Motorola moto g84 5G

Diskussion i 'Motorola Allmänt' startad av Tripod, 21 maj 2024.

1. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    528
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja. Det är så stora avstånd i rymden för deras lilla farkost att det tar lite längre tid att färdas från planeten Motorola (och där går tiden dessutom lite långsammare, eller i vart fall mätt i månader för ett varv, så det är ungefär februari-mars i deras värld). :)

Vi får även notera att vi firade ett litet jubileum 13/8. :)
    Android 15 - Wikipedia.png

Får se om jag vänjer mig vid Hello/typsnitt etc. som jag vet att du har haft synpunkter på (i förra prövade jag rätt länge med att skifta texten från Standardtema till något som kallades Android har jag för mig, gav lite bättre läsbarhet på notisfältet, för epostaviseringar etc).

I övrigt har de ju stuvat om lite, grupperat vissa saker lite annorluna (Inst. > Om mobil > Enhetsidentifierare etc.), däremot verkar det bättre under Inställningar Nätverk och Internet; direkt åtkomst till av/på mobildata (vid sidan av snabbmenyn som är enklast), i stället för att gömma den, och i övrigt lite tydligare. Kanske ngn ny bakgrund att välja på, lite annorlunda klockval på låsskärm, och bra att kunna välja "klassisk" l. "modern" snabbmeny och aviseringsvy. Och som väntat annorlunda batteridiagram (och ja, texten är uppdaterad att matcha beteendet avseende "skydd mot överladdning").

Återstår att se om några förändringar påverkat appar etc.

Nu tillhör man åter igen majoriteten i några månader. :D
    (Men det rullar en hel del gammalt därute.)

Ja den blev lite lång, tror besked om A15 för g84 kom runt 16/12. (Men i början av juni lutade jag mot (om alls), å definitivt när säkerhetsuppd. 1 juni för A14 kom runt 25/6, att det nog skulle bli i augusti.) Å andra sidan A13 hann jag endast använda 14 dagar före A14 på g84:an, så nu fick man chans att lära känna A14, om än lite länge. :)

2. Roel

Roel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Blev lite enklare att koppla upp/ner blåtandsenheter, bara att svepa ner från överkant till snabbval? (heter det så?) in på blåtand , välja enhet. Förut fick jag svepa ner 2ggr för att nå kugghjulet, sen in på anslutna enheter.
    Klar förbättring.

3. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Satt på utländska forum och läste om A15 och såg först att motorola indien lagt ut att G84 inte skulle få A15 och hann bli irriterad,sen tändes åter ett litet hopp när det stod att UK skulle få A15. Och när sen någon i Frankrike installerat A15 i förrgår så kändes det som att något var på gång.
    Har inte fått någon notis om den på min mobil men när jag sökte efter uppdateringar så dök den upp.
    Det kommer väl förmodligen inte att vara någon herrejösses-skillnad men alltid kul med fler uppdateringar än vad som var tänkt från början,om än det nu dröjde helvetes länge.

4. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Min är 2,36gb

5. Tripod

Mottagna gillanden:
    528
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Det är möjligt. Eftersom min uppdatering skedde utan min inblandning, ovetandes på väg hem (över mobildata därtill, brukar de inte vara noga med att fråga i andra sammanhang/alt. val i inställn., tror dock inte den valmöjligheten finns för sådant som OS-uppd.), sneglade jag endast som hastigast på mobildataförbrukningen [för aug.] för Systemuppdateringar, och den stod/står på 2,32 GB, när jag hade ställts inför fullbordat faktum, å endast hade valet att starta om... Vilket jag sköt upp ngn timme (det är inte helt optimalt att upptäcka OS-byte precis när man är hemkommen å ska ut igen inom ngn minut till post å affärer där mobilen behövs ...).

Ja, använder inte blåtand så mycket just nu, men den verkar bra.

Låsskärmen har visst fått lite nya alternativ, klockor å genvägar (en del saknades väl där i Android 14 à la Motorola; vilker upprörde en del; själv skulle jag uppskatta som ngn nämnt om larmtid syntes på låsskärmen). Samtidgt är "Live låsskärm" tillbaka (med inställningar under Inställn. > Start- och låsskärm > Låsskärm ... Men jag gjorde som jag gjort tidigare; först stoppa via inställn, sen inaktivera, rensa cache å data för att minska avtryck (tror jag även begr. batterianvändn. i bakgrund för 9-10 mån, men den inställn. låg visst kvar).

Om inte Indien får den (låter väl lite osannolikt), så kommer minst 8 000 000 indier att marschera mot Motorolas huvudkontor. :D

Beast och Roel gillar detta.
  6. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Själv tycker jag att blåtandsinställningen blev sämre,jag ansluter sällan nya enheter.
    Jag har några bilar jag använder där det är BT och då brukade jag svepa ner trycka en gång så anslöt den,nu måste jag svepa ner->Trycka på BT->Använd BT->Klart. Alltså tre tryck istället för ett,och samma vid avstängning. :eek:
    BT-knappen kunde varit tvådelad när man sveper ner,av/på direkt och inställningar.

Roel gillar detta.
  7. Tripod

Mottagna gillanden:
    528
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja det är sant.

Android 15 i Motorolas tämligen standardtappning innehåller nu valmöjlighet av ordning på knappar, för de som likt jag använder knappar istället för gester (inte för att jag är ett dugg intresserad av att ändra ordningen, det är väl närmast Samsungiter som kanske skulle önska det, men om Google et al skulle få för sig att ändra standardinställning :eek: någon gång kan det vara bra att kunna skifta; ngn hävdade att de kunde i A13, vet ej).

Inställningar > Gester (ngt ologisk rubrik då t.ex. kan förknippas m Motorolas gester) > Systemnavigering.

En sak som jag uppskattar, men som kanske inte är ny, är att ett snabbt dubbel-tap på startskärmen låser mobilen (motsvarande AV/PÅ-knappen där valda upplåsningar fungerar dvs det man vanligtvis gör (trycker på knappen), om ej timeout & lås gått in, dock inte steget "säkrare" som Snabbval > Systemmeny > Låsning, som alltid kräver PIN för upplåsning).

Batteridiagrammet är både lite bättre och sämre, samt med samma yxiga beteende där den åtminstone ibland tappar förbrukning för någon eller några timmar. Rullande 24-timmars är OK, och högre upplösning (1h isf 2h) är bättre, då man tidigare endast fick en grov bild där det kunde se ut som om mobilen endast varit fulladdad för en vecka sedan då huvuddiagrammet endast visade ingående och utgående nivå för resp. dag. Men 14-dagars är lika "skadat", dock om man klickar på enskilda dagar kan man i dygnsdiagrammet se att man minsann visst var på 100 eller 80 %. Så upplägget kan bli lite missvisande pga de val de har gjort.

Jag vet inte helt säkert, då jag inte kollat allt bakåt, men det verkar som att de har plockat bort en inställning under Batteri. (Vet att jag i ngn tråd nämnde antalet alternativ under Batteri i disk m @jnsson@jnsson.) När man går in där (Batteri) via Inställningar hoppar menyn till något, dvs ett tomrum finns mellan "Optimerad laddning" och "Skydd mot överladdning", och den lyfter upp sistnämnda till den positionen i listan. Det kan vara att de har plockat bort "Förbättra vid inaktivitet", som tydligen skulle använda "AI" för att lära sig och begränsa bakgrundsappar när mobilen är inaktiv. Använde aldrig detta, dessutom fanns ju "Användning av appar i bakgrunden", numera "Hantera bakgrundsappar" för att minska dessas batteriförbrukning, ngt jag inte heller använder då det i värsta fall kan jävlas med e-postaviseringar etc. (som jag tidigare hade problem med, eller snarare koll av e-postkonton).

Inget enkelt sätt att se Screen On Time längre under Batteri, så allt sämre från Android 13 till 14 till 15, med en liten förbättring av diagrammen i 15. Man får leta skärmtid och annat under Appar, eller Digitalt välmående.
    Ja (svar 2, :)) jag har nu sett på annat håll att uppgraderingen presenterades som 2,36 GB (men den startade som sagt automatiskt för mig, finns åtminstone ngn mer i Tyskland som också klagar lite på det - att köra automatiskt över mobildata).
    Screenshot_20250813.png

I övrigt, ej kopplat till Android 15 men utfört med A15, har jag testat ett USB-minne (sk OTG), och det fungerar utmärkt (och dyker upp som enhet i t.ex. Inställningar > Lagring eller Files by Google). :) Sedan är det en annan sak att om ett USB-minne har en lite yxig kontakt är det kanske inte så kul att flitigt använda den med den enda port man har på mobilen, om det sliter på ett annat sätt än original laddsladd.

8. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 552
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ah, G84 verkar ha fått Motorolas nya batteridiagram, det fick inte G54. Jag gillar inte alls den nya.
    Ah, så är det inte på G54, där är det Androids egna och där kan man fortsatt se SOT

9. Tripod

Mottagna gillanden:
    528
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja, det är skräp i flera delar. Som jag sa lite bättre och lite sämre (fast snarare ganska mycket); bättre upplösning, per timme, om man nu skulle vara intresserad, men enskilda staplar kan ibland vara jävligt svåra att träffa.

Dock som sagt ingen SOT, vare sig totalt, eller för visst tidsintervall (du kan inte se hur mycket eller t.ex. när senast använd [tidigare, säg: "30m i tidsintervall 16-18" via stapeldiagram, och timmarna dessförinnan, dvs innebär sannolikt fram tom 16:30], och ingen systemsammanfattning (man kan addera systemappar till den långa listan till knappt ngn hjälp), tidigare kunde man som du vet få det uppdelat på: skärm, CPU, wifi, blåtand, kamera etc.

Så de lyckas göra det sämre.
    Men om installationerna lyckades här och på flera håll i Tyskland verkar det sämre i t.ex. Italien med flera som fått problem; så man får väl vara glad för det (även om de trycker ut den över mobildata när man är på språng ...).

10. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 552
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Lite märkligt att G84 får det nya utseendet medans G54 inte får det. Så stor skillnad är det inte mellan enheterna

11. Tripod

Mottagna gillanden:
    528
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Menar du mer än bara avseende batteridiagram och annat kopplat till det? Gränssnittet för hela mobilen?

12. Tripod

Mottagna gillanden:
    528
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Sedan underlättar ju inte artiklar som denna:
    5 Hello UI features I can't live without
    som blandar in diverse appar och funktioner (som i det här fallet följer med Motorola), när åtminstone jag avser främst gränssnittet, utseendet, och hur det fungerar. Visst, ibland blir det en gränsdragningsfråga, men t.ex. Sidebar och annat hade de innan de ändrade något på utseendet.

13. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 552
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Nu syftade jag på batteridelen

14. Tripod

Mottagna gillanden:
    528
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ah, då förstod jag rätt först, men började sedan undra (även om det hade varit bra märkligt om det avsett hela gränssnittet).
    Ja det (gamla batteridiagrammet med sina brister men SOT) hade man nästan kunnat betala en slant för att få behålla.

Under övriga "nyheter", även om jag i detta fall inte vet om det är det (men då har vi ju t.ex. herr @jnsson@jnsson som lär nämna om så är fallet :)) så har de även ändrat under Inställningar > Skärm > Färger. Tidigare fanns valen Naturligt och Livfullt, men nu finns ytterligare några val/anpassningsmöjligheter. (Liknande har förstås även funnits tidigare på vissa märken.)

Vissa saker kan ju dröja lite innan man upptäcker; så även utanför Motorola och Android 15, dvs i appar etc, så noterade jag häromdagen direkt, det jag tror är, Material 3 "designspråk" i Kontakter, annat kan ta längre tid. För någon vecka sedan gjorde jag lite sökningar i Messages och såg att de ändrat utseende på de förvalda kategorierna ("knapparna"), "bild" etc.

15. Tripod

Mottagna gillanden:
    528
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Apropå diagram kan jag konstatera att diagrammen över dataanvändning för mobildata resp. wi-fi, som ser precis likadana ut som tidigare (enl. bild ovan), vilket är helt OK, är mycket "snabbare" nu (i Android 15) än tidigare om man växlar period/månad. (Ingen fördröjning på 0,5-1,5 s.) Tycker att de rent generellt har grupperat inställningarna för mobildata & nätverk (dvs SIM-kort och mobilt nätverk etc.) vettigare och tydligare.

Det trista var att alternativen för klocka på låsskärm begränsade sig till 3 st, som alla visar "väder & vind", och där man möjligtvis kan ändra textens utseende, men ingen neutral utan väder men med t.ex. kommande larm.

Jag vet att appen Weather (accu?, tidigare fanns ju "väder") som jag aldrig tidigare använt är fullsmetad med reklam, men testade ett kort tag för få lite adderat till klockan på lås- & startskärm (ser ju dumt ut med en platshållare för ort, och så en sol ...), la till "större stad i närheten". Eller annorlunda uttryckt, man behöver inte öppna appen, men funktionen i klockan är kopplad till den. Och det funkade väl, men tyckte det drog batteri, så tänkte ändra till ngn enklare (som nämnts ovan), men nä. Däremot kan man under Inställningar (för låsskärm) skippa "Urtavla", å då får man "standardklockan" i vänstra hörnet (i kväll har den bestämt sig för att bara visa tid, tidigare stod där även dag har jag för mig).

Så har man väl adderat en "urtavla" via Inställningar > Start- och låsskärm > Låsskärm > Anpassa låsskärm, finns det den vägen inget sätt att ta bort den igen (om jag inte sett alldeles fel). Det får man göra längre ned under Inställningar > Start- och låsskärm > Låsskärm, Visningsalternativ > Visa urtavla [och stänga av det].

16. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Vilken jävla fail de gjorde när de gjorde om blåtandsknappen i snabbmenyn,herregud så störande nu efter några dagars användande.
    Tänk om de iallafall hade lagt till ytterligare en BT-knapp i mängden knappar man har att välja på som ska synas i fältet,en med endast av/på och den som nu kom som går in i inställningarna istället för direktaktivering så användaren kunde välja själv.
    Det kanske finns någon lösning som jag inte har uppmärksammat ännu men som det är nu så är det klart sämre än tidigare,finns väl INGEN som lägger till nya enheter fler gånger än man aktiverar själva funktionen.

17. Tripod

Mottagna gillanden:
    528
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja det verkar inte bättre. (Som sagt, använder inte så mycket blåtand nu; t.ex. ngn gång per år ansluta till annan mobil, ev. dator, och ngn gång/månad Postens paketboxar, har dock inte reflekterat närmare över den då utan bara tryckt igång blåtand sedan sker ju skanning, koppling etc. [öppna box] i post-appen, så det blir väl "intressant" att se hur det fungerar nästa gång.)

Nu finns ju snabbmenyn (jo, jag inser ironin) där den är, och den är en central del i kategorin "genvägar" i Android, men jag funderade ändå och gjorde en snabb koll vad som skulle kunna vara möjligt; en "en-knapps" Widget som går direkt till vald kategori under Inställningar, men nä, blåtand verkar inte tillhöra de som går att lägga till vid enkel check. Samma sak med Sidofältet (Side bar) som kan aktiveras via Inställningar > Gester, ingen blåtand.

Kanske ville de lägga till så pass många nya funktioner i en och samma snabbmeny (se länk/länkar nedan) att det (enkel av/på) fick ge vika; men om man i princip får upp en fullfjädrad inställningsmeny som nu vid ett kort tryck, då behövs knappt genvägen till blåtandsinställningar som följer av ett långt tryck. Den nya menyn kunde legat under långt tryck, och kort tryck av/på.

Samtidigt går det ju inte att släppa tanken att Google vill att vi i princip ska gå runt med blåtand på hela tiden, för att få lite fart på sitt "find my device"-nät (men allt om det och den diskussionen om för- och nackdelar kanske vi kan ta i den dedikerade tråden för det ämnet).

Sedan finns det ju appar (givetvis, finns ju appar för precis vad som helst, inkl. sådana som inte gör det de utger sig för att göra) som, typ, Bluetooth Audio Connect Widget, eller kanske Bluetooth shortcut creator, eller liknande, som sägs skapa genvägar för av/på etc. för enskilda enheter. För min del är tröskeln mycket hög för att installera appar (och definitivt om reklam l. betalning är inblandat).

What's new in Android 15? - moto g84 5G| Motorola Support UK
    Every single new feature in Android 15 [Video]
    Android 15 really doesn't want you to turn off Bluetooth

18. Roel

Roel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Undrar om det är flera som har problem med betrodda enheter (som plötsligt inte är betrodda längre),
    betrodd plats(som aldrig fungerar) Kanske enklast att alltid köra med enbart pin-kod för att låsa upp mobilen. Men varför ha funktioner som inte vill fungera. Har provat att ändra via moto säkerhetsapp och via vanliga inställningar. Är det här specifikt för Motorola G84 eller Motorola o allmänhet?

Last edited: 2 sept 2025 kl 19:03