycket vill ha mer; ju mer jag lägger in desto mer requests :) Har lärt mig sjukt mycket om Android genom det här projektet vilket är den största vinsten för mig. Vill du bidra monetärt så uppskattas det så klart. Så här brukar det se ut:

Länk till paypal donation finns här (sidan laddas från en app jag har på Market, återanvänder till detta också)

8. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Klart du ska få in lite för allt jobb. Jag uppskattar verkligen alla uppdateringar, även om jag inte själv märkt många av de buggar som rättats till . :)

Jag gav en tjuga. :)

/Söder

9. rodak

rodak Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 475
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Kul att du lär dig :) Själv så kan jag ingenting när det gäller programmering, därför uppskattar jag att det finns folk som du som är villiga att dela med sig av sitt arbete gratis för dom som inte kan göra det själv :)
    Har precis skänkt $3.00USD till dig. Inte mycket men många bäckar små... :)
    Tack ännu en gång.

10. Kingcool

Kingcool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    116

MINA ENHETER

Nej, när jag skriver "har" så blir "här" markerat i förslagsfältet. Men i inmatningsfältet så visas fortfarande "har". Jag vill att den visar "här" direkt, och inte förrens jag gör ett mellanslag. Förstår ni nu?:) Det fanns en sådan funktion på min gamla Omnia:)

11. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Ok, men om du VILL skriva har då? Då får du ju samma problem då?

EDIT: För att förklara lite till, så skrivs först de bokstäver som du faktiskt tryckt på, medans förslagsfältet visar det som kommer att väljas.

Skriver du tex "eoker" så föreslåt den ju "röker"

/Söder

Last edited: 8 apr 2010
  12. jonasl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja tyvärr :(

Kod:
    D/dalvikvm( 7578): Added shared lib /data/data/com.htc.android.htcime/lib/libt9.so 0x43e03338
    I/DEBUG   ( 1864): Build fingerprint: 'Samsung/GT-I5700/GT-I5700/GT-I5700:2.1-update1/ECLAIR/XXJCF:user/ota-rel-keys,release-keys'
    I/DEBUG   ( 1864): pid: 7578, tid: 7578  >>> com.htc.android.htcime <<<
    I/DEBUG   ( 1864): signal 4 (SIGILL), fault addr ad03dcb0

Det stora tyvärr här är SIGILL. I korta ordalag så betyder det antaqgligen att libt9.so inte är kompatibel med din CPU. Förmodligen så har de kompilerat detta bibliotek med optimeringar specifika för den enhet det är tänkt att köra på.

Wikipedia om SIGILL:
    http://en.wikipedia.org/wiki/SIGILL
    Eftersom felet uppstår i native kod så finns det inget jag kan göra :(
    Att den gamla versionen fungerade lär ha berott på att libt9.so i den versionen var kompilerat utan dessa CPU-specifika optimeringar. Den gamla lib filen är inte kompatibel med den nya så den går inte heller att använda.

Någon som kan något om Samsung S3C6410 800 MHz CPUn? Vilken är den mest lik, Qualcomm MSM 7227 i Legend eller Qualcomm QSD 8250 i Desire? Kanske ska testa att slänga in lib-filen från Desire i lowres...

13. Kingcool

Kingcool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    116

MINA ENHETER

Det jag vill komma fram till är att det skall stå samma ord i inmatningsfältet som är grönt i förslagsfältet. Det som är i inmatningsfältet skall anpassas efter förslagsfältet direkt. För som det är nu så måste man checka av båda fälten och se om det är rätt ord som skrivs...
    Känner programmet av vilket ord som är mest använt och då visar det ordet först?

14. qsecofr

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.

Är det inte det ena så är de det andra sa flickan som fick näsblod.
    Tack så hemskt mycket för att du tog dig tid.

Tyvärr vet jag inget om CPU:er, hoppas att någon annan kan.

tack igen,

/qsec

15. Papazian

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Ok, nu har jag installerat den på X10an och testat och måste säga att första intrycket är att den är helt underbar! Sen är jag inte så duktig på sånt här och är inte så hemma på alla inställningar, var aktiverade man att man kunde använda volym-knapparna?

Edit: Ok, nu har jag lekt med det lite till och är fortfarande väldigt imponerad. Dock några frågor. Har fortfarande inte hittat hur man kan använda volymknapparna på sidan för att gå fram och tillbaka.

Hur fungerar detta med swipe? Har aktiverat dem, men vet nog inte riktigt hur man använder dem (detta är min första smartphone)

Kanske en liten grej, men när man trycker fram siffrorna på 12#-knappen så fungerar inte smileyknappen. Dock fungerar den om man har vanliga ABC

16. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Hur ska det kunna stå samma sak, om det ena är vad du faktiskt har tryckt på, och det andra är det förslagna ordet som det gissar att du menade?

Det vore ju dumt att det stod samma sak två gånger, då vet man ju tex inte direkt hur långt man ska backa, för att rätta till en feltryckning som orsakat ett HELT felaktikt ord?

/Söder

17. superdude

superdude Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tja! Jag har några frågor om någon kan svara... Jag har försökt leta efter svar på dem tidigare i tråden men har inte hittat nåt vettigt (tråden börjar bli långt ju).

Funkar detta på orootad? Vad ska man ha för version på en legend, hi- eller lowres?

Tacksam för svar!

18. jonasl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har tagit mig lite mer tid (medan ett stort tungt icke relaterat projekt bygger om).

Här är lowres fast med libt9.so från Desire istället från Legend. Skadar ju inte att testa iaf.

Tanka spica testversion
    Mkt som inte lär funka i den eftersom jag inte synkat hires/lowres sen förra releasen. Det jag är intresserad av att veta är om det startar öht. Isf så har jag nåt att gå på.

Jag körde readelf på libt9 från Desire/Legend och de är för olika CPU:er (surprise). Frågan är om det kommer hjälpa.

Desire:
    Kod:
    Attribute Section: aeabi
    File Attributes
      Tag_CPU_name: "7-A"
      Tag_CPU_arch: v7
      Tag_CPU_arch_profile: Application
      Tag_ARM_ISA_use: Yes
      Tag_THUMB_ISA_use: Thumb-2
      Tag_VFP_arch: VFPv3-D16
      Tag_ABI_PCS_wchar_t: 4
      Tag_ABI_FP_denormal: Needed
      Tag_ABI_FP_exceptions: Needed
      Tag_ABI_FP_number_model: IEEE 754
      Tag_ABI_align8_needed: Yes
      Tag_ABI_align8_preserved: Yes, except leaf SP
      Tag_ABI_enum_size: int
      Tag_ABI_HardFP_use: SP and DP
      Tag_ABI_optimization_goals: Aggressive Size
    Legend:

Kod:
    Attribute Section: aeabi
    File Attributes
      Tag_CPU_name: "5TE"
      Tag_CPU_arch: v5TE
      Tag_ARM_ISA_use: Yes
      Tag_THUMB_ISA_use: Thumb-1
      Tag_ABI_PCS_wchar_t: 4
      Tag_ABI_FP_denormal: Needed
      Tag_ABI_FP_exceptions: Needed
      Tag_ABI_FP_number_model: IEEE 754
      Tag_ABI_align8_needed: Yes
      Tag_ABI_align8_preserved: Yes, except leaf SP
      Tag_ABI_enum_size: int
      Tag_ABI_optimization_goals: Aggressive Size
    Någon CPU-expert som utifrån detta kan förklara om det jag mixtrar med är lönlöst?

Senaste betan antar jag. Gå in i settings (från tangentbordet trycker du på kugghjulet, eller long press på kugghjul/mic beroende på inställningar), scrolla rätt långt ner efter "Volume to move" och aktivera denna.

Swipe för du öva på lite. Aktivera någon eller alla av dem och dra fingret (tummen) rätt snabbt från t.ex höger mitt rakt till vänster mitt (om du aktiverat denna). Denna gillar jag själv skarpt. Har man skrivit ett ord fel är det oftast snabbast att börja från början och swipe left raderar då hela ord med en liten snärt med tummen.

Ang smileyknappen så känner jag väl till det. Går inte att fixa på annat sätt eftersom symboltangentbordet inte stöder popups. Standard HTC är ingen smileyknapp någonstans alls så det är en förbättring iaf, eller hur :teeth:

Root behövs just nu bara om man redan kör Sense. Då finns redan tangentbordet och man behöver root för att ersätta det. Har man ej Sense så behövs inte root. Jag jobbar på att lösa det som för ej root på Sense också. Du får hålla ut en liten tid till tyvärr.

EDIT: Legend == Lowres. Det är t.o.m. så att lowres modden är baserad på orginalet från Legend (som antyds av mumbojumbon ovan)

19. Papazian

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Jag tankade hem det från den länken du angav när du ville ha folk med X10 som testade. V21 tror jag. Var hittar man nyare? Swipen börjar jag få till nu (du hade rätt, delete-swipen är riktigt användbar), men hittar fortfarande ingen "Volume to move" :/

laddar ner v21b4 och testar igen

20. superdude

superdude Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaret!

Ja det var ju rackarns att man måste roota om man har sense. Var så sugen på att få scandiniavian hack samt smiley-knappen :) Well... Jag får vänta tålmodigt bara.