Moddningstråd I5700

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av hemu, 26 feb 2010.

  1. Garfunkel

    Garfunkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hur gick du tillväga för att få det att fungera?
    lade du totov.01.zip på sd förstod inte guiden :o
     
  2. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Om du har rootat Spican med LK2.02 eller högre (http://forum.samdroid.net/threads/6...Apps2SD-Busybox-Wifi-tether-etc-04-15-2010-EN) kan du starta telefonen i recovery mode. Antingen genom att du går in i Samdroid Tools och använder reboot där, eller så kan du stänga av telefonen och starta den med volymned+svara+on/off då kommer du också till recovery mode. Där väljer du "Apply any zip from SD" och väljer Toto zipen. Men först måste du ha lagt Toto zipen i SD-kortets root (inte i nån mapp eller så). Sen när du valt Toto zipen måste du trycka på home-knappen för att bekräfta att du vill installera den. Efter det så ska du tydligen starta om telefonen fyra gånger med fem minuters mellanrum.
     
  3. Garfunkel

    Garfunkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Alright jag har gjort allt detta nu samt clear Dalvik-cache men vad är det för update.zip som menas på punkt 2 i "Install instruction"

    1. Clear Dalvik-cache
    2. Apply update.zip
    3. Reboot your phone 4 times but wait 5 minute after booting up on each reboot.

    jag har redan en LK-02-1_update zip som ligger i root på sd kan det vara den som menas och varför skall jag isf köra den igen i recoverymode när den redan är rootad?

    det är Toto.v0.3.zip som jag skall köra in på mobilen med firmware I570EXXJCF
    såg att det tillkommer livewallpaperspick med toto-zip om jag redan har detta installerat på mobilen kommer det uppstå ngn konfilkt isf eller hur tar jag bort den fungera inte med "delete" i Astro :ehm:
    sedan såg jag att man får livewallpapapers
     
  4. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Den pjodor pratar om:) när du är i recovery så tar du apply any zip, och väljer toto zipen:) Men du kan enbart välja den om du har slängt över zipen på minneskortet. och den måste ligga i root... dvs direkt på sdkortet och inte i någon mapp så att säga:) den du laddar ner som heter toto-nånting.zip är det du ska använda vid recoveryscreenen:)
     
  5. Garfunkel

    Garfunkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Alright men då är jag med heheh
    inte lätt att lära sig det här när man haft mobilen i sin ägo i 24h :)

    men hur får jag bort livewallpaperspicker som jag lade in tack vare denna guide
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=7274
    måste jag flasha om med orginal firmware till 2.1 och sedan roota igen, måste finnas ett annat sätt?

    är rätt att om jag lägger in toto zip så kommer wallpaper hänga sig :/

    är det ngn som har testat totov0.3 på I570EXXJCF tidigare???
     
  6. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Du kan ju göra en factory reset först, och sen dra in toto... borde livewallpaperpicker försvinna:)
     
  7. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Det står att de har lagt till Livewallpaper picker så du borde ha livewallpaper efter att du installerat Toto. Men jag har inte prövat själv så jag vet inte säkert.

    Men som exionen säger så om du gör en factory reset så borde livewallpaper försvinna, dock är jag osäker på om root försvinner också.

    Ett tips som jag har märkt är att det kan vara bra att göra en backup efter att man rootat med uppdateringen och sen börjar göra sina modifikationer då behöver man inte gå igenom hela processen igen. Bara att flasha in backup PDA-filen med ODIN om man inte blir nöjd.

    Såg att du hade fått dina svar redan så detta blev lite onödigt men nu när jag ändå har skrivit ner det så får det stå kvar :P

    1. Roota Spican med LK kernel genom att använda ODIN och PDA filen (http://files.samdroid.net/files/2forum/i5700_LK2-02_PDA.7z)
    2. Ladda ner LK2-02-1_update.zip (http://files.samdroid.net/files/2forum/LK2-02-1_update.zip) och lägg den i root på dit SD kort
    3. Gå in i Samdroid tools - reboot - reboot to recovery
    4. I recovery går du till "Apply any zip from SD"
    5. Välj LK2-02-1_update.zip genom att trycka på ok-knappen
    6. Den frågar om du vill installera och vill att du bekräftar det med att trycka på home-knappen (den med huset på)
    7. Efter installationen väljer du att du vill reboota spican.
    8. Ladda ner Toto.v0.3.zip (http://forum.samdroid.net/attachment.php?attachmentid=722&d=1272088578)
    9. Lägg Toto.v0.3.zip på SD-kortet i rooten
    10. Gå in i Samdroid tools - reboot - reboot to recovery
    11. I recovery går du till "Apply any zip from SD"
    12. Nu väljer du Toto.v0.3.zip genom att trycka på ok-knappen
    13. Den frågar om du vill installera och vill att du bekräftar det med att trycka på home-knappen (den med huset på)
    14. Efter installationen väljer du att du vill reboota spican.
    15. Sen rebootar du med hjälp av Samdroid tools fyra gånger med fem min mellanrum

    Herre gud va långt detta blev då...

    Edit: hoppas stegen stämmer bara :P
     
  8. Garfunkel

    Garfunkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    gjorde en factory reset och wallpaperpickers fanns fortfarande kvar och root var också kvar
    :/
    måste jag flasha om firmware till orginal och på så sett ta bort min root firmware
    om jag måste göra detta skall jag göra det då som i denna guide eller gäller det endast uppdatering?
    http://mobil.swedroid.se/forum/showthread.php?t=8643
     
    Last edited: 23 maj 2010
  9. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Började fundera lite... du vet när man lägger in Samdroid, så tar den ju bort system och formaterar den och sen lägger in samdroid... borde inte Toto göra samma? För antar att den ersätter systemmappen med sitt eget?
     
  10. Garfunkel

    Garfunkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    körde in toto nu och allt verkar fungera än så länge, den har inte hängt sig än men jag återkommer om detta.
    tycker faktiskt det blev en väsentlig skillnad. mobilen känns rappare nu oxå plus att jag slipper många onödiga appar som fanns med från början.
    :)

    edit. exionen det kan stämma att den deletar filer och ersätter med egna för livewallpaperpickers som fanns med finns och det har altså inte blivit någon dubblering med gamla filen
     
    Last edited: 24 maj 2010
  11. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Misstänkte att det skulle vara så:) För antar att man gör en restore av system som de har förberett:) För tror den agerar lika när du har gjort en backup och sen ska återställa den...
     
  12. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Vet faktiskt inte, har som sagt inte testat Toto själv. Men av vad som står i svaren i Samdroid forumet så är det folk som har installerat SamdroidMod och Toto.

    Men det verkar ju lite som att Toto bara tar bort/lägger till apps och aktiverar JIT vilket du kan göra med SamdroidMod köket också.
     
  13. Garfunkel

    Garfunkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    efter jag hade installerat toto moden så upptäckte jag när jag skulle avinstallera en app att det låg flera appar där som android ikoner de flesta tog upp 0kb de hade alla en
    com. i början av sitt filnamn
    ex. com.GoogleTalk.apk com.DivXRegcode.apk
    det var även dessa som skulle försvinna i modden.
    kan jag ta bort dessa filer, de verkar ju nu ändå inte vara till någon nytta?
     
  14. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Jag fick samma sak efter att jag uppgraderade min SamdroidMod förut. Själv tog jag bort dem, men vet inte om det är rekommenderat eller om det kan hända nått. For mig så har det varit lugnt än så länge alla fall.
     
  15. Lukas

    Lukas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Jag har nyss rootat min Spica och partitionerat SD korten enligt denna guide (http://forum.samdroid.net/threads/62...-04-15-2010-EN) Allt verkar ha gått bra och jag har nu root. Problemet är att jag kan inte hitta Samdroid tools på min telefon så hur gör jag för att installera app2sd? Har någon något föslag på vad felet kan vara. Har även gjort en fabriksåterställning av telefonen vid boot och gjort om proceduren ett par gånger.:(
     
  16. Lukas

    Lukas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
  17. Lukas

    Lukas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Det verkar ha löst sig gott folk. Tack ändå. :)
     
  18. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Vet att du svarat redan, men det är för att du måste installera SamdroidMod för att för Samdroid Tools :P
     
  19. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 575
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
  20. gustaff

    gustaff Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Last edited: 8 jun 2010