Motorola Moto G54 5G

Diskussion i 'Motorola Allmänt' startad av jnsson, 24 feb 2024.

1. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 606
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kollade i RSA, är samma version som jag fick via OTA för någon/några veckor sedan.

On other news, så hittade/upptäckte jag ännu en app där jag inte kan pinch to zooma. Stockholms Stads Tyck till app

View: https://streamable.com/5n59f0

2. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    539
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Dvs mars? (Som dök upp i mitten av maj?) Vad bra att du fick via OTA, fick intrycket att du först sett den via RSA.
    (I en del forum, oavsett modell har en del tipsat om att plocka ut SIM-kort å starta om för att kicka igång OTA, somliga hävdar att de minsann lyckades, andra, någon m g84, hade ingen framgång. Sorterar det under "regndans" där slumpen gjorde att det sägs ha fungerat för någon.)

Trist, å något att tycka till om... :ehm:; en del har, som du säkert vet, rapporterat om bl.a. ryckig zoom för diverse modeller, g84 inkl. Har faktiskt inte testat.
    Apropå kartor, generellt; vad tycker folk om Lantmäteriets Min karta; gjorde snabbt test på annan mobil och den var ju ganska trevlig (med möjlighet till nedladdning för offlineanv. men det har väl G Maps haft länge? Har inte använt alls mycket på länge).

3. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 606
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Ja, Mars. Jag såg den först i RSA, men innan jag han flasha via en dator så dök den upp via OTA
    Den appen är faktiskt väldigt bra. Man kan felanmäla alla möjliga saker som Stockholms stad har hand om

4. Tripod

Mottagna gillanden:
    539
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Kan jag tänka mig, hört talas om, men ej testat. Ditt, eller snarare mobilens, problem med att zooma kartor är alltså begränsat till ett antal appar (vilket i sig är illa nog(!), å du upptäckte ju just ytterligare en; men det kan finnas en gemensam nämnare någonstans där), och inget som påverkar andra kartor i webbläsaren? (Har själv än så länge endast testat någon karta vid enstaka tillfälle med g84 i webbläsare.)

5. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 606
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Jag kan inte komma på någon, förutom att de använder en karta i en app, men SL appen använder en karta och där kan jag zooma i appen.
    Nope. Kan zooma i webbläsaren, och även i Google Foto app när jag visar en bild, men inte Din Karta funktionen. Alltså är det också beroende på vad i en app.

6. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 606
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Ny uppdatering. Ger 1 Maj säkerhetsuppdatering. Annars ingen info
    upload_2024-6-5_19-19-46.png

7. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 606
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    En dag där telefonen i princip inte använts överhuvudtaget, förutom min morgon och kvällsrutin. 1%/timme är ändå OK får jag tycka. 100% Wi-Fi användning. 5G på. Bluetooth På. Googles Platshistorik På.
    upload_2024-6-8_21-25-17.png upload_2024-6-8_21-25-30.png upload_2024-6-8_21-25-41.png

8. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 606
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    @Tripod@Tripod Hittade ännu en app. I PostNord appen kan jag inte heller zooma i här
    Screenshot_20240614-123818.png

9. Tripod

Mottagna gillanden:
    539
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    En växande skara, och du kan säkert komma att hitta fler. Har inte aktivt letat efter information kring detta, men jag tror jag nämnt att jag sett ett antal uppmärksamma detta, på moto g, men även sett något annat exempel (pixel), å ett par versioner äldre. Någon har nämnt, kan vara äldre exempel, att det uppstod ibland och sedan försvann. Det jag direkt sett kopplat till g84 (ev. g54) var att några upplevde ryckig zoom i Maps.

Jag har ännu inte installerat någon app som innehåller kartfunktion, försöker hålla nere antalet, men det kanske blir någon, så kan inte kontrollera hur det ser ut här. I karttjänster på webbsidor och i foton fungerar det precis som för dig.

Min första tanke om att inte kunna zooma var om det fanns någon konflikt med en tillgänglighetsfunktion, förstoringsglaset/zoom-fönstret, som förändrats i Android 14. Men du har t.ex. nämnt att du hade problem före installation av Android 14. Den gemensamma nämnaren måste ju vara något som de olika apparna använder i Android; det är ju enastående svårt att föreställa sig hårdvaruproblem som ger sig till känna just i dessa situationer, och apparna är ju i övrigt var för sig olika, bortsett från just denna funktion, karttjänsten (med undantag för de appar som använder samma kartor).

10. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 606
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Om du använder Google Foto appen (som medföljer telefonen) så kan du testa i den, under Sökning och tryck sedan på Din karta. Kan du 2 finger zooma där?
    Ja, nej jag har haft detta problem sedan jag köpte telefonen. Instagram buggen har dock löst sig verkar det som. Vet ej om det är uppdatering ifrån Motorola eller Instagram uppdatering men skedde ungefär när G54 fick 1:a maj uppdateringen.
    Motorolas forumpersonal trodde på hårdvarufel eller att det kan vara något med appen. Jag har dock väldigt svårt att se att det skulle vara varken hårdvarufel eller app problem då jag t.ex kan zooma i en bild i Google Foto appen, men inte i Din karta funktion. Och inte heller app problem för inga andra telefoner eller min surfplatta har detta problem.

11. Tripod

Mottagna gillanden:
    539
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Har inte använt, bara startat några gånger (använder ej heller som säk.kop); har ännu bara något dussin foton (med denna) :) än så länge, och då jag (normalt sett) inte använder platsinformation i bilder antar jag att det inte finns någon sådan att hantera, så kan tyvärr inte testa, Såg ingen kartfunktion under Sök, bara några kategorier.

Testade för första gången, på g84, en kvick vända i GMaps, där fungerade det som väntat.

Ev. kan jag testa med att installera SL-appen (men som sagt den info jag behöver brukar jag hitta på deras hemsida, så tillhör kategorin jag normalt inte installerar; samma med paketspårningsappar etc).
    Jag lutar ganska starkt mot mjukvaruproblem, app, eller app i kombination med OS. Och det är väl knappast samma karttjänst som används i alla (även om antalet karttjänster inte är så stort).

12. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 606
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    GMaps appen har jag inga problem med
    Hos SL appen är det Res i sthlm och inte SLs egna app som jag har problem med. I SLs egna/officiell app har jag inga problem o zooma i
    Jag tror på mjukvaruproblem från Motorola
    De flesta använder nog samma karttjänst ser det iallafall ut som.

Märkligt, men kanske antingen inte uppdaterad app, eller så har du inga foton med platsinformation. Jag har platsinformation på då jag gillar det

13. Tripod

Mottagna gillanden:
    539
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
  14. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 606
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
  15. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 606
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    @Tripod@Tripod Jag kommer nog lämna in min telefon till Elgiganten bland annat pga detta zoom problem, men också för att om jag kör utan skal (vilket jag helst vill) så "knakar" det från plasten på höger sida runt power och volymknapparna, något som det inte gör på demoexemplaret som Elgiganten hade i butiken jag var i. Jag var där av en annan anledning och kände att jag kan kolla om det är så på alla eller inte.

16. Tripod

Mottagna gillanden:
    539
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Det är i alla avseenden ett udda problem, även om du inte är ensam om att uppleva det, tvärtom verkar något liknande ha inträffat på lite olika modeller och märken över tid, även om nu senast nämnts hos t.ex. någon Motorola som g54.

Antar att du testade det där med inställningar för förstoringsglas (antar också att alla övriga gester fungerar, tex för skärmdump etc.).

Om det är något i Motorolas mjukvara, som du sa, vilket skulle kunna vara logiskt då flera/alla appar med kartfunktion påverkas (utom t.ex. GMaps), är det i alla fall bra udda att just den biten påverkas. Jag tror att du har sagt att några av motsvarande appar fungerar på andra enheter, vilket talar för att det är just din mobils mjukvara & hårdvara, om det inte är så att det är olika versioner av appar. Men jag tror det skulle uppmärksammas om det var ett utbrett problem mellan alla tänkbara märken och modeller, därför blir den gemensamma nämnaren mobilens mjuk- eller hårdvara.

Man skulle ju kunna tro att väldigt mycket i Android är samma mellan märken och modeller, så är det förstås, men en del står ju tillverkare fritt att ändra, och våra mobiler blir ju allt mer komplexa. Har du i något fall av dessa appar (med tillhörande kartfunktion) testat vad som finns av support för dessa? Känns antagligen meningslöst, då 1) sådan kan vara obefintlig eller sporadisk, och 2) du kanske redan sett att just den appen fungerar på annan enhet, men support kanske ändå skulle ha något att tillföra om hur deras kartfunktion fungerar, som skulle kunna vara en ledtråd. Inte för att man som användare ska behöva nysta i det själv, i synnerhet när du installerat mer än en app med samma problem.

Apropå mobilens yttre så har inte jag märkt något, men skiftade efter några dagar (inför eg. användning) till skal; den verkar välbyggd, balanserad, och inga upplevda "håligheter" under skalet. Det enda som störde initialt, och ngt ännu, var den lilla storleken och placeringen av volymknapparna, ganska tätt intill av-/på-knappen.

17. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 606
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Ja, ingen skillnad
    Jag tar skärmdumpar via volym+power men det fungerar som vanligt.
    Jag har samma appar installerad på Motorolan, som på min föregående telefon, minus Motorolas egna appar.

18. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 606
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Och nu när man flyttat över allt till sin backup telefon, ja då vill pinch to zoom fungera helt jävla plötsligt efter att inte fungerat på 2 månader o_O

19. Tripod

Mottagna gillanden:
    539
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Alla tänkbara svordomar är nu tillåtna. :) Vet inte vad jag ska säga, om man ska hålla tummarna för att det fortsätter att fungera, eller om du tänkt annat med mobilen, som i mycket annat är bra, vad jag förstår.

(Visst är det bra märkligt ibland, och nu kan förvisso inte detta sägas ha varit intermittent, utan, som det beskrivits, konsekvent icke fungerande, men ändå - när man felsökt, testat, felsökt etc. å till sist tar något till nästa steg, support eller liknande, så flinar fel-grinchen, och felet är försvunnet. Alternativt att våra föremål förnimmer att de är illa ute, "nudu, så kommer jag att ta dig till farbror mobilveterinären, och det kommer att göra riktigt ont", och då skärper de sig.)

Antar att du har noterat att det fungerar på mer än ett ställe.

20. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 606
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Ja. Jag tänkte skicka in den i veckan som kommer. Nu har jag stoppat in ett SIM-kort i telefonen igen och ska testa lite imorgon igen.
    Ja, 2 appar