TL: DR: Ja, har erfarit liknande, enbart med e-postappen (ibland inga notiser, men nya medd. när man öppnar, ibland i alla fall ett litet pling när man öppnar, men det är "äldre sena meddelanden"; å ibland missar e-postappen vissa meddelanden helt).
---
Ja, har hört talas om en del, och har erfarenheter som påminner, även om kanske inte samma appar som andra. Nu använder jag inte så många appar generellt, och inte flera olika meddelandeappar, utan en högst ordinär enkel användning (i fallet med Motorolan) Messages [Google] och en e-postklient/app. Man får väl vara glad för att sms fungerar, men jag har haft grava problem med att både få notiser för epost resp. missade meddelanden (dvs e-postappen hämtar inte alltid allt, utan jag finner dessa senare via dator). Det fungerade bra initialt, första veckorna.
Vet ej orsak, men en del råd till felavhjälpning är i princip rena gissningar och önsketänkande, vad det verkar.
En del av dessa råd, som du säkert sett, går ut på att försöka undanta meddelandeappen från olika former av batterisparfunktioner. Det blir ju intressant om man inte har aktiverat någon av dessa... Vid sidan av Batterisparläge (som inte räknas i detta sammanhang eftersom det definitivt kan påverka notiser å sällan är ngt man går omkring med hela dagar), har ju g84:
- Använding av appar i bakgrunden (Om aktiverad används "smart" optimering för alla, men kan just. t "körs alltid" el "körs aldrig")
- Batterianpassning (Begränsa för sällan använda appar)
- Förbättra batteriet vid inaktivitet [med hjälp av ngn AI som försöker förstå vad människan gör...]
I ett infall av nyfikenhet (trots att jag upplevde att g84 har bra batteritid) aktiverade jag efter någon vecka Användning av appar i bakgrunden (generell dvs optimerad) resp. Batterianpassning. Upplevde i kort användning ingen skillnad å stängde av dessa batterisparfunktioner.
Senare fick jag mer problem med e-postappen, och har som flera testat ett par men inte alla de råd som ges (då en del är onödiga):
- Under Inställningar > aktuell app > Batteriförbrukning: tillåt obegränsad,
- under Inställningar > Batteri > Användning av appar i bakgrunden, aktivera, och välj Tillåt alltid för aktuell app.
Att även tillåta "obegränsad dataanvändning" (under Inställningar > Appar > aktuell app > Mobildata och wifi) är enl. mig regndans och gissningar (om inte ngt är väldigt fel i Android), men förstår att folk är desperata [har själv skickat testmejl
en masse i felsökn, och loggat kommunikationen mellan e-postapp å server etc]. Den inställningen (undantaget) har endast effekt om Databesparing aktiveras under Inställningar > Nätverk och internet, vilket de flesta sällan använder, så ngt undantag för databesparing ska inte behövas för en meddelandeapp.
I botten har vi ju Android, som antagligen består av mängder av komponenter. Då det är ett OS för mobila enheter så finns det en mycket stark poäng i att vara strömsnål. Kan förstå det. "Redan" i Android 6 introducerades "Doze" och "App Standby".
Android 6.0 Changes | Android Developers
Låter ju jättebra, i teorin, å detta sker ju i bakgrunden. Nu har vi alltså fått, å inte bara på moto g84, än fler fiffiga batterisparfinesser (inkl. AI-kladd), som kanske gör skillnad på marginalen, när å andra sidan folks användning fortfarande är ganska grov, där sådant inte märks. (Somliga slösurfar till/från arbete/studier/etc. skickar/tar emot lite sms, samtal å e-post, å kanske lite mp3-filer; andra bränner batteri på streamad video å spel; inte mycket i ngt fall som behöver optimeras.)
Det tragikomiska är att jag har en äldre backupmobil av annat märke men med samma e-postapp, fn utan SIM, och som ibland används för vissa ändamål via wifi hemma, å där kan det plinga till om e-post i princip så fort jag slår på wifi, oavsett om appen var igång eller inte. Den gör alltså en initial koll via IMAP, sedan är det ett schema på 15-30 minuter eller dylikt mellan varje poll. I allt högre utsträckning sker inte det på g84 (har även testat lite kort med "push" - alltid kopplad mot servern isf. "poll" enl. schema, men inte tillräckligt för att se skillnad, å vill helst inte köra "push").
Sedan har jag som sagt även d lite delikata problemet att e-postappen ibland inte plockar hem all e-post, även vid manuell check av servern (vilket alltså även kan yttra sig i enstaka fall: inget, medan datorns e-postklient plockar hem e-posten utan problem.
Ett sketet dilemma. Vänder jag mig till e-postleverantören kommer de med all sannolikhet peka på att jag har fungerande e-post via dator, å äldre mobil. Vänder jag mig till "tillverkaren" av e-postappen, kommer de med all sannolikhet peka på att deras app fungerar ju på den äldre mobilen. Å Motorola är ju ingen idé att tala med... I bästa fall kan support hos e-postleverantören ge vissa besked om vad de ser från sin sida, vid resp. försök till hämtning/poll, och ge viss vägledning.
Det enda jag inte har prövat [av nu kända försök t åtgärder] är avinstallation å nyinstallation.
Så, ja, stor frustration.

Click to expand...