Motorola moto g84 5G

Diskussion i 'Motorola Allmänt' startad av Tripod, 21 maj 2024.

1. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Det är ju en från deras support som skrivit texten jag la in så man får väl hoppas att den vet vad den skriver ut.
    Hittade detta på deras supportsida:
    upload_2025-1-5_13-42-13.png

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 045
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vilken sida är det där? För bilden jag tog är ifrån EMEA regionens ställe för att kontrollera uppdateringar till enheten

3. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

4. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 045
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Intressant, jag gick på den i mitten, och nästan längs ner finns detta
    Will my phone continue to receive security updates?

Motorola provides security updates that include patches released by Google and third parties that address security vulnerabilities and threats.

Check our Security Updates page for product specific details.

Intressant att det kan stå olika info för samma enhet. På min G54 står det nu när jag kollade dit du länkade att den också ska få A15, så där står det samma på båda ställena

5. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Det är den jag brukar använda - vet inte om det ens går att välja "Sverige" på andra (har inte testat).

20250105A.PNG
    Går man på den i mitten, sedan ned, sedan fliken för "select your product" landar man väl på den sida som talar om säkerhetsuppdateringar, och om en mobil kommer fortsätta att få det (inkl. den lilla loggan för Android Enterprise - som är strängt intresserade (om än med låga krav) av just sådant som säkerhetsuppdateringar).
    Valet till vänster talar ju dock specifikt om "Will my device receive the next Android upgrade?"
    Du har dock en poäng att även sidan om säkerhetsuppdateringar (start-slutdatum etc) innehåller info om Androidversion vid släpp och ev. kommande. Men oavsett val på sidan, "Will my device receive the next Android upgrade?" eller status för säk.uppd. "How can I check for available software updates?", var det ju lite råddigt vid Android 14; av de som lanserades september 2023, 3 moto g och en Edge, om jag minns rätt, så stod det ganska tidigt mars 2024 för g84, sedan en något längre tid för G54 å Edge 40 "pending partner approval", å jag tror att en del började få A14 även när det fortfarande stod så.

6. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 045
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Mja, står ju
    Launched On: Android 13

Upgraded To: Android 14

Next OS: Android 15

Dvs de visar OS uppdateringar också

7. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ska de hålla på och förlänga så här blir man ju inte av med den. :)
    (Nä, den kommer att behållas, om inget oförutsett. Säkerhetsuppdateringar rullar ju enligt plan/besked.)

8. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Jo, jag vet, kunde ha/trodde jag nämnde det, och gjorde visst det strax efter det du citerade.

9. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 045
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Däremot är det intressant att det står där att g54 ska få uppdateringar i nästan 1 år mer än G84

10. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja, men det var ju som sagt inte det enda skiljde modellerna åt om man valde sidan för säkerhetsuppdateringar; om man har valt att uppdatera information om kommande Androidversion är det kanske inte så långsökt att information om säkerhets- och stabilitetsuppdateringar också justeras.
    Men som generell observation har det börjat röra på sig - även bland olika tillverkare. (Som bekant såg vi t.ex., om än långt längre supporttid, viss justering för äldre Pixel.) Om det blir Android 15, så tror jag inte det blir roligare än så för de som önskar flera/många OS-versioner. Att de så att säga stannar på 2 uppgraderingar, på vissa nya, och tidigare, har de i bästa fall erbjudit tre (men även det kan ju ändras på liknande vis). Vad många sällan tycks reflektera över är ev. svårigheter att optimera en nyare version för äldre hårdvara - de bara måste ha/kräver senaste OS-versionen. I det avseendet kan ibland ursprungligt OS fungera bättre.

jnsson gillar detta.
  11. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Det är samma diskrepans i Australien (på Motorolasidorna), förvisso helt ointressant för oss, men såg att de vaknat till liv å noterat ev. kommande A15 i ett g84-forum. (Sedan får vi hoppas att alla, oavsett modell & märke, får en så bra upplevelse som möjligt, å i vart fall inte sämre, eftersom det inte är helt enkelt att nedgradera om skulle kännas tvunget.)

12. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    D ä fortsatt 80-81 % som gäller. Man kan ju i vart fall inte klaga på laddtiderna (vilket jag inte gjorde tidigare heller, 30 W är helt OK, även från mycket låg laddning); 20 till 81 procent tog max 34 minuter (då den inte laddar fullt vet man ju inte när den nådde sin gräns). Nåväl, 80 % kapar användningen med ca 1 dag, och tätare laddcykler som följd.

13. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Vad är detta?

84.png

14. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 045
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
  15. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Inget att bry sig om alltså.

16. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 045
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jo då. Det rekommenderas att uppdatera den också när det finns nya uppdateringar

17. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Jag brukar göra en distinktion mellan Play Store och Google Play-tjänster, där en uppdatering av den förstnämnda, "butiken", bl.a. kan initieras från den appen via Inställningar i Play Butik. Googles systemuppdateringar, däremot är ju som bekant automatiska om ej slagits av via Inställningar > Google > under rubriken Integritet och säkerhet (vilket inte rekommenderas), å dessa brukar jag initiera en koll av via t.ex. Inställningar > Om mobilen > Android-version (vilket även listar senaste säk.uppd. för Android och Google Play), å det som då anländer brukar se ut som det @Beast@Beast postade.

(Även om det var ett tag sedan någon trillade ned på 89 MB; min befinner sig f.n. på 1 november, en på ca 76 MB med 1 november fick jag ned runt 10 december, sedan ytterligare en, okänd storlek, ca 10 dagar senare 20/12, å så en på 10-11 MB för 5 dagar sedan, återigen 1 november.)

18. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Nu har jag använt, eller annorlunda uttryckt, accepterat operativsystemets nya funktion i kategorin "skydd mot överladdning" i cirka en månad (och som även fanns tidigare, men då hade funktionen att den stoppade efter 3 dagars laddning; kan inte föreställa mig många situationar där folk medvetet skulle lämna något inkopplat så länge, men finns kanske ngra å då kan det vara bra), dvs att den stoppar vid 80-81 % (oavsett källa, laddare l. USB) om den är påslagen.

Det har blivit 9 laddningar, från mellan ca 15 och lite drygt 20 % till 81 % på 33 dagar, och inte en enda "kalibreringsladdning" till 100 % (som sägs ska utföras (automatiskt) [för att d ä bra, typ] 1 gång/vecka), utöver detta ca 8 kortare USB-anslutningar till dator eller skärm, där mobilen fått mellan 2-10 %.

Ganska, eller mycket, låg användning under perioden, delvis orsakat av helger å annat, med andra ord, ca drygt 3,5 d mellan laddningar. Men d blev också som jag sa ca 1 dygn kortare. Å skulle man ligga i övre spannet av sin högst personliga förbrukning (men ändå inte de högsta förbrukningssituationerna) är det nästan så att man undrar om batteriet fått sämre kapacitet, eller om någon uppdatering ökat förbrukningen, för att man "plötsligt" är nere på, säg, 60-65 %. Men det är klart om startpunkten skiftar från 100 tiil 80-81 %. Lägg därtill att många av våra mobiler, även de som är ganska nya, i kombination med Androids ibland inte så exakta beräkningar, kan ge intrycket att det ibland kan ta längre tid, att gå från, säg, 100-90, än från 75-65 procent, så förstärks intrycket av att batteriet inte räcker riktigt lika länge. Det är inte precis vad man önskar.

19. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    En annan liten avigsida av att pendla mellan, säg, 15 till 80 % är att om man manuellt, [på förslag] eller enl. schema, aktiverat batterisparläge vid, säg, 20 %, då avaktiveras inte detta när man kopplar ur laddning, för den har inte uppnått 90 %.

(Sedan är d ju lite "missvisande" att det i ett alternativ står: batterisparläge inaktiveras när batterinivån når 90 %; det inaktiveras, förstås, så fort du ansluter extern strömkälla, men aktiveras som sagt igen om laddn. begränsats till 80-81 %.)

En annan sak är att den så av användare efterfrågade "skärmtidsstatistiken", som fanns på äldre Android, å anlände lite uppdaterad i Android 14 åker ut genom fönstret då den aldrig nollställs, då ej blivit fulladdad.

20. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    @jnsson@jnsson Väljer att följa upp diskussionen från en annan Motorolatråd här, då detta specifikt avser g84.
    Som jag svarade i den tråden:
    och har beskrivit i denna, så stannade laddningen på 81 % (med beskedet: "anluten, laddar inte"), 9 gånger i rad, inkl. diverse omstart, installation av decemberuppdatering (även om inte relaterat alls, så i vart fall omstart) etc. Men tyvärr inga bilder från det.

Dock har jag nu sett att någon lyft detta som ett problem i Lenovos g84-forum, å bekräftar också att förändringen kom (som jag beskrev ovan) i anslutning till Motorla-uppdatering av Moto Rörelser och Gester i december. Det bemöts med sedvanligt felsökningssvar; men ibland verkar "agenterna" i deras forum inte ha så bra koll. Så ja, tolkningen ska nog för stunden vara att Motorolas överladdningsskydd, åtminstone på dessa, är avsett vid kontinuerlig inkoppling, och att någon form av "glitch" orsakade att den stannade på 81 %. Men det återstår att se. Jag laddar ju ganska glest, så det dröjer mellan gångerna.

Moto Actions and Gestures update broke Overcharge protection