Motorola moto g84 5G

Diskussion i 'Motorola Allmänt' startad av Tripod, 21 maj 2024.

1. Anders2

Anders2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Spelar inga krävande spel på den, utan det som mest görs är kolla serier, film, sport, tar bilder.

Det står mer och mer mot antingen den här eller G54.

2. slarre

slarre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 046
    Telefon:
    Motorola Moto G84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola Moto G84
    Telefon 2:
    uleFone Note 16 Pro
    Platta:
    Apple iPad Mini (Gen 5)
    Är du ingen krävande användare så är det väl skärmen som är den största skillnaden - (AM)OLED vs LCD.
    Jag tror det är mer RAM och lagring på G84 också men det kanske finns mer eller mindre på båda modellerna?
    Hade jag köpt en ny idag så hade jag tvekat lite iom att de är ca 1 år gamla nu och istället hoppats på bra pris under kommande reor på G85.

Anders2 gillar detta.
  3. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    486
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Är på det hela taget nöjd. Har man, som de flesta gör, gjort viss efterforskning så vet man vad man får (bra och mindre bra, så att säga). Instämmer med @slarre@slarre; en något bättre kamera hade varit önskvärt (men den är inte direkt dålig).

I övrigt är flera delar hos Motorola trevliga (t.ex. gränssnitt/Androidversion, vissa appar/funktioner).

Skärmen hos g84, P-OLED, är riktigt bra (för priset/aktuellt segment). Skulle jag gissa tror jag att kameran/kombinationen på g84 är ett snäpp bättre, även om g54 verkar vara en liten aning ljusstarkare på papperet (g84 har inte den "obligatoriska" 2MP makrokameran som fanns på alla budget-mobiler, men verkar ta riktigt hyfsade i makroläge).

En hel del har som du vet skrivits tidigare, här, och på andra ställen. Vissa har haft problem med låg ljudnivå via Bluetooth. Ett annat problem som tycks drabba ganska brett när det sker (även Pixel etc.) är att flera har haft problem med att få aviseringar från vissa meddelandeappar.

I övrigt är det en utmärkt trevlig mobil. Både g84 och g54 lanserades samtidigt, sept 2023.
    Motorola's Official Global Blog | The trend of Pantone™ Colors & Vegan Leather finish arrive to new moto g generation

g84 har en trevlig laddare på 33 W, och tar emot 30 W; g54 laddar på 15 W (men verkar kunna skicka laddning i andra riktningen). Viss info är som alltid motsägelsefull, i synnerhet på sammanställningssidor av enklare karaktär, men även g54 verkar ha NFC (allt annat vore konstigt). Men i valet mellan dessa hade jag igen valt g84. g85 saknar tyvärr uttag för hörlurar (och verkar även ha lite annorlunda skärm).

Självklart bör man vara medveten om hur det ser ut med uppdateringar; bägge mobilerna lanserades med Android 13 och fick 14 i våras, och de ska/ser ut att få säkerhetsuppdateringar till september (augusti) 2026. För g84 har dessa det senaste halvåret anlänt ungefär varje månad, men med en månads fördröjning. I sammanhanget betyder förstås aktuellt pris en hel del hur man som enskild värderar ovanstående fördelar/brister och support (om man inte är strikt begränsad av budget). Själv betalade jag ca 2000 kr. (Det verkade ett tag i våras som Motorola var lite snabbare med att trycka ut Android 14 till g84 (blir inga nya Androidversioner; men ganska mycket sker via andra kanaler) jfr. med vissa andra modeller bla Edge 40, men även g54 [maj jfr. mars]. Tror att det rullar på som vanligt nu.)

Några kommentarer om g84 och dess kameror på Youtube (som du kanske sett):

View: https://www.youtube.com/watch?v=xBCj09X-s8Q

View: https://www.youtube.com/watch?v=ES47Q0SABZA

slarre och Anders2 gillar detta.
  4. Anders2

Anders2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Tack för utförligt svar och tack slarre också!

För att sammanfatta, i ditt läge i valet mellan de telefonerna och den budget jag har tänkt så låter det som att G84 hade du valt med relativt stor säkerhet? Bara så att jag känner att man själv också är ute på rätt spår, har googlat och läst och sett massor av recensioner på de ovan nämnda telefonerna och så blir man osäker då någon gett dålig kritik osv xD Jag tycker kameran är rätt så viktig, men samtidigt så har jag att jämföra med en Redmi 9 som är telefonen för tillfället och då är väl Moto-telefonerna bättre på det mesta så det lutar åt en G84 starkare och starkare.

5. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Inte för att jag behöver det men det är ju alltid något.
    12gb+12gb ramminne.

3333333333333333333332.png

Anders2 gillar detta.
  6. slarre

slarre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 046
    Telefon:
    Motorola Moto G84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola Moto G84
    Telefon 2:
    uleFone Note 16 Pro
    Platta:
    Apple iPad Mini (Gen 5)
    Prislappen just nu för G84 är budget men jag tycker inte den känns så.

(Bra sammanfattning @Tripod@Tripod :))

Tripod och Anders2 gillar detta.
  7. Tripod

Mottagna gillanden:
    486
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    (Blir lite utförligt, igen. :))
    Ja, jag skulle definitivt ha valt g84 före g54, g73 vid samma pris, och även om den vore 500-1000 dyrare (då), säg 2000 kontra 3000. För skärmen, för mängden RAM (och lagring även om kanske samma, 256), laddning, och beroende på modell kameran.

Man bör dock ha med sig som @slarre@slarre var inne på (och som andra har nämnt) att kameran ofta är någorlunda bra/medelmåttig (då konkurrensen är hård springer det lätt iväg); och skulle jag tillägga, vilket recensioner ibland nämner: vidvinkel/makro är inte lika ljusstark som huvudkameran, vilket märks tydligt. I ett antal delar kan det nog vara en tydlig uppgradering mot Redmi 9, OS-version, RAM, kameran kanske inte så mycket, kanske i vissa delar ngt sämre, men den har OIS etc. g84 har inte heller gorilla-glas (Motorola har börjat inkludera det på så gott som samtliga modeller ganska nyligen.)

Jag har tidigare använt bl.a. Sony, och skulle kanske ha gjort det igen. I den här prisklassen 2-4500 kr (om vi undantar enstaka reor över tid, där det gäller att fånga tillfället, på, säg, Pixel 7a/8a etc, och i synnerhet eftersom (mitt) önskemål var både microSD och hörlursuttag...) finner man bl.a. Xperia 10 VI. Snygg uppdatering, men den har 8/128 GB mot 12/256 GB på g84, dock inget problem givet normal användning, och 60 Hz mot 120 på g84 (60-90-120 i auto) på skärmen. Dock har Sony trevligt gränssnitt, och kanske bättre support, kameran är nog aningens bättre i några situationer. Men vid tidpunkten var prisskillnaden drygt 2000 kontra 4990 kr, med inte så många fördelar till Xperian.

Men som sagt, runt 1800 kr (nu) (Motorola säljer nu endast den röda, verkar det som, för 1745), då är vi nere på budgetpriser närmast, och är priset viktigt blir det ju mindre intressant vad man får för 1500-2500 mer. Det brukar alltid finnas folk som är redo med att öka lutningen på det sluttande planet :) "om du lägger till ...". Visst, jag kan också göra den jämförelsen; för det dubbla, 3490 kr, är det kampanj på Galaxy A55 (också microSD, men ingen hörlur, bättre support, bättre kamera, bättre IP-klass, tyngre). Ytterligare 500 kr, 3990, kampanj på Pixel 8a. Dessa två sistnämnda har alltså avsevärt längre support och bättre kameror. Helt klart ganska bra priser, men ändå avsevärt mer än 1745.

Det man får väga in är sådant som begränsad support, hur länge och till vad man tänkt använda mobilen, om behovet är tämligen omedelbart etc.

I något australiensiskt forum (de har väl börjat stänga av 3G där så folk får jaga fatt i något mer modernt :)) där kan man se att en del valde denna helt nyligen före t.ex. g85, men vet inte hur den nya säljer (g85 verkar som sagt sakna hörlursuttag, de skickar inte med någon laddare, å måste vara sista mobilen att få "rundad" skärm (precis som Edge-serien; uppskattar inte riktigt detta på "bredare" mobiler, därav fördel g84, då risk för feltryck), när modet sedan några år gått tillbaka till platt skärm...)

Anders2 gillar detta.
  8. Anders2

Anders2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Tack igen för ditt långa svar, uppskattar det! :D

Kamerna är egentligen viktig, men å andra sidan så har jag länge velat ha en Motorola av någon anledning men aldrig haft och tänker det nu är på tiden att bara börja köpa en om det någonsin ska ske :P Har vant mig vid kameran på Redmi 9 att den tar rätt dåliga bilder och videos till och från, och det är inte tillräckligt mycket den används för att det ska vara den största vikten av det som avgör köpet.

Den G84 som är ute nu är på 8gb ram / 256. Räcker 8gb för dig/er som har det? Min Redmi har 4gb i ram dock.

9. Tripod

Mottagna gillanden:
    486
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    (Får se om någon annan flikar in avseende RAM [det är sällan man kollar aktuell användning, även om det går på lite olika sätt].)

8 GB skulle nog räcka bra, har än så länge legat runt 3,5-5,5+, säg 4,5-6 GB med ganska modest användning. Vet inget hur det ser ut för andra. Men det är ändå ett konkurrenskraftigt pris, även om vi plockar bort 4 GB RAM, givet vad som finns runt 1800, med reservation för längden på support/säk.uppd. (För egen del är t.ex. Xiaomi inget alternativ.)

Som jag nämnde verkar det bara finnas den röda 12/256 GB (med "veganläder", årets färg 2023) hos Motorola för 1745 kr.
    https://www.motorola.se/smartphones-moto-g-84-5g/p?skuId=404

Har över tid knappt sett 8/256 GB säljas (i Sverige) men är medveten att den finns; vet inget om modellen skulle vara behäftad med några egna "problem".

T.ex. Power har visst g84 8/256 GB för 1745 kr i olika färger nu med "Black-week".

Annars såg man mest typ nedanstående, vilket jag inte skulle ta i med tång:
    (Bl.a. "CDON" har 8/256 GB för 2740 kr, men det är då tredje part "Trending Utopic" som säljer. Vet inget om dessa, men är av flera skäl lite skeptisk till "tredjepartsförsäljning", där man inte vet vad man får, och hur ev. support fungerar. Många andra butiker, som Webhallen, Inet, Komplett, Elgiganten etc. är ju som du vet ofta "officiella" återförsäljare, vilket kan underlätta (avsevärt) vid problem.)

Hos Komplett, Webhallen å Power ligger de olika färgerna för 12/256 GB f.n. på ca 3500 kr verkar det som.

En lite jämförbar mobil runt 1800-2000, från vettiga butiker, skulle kanske vara OnePlus Nord CE 3 Lite 8/128 GB (alltså mindre lagring), för 1790 på Elgig. Samma CPU, kanske ngt bättre kamera (men inte mindre än två "onödiga" 2MP för djup/makro, ingen FM-radio, men lite mer tryck i laddningen, 67 W. (Men själv skulle jag avstått i valet mot g84, om inte ville testa/ha flera, då den är ngt större å tyngre, och vet inget om deras OS OxygenOS 13.1 etc.), och även OnePlus Nord CE4 Lite 8/256 GB för 1990 kr (också Elgig), som troligtvis har avsevärt bättre skärm än CE 3 Lite; den matchar nog g84 8/256 bättre. Alla med samma CPU. Men jag har helt enkelt för dåliga kunskaper om märken som Xiaomi å OnePlus, men vet att sistnämnda gjort några bra.

Anders2 gillar detta.
  10. Anders2

Anders2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Åh, hade helt missat att motorola själva hade 12/256 för lika billigt pris som Power med 8/256! + motorola hade fri frakt också vid första snabbcheck.
    Blir antagligen en sådan i så fall även om jag nog helst valt en annan färg, men kör plånboksfodral med den så det funkar ;)

11. Anders2

Anders2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Så var en Moto G beställd på motorolas hemsida :D

slarre gillar detta.
  12. Aene

Aene Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    348

MINA ENHETER

Funderar på att beställa en som backup men är det någon som kan rekommendera ett enklare, tunt skal till den. Hade gärna tagit med 12GB RAM, men röd(magenta) känns lite 'skrikig'.

13. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 332
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om Motorola gjort samma som på G54, så ingår det ett skal. Jag fick iallafall med det till G54:an. @Tripod@Tripod fick du med något skal?

14. Aene

Aene Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    348

MINA ENHETER

Tack för tipset. Letade upp en unboxing-video. Men det verkar vara genomskinligt så man ändå kan se färgen. :)

View: https://www.youtube.com/watch?v=AO3TQV824zI

15. Anders2

Anders2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Ja, jag kommer definitivt att köpa ett skal eller plånboksfodral till den röda för kunde inte motstå till det priset med 12GB ram men färgen gjorde ont xD men med fodral så blir det kanon tror jag.

16. Tripod

Mottagna gillanden:
    486
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja fick skal, har ej använt det (det satt monterat och plockades av efter ngn dag i anslutn. t montering SIM, microSD, installation), trevigt och fyller sin funktion (dylika riskerar dock bli gula efter ett tag), men då vill man gärna (oavsett om man tycker om "genomskinligt" eller ej) ha någon form av skydd för skärmen då inget gorillaglas. (Jag är inte extremt petig med sånt, och det kan i värsta fall vara ett halvt helvete att montera, å vi minns Copter-film etc, med i bland okänt resultat för touch, utseende etc..)

Själv valde jag ett slimmat plånboksfodral, dvs inte ett tjockt/vadderat/massor av fack/flärp att låsa med (hade liknande dock "original", på t.ex. Sony tidigare), som skyddar skärm, utsida, och någorlunda för stötar. [ja, den har redan gjort sitt obligatoriska "fall till golv" :)]. Ett litet, försumbart, problem med dessa som även kan fungera som ställ, är att de har en vikmarkering på baksidan, och fäller du framsidan bakåt (så att det ser ut som om du bara har ett skal) blir bredden på vad du ska hålla med en hand beroende av var denna "vikmarkering" sitter. På Sonys, där kameran var centrerad, satt den i mitten på baksidan, fodralet blev alltså inte bredare. Men på den jag valde viks baksidan också längs en linje under kameran som dock inte är centrerad, med följd att fodralet blir ganska mycket bredare när det är öppnat, ca 12-15 mm. Om man tillhör de som gärna har en något smalare mobil, 68-74 mm, så blir man alltså inte gladare. :)

Det går nog att få tag på några skal eller fodral. (Men ni vet hur det kan vara; har man inte Applemobil eller Samsung, då kan man ofta inte kliva in Kjell & co etc. å förvänta sig att de ska ha eller ens fatta; erfor det när jag hade ngn Sony mellanklass tidigare.

Jag har f.n. detta ganska enkla men trevliga fodral:
    Köp Dux Ducis Skin Pro Series Motorola Moto G84 - Black online
    (Tillverkare, Kina givetvis, med en "air" av italienskt modehus :D (som jag inte var ute efter, mest ett neutralt fodral):)
    Skin Pro Series Case for Moto G84 - Phone Cases, Tablet Cases, Screen Protection, Apple Accessories & Peripherals

Som sagt Phonelife har några, säkert andra också. Hade jag valt ett enkelt TPU-skal, ej genomskinligt, hade jag nog valt detta (å så får man vara lite försiktig m skärmen): Köp TPU Skal Motorola Moto G84 svart online
    Ni kan ändå glädja er åt att ni fick det årets färg :) (å tror de började med det något år innan, se ev. blogpost-länk ovan; nån videorec. antydde att de även parfymerat(!) vissa modeller/lådor i Edge-serien..., kunde alltså vara värre) och 2023 års stora lansering i moto g-serien.

17. Aene

Aene Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    348

MINA ENHETER

Tack @Tripod@Tripod ! Tyvärr verkar den vara slut hos Motorola nu, jag får i alla fall inte upp köpknappen. Men väntar väl till imorgon och ser om det kommer in något mer eller om man ska nöja sig med den från Power med mindre minne. Tror inte jag kommer belasta den så mycket så, men 12 hade varit trevligt.

18. Anders2

Anders2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    De här tre symbolerna längst ner på skärmen, där man går tillbaka, stänger ner det man har i bakgrunden och så knappen som tar en till startskärmen om ni förstår, hur ändrar man så tillbaka-knappen är längst till höger? Tycker det är mest smidigast för händerna, men har inte kunnat hitta var man ändrar det.

19. Tripod

Mottagna gillanden:
    486
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Tror inte att det går (det är möjligt att det fungerade i Android 13, jag testade aldrig.); det har förekommit en diskussion om det på ett forum som diskuterar g84 etc. i Australien.
    (Man talade bl.a. om en "länk" som en väg att försöka nå inställningen som inte längre verkar finnas, dvs att man lade till en lite ovanlig widget (långtryck på startskärm): "Inställningar" och sedan valde vilken inställning som denna widget/länk skulle justera. Men för den som försökte var det en "no-go".)

Ex. på svar:

Anders2 gillar detta.
  20. Anders2

Anders2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Synd det! Men det är nog bara en vanesak som med allt annat så bara att börja lära sig den nya varianten! Tack för svaret! :)