Motorola moto g84 5G

Diskussion i 'Motorola Allmänt' startad av Tripod, 21 maj 2024.

1. Mats Palmberg

Mats Palmberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

När jag skulle återställa valde jag bluetooth o wifi men det blev inte bättre med bluetooth den hittar inget när jag ska parkoppla.
    Screenshot_20241001-153631.png

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Har du testat med flera bluetooth enheter så kan det ju vara något fel på bluetoothen. Jag skulle nollställa hela telefonen innan jag skickar in en telefon för service

Mats Palmberg gillar detta.
  3. Mats Palmberg

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Jo då den hittar inget. Dagen det började kom jag inte in på båtklubbens toa eftersom låser kräver bt och nfc sedan har jag provat med typ ett tiotal olika enheter.
    Förr kunde man starta Windowsdatorer i felsäkert lägga för att reda ut vilken drivrutin som ställde till problem eller om det var hårdvarufel men motsvarande finns väl inte i Android?
    Det är väl bara fabriksåterställning som gäller då?

4. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jodå. Håll inne powerknappen så du får upp valen om stäng av/starta om. Långtryck på omstart (tror även det går på stäng av men är osäker) så får du upp en fråga om du vill starta om till felsäkert läge. Kom dock ihåg att i felsäkert läge kan du bara använda appar som medföljer telefonens mjukvara

Hatsune Miku och Mats Palmberg gillar detta.
  5. Mats Palmberg

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Tack för tips o kunskaper.
    Mobilen hittar inga Bt -enheter att parkoppla med i felsäkert läge, det måste väl innebära att det är hårdvaran som är felaktig?

6. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Med största sannolikhet ja. Men i o med att de ändå återställer telefonen när du skickar in den på service så skulle jag göra det innan också och bara dubbelverifiera

7. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Hur går det för er med g84,har problemet med notiser från messenger löst sig helt för er?
    Min fungerade bra ett tag men nu är det tillbaka till att jag måste öppna appen för att det ska trilla in meddelanden,testade att installera om appen men det är samma ändå.
    Läser man betygen på googleplay så är det många som har problem med notiser,dock osäkert vilka mobiler de har.

Chrester gillar detta.
  8. Chrester

Chrester Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    Samsung Galaxy A32 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy A32 5G
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P10 Lite
    Info:
    Stock
    Platta:
    Samsung Tablet II 10.1
    Info:
    Stock
    Jag har samma problem, det funkade ett tag efter ominstallation, men sedan ballade det ur igen däremot så funkar det för sambon som har likadan lur. Jätte knepigt.

9. Roel

Roel Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Jag har en G84, upplever inga problem med någonting överhuvudtaget, allt bara fungerar:)

Beast och Chrester gillar detta.
  10. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Jag förstår inte var felet ligger,sjukt knepigt att det funkar ett tag och sen ger upp.
    Först trodde jag att det bara var g84 som hade detta men om man läser på googleplay så verkar det vara många,tveksamt att alla där kör g84or.
    Kanske skulle leta nån äldre version och se om det fungerar.

Chrester gillar detta.
  11. Testarlitebara

Testarlitebara Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej, jag har denna modell, någon som vet hur man visar sitt inställda alarm på låsskärmen?

12. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    486
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja jo, hade varit ifrån någon dag tidigare å visste att jag skulle vara frånvarande ett par veckor i början av oktober så ville klämma in ett svar innan dess när du pingade in mig. Det kan ju förstås vara ngt udda hårdvarufel som jnsson säger, men som bara visar sig under mycket speciella omständigheter. Dock svårt att klämma in en trefingerkombo för skärmdump när en liten vit pixel längst upp i ett hörn någon enstaka gång per år visar sig.

Så, då skriver vi oktober (2024), och snart slut på månaden. Tråden tog lite fart när jag var delvis offline, kul, men trist att folk har vissa problem. De "månadsvisa uppdateringarna" för min g84 (ergo i det här hörnet av EU), som officiellt från Motorola åtminstone ska vara "bi-monthly", har inte varit så dåliga som befarat.

Inköp i april [tillverkad 3-4 veckor tidigare] med ngn Android 13, september-patch (2023); ett par veckor senare i maj kickade det igång och februari trillade in. Det är känt att denna och vissa andra, Edge etc, hade lång tid innan första uppdateringar. Sedan dröjde det en knapp månad t början av juni då Android 14, som jag medvetet avstått i någon månad (och som låg på samma februari-patch jag redan hade), men timmen efter Android 14 kom även april- och maj-uppdateringen, d.v.s. 1 maj-uppdateringen fanns där ca 6 juni. Juniuppdateringen dröjde något, och det är kommunicerat av Motorola (men även andra som Sony gjorde så) att kadensen kan brytas något enstaka månader, den kom 26 juli.

Men sedan kom ingen juliuppdatering (det blev väl för tätt på, som med stugägare Kennet Lindeman och hans sommar & vintervecka), utan det dröjde knappt 6 veckor sedan kom 1 augusti-patchen den 5 september, mer normalt igen (om man lever med ca 3-4 veckors fördröjning). Och till sist, den 3 oktober aviserades 1 september-patchen.

Det första halvåret, eller året för g84, kan sammanfattas med att det på många håll i världen dröjde med uppdateringar flera månader efter lanseringen i september. Några fick säkert i december etc. men från vårkanten har det inte sett så illa ut.

Hos Motorola/Lenovo och deras forum har jag för mig att det finns någon/några moderator-bottar som, när någon klagar, ibland antyder att det är kvartalsvisa uppdateringar, men hos Motorolas support säger man som sagt "at least bi-monthly":
    Och de verkar hålla det så här långt, närmast månadsvisa om än med ca 4 veckors fördröjning. Efter att jag nu sagt detta lär vi aldrig mer se några uppdateringar. :D
    När folk, här och på annat håll, har haft vissa reservationer avseende Motorola och uppdateringar så tror jag att det främst har handlat om längden på den support som ges (som hos vissa senaste året skuttat iväg från 4-5 år till 7 år). Där kan jag instämma, och visst det är inte Pixel-leveranser på uppdateringarna, men vill man sitta (helt) i knät på Google och är neurotiskt lagd med OS-uppdateringar så köper man följaktligen en Pixel (som även är bra på annat :)); g84 kostade runt 2000-3500 kr.

13. Tripod

Mottagna gillanden:
    486
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Det enda jag har hört generellt om Bluetooth och g84 är att en del har klagat på låg ljudnivå (men att just. av vissa ljudinst. alt. ngt i utvecklarmenyn kunde bättra situationen ngt). Detta är något helt annat, förstås.
    De där maskinvarutesten som finns i mobiler är sällan till någon stor hjälp, antingen meddelar de något som redan är uppenbart, eller så är inget fel, men tänkte om du testat appen "Enhetshjälp" och dess diagnosfunktion, med avseende på Bluetooth [appen fick lite uppdaterat utseende etc. för några månader sedan tror jag], kunde kanske varit intressant att se vad den säger. Å andra sidan ser jag att du prövat återställa Bluetooth & Wifi.

14. Tripod

Mottagna gillanden:
    486
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Kommer inte ihåg exakt, men har för mig att det fungerade med Android 13 (som bara användes en kortare tid), men plockar man fram ngt annat äldre, Sony etc, så visar dessa förstås larmtid på låsskärmen, har dock inte plockat så mycket med inställningarna på g84 på sistone, och jag använder inte Googles klocka/väder på startskärmen (låsskärmen har ju dock egna inställn.). Har sett frågan tidigare; Google hänvisar ibland till tillverkarna, och i fallet Motorola har ganska många användare (de är alltid många i t.ex. Indien :)) klagat över avsaknad av inställningsmöjligheter för låsskärmen, som skulle få flera förbättringar i.o.m. Android 14. Så det är möjligt att det ligger i bristande implementering hos Motorola och andra tillverkare.

Updated to android 14,the alarm clock on the lock screen or home screen gone. - Android Community

https://www.androidpolice.com/how-to-quickly-access-clock-app-android-14/

15. Testarlitebara

Testarlitebara Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svar

16. Mats Palmberg

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Angående Messenger så får jag aviseringar när någon i en grupp gör ett inlägg däremot inte när någon enskild skriver direkt till mej, det plingar till när jag öppnar appen om det finns något sådant meddelande.

17. Tripod

Mottagna gillanden:
    486
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Oktober månads säk.uppd. dök upp strax innan, 3-4/11, eller ungefär samtidigt, som Pixel fick november månads i början av veckan. I sig inget problem, de kör denna fördröjning, å halva novemberuppdateringen verkar gälla just Pixel (märkligt iofs). Så Motorola har rullat på någorlunda månadsvis för denna modell (i denna region, får man väl tillägga), snarare än varannan eller kvartalsvis.

En annan sak som däremot var direkt otrevligt och som anlände med septemberuppdateringen för en månad sedan, men som jag inte nämnde ovan, var att Motorola tryckte in "Live lock screen" från något skräpbolag. (Den gången var det en mix av säk.uppd. å övrigt.)

Att så var fallet manifesterades redan vid den obligatoriska omstarten efter säk.uppdateringen. I vänster nederkant av låsskärmen fanns lite text å info om "Live lock screen" och valmöjlighet att aktivera (vill jag minnas).

Inställningar för detta elände fann man sedan under Inställningar > Start- och låsskärm > Låsskärm (eländet är givetvis på engelska, vilket visar på totalt förakt).

Det går inte att radera, bara temporärt inaktivera (å ni vet varningstexten man får... "andra appar kanske inte fungerar ... du kan inte radera för den har förinstallerats (sic!)" etc).

Kör man rutinen: tvinga avslutning, radera cache, radera lagringsutrymme, inaktivera, så försvinner den temporärt under inställningar och i Google Play butik. På sistnämnda stället (å under Inst\Appar) kan man ju endast avinstallera uppdateringar.

Utvecklaren är Taboola, sannolikt skräp som vill kränga länkar och samla "intresseinfo" etc. Skräptillägget tryckte naturligtvis upp sitt fula tryne igen vid oktoberuppdateringens omstart.

Live lock screen.jpg

Märkligt, eller ja egentligen inte kanske, respekterar Android, och Motorolas version av Android, att man t.ex. inaktiverar Google-appen, om man vill. (Avser inte att plocka bort sök-widget från startskärmen, det var redan gjort.)

Men en sketen, envis, länkkrängar-add-on för "live" låsskärm, när Motorola, vilket har uppmärksammats, varit klena med att implementera andra låsskärmsfinesser från Android 14, det går bra att trycka in bakvägen.

Nåja. Det är mer den låga nivån på det hela, än att man tvingas inaktivera något, som ändå återuppstår. Som man säger på utrikiska: comes with the territory ...

Och, ja, det finns enstaka trådar (nu) på nätet.
    https://www.reddit.com/r/motorola/comments/1g7j5bb/mandatory_live_lock_screen_app/

18. Tripod

Mottagna gillanden:
    486
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    "Min" e-postapp alt. g84 är nu så rutten att jag bara får mejl sporadiskt (många gånger händer det förstås att jag redan har laddat ned (POP) dessa till dator, å att det därför inte finns något på servern).

Men... Härom veckan fick jag under en dag 8 mejl (på ett konto), men K-9 Mail hämtade endast 6, inte de två första som var långt viktigare.

Härom dagen testade jag igen med att skicka "testmejl", denna gång från g84/K-9 Mail; den laddade inte ens ned det ...
    (Det sorgliga är att när jag av någon anledning behövde ladda/aktivera wi-fi på en gammal backup-Sony, då hämtade K-9 på Sonyn testmejlet så fort wi-fi blev aktivt.)

Skräp. Och lite genant; du kan alltså befinna dig i ett rum samtidigt som någon skickar ett mejl t.ex. via dator och du kan inte ens bekräfta att det har kommit fram (fast man anar att det absolut gjort det och finns tillgängligt när man använder någon av datorerna där hemma). Skräp.

K-9 Mail (nu under Mozilla Thunderbirds utveckling) har alltid varit starkt orienterat åt IMAP och att jobba mot servrar (och har för mig fungerat utmärkt under många år och lite olika mobiler, även om jag märkte lite problem med att "få ned" vissa mejl på Sonyn på slutet; K-9 uppdateringar?); och de tipsar alltid som första åtgärd att checka inställningar för Inkommande server för aktuellt konto (Inställningar > Konto > Epostläsning > Inkommande server).

När dessa uppgifter, adresser, lösenord, portar, ev. kryptering etc. sparas (när man avslutar inställningen), och de har inte justerats sedan konfig i våras) gör appen en snabb koll mot servern. Och om allt fungerar då så är man tillbaka i appens standardvy, inbox.

Och det fungerar. Jag kunde alltså skicka ett mejl, göra en poll/swipa, få noll nya, "checka inställningarna" dvs trycka spara, och checka nya mejl igen, å fortfarande inget mejl...

g84 kan knappast skylla på batterispar etc, de minuterna osade av aktivitet från min sida.

Jag har både i maj, mest då, och nu loggat någon minut av sessionen. Fick väl något svar om just loggen som inte gav så mycket i appens supportforum då, nu får jag väl ta det med aktuell ESP (email service provider), och se om de kan hjälpa med vad de ser på insidan vid "poll" av e-post.

19. Anders2

Anders2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Försöker hitta en ny telefon till black friday och har länge velat ha en Motorola och lutar åt att det blir en sådan, men hur nöjda är ni med G84? Väljer mellan denna, G54 och G73.

20. slarre

slarre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 046
    Telefon:
    Motorola Moto G84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola Moto G84
    Telefon 2:
    uleFone Note 16 Pro
    Platta:
    Apple iPad Mini (Gen 5)
    Vad har du för krav/behov?
    Jag har en G84 och är i stort sett nöjd. Den har vad jag behöver och fungerar problemfritt.
    En bättre kamera hade varit önskvärt men det är ingen dealbreaker för mig.
    Den finns till kampanjpris för 17-1800:- + frakt just nu tyckte jag mig se någonstans.
    Jag köpte min för ~1900:- plus frakt för några månader sedan och tyckte att det var ett bra pris då.

Anders2 gillar detta.