Motorola Atrix - svårt att inte bli imponerad

Diskussion i 'Atrix' startad av userv, 6 januari 2011.

1. kukhen

kukhen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men jag förstår inte, är inte alla Android-lurar likadana på den fronten? Kommer man inte kunna använda alla apps på market? Det är väl halva grejen med Android?

Vad menar Engadget sedan med att man inte kommer kunna installera custom ROMs, det kan man väl egentligen aldrig utan att ha rootat en lur och det kommer väl ta några veckor efter realease så kommer det även att gå att roota, och således installera custom ROMs, även på Atrixen? Eller har de fixat nått skydd som faktiskt kommer vara svårt/omöjligt att roota? :/

2. Poontus

Poontus Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

MINA ENHETER

Telefon:
    Om dom har låst den allt för jävligt då kan det vara näst intill omöjligt.
    Det dom menade med Apparna var att det inte gick att installera Apparna som inte kommet från Market, så om det inte går att roota då blir det tråkigt.

Sen är det olika med olika telefoner, jag är inte så insatt men jag har för mig att X10an har låst bootloader och att det då är svårt med custom ROMS men med Desiern till exempel så har allt möjligt kunnat ändras och förbättras i kernel och övrig mjukvara.

För mig lutar det mer och mer åt en HTC pyramid, det ska bli spännande att se vad dom presenterar under dagen i Barcelona.

3. Sir Anselm

Sir Anselm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ja, måste nog tyvärr ta bort Atrix från intresselistan om det inte visar sig ganska snart att det går att komma förbi den låsta boot-loadern. Då är frågan om HTC kommer visa upp något intressantare än SGS2 eller OX2?

4. Cylon

Cylon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Med lite tur är det bara 'The new evil empire' (AT&T) som har låst telefonen, trots allt har ju motorola sagt att dom ska lyssna på kunderna.

jag hoppas iallafall det är så, för Engadets review var ju baserad på den 'onda'(AT&T) versionen av atrixen.

5. Poontus

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Hur snabbt ska det vara? HTC visade inget nytt av värde, så för mig kommer Atrix fortfarande ligga högt i kurs, men jag måste se den upplåst innan ett köp blir aktuellt.

6. kukhen

kukhen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

än finns det hopp!

“We apologize for the feedback we provided regarding our bootloader policy. The response does not reflect the views of Motorola.

We are working closely with our partners to offer a bootloader solution that will enable developers to use our devices as a development platform while still protecting our users’ interests. More detailed information will follow as we get closer to availability.”

http://www.unwiredview.com/2011/01/...atrix-4g-and-future-android-phones-after-all/

http://www.facebook.com/note.php?note_id=495971028278

7. Rekcus

Rekcus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    Ja, som ni säger ovan kanske det främst är de onda människorna på AT&T som låst bootloadern. Hoppas verkligen det. För HTCs lanseringar upplevde jag kom från förra årets WMC, total besvikelse. Men visst saknades det en telefon (?pyramid?)?
    Åter till Atrix. Finns det några uppgifter om när/om den släpps utan AT&Ts inblandning?

8. Silvercliff

Silvercliff Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Ni som tänkt importera Atrix från USA - hur ställer ni er till detta?
    Källa: http://www.engadget.com/motorola/atrix-4g-review

9. Poontus

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Det blir inget köp från mig så länge som det är på det sättet i alla fall.

Telefonen måste ha blivit rootad innan jag vågar köpa.

Jag är nog fast med min Desire ett tag till verkkar det som...

10. Rekcus

Rekcus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    Av princip bör ingen förespråkare för Open Source köpa en Atrix pga ovan. Men det blir nog svårt då telefonen är överlägsen allt annat som släpptes på både CES och MWC... förutom inlåsningen då vilken ligger i paritet med Apples koncept. Bara hoppas att ryktet stämmer att HTC har ett kort i rockärmen (Pyramid/Revolver) vilket de plockar fram mycket snart.

11. Dahliz91

Dahliz91 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Överlägsen Samsung Galaxy S II också då antar jag? Lite fascinerande slutsats.

12. Poontus

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S II har sämre upplösning.
    upplösningen kommer vara en av dom avgörande faktorerna vid min kommande uppgradering.
    dom här 4 och 4.3" skärmarna som släppts med samma upplösning som gamla 3.7" Desire gör ju att dessa större skärmar har en sämre pixeldensitet / DPI än den gamla mindre skärmen, hur intressant eller kul är det att "uppgradera" till en mobil som har en skärm som ser mer pixlig ut än den gamla?

TrueDesire, Rekcus och raptor gillar detta.
  13. Cylon

Cylon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Inte köpa från AT&T och köpa från någon annan. Eftersom atrix säkert släpps av andra också.

14. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Precis, Atrix släpps av många i Europa också så det är nog inte hopplöst än!
    Sedan kommer skyddet kringgås rätt fort antar jag ;)

15. Dahliz91

Dahliz91 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Upplösningen ensamt gör väl knappast telefonen överlägsen även fast det är en fördel. Sen kommer väl det mest intressanta bli hur mycket de jiddrar med bootloadern t.ex. och hur GPU:erna står sig mot varandra. Det blir väl ganska svårt att jämföra innan de släpps och benchmarking apparna är ju inte direkt bra på de plattformarna.

16. Joe

Joe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Nissarna på xda har redan fixat root innan luren officiellt har släppts...

XDA

17. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Upplösning på telefonen ser jag i nuläget som en nackdel faktiskt. qHD är ingen officiell supportad upplösning av Android. De flesta apps som har gjort nu har testats för fungera i max 400x800. Om en app skulle fungera i större upplösning så kommer bitmappar se utsträckta ut. Så många appar måste förmodligen uppdateras för att se bra ut i qHD.
    Så jag hade hellre sett en bra 400x800 skärm där apparna ser perfekta ut än denna qHD skärm.

Last edited: 19 februari 2011
  18. Cylon

Cylon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Det har du en poäng i, men man kan väl 'låsa' appen i 400x800 ? Med root kanske man får fler andra liknande alternativ?

Efter att jag läste, att man kan roota atrixen börjar jag bli intresserad av den igen.

19. Poontus

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Det var då inga problem att köra 400x800 när den upplösningen var helt nytt och allt egentligen var gjort för dom gamla låga upplösningarna.
    Hänvisa gärna till någon video där något ser dåligt ut, jag har då inte sett något än i alla fall.

20. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Nej, majoriten av programmen kommer nog fungera.
    Skillnaden är att 400x800 är en "inbyggd upplösning" i Android, medan qHD är det inte. När man programmerar appar så anpassar man grafiken (bitmappar) för tre st "upplösningsklasser" (DPI-klasser):

LDPI = 120dpi
    MDPI = 160dpi
    HDPI = 240dpi

Grafiken för HDPI är generellt anpassad för upplösningen 400x800. Atrix har en dpi på 275. Så det betyder att Atrix kommer att behöva uppskala grafik ganska mycket från HDPI-klassen. Det betyder att många appar inte kommer vara lika "knivskarpa" ("pixelmappade") jämfört med de som ligger nära 240dpi. Tex. Desire och Google Nexus har en DPI på 241, Optimus 2x har 233. Men observera att vektorgrafik inte påverkas av detta (som tex menyer etc).

När 400x800 var helt nytt, dvs när Google nexus kom, så var det rätt många appar som såg uppskalade ut. Jag vet för jag köpte själv Nexus one när den kom ut.

I Android 2.3 finns dock ytterliggare en en DPI klass på 320 dpi (xdpi) men denna är först och främst tänkt för tablets och Atrix ligger tyvärr för långt ifrån den också.

En annan sak som jag har lagt märkte till är att Motorola Atrix har ett större avstånd från kanten och till ikonerna på homescreen och i appdrawern (dvs en större border).
    Kolla här tex: http://www.youtube.com/watch?v=I7cf6PbRHls
    Varför? Kanske för minska ytan som ikonerna visas på och på så sätt få ner dpin så att ikoner och widgets inte ska se uppskalade ut?

Dock så är en stor fördel med qHD-upplösningen är att den är i 16:9 proportion. Detta gör att HD-filmer blir lätta att konvertera, utan att man behöver ändra på proportioner eller beskära bilden.

Källa: http://developer.android.com/guide/practices/screens_support.html

Last edited: 20 februari 2011
    Poontus gillar detta.