Fråga: Molnlagring

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Likor, 1 aug 2024.

1. cog

cog Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    256
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Ingen av oss har ännu fått erfara om någon modern digital tjänst överlever en livstid, betalvariant eller ej. Tipsade bara om ett intressant molnprojekt till de som är intresserade. Man kan ha olika nivåer på sina backuper, vet inte hur ni gör men gillar höra om andras tips kring program och strategier, det här var nog inte främst riktat till att spara ned sina företagshemligheter. Tycker Filen funkar bra t ex till att dela lösenordsskyddade filer med andra. Tackar för inspelet om källkoden.

2. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Jag kollade lite mer i deras källkod, mer specifikt på hur de genererar sina nycklar som skyddar filerna:
    filen-sdk-ts/src/crypto/utils.ts at main · FilenCloudDienste/filen-sdk-ts

Här använder de NodeCrypto, vilket är bra. Men! Istället för att bara returnera nyckeln direkt från NodeCrypto så itererar de över en sträng med alfabetet och plockar chars från den. Nycklarna som används för att kryptera filerna är alltså 32 tecken långa och kan bara innehålla a-z, A-Z och 0-9. Det ger ett nyckelutrymme om totalt 2 * 10^57 unika nycklar. En proper implementation av AES-256 hade istället haft 10^77 nycklar, d.v.s. 20 magnituder(!) större.

De använder AES-256 i grund och botten, men nycklarna kommer aldrig bli 256 bitar långa, utan de kommer som mest bli ca 190 bitar (egentligen något mindre p.g.a. statistiska skäl). Eftersom nycklarna dessutom går att förutspå till viss del (då de bara använder ett visst subset av alla möjliga tecken) så öppnar man dessutom för andra typer av sidechannel-attacker.

Det hade räckt att de tagit en enda introduktionskurs i kryptering på universitetet så hade de vetat att detta är ett stort no-no.

Last edited: 2 sept 2024
    cog och Kristy gillar detta.