Motorola moto g84 5G

Diskussion i 'Motorola Allmänt' startad av Tripod, 21 maj 2024.

1. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Redovisningen av batteriförbrukningen verkar nu lite bättre och stämmer för förmiddag och efm. men det är likväl en lucka natt/tidig morgon. Nåväl får ge det mer tid.

De flesta verkar ju vara fixerade vid skärmtid, eller "SOT", och till den grad att Google valde att redovisa detta så tydligt det går i Android 14*, men denna uppgift är inte alltid intressant isolerad från hur lång tid det är sedan mobilen kopplades från laddning.

Var är den post som brukade kallas "telefonen är inaktiv", "inaktiv telefon" eller dyl. och som i princip visade all tid som gått sedan mobilen kopplades ur från extern strömkälla? Det fanns en sådan post under batteriförbrukning i Android 13. Nu får man försöka snegla på något annat som körs i stort hela tiden, som, i fallet med g84, t.ex. Moto App Launcher. (Bör i stunden nu ligga på runt 1 d och drygt 22 timmar, men det med längst jag hittar är 1 d 14h...)

Visst, säg 9 timmar skärmtid på en eller två dagar innan ny laddning, jämfört med 9 timmar på 6 dagar, spelar ingen roll, det är samma skärmtid totalt, men annat användningsmönster under just den tiden. Ändå tillförde den uppgiften viss information.
    (Tid sedan systemstart, Inställningar > Om mobilen, är i sammanhanget ointressant eftersom det inte sker en omstart efter varje laddning.)

* Å andra har velat jämföra batteriförbrukning, men denna kan som vi vet vara mycket svår att jämföra mellan individer då det beror till mycket stor del på användning. Enskilda individer kan, allt annat lika, jämföra mellan mobiler, mellan olika individer med samma mobil? Det kan förstås säga något, om vad man har att vänta sig, men i stort skiljer användningen en hel del.

2. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Upplevelsen av Android 14 från en Motorola-horisont, så här långt, kan väl bäst sammanfattas med: mycket väsen för ingenting.

En hel del av detta visste jag förstås redan; dels för hur utvecklingen har sett ut generellt för Android, och mer specifikt hur senaste versionen landade hos en del andra användare.

Nu tillhör förvisso jag de som kan vara rejält nöjda om en stor uppdatering åtgärdar flera viktiga saker som hanteras i bakgrunden, om användargränssnittet är fullgott. Det gäller nog många, oavsett storlek på uppdateringen, om det finns problem med anslutningar, ljudnivå, kamera, uppenbara säkerhetsluckor etc. och dessa åtgärdas, så är det långt mer värt än ett nytt typsnitt & en ny form på ikoner.

Men ändå. Låt se;
    • När jag låser upp mobilen har de symboler som ersätter tecknen jag matar in ändrat utseende. Halledosingen.
    • Redovisning av batteriförbrukning har ändrats.
    • Om man maximerar Snabbmenyn upptill, dvs drar ned fullt, noterar jag att klockan blivit större, datum under och två rader till höger, oj.
    • Om jag tittade noga, och det kan vara inbillning, var det lite luftigare i det som ibland kallas programfacket, dvs listan över appar när man sveper uppåt, kanske aningens annat typsnitt, eller så är det beroende av annan justering.
    • Kanske har det skett något med förstoringsglaset (under Tillgänglighet), vet ej, för använde inte det före uppgradering.
    • Under Inställningar > Nätverk och internet har det skett en förändring när jag klickar på Mobilnätverk. Jag kommer inte direkt till samma sida som innan, utan de har stoppat in en som (f.n.) visar det enda SIM-kort som sitter i, och deklarerar att det är aktivt å standard för samtal etc. Jaha. Ett klick till, med andra ord ...
    • Om jag under Inställningar skrollar ned till Google ("allt om deras tjänster") så kommer jag inte som tidigare direkt till en lista över tjänster & inställningar. Det är två "flikar", en för Rekommenderas, och en Alla tjänster. Den här ondsinta användaren har ännu ej aktiverat t.ex. Säkerhetskopiering resp. Hitta min enhet å lite annat, så de är förstås omnämnda under fliken Rekommenderas. Men fliken Alla tjänster borde väl innehålla samma lista som tidigare. Jodå, det gör den. Grupperat som säkert innan. Men nu med några fåniga streck som avskiljer resp. inställning. Skrollar jag på denna inställningssida för Googles tjänster blir det väldigt hackigt, det stannar nästan till ibland. Och längst ned, under rubriken Utvecklare (om man har aktiverat det läget) finns som tidigare en post/inställning. Halvt dolt bakom navigeringsknapparna ...
    • Har ännu inte installerat nya appar efter uppgradering så har inte haft möjlighet att se hur/om det skett förändringar avseende att bevilja behörigheter.
    • Det är fullt möjligt att de som har t.ex. hörselhjälpmedel har fått avsevärda förbättringar med Android 14, vet ej.

Även i förra versionen kunde man notera inkonsekvent gränssnitt, om man t.ex. gick in under Inställningar > Appar, Allmänt: Molnmedieapp (som lades till för någon version sedan). Sidan för Molnmedieapp har inte riktigt samma gränssnitt som den du nyss kom ifrån, Inställningar.

Emellanåt opolerat, och moget OS, på samma gång. Jo, det har sagts många gånger att en stor del skickas numera ut som uppdateringar, med kortare intervall, via Google Play. En, inte helt oväntad, konsekvens av det är att de får en ansenlig mängd konspirationsteoretiker, underavdelningen Androidanvändare. efter sig som undrar vad den konstiga applikationen utan gränssnitt ska vara bra till.

En finess med att Motorola för dessa mobiler nu inte behöver besväras med att försöka få till Android 15, är att de har 2,5 år på sig att leverera lite mer från Android 14. :)

Till sist, det finns en annan tolkning av varför många vill se erbjudanden om mångårig support, med flera OS-versioner, minst 3-4 st. Det är ungefär så många som behövs för att se eller uppleva någon större skillnad numera (i synnerhet om tillverkaren heter Motorola). Å andra sidan, då har dessa många gånger gjort sig av med mobilen. Men självklart påverkar även mjukvaran andrahandsvärdet, finns det support kvar är värdet större, åtminstone för många.

Chrester gillar detta.
  3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 128
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om jag minns rätt, så är det där inte specifikt Motorola/A14 som gjort det där. Jag har för mig att det ser likadant ut på A13 på min surfplatta. Så det kan vara något som blivit uppdaterat via Play Store/Play Tjänster

4. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Just så kan det vara, vilket riskerar att förvirra diskussioner på forum som detta; i någon tråd i något Androidspecifikt underforum kanske någon tar upp något som är unikt för deras tillverkare, och omvänt, i modellspecifika underforum (som detta, fast det inte eg. får handla om enskilda modeller, men någonstans får man sluta skapa underforum för varenda modell) kanske någon tar upp något som är generellt för all användning av Android.

Ja, jag installerade en separat uppdatering till Google Play härom dagen, fortfarande kvar på 1 maj. Men jag hade Google Play 1 maj innan med Android 13 utan denna utseendeförändring, men det kan vara något där, ja.

Upplever du listan under Inställningar > Google > "Alla tjänster" som ryckig när du skrollar?

5. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 128
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Nu kan jag knappt rulla i den listan, men jag tycker inte den är ryckig

6. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 123
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Med ditt DPI behöver man väl aldrig skrolla någonstans :P

jnsson gillar detta.
  7. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 128
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    hahaha, lol. Kör med "bara" 514 i DPI. Det är så många som säger "va litet allt är" eller "man kan ju inte läsa vad det står" :P

dannejanne gillar detta.
  8. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Redovisningen av batteriförbrukning (i Motorola g84:s variant av Android 14) är oftare käpprätt fel, och på flera sätt.

Laddade sent i går, även denna gång till 100 %, men:
    • I diagrammet är det en lucka fram till 06:00, och
    • den hävdar 5-10 minuter skärmtid sedan urkopplad (i princip förmiddagens koll), när jag vet att det är mer, och Digitalt välmående (i brist på annat att jämföra med) säger 55-57 minuter.
    Förväntar mig inte noggrannhet på sekundnivå, men operativsystemet borde kunna prestera bättre, och vi får ofta (ibland skenbart) exakta besked av våra mobiler och datorer (du har gått 3342 steg, 50 sekunder till larm etc.) så ovan är uselt.
    --
    Bakgrund: som jag nämnde i korthet tidigare i tråden kunde jag ibland även se en lucka i diagrammet i Android 13 (som den levererades med), men redovisad batterinivå och övriga uppgifter verkade stämma. Efter en ngn timme/timmar, var luckan i A13 fylld. Det fanns även en post "telefonen är inaktiv" eller dyl. som enkelt redovisade total tid sedan senaste fulladdning avslutades, vilket var utmärkt och precis som i ännu äldre Android (på andra modeller).

Men dessa "luckor" i diagrammet upplevs vara vanligare i A14, vanligast är timmarna efter laddning, även om de fylls igen långt senare. De kan även uppstå om mobilen används mycket efter en period av inaktivitet någon dag efter senaste laddning.
    --
    Vid senaste laddningen igår/dag inträffade även något annat mycket märkligt. Närmast omedelbart efter att den kopplades ur laddning trillade den ned till 99 %, sedan snabbt 98-97-96 % inom en minut. Valde att stänga av mobilen (som alternativ t omstart) då den inte behövdes. När den startades några timmar senare låg den på 95, och har väl hittills under dagen gått ned till 87-88 %, vilket är mer OK, men något mer än tidigare.

Bryr mig som de flesta generellt inte särskilt mycket om batteriförbrukning i detalj, om förbrukning och allmän redovisning någorlunda motsvarar vad man förväntar sig. Men Motorolas variant av Android (vilken i princip är tämligen ren), på g84, visar på andra udda beteenden. Som bekant gick det att se skärmtid tidigare, Android 8-9-10 etc, det försvann visst, och ny variant av redovisad batterianvändning dök upp i senare versioner.

Jag förväntar mig följande, och så fungerade det på t.ex. en äldre Sony, när mobilen pluggas in i laddning:
    • upphör uppdateringen av total skärmtid, tidigare värde står kvar, och den nollställs så fort laddning avslutas, om den har passerat viss gräns, säg 90 %.
    • tid sedan senaste fulladdning fortsätter att ticka under laddning, men nollställs vid avslutad laddning om passerat viss gräns för "fulladdning".
    Ganska självklart. Men hos min g84 kan skärmtid, under diagrammet, börja visa 1 min etc. innan urkopplad, även om den senare nollställs vid urkoppling. WTF.

Ovan känns inte helt stabilt. Har inte prövat någon "batteriapp" för koll, då jag generellt vill hålla ned antalet appar, men om jag gör så skulle jag uppskatta att den redovisade andra värden än Motorolas/Androids försök till redovisning. För ovan stämmer inte helt.

9. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Visualisering av förra inlägget. Ni ser ju själva hur konstigt det ser ut. När den nyss urkopplad från laddning trillade ned från 100 till 97 % på mindre än en minut stod det även "låg batterinivå".
    20240623A.png

Nu på eftermiddagen ligger det runt 87 %, men... den saknar fortfarande de första timmarna ...
    20240623B.png

... och den hävdar strax runt 20 min skärmtid, samtidigt som ...
    20240623C.png

"Digitalt välmående" har noterat 1 timme. Förvisso kan en del av det sistnämnda varit under laddning.

Men den ska inte tappa 3-4 procentenheter på under 60 s. (Mot slutet av dess praktiska levnad kunde man för "länge sedan" kanske se det på en gammal HTC om man surfade med Wi-fi etc. men då kanske det tog flera minuter per procent (vid lite kraftigare anv). Med samma modell, dvs tidig Android, kunde man även se att batteridiagrammet ibland inte uppdaterades över tid, men så fort något gjorde att förbrukningen trillade ned en procentenhet uppdaterades diagrammet. Något liknande ska man inte behöva se 2024.

10. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 128
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Du har vissa inställningar här som inte finns på min G54. Jag har inte "Användning av appar i bakgrunden" samt "Förbättra batteriet vid inaktivitet" på min telefon
    Nej verkligen inte. Min G54 har tappat ca 3-4 % efter ca 1 timme när jag läser nyheter, instagram, Swedroid varje morgon

11. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja du ser! 3 olika inställningar totalt, om vi inkluderar batterianpassning, enbart för att feppla med inställningar som snålar med batteriet, i ett eländigt OS som redan snålar (vi har ju "doze", "OS sover", "vaknar" kör appar, "sover", sedan Android 6) ...

Och då har jag inte nämnt individuella inst. för varje app, där undantag kan göras, t.ex. "obegränsad" batteritillgång (vilken nytta det nu gör).

Ja, jag aktiverade efter några dagar, i början, "Användning av appar i bakgrunden" resp. "Batterianpassning", tänkte att det var bra. Men visste ju att den är ganska snål, och min anv. begränsad jfr. med vissa, men bestämde mig för att inaktivera dessa igen, till ingen nytta, när min e-postapp började bete sig lynnigt och inte checkade e-post enligt schema.

"AI"-biten, ja det kanske skiljer något, Snapdragon har ju t.o.m. lyckats klistra AI på lilla 695 som i denna mobil. :D
    "Qualcomm® AI Engine and Qualcomm® Hexagon™ Vector eXtensions provide responsive AI performance"

Det eländet "vågade" jag inte slå på, jfr. med ovan två nämnda; när någon "smart" funktion ska försöka analysera ditt beteende och "hjälpa" dig kan det ofta bli fel. En helt annan sak om något märker att man inte rört en app på säg 90 d och då stänger all förbrukning.

Och knappt något av dessa tre: "Användning av appar i bakgrunden", "Batterianpassning", "Förbättra batteriet vid inaktivitet" förklaras av Google eller Motorola i detalj. Vi ska bara glatt acceptera, ungefär som "vill du ha hemliga lådan?", vet inte ett smack vad som händer. Komplett uselt, å så har det sett ut med det mesta kopplat till mobiltelefoner sedan länge.
    Nej, absolut inte. "Normalt sett", och då har jag ännu inte börjat använda den helt fullt ut, även om daglig användning, har jag dessa ca 60 dagar haft enormt bra batteritid, främst beroende på min högst enkla användning, sms, samtal, surf, MP3-poddande, vissa dagar enbart något av detta, och flera dagar kanske bara enstaka. Så, kanske 15-16 laddningar på 60 d, det är i snitt 3,5-4 dagar, något tillfälle längre, skärmtid allt mellan 5-12h+. Dessa dygn tickar den följaktligen ned ca 0,5-0,8 procentenhet per timme (i snitt).

12. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 128
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Den finns på min G54

13. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Jo men det begrep jag ... jag kan läsa. o_O :) Du skrev vilka du *inte* hade, då förstod jag att du hade den, men för att driva hem min poäng om olika möjligheter att snåla på batteriet, och att det inalles är 3 st (vilket jag uppfattar som många, i synnerhet när man i princip inte vet vad någon av dessa gör), valde jag att nämna den.

Jag kunde ju inte ha svarat det jag citerade:
    med: "ja varför behövs det tre olika? och vad är skillnaden", om jag inte för fullständighets skull inkluderande/nämnde batterianpassning. :)

När vi nu pratar om batteriinställningar tror jag att jag nämnde "hantera appar som körs i bakgrunden" tidigare, mest för att jag var (och ännu är) frågande inför vad inställningen gör, [letar...] var visst i Sandlådan: Sandlådan 34.0/Europe prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Och vad fasen innebär det? Är det månne en eufemism för: "om du aktiverar detta och ger mig (Android) tillåtelse så kommer jag att ge apparna bra med smisk". Jag menar, det är ju värdelös dokumentation, oaktat det faktum att vi redan vet väldigt lite eller inget om vad apparna i sig har för sig och behöver. Det blir lika intetsägande som "trevligt hotell".

14. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Laddning denna afton, vid 20 %, efter drygt 4,5 dygn (mer exakt 4d 16h+), och drygt 7,5h skärmtid.

Jag tror att det jag upplevde kan ha viss koppling till att jag testade ett av de små spel ("pussel med animationer"), som Motorola tankande ned vid start, som ännu inte är avinstallerade, under slutet av laddningen, och nu har vi ju som bekant varmare i våra bostäder, den toppade då mot slutet på drygt 40 grader, men bör inte vara något som helst problem egentligen.

15. MrKarisma

MrKarisma Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Sambon skaffade den röda G84 på min inrådan då han varit supernöjd med sin tidigare G31 (trots lite strul med batteri-tiden en kort perid, men som löste sig efter några veckor). Nu använder vi hans gamla G31 som växeltelefon på kontoret istället där vi haft en Galaxy A71 sen tidigare - från 1.5 dygns batteritid (växeln används inte så ofta) så har vi nu runt 7 dagars batteritid istället trots att G31:an redan är över 2 år gammal (drar omkring 1-2% över natten i flygplansläge) :D Samsung är så jävla kass så jag fattar inte att folk fortfarande köper dom :eek:.
    Hursom helst, G84 - grym batteritid där med, 5g, GRYM kamera med ois (med en äldre version av Gcam, tror det var nån 7.3 version jag installerade). Vi är båda Motorola-frälsta så det skriker om det. Hur kan man leva utan skakningsgesten för ficklampan? :eek: Ser kolleger med sina Samsung fippla i menyer o greja bara för att tända ficklampan.. Helt otroligt kasst. Själv skaffade jag en Edge 40 Neo - väntar nu bara på android 14 som sambon redan fått till sin billigare telefon.. vilket är lite weird kan jag tycka..

Tripod gillar detta.
  16. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja, den är riktigt bra för priset 2-3000 kr. Som alltid beror mycket på vad man kommer ifrån eller jämför med, och om man har specifika krav, men skärmen och ljusstyrkan, batteritid, gott om utrymme & RAM, förhållandevis rent gränssnitt, med bra hjälpprogram (men i sistnämnda var även Sony bra). Även kameran är en positiv överraskning; på ett antal äldre enklare resp. mellanklass har jag inte haft OIS, så för priset och den fungerar bra här, så välkommet. MicroSD & hörlursuttag ingick i kravspec. vilket begränsar utbudet, närmast till hands låg någon Sony (men entrémodellen Xperia 10, med samma processor, då, men med 6/128 GB isf. 12/256 GB för någon tusenlapp mer imponerande inte mer än i främst formgivning/storlek och skydd [gorillaglas & IP65/68] och då kanske enda utmanaren i batteritid).

Har ännu inte tagit så många bilder, och därför inte experimenterat med inställningar. Man brukar säga att de flesta kameror numera tar bra/OK bilder i bra ljus, men skillnader uppstår när det blir utmanande av olika slag. Det stämmer rent generellt. De flesta av oss vet även hur en del "barnsjukdomar" kunde se ut i äldre mobiler; oskärpa i hörn, onaturlig, artificiell skärpa, alldeles för mättade färger (även om somliga tydligen föredrar detta i viss utsträckning ännu). Jämför jag med en flera år gammal Sony som inte hade några direkta barnsjukdomar, naturliga färger men ljussvag å brast i skärpa, så är skärmen på den rejält ljussvag (autoljusstyrka är bra mycket bättre å stabilare på Motorolan, men det går inte att jämföra, helt annan skärm); i ett släckt rum en mulen eftermiddag som nyss skulle det bli skumma bilder, inte med g84, å då är inte den så bra som riktigt bra kameror. Jag har sett som hastigast på ett tyskt forum att någon testat med GCam på g84, och om jag förstod rätt med bra resultat. Har aldrig testat med annan programvara.

Skakningsgesten? :) Ja, jo, som jag tror jag nämnde nånstans är jag ny på Motorola, inte använt sen 90-talet. Testade givetvis diverse gester när den var sprillans ny, lite mer otympligt med skal/fodral. Samtidigt som man inte kan släppa tanken på att man riskerar: 1) skicka mobilen i backen, eller 2) skaka loss magneter och linser kopplat till OIS så de sedan ligger å rasslar i mobilen. :D

MrKarisma gillar detta.
  17. Roel

Roel Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    En minirecension efter några månader.
    Min tredje motorola på raken, så ni förstår att jag varit nöjd.
    Har egentligen inte så mycket att skriva, och det är väl bra antar jag.
    Allt bara fungerar, precis som förväntat, bra batteritid, hyfsad kamera, bra med lagringsminne,
    skapligt ljud för en mobil, bra skärm. Näe hittar inget riktigt negativt, klart det finns mycket "vassare" mobiler men man får mycket för pengarna med motorola tycker jag.
    (redigerat) Ska tillägga att jag inte spelar spel på mobilen, används till slösurf, spotify. sms, samtal och lite fotografering till vardags.

Last edited: 28 jun 2024
    Tripod och MrKarisma gillar detta.
  18. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Jag hade som tidigare nämnts i tråden problem med att få notiser från messenger,fick lite tips från supporten och jag installerade även om appen.
    Det började fungera och det höll i sig 2-3v typ men nu är det samma sak igen,inga notiser och sen när man aktivt öppnar appen så plingar det till och allt kommer.
    Brydde mig inte så mycket i början när jag bara trodde det var för mig det strulade men ju mer jag läser ju argare blir jag att ingenting görs för att det ska lösas. :ehm:

19. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    TL: DR: Ja, har erfarit liknande, enbart med e-postappen (ibland inga notiser, men nya medd. när man öppnar, ibland i alla fall ett litet pling när man öppnar, men det är "äldre sena meddelanden"; å ibland missar e-postappen vissa meddelanden helt).
    ---
    Ja, har hört talas om en del, och har erfarenheter som påminner, även om kanske inte samma appar som andra. Nu använder jag inte så många appar generellt, och inte flera olika meddelandeappar, utan en högst ordinär enkel användning (i fallet med Motorolan) Messages [Google] och en e-postklient/app. Man får väl vara glad för att sms fungerar, men jag har haft grava problem med att både få notiser för epost resp. missade meddelanden (dvs e-postappen hämtar inte alltid allt, utan jag finner dessa senare via dator). Det fungerade bra initialt, första veckorna.

Vet ej orsak, men en del råd till felavhjälpning är i princip rena gissningar och önsketänkande, vad det verkar.

En del av dessa råd, som du säkert sett, går ut på att försöka undanta meddelandeappen från olika former av batterisparfunktioner. Det blir ju intressant om man inte har aktiverat någon av dessa... Vid sidan av Batterisparläge (som inte räknas i detta sammanhang eftersom det definitivt kan påverka notiser å sällan är ngt man går omkring med hela dagar), har ju g84:
    • Använding av appar i bakgrunden (Om aktiverad används "smart" optimering för alla, men kan just. t "körs alltid" el "körs aldrig")
    • Batterianpassning (Begränsa för sällan använda appar)
    • Förbättra batteriet vid inaktivitet [med hjälp av ngn AI som försöker förstå vad människan gör...]
    I ett infall av nyfikenhet (trots att jag upplevde att g84 har bra batteritid) aktiverade jag efter någon vecka Användning av appar i bakgrunden (generell dvs optimerad) resp. Batterianpassning. Upplevde i kort användning ingen skillnad å stängde av dessa batterisparfunktioner.

Senare fick jag mer problem med e-postappen, och har som flera testat ett par men inte alla de råd som ges (då en del är onödiga):
    • Under Inställningar > aktuell app > Batteriförbrukning: tillåt obegränsad,
    • under Inställningar > Batteri > Användning av appar i bakgrunden, aktivera, och välj Tillåt alltid för aktuell app.
    Att även tillåta "obegränsad dataanvändning" (under Inställningar > Appar > aktuell app > Mobildata och wifi) är enl. mig regndans och gissningar (om inte ngt är väldigt fel i Android), men förstår att folk är desperata [har själv skickat testmejl en masse i felsökn, och loggat kommunikationen mellan e-postapp å server etc]. Den inställningen (undantaget) har endast effekt om Databesparing aktiveras under Inställningar > Nätverk och internet, vilket de flesta sällan använder, så ngt undantag för databesparing ska inte behövas för en meddelandeapp.

I botten har vi ju Android, som antagligen består av mängder av komponenter. Då det är ett OS för mobila enheter så finns det en mycket stark poäng i att vara strömsnål. Kan förstå det. "Redan" i Android 6 introducerades "Doze" och "App Standby".
    Android 6.0 Changes  |  Android Developers

Låter ju jättebra, i teorin, å detta sker ju i bakgrunden. Nu har vi alltså fått, å inte bara på moto g84, än fler fiffiga batterisparfinesser (inkl. AI-kladd), som kanske gör skillnad på marginalen, när å andra sidan folks användning fortfarande är ganska grov, där sådant inte märks. (Somliga slösurfar till/från arbete/studier/etc. skickar/tar emot lite sms, samtal å e-post, å kanske lite mp3-filer; andra bränner batteri på streamad video å spel; inte mycket i ngt fall som behöver optimeras.)

Det tragikomiska är att jag har en äldre backupmobil av annat märke men med samma e-postapp, fn utan SIM, och som ibland används för vissa ändamål via wifi hemma, å där kan det plinga till om e-post i princip så fort jag slår på wifi, oavsett om appen var igång eller inte. Den gör alltså en initial koll via IMAP, sedan är det ett schema på 15-30 minuter eller dylikt mellan varje poll. I allt högre utsträckning sker inte det på g84 (har även testat lite kort med "push" - alltid kopplad mot servern isf. "poll" enl. schema, men inte tillräckligt för att se skillnad, å vill helst inte köra "push").

Sedan har jag som sagt även d lite delikata problemet att e-postappen ibland inte plockar hem all e-post, även vid manuell check av servern (vilket alltså även kan yttra sig i enstaka fall: inget, medan datorns e-postklient plockar hem e-posten utan problem.

Ett sketet dilemma. Vänder jag mig till e-postleverantören kommer de med all sannolikhet peka på att jag har fungerande e-post via dator, å äldre mobil. Vänder jag mig till "tillverkaren" av e-postappen, kommer de med all sannolikhet peka på att deras app fungerar ju på den äldre mobilen. Å Motorola är ju ingen idé att tala med... I bästa fall kan support hos e-postleverantören ge vissa besked om vad de ser från sin sida, vid resp. försök till hämtning/poll, och ge viss vägledning.

Det enda jag inte har prövat [av nu kända försök t åtgärder] är avinstallation å nyinstallation.

Så, ja, stor frustration. :sealed:

20. Roel

Roel Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Jag har en Moto g84 och har inte upplevt några som helst problem med vare sig e-post eller messages. Har inget minne av att jag har varit inne och meckat med några batteri sparfunktioner, använder Gmail app för e-posten. Skumt problem du råkat ut för. Hoppas en ominstallation löser det hela.