Motorola moto g84 5G

Diskussion i 'Motorola Allmänt' startad av Tripod, 21 maj 2024.

1. Mr Ågren

Mr Ågren Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Fello, Wifog

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Wifog
  2. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Och jag såg en länk till exakt den tråden (och därmed forumet) i inlägget före ditt. :)
    (Även om jag valde att döpa om länken då den blir lite intetsägande med generell hänvisning t Lenovo.)

Mr Ågren gillar detta.
  3. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Då ska vi se, en liten uppföljning. @jnsson@jnsson jag väljer igen citatet av dig i från andra tråden, bara som startpunkt.
    I fredags 31/1 blev det en laddn. t 100 %, trots att skydd m överladdn. var aktivt (så betedde den sig alltså i ett år fram t uppd. i dec, men nu vet man inte om d är kalibreringsladdn.). Det var andra gången den körde t 100 % efter att jag hade åter igen aktiverat skydd m överladdn, första var 27/1. Och gången dessförinnan hade jag inaktiverat skydd m överladdn å körde t 100 %, efter att skydd m överladdn. kört till 80-81 % 9 gånger i rad 21/12 t januari.

Så, för att sammanfatta, skydd m överladdn. är aktivt från ny i april 2024 till januari 2025; en uppdatering (av gester å kanske något annat) sker i december, 21/12, och efterföljande 9 laddningar stannar mobilen på 81 %; inga skärmdumpar. Sedan ruttnar jag, stänger av skydd m överladdn. å laddar t 100 % 24/1.

Slår sedan på skydd m överladdn. igen, å den laddar t 100 % 2 gånger, 27/1 å 31/1; därefter i onsdags 4/2 och i dag väljer den att stanna vid 81 %.
    20250208A.png 20250208B.png

Säger sedan, typ sedvanligt, X minuter kvar till fulladdat, men den har stannat vid, i detta fall, 81 %; och säger i andra skärmdump (precis som jag beskrivit, utan skärmdumpar): "Ansluten, laddas inte".
    Screenshot_20250208-184447.png Screenshot_20250208-184510.png

(Det får även till följd att när jag därefter, "fullt laddad t 81 %, ansluter den till en dators USB för överföring/backup så tar den ingen laddning under den proceduren, utan tickar ned till 80 %. Hade anslutningen till datorn pågått längre så kanske den hade pendlat mellan 79 och 80 %. [Därtill får det, 80 %-laddning, till följd att om man aktiverat batterisparläge, vid säg 10-20 %, så brukar detta inaktiveras när extern strömkälla pluggas in, och sedan inte aktiveras igen då man laddar till 100, vilket är över 90 %, gränsen, givetvis, men när den nu stannar vid 80-81 % aktiveras det nu icke nödvändiga batterisparläget så fort laddsladden kopplas ur ...]

4. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    @jnsson@jnsson Någon kommentar l. reflektion över bilderna i inlägget ovan? Mobilen var ansluten i drygt 50 min, 17:53-18:44, å gick från 9 % [bra lågt, brukar inte, men gick ett dygn extra] till 81 % under den tiden (jag var lite upptagen med annat så hängde inte på låset när den stannade). "Motorolas" förklaring så här långt är att så länge den återvänder till att ladda till 100 % inom en vecka så fungerar den som avsett, men att de kanske behöver se över formuleringen i hjälptexten.

Det låter ju, oavsett hur man vill se det, mest som en ändrad funktion - i synnerhet när den beter sig annorlunda - och varför annars nämna att texten kanske inte är tydlig (om man nu inte är en väldigt okunnig och timid agent/moderator). Å andra sidan, det sagt, så laddade mitt exemplar till ca 80 % nio gånger i rad, ungefär med 3,5 dags mellanrum. Det låter däremot på ytan som ett fel; å andra sidan vet man inte, om det är så att en användare har ett glest, eller väldigt glest, laddmönster så kanske det inte triggar en kalibreringsladdning (dvs förbi 80-81 %) om sådan nu utförs, och vi för exemplets skull utgår från att de infört ngn form av generell laddspärr.

(Den andra, tidigare uttalade funktionen, vid kontinuerligt inkopplad mer än 3 dagar är så udda att man får lite svårt att förstå, även om jag noterade den från dag ett; den skulle då alltså efter 3 dagar på 100 % slå av och låta laddningen falla till 80 % för att sedan, om den finner att den alltjämt är ansluten, ladda till 100 % en gång per vecka (för att hålla batteriet kalibrerat.)

5. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 235
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Motorola måste ändra texten känner jag, för oavsett hur den fungerar så fungerar den inte som texten säger.

6. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Jo, det eller en uppdatering som justerar beteendet så att det ansluter till texten :) (igen). Men genuint svårt att få svar på hur det är tänkt att det ska fungera, och om någon avsiktlig ändring har skett. (Hade så inte varit fallet, ingen medveten ändring, behöver man ju inte yra om att texten kanske behöver justeras, men likväl inget annat svar än att om den laddar t 100 inom vecka så är det som avsett (det täcker ju in lite av varje; både "gamla" å "nya" beteendet - att kalibrering sker vid behov. Men jag har som sagt inte prövat att ha den inkopplad i 5-7 dagar.:D så vet inte vad som händer.)

7. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 235
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    mm och om man gör någon ändring så bör man ju ändra texten samtidigt som man gör ändringen

8. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    @jnsson@jnsson Jag visade ju ovan skärmdumpar från undermenyn Skydd mot överladdning (även om jag vet att du kan detta väl, men för andra å för tydlighets skull: Inställningar > Batteri > Skydd mot överladdning), och denna undermeny är ju som sagt minst sagt tveksam vis-à-vis hur det fungerar efter uppdateringen.

Jag hade ett svagt minne av att jag noterade någon förändring någon annanstans, och kollade igår lite mer noggrant på "hjälp-texten" under menyalternativet för Skydd mot överladdning (d.v.s menyn före den jag visade skärmdumpar ifrån; d.v.s: Inställningar > Batteri; som du väl känner till).

Där står, sedan uppdateringen i december, "Laddningen är begränsad till 80 %".* Som bekant är vissa Android-menyer ett mishmash, somliga har "av-på" direkt, andra har exakt samma funktion, å inget annat, ett steg längre in i menyn, så för Skydd mot överladdning ligger av-på-funktionen ett steg under.

Screenshot_20250210A.png

Jag funderade om jag inte hade någon gammal skärmdump från tiden före december månads uppdatering (av gester (jag vet, märkligt, vad har d med detta göra) etc. och hittade en från i somras, som dessvärre inte visar hela nedre delen. På mobilen kunde jag, om än lite svagt, se den äldre texten, delvis dold av systemknapparna på skärmdumpen (märkligt nog var det inte lika lätt på datorskärmen). Så jag justerade kontrast etc. något på en kopia av skärmdumpen. Se längst ned i bild.

Screenshot_20240624A.png

Tidigare stod det i "hjälp-texten" (vid Inställningar > Batteri) under Skydd mot överladdning: "Begränsa laddningen efter tre dagar av kontinuerlig laddning". Jag tror inte jag har någon gammal skärmdump av menyn därunder, motsvarande vad postade ovan i anslutn. t uppdateringen i december. Men tror inte de gjorde någon större förändring. Där talas som sagt ännu om "tre dagar", även i "Se hur det fungerar-hjälpen".

Så, från "Begränsa laddningen efter tre dagar av kontinuerlig laddning" till "Laddningen är begränsad till 80 %".

Så verkar ha ändrats till att alltid ladda till max 80-81 % om mobilen är på; de har krokat i det nya i det gamla, å den ska kalibreringsladdas ca 1 gång per vecka (precis som kan behövas, åtminstone någon gång, hos andra märken om dessa har det), men verkar vara lite si å så (då jag fick 9 laddningar på 80-81 över ca en månad) men kan kanske bero på om lite långt mellan, den kanske inte hittar ett mönster att peta in en kalibreringsladdning.

* I sedvanlig ordning av förvirring, verkar inte denna "hjälp-text" ändras om man går in på menyalternativet Skydd mot överladdning och inaktiverar, vilket man kanske kunde förvänta sig. De flesta gör inte det, men texten under Batterisparläge ändras från "Av" till "På" om den aktiveras i menyn under (som om man inte skulle märkt det ändå). Det kan bero på illa skriven programvara eller implementering, kanske även att den lille processorn blir stressad & överbelastad.

Hade det varit jag, med en förändrad funktion som nu verkar, hade "hjälp-texten" växlat mellan, typ: "Begränsa laddningen till 80 %" och "Laddningen är begränsad till 80 %".

9. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Februari månads säkerhetsuppdatering anlände under morgonen.
    (Ett tag, men behöver inte fortsätta så, har det nu rullat med ganska tydlig varannan månad: april, maj, juni, augusti, september, oktober, december, februari.)

10. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Såg att android 15 skulle komma "mid -25",då är det ju lite diffust om det är juni eller nån gång mellan april-aug. :teeth:

11. Page03

Page03 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Iphone 13 mini
    Platta:
    iPad Pro 12.9, iPad gen 10
    Övrigt:
    ATV, Chromecast, Android TV
    Behöver lite hjälp av experterna :)
    Frugan vill ha en telefon till rimligt pris men med helt ok kamera. Såg att den här fanns inne på Elgiganten för 2990:- och det är väl hennes övre gräns skulle jag tro.
    Att den är bättre än hennes nuvarande är nog ingen tvekan, hon har en iPhone XR idag men hur står sig kameran i jämförelse med andra i ungefär samma prisklass?

12. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

G84 finns väl inte annat än i lokal butik möjligen,däremot 85 finns.
    Vad skillnaden är har jag inte koll på.

13. Page03

Page03 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Iphone 13 mini
    Platta:
    iPad Pro 12.9, iPad gen 10
    Övrigt:
    ATV, Chromecast, Android TV
    Helt rätt, det var en G85. Trodde jag var på den tråden :P

14. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Hann bli lite glad igår när det stod att det fanns en ny programuppdatering att hämta och trodde att det var 15,men så var det bara säkerhetsuppdatering. :(

Roel gillar detta.
  15. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 235
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Det är intressant att G54, som nog får anses vara den sämre av dessa 2 har fått A15 men inte G84

16. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

De kanske vill rulla ut och testa först på en enklare modell innan det går vidare till övriga i samma serie.
    Nog för att jag överlever både att det kommer sent och till och med inte alls,men visst är det ju kul med nyheter.

17. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 235
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    De brukar ha beta test versioner före de skickar ut en ny Android version. Man kunde anmäla sig till beta version för G54 iallafall.

18. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja, U1TCS34.22-64-19-4-4 (säkerhetsuppd. 1 april, för de som inte har g84) anlände i början på veckan. Har sedan länge noterat, och kanske du också, att när det är ett "S" i namnet är det en ren säk.uppd, eller i vart fall inga stabilitetsförbättringar etc. för Android (enda undantaget jag sett var för min del första, T3TCS33.18-48-6-4 1:e febuppd. för Android 13 förra året som sades innehålla lite stabilitetsförbättringar för operativsystemet).

I höstas låg de en period på runt 35 d mellan; sedan november (oktoberuppd.) tills nu ligger de på runt 55 d mellan, så varannan månad, som vi tidigare fått höra.
    Förra året var väl g84 lite före några andra modeller; det är nog lite slump inblandad; tror de betraktar g54 & g84 som hyfsat samma. Själv uppdaterade jag t A14 alldeles i början av juni, å då hade de tjatat i princip från start efter inköp i andra halvan april, A14 släpptes f g84 runt 25/3 (jag fick in en uppd. t A13 innan det satte i gång, så sköt på det i ca 5v).
    Tror att det är lite slump; de som andra prioriterar förstås dyrare modeller, sedan blir mellansegment å annat sist. Har för mig att någon (ännu) enklare modell fick A14 i augusti förra året. Men jag instämmer, man kan ofta definitivt överleva utan. Beroende på tillverkare var A14 i princip "meh!?" jämfört med A13, å A15 sägs ibland vara "14 punkt något".
    Minns när A9 (Pie) skulle komma; på en Sony jag hade skulle det innebära de där nya (i mitt tycke) fula blå blupparna i snabbmenyn (plus att vissa undermenyer för wifi, blåtand skulle försvinna har jag för mig), volymkontrollen skulle helt plötsligt styra medier som standard, inte vara beroende av kontext, eller styra högtalare/hörlur. "Ah vi fixar det i Android 10", sa Google. Jaha, kul om Android 9 var sista uppgradering för någon. Sånt kan göra att man drar sig för en OS-uppgradering. Men kollar man Motorolas/Lenovos forum, så är det fullt med indier och pakistanier som tjatar sig blå om Android 15 till moto g84. :) Som vi vet händer det ju att lite av varje numera kan dimpa ned mellan traditionella OS-uppgraderingar; för flera år sedan kom närdelning/snabbdelning till flera OS-versioner, mer i närtid tryckte de t.ex. ut sånt som "stöldskydd" (dvs mobilen blir låst å kräver PIN om den märker att den blivit hastigt förflyttad å inte redan är låst) etc.
    Ja, de har ju det där "Motorola Feedback Network (MFN) Beta Program", vet inte om d rullar nu, eller om de kör högst begränsat i början (folk kan ha anmält sig, delta utan att det sker publikt).
    ---
    In other news: passerade 1 år för någon/några veckor sedan, och låg då på totalt knappt 90 laddningar.

19. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 235
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Inte bara på deras forum, tjatas mycket på Reddit också om uppdateringar hit och dit. Btw, såg du mitt inlägg i G54 angående ljusstyrkeproblemet jag haft, verkar ha hittat en lösning.
    Det där ska dock inte kräva en OS uppgradering, då jag har dessa funktioner på Android 14 med min Nokia telefon

20. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Jo, har sett något litet tidigare, så kan tänka mig; men sannolikt inte så lågpannade inlägg som på Lenovos forum.
    Tror jag såg ngt tidigare, var det detta med HDR, å justera inställning för färger under Skärm från Mättad till Naturligt?

(Tripod nämnde bland exempel "stöldskydd".)
    Nä precis, det var det som var min poäng. Exempel på saker som trillar in utan OS-uppgradering, jag har stöldskyddet (Stölddetekteringslås) på A14 (tror jag sa tidigare/ev i denna tråd, att d inte gick att aktivera, men det gjorde det (kanske krävde ngn omstart whatever). Blev lite snoppen en gång när jag fiskade upp mobilen ur jackan på väg till fikarummet å den blev låst. :) Samma med närdelning, när det begav sig, det trillade in på en gammal Android 8, å bytte sen namn å ikon till Snabbdelning. Så vi får en del användbara saker utan dessa av vissa så hett eftertraktade OS-uppgraderingar.