Diskussion: Morrowbanks kreditkort (fd Komplett Mastercard)

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av xTQ, 9 jan 2019.

1. Nightwing

Nightwing Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    224
    Telefon:
    Fairphone 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Fördelen med Kompletts flummiga system är att deras cashback avrundas uppåt eller nedåt. Handlar du för prick 100 kronor får du 1 procent cashback. Handlar du för 99 får du noll procent cashback.

Då jag ofta handlar saker som kostar cirka 110 så är Kompletts system riktigt bra.

American Express har ett kort med 1,2 procent cashback eller vad det kostade men som är bekant för de flesta funkar inte Amex kort på alla butiker.

2. Sale

Sale Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Hur kan du få 1% cashback on du köper för 100kr om de ger bara 0,5% cashback, bara enskilda köp över 20 000lr ger 1% enligt info på deras hemsida, de börjar avrunda uppåt då till minsta belopp en krona?

Bonus på alla köp!
    Du tjänar automatiskt bonuspoäng på dina köp. 500 bonuspoäng = 500 kronor!

• 4 % på köp hos Komplett.se
    • 1 % bonus på enskilda köp över 20 000 kronor
    • 0,5 % bonus på övriga köp
    Bonusintjäningen gäller köp av varor och tjänster i butik och på webbplatser. Maximal intjäning av bonuspoäng är 500 per månad och 2000 över senaste 12 månaderna.

Man missar annars cashback på alla köp under 100kr och många gör garanterat många sådana köp när man handlar kaka, chokladr, läsk, mm.

3. fraxion

fraxion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    824

MINA ENHETER

Detta eftersom de avrundar cashbacken. Köper du för 100 kr får du 0,5 kr som avrundas till 1 kr i cashback. Köper du för 99 kr ger det 0,495 kr vilket avrundas till 0 kr i cashback.

Sale gillar detta.
  4. Sale

Sale Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    OK, då skall man behöva planera sina köp, köpa lite extra för att få en krona istället för 0kr :-).

Så upp till 200kr är det 1kr, fom 201kr tom 300kr ger 1,5kr eller bara hela kronor för 50 öringar inte fins mer?

Så jobbigt att behöva hålla koll på det, bäst med poäng som CarPay kortet så omvandlas poäng till pengar sen, mer rättvist och mindre bökigt...

5. fraxion

fraxion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    824

MINA ENHETER

Det avrundas alltid till hela kronor. Så köp för 100 kr - 299 kr ger 1 kr i cashback. Köp för 300 kr-499 kr ger 2 kr i cashback osv..

Sale gillar detta.
  6. Sale

Sale Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Shit, så onödigt, de kunde ju göra som RefunderPay och ge cashback på alla köpsummor, har du handlat för typ 22 kr så skall du få 0,11kr, 11 öre (0,5%) och bara plusa på i slutändan.

Tråkigt bara at RefunderPay har årsavgift fom andra året...

Zawaq gillar detta.
  7. Cashback

Cashback Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    524

MINA ENHETER

Jag är nyfiken på hur lång tid den här processen kommer att ta. Jag vill helst inte hamna i samma situation framöver!

8. Sale

Sale Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Jag också, min tjejs nya visas på Komplett men har inte kommit än och min gamla står som utgånget och inget nytt syns alls...

Mycket dåligt att de kan inte informera när de tror att de kommer att kunna leverera kort pg a brist på kortchip...

bernard gillar detta.
  9. Nightwing

Mottagna gillanden:
    224
    Telefon:
    Fairphone 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Jag har Amex Green också och där är det 1 krona ger 1 poäng och sen kan du dra av på fakturan med poängen. Räknade ut att de har 0,43 procent cashback på sitt kort allting inräknat.

Man kan tycka att Komplett borde göra samma sak. För min del är det egentligen skit samma. Väldigt mycket jag köper går för nästan prick 100 så i slutändan tjänar jag nog på hur det är nu.

Ändå väldigt konstigt system.

bernard och Sale gillar detta.
  10. Sale

Sale Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Då bör Bank Norwegian vara bäst som kort utan årsavgift, man får inte cashback bara på flygbiljetter om man inte flyger med de...

Komplett är mycket märkliga, de har höjt sparränta på deras sparkonto bara för visa kunder i 2 omgångar förra året och man har fått högre ränta bara om man klagade hos de annars låg många kunder på klart lägre ränta i mer än en månad...

Hade folk inte skrivit om det här på Swedroid så hade ingen vetat för på deras hemsida stod en klart lägre ränta än den som en grupp kunder fick, har aldrig tidigare läst om det att en bank ger högre obundet sparränta till bara en grupp kunder, under all kritik och det inträffade 2 gånger under förra året...

11. ganmo

ganmo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    909
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Bank Norwegian ger 0.5% cashback. Får man det som pengar eller form av poäng som Komplett?
    Nöjer man sig med pengar bara så finns det andra alternativ som ger 0.5% cashback t.ex. Shell eller Preem Mastercard.

Sale gillar detta.
  12. Sale

Sale Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Enkelt att tjäna – enkelt att förstå
    • 0,5 % tillbaka på varuköp
    • Ta ut intjänade poäng när som helst
    • 1 cashback motsvarar 1 SEK
    • Gäller kortanvändning på upp till 100 000 kr per kalenderår
    Du tjänar inte cashback på följande:
    • Kontantuttag i Sverige och i utlandet
    • Räkningsbetalning (betalningar och överföringar genomförda via MinSida/appen)
    • Köp hos andra flygbolag än Norwegian
    • Köp av valuta
    Även bl a CarPay Volvokort ger amma men mot bonuscheckar att tanka för, mm.

Jag tror att Preem Mastercard ger inte cashback på att tanka hos andra vilket är mycket tråkigt, fast det finns säkert flera andra nackdelar...

Bank Norwegian ger inte cashback bara på flygbiljetter om man inte flyger med de, kan vara flera nackdelar som man inte känner till men jag kan inte läsa mig till det...

Fast frågan är när man blir berättigad till 1 cashback = 1 krona cashback, någon här som kan skriva hur det funkar, om det finns några avrundningar, hur de räknar upp till typ 100kr, 0,5% cashback motsvarar bara bara en halv krona eller?

Last edited: 18 jan 2023
  13. Kingson

Kingson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    799
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    SÅ SJUKT ATT DOM INTE HAR E-FAKTURA!!!

Börjar helt seriöst misstänka att dom har det såhär ENBART för att folk ska tabba sig och glömma av att betala fakturan! Right ?!

Jag har kortet, använder det inte förens dom börjar med e-faktura....
    Har kvar det för det är det enda MasterCard kortet som jag har, alla mina andra är VISA kort, tänkte det är bra att ha ett Master om VISA skulle strula :)

Sale gillar detta.
  14. Sale

Sale Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Det är tråkigt, jag och min tjej har använt deras kort innan Vi började med RefunderPay kredit kort pg a1 % cashback.
    Men det var inga problem, man fick mail och jag tror sms att fakturan är klar, man loggade in och betalade men man brukar veta alltid i förväg när fakturan blir klar typ 4-8:e i månaden men visst många tänker inte på det eller kan vara bortrest ibland.

Jag kan säga så här, E-faktura hjälper inte så mycket om man kan inte välja att alltid per automatik få hela krediten betald för man får hos de flesta ifyllt bara lägsta summan och det är alltid jobb att gå in i banken att ändra till hela skulden, det tjänar banker på också om man inte håller koll på det...

15. Nightwing

Mottagna gillanden:
    224
    Telefon:
    Fairphone 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Komplett är ett multinationellt företag som ger intrycket att de drivs från någons källare.

Amex har så att e fakturan ursprungligen bara drar minimum men man kan kontakta dem så ändrar det. Mycket skönare än att behöva krångla med massa siffror varje månad.

Kiddy, Kingson och Sale gillar detta.
  16. ganmo

ganmo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    909
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Man får notis om faktura både till e-posten och mobilen. Jag antar man måste ställa in det om ni inte får det. Men rimligen borde det räcka som påminnelse eller?

17. Nightwing

Mottagna gillanden:
    224
    Telefon:
    Fairphone 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Jag har inte problem med påminnelsen. Har aldrig missat en faktura i hela mitt liv.

Det jag har problem med är att jag behöver göra det manuellt alls när precis allting annat går på autogiro eller automatisk e-faktura.

milky81 och Kingson gillar detta.
  18. Sale

Sale Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Jag instämmer, så är det även på CarPay Volvokort men RefunderPay har E-faktura men man kan tyvärr inte välja att alltid betala hela skulden utan man måste in i banken och ändra varje gång fakturan kommer att betala hela skulden...

19. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 529
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Japp det är värdelöst, har också Refunder Pay. Det var inga problem för SAS Mastercard att skicka med exakt summa på e-fakturan när jag hade dom, så det är på ren girighet och förhoppning att folk ska missa att betala som de gör så.

Sale gillar detta.
  20. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Hade missat att Komplett avrundar bonuspoängen till närmsta krona per köp. Loggade in på deras sida nu och det verkar stämma. För min del är det dock riktigt bra, köper ofta för precis över hundringen vilket innebär att jag får mer än 0.5% cashback för det mesta.

Borde dock skaffa ett till kort för köp under 100:-, någon som har tips på ett gratis (kredit)kort som ger cashback som ej avrundas?