Motorola moto g84 5G

Diskussion i 'Motorola Allmänt' startad av Tripod, 21 maj 2024.

1. slarre

slarre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 056
    Telefon:
    Motorola Moto G84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola Moto G84
    Telefon 2:
    uleFone Note 16 Pro
    Platta:
    Apple iPad Mini (Gen 5)
    Tack. Godkänt.

Hatsune Miku och jnsson gillar detta.
  2. lenamarsan

lenamarsan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159

MINA ENHETER

Försöker hjälpa min bonusmor som har Comviq att kolla om hennes Samsung A32 kommer att blockeras. Men ingen av oss förstår hur man gör, och vi hittar ingen info någonstans. Inte på Mitt Konto heller. Kan någon förklara som för en 5-åring?

3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    21 186
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Pixel 9a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Pixel 9a
    Telefon 2:
    iPhone 11
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Med den länken ska du komma direkt till Device checker och så ska det bara vara o följa stegen. Du behöver först logga in på Mitt konto och sedan trycka på denna länk så bör det fungera.

4. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    159

MINA ENHETER

Problemet är att det är min bonusmors mobil det gäller. Och hon är inte medlem på Swedroid.

Hon har loggat in på Mitt Konto.
    Och där hittar vi ingen information.

5. jnsson

Mottagna gillanden:
    21 186
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Pixel 9a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Pixel 9a
    Telefon 2:
    iPhone 11
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Denna länk har inget med Swedroid o göra. Bara Comviq
    Har hon sitt abonnemang på mitt konto? Hennes abonnemang kanske finns hos någon annan?

6. Madelin82

Madelin82 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy A35 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy A35 5G
    Jag har varit i kontakt med Halebop ang. g84:an och enligt dem ska den fungera efter nedsläckningen av 2G och 3G.

7. Spire

Spire Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nyköpt Moto G86 Power 5G, XT2527-7, fått meddelande från Tele2 att den ska blockas.

8. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    159

MINA ENHETER

Och jag har fått bekräftat från Telenor att min Moto G86 Power 5G INTE kommer att blockas.

Det här är fruktansvärt jobbigt.

9. cobbe

cobbe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    400

MINA ENHETER

Olika operatörer. Då vet du att du inte ska ha tele2.

lenamarsan gillar detta.
  10. astrob0y

astrob0y Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    290

MINA ENHETER

ROM:
    Stockholm
    Motorola g84 med lineageOS (A16) och lycca mobile. Mobilens nätverk slutade att fungera.

Xperia 5 v lineageOS (A16) har fortfarande nätverk med samma simkort.

11. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    159

MINA ENHETER

Besvarar min egen fråga:

Motorola G84 (XT2347-2) kommer inte att blockeras den 2 februari 2026 om man har Tele2 som operatör. Källa: Device checkern i Tele2:s app.

12. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    573
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Säkerhetsuppdatering 1 december trillade in under senaste dygnet, dvs V1TCS35H.88-16-2, på drygt 86 MB. En renodlad säkerhetsuppdatering vad det verkar, senaste gången vi såg någon som kombinerade stabilitetsförbättringar etc. med säkerhetsuppdateringar var "1 september för Android 14" i okteber 2024 (bortsett från uppgraderingen till Android 15 förstås).

Resultatet är att g84 är hyfsat i fas med andra Android 15-enheter åtminstone ett par dagar, då en del som ligger på Android 15 kan komma att få eller har fått januari-uppdateringen den närmsta tiden.

13. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Riktigt jävla irriterande att den bara laddar ner rakt av oavsett om man har wifi eller inte.
    Riktigt jävla irriterande att den tjatar om "live screen" nu igen.
    Det kommer att bli så att i framtiden har man ingen möjlighet att bestämma något själv utan de trycker in uppdateringar oavsett vad man vill och när man vill att det ska laddas ned.

14. jnsson

Mottagna gillanden:
    21 186
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Pixel 9a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Pixel 9a
    Telefon 2:
    iPhone 11
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Ja, det är störande.
    Hmmm... Trodde inte den laddade ner automatiskt på mobildata, tror inte min gjorde det. Däremot förstår jag varför de laddar ner och installerar säkerhetsuppdateringar automatiskt.

15. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Har för mig att den inte gjort så tidigare.
    Satt på jobbet(utan wifi) och fipplade med mobilen och så helt plötsligt så började nedladdningspilen uppe till vänster blinka och jag tänkte vad fan sysslar den med nu då och ser då att den laddar ned en 85mb+ uppdatering.
    Då stängde jag av mobildatan direkt och återupptog nedladdningen 15min senare när jag var hemma på wifi,känns onödigt att slösa med den lilla surf man har när man ändå har tillgång till wifi större delen av dygnet.

Står i inställningar att man kan välja "Smarta uppdateringar" för att ladda ner på wifi och sen står det längst ner "För din säkerhet hämtas alla viktiga säkerhetsuppdateringar automatiskt oavsett om den här funktionen är av eller på."
    Vad är då vitsen med en valmöjlighet?! Ge sken av att man minsann får välja själv men ändå bli påtvingad uppdateringen direkt oavsett man har wifi eller inte. Jävla luffare! :D

16. jnsson

Mottagna gillanden:
    21 186
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Pixel 9a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Pixel 9a
    Telefon 2:
    iPhone 11
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Intressant! Min Nokia telefon gav en varning och hämtade mig veterligen iallafall inte ned uppdateringar på mobildata automatiskt, däremot kunde du själva säga till att använda mobildata om man ville det. I mitt fall spelar det ingen roll då jag har obegränsad datamängd. Vet inte hur det är på min Pixel telefon än, då jag inte fått en uppdatering som jag kunnat hämta på mobildata än
    Om jag förstått rätt så om man har den inställningen av, så installeras inte icke säkerhetsuppdateringar, så som en ny Android version, automatiskt.

17. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    573
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja, det blir lite av ett icke-val, men som @jnsson@jnsson sa finns det förstås en liten distinktion mellan icke-säkerhetsrelaterade uppdateringar och säkerhetsrelaterade uppdateringar i teorin, men det tycks knappt aldrig bli aktuellt. Problemet är att:
    • sist vi hade en uppdatering som inte var primärt/enbart säkerhetsrelaterad var Android 15, i mitt fall 13 augusti, men den gången innebar det *också* en säkerhetsuppdatering från "1 juni" (som kom i slutet av juni) till "1 augusti". I fallet med Android 13 till 14 däremot, gick jag från T3TCS33.18-48-6-4, 137 MB (säk.uppd. 1 februari, för Android 13) till U1TC34.22-64-6, 1,86 GB också inklusive säk.uppd. 1 februari. Dock kan en ny Androidversion som vi förstås vet innehålla andra säkerhetshöjande åtgärder.
    • och som jag skrev i mitt tidigare inlägg, före Android 15 i augusti, sist vi såg en uppdatering utan "S" var "1 september" för Android 14 i okteber 2024 (U1TC34.22-64-19-4, 73,82 MB), men sistnämnda innehöll alltså både säkerhetsuppdateringar och stabilitetsförbättringar/felkorrigeringar.
    Så, det finns i princip inga uppdateringar/har inte hittills förekommit uppdateringar som inte inkl. någon form av säkerhetsuppdatering, bortsett från i mitt fall A13 till A14 som stod kvar på 1 februari.

Ja, Taboolas live screen är ett skräp (så man måste upprepa proceduren: avsluta-rensa data-inaktivera). Under Batterianpassning, vilket jag inte har aktiverat men ändå :) är Live-låsskärm den enda appen som är satt som begränsad (trots att den är inaktiverad) sedan ca 440 dagar.