Motorola moto g84 5G

Diskussion i 'Motorola Allmänt' startad av Tripod, 21 maj 2024.

1. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Går via att lägga till en widget för Inställningar och välj Navigering med knappar och tryck sedan på widgeten/genvägen så får du valet att ha tillbaka knappen på höger sida. Jag använde den genvägen på min Moto G54 när jag använde den

2. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    485
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Å herrn körde då vilken Androidversion? :) Se det svar du citerade.

20241121A.png

3. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Android 14. Har bara kört med A14 på G54. Kan vara Navigeringsläge istället för det jag skrev innan. Kommer inte ihåg om den heter samma på Motorola som på Nokia. Kör inte stock rom på Motorolan för tillfället. Se denna bild för exempel
    Screenshot_20240511-071828.png

4. Anders2

Anders2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Får det dessvärre inte att fungera, eller så är jag som vanligt för trög med sådant här. :P

5. Tripod

Mottagna gillanden:
    485
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    OK. Jo, Navigeringsläge är också ett alternativ att testa, men nej, det växlar mellan Gester eller knappar (där Navigering med knappar är undermeny till sistnämnda).

Anders2 gillar detta.
  6. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    hmmm... Det var ju mycket märkligt att det skilde sig på det. Jag hade iallafall tillbaka knappen på höger sida under hela min tid med G54, se min bild (la in den i en redigering)

Anders2 gillar detta.
  7. Tripod

Mottagna gillanden:
    485
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Jo, det fanns olika kommentarer i det forum jag nämnde (å det är en lite märklig punkt att att göra åtskillnad på (att addera/ha olika diverse AI, batteri-inställningar är en annan sak).
    "My Razr 40 running A14 (upgraded from A13) has the option to reverse the back and recent apps buttons. Search for 'button order' in settings."
    --
    "Unfortunately, no such thing in G84."

Följt av diskussion kring vilket som är "rätt" placering av knapparna enl. hur de olika mindes "förr", å det verkar som att vissa (läs Samsung) kanske hade viss placering till höger, men att Google avsett till vänster; ytterligare ngn om fördelar med gester, yadda yadda. :)

8. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    På bredare telefoner (typ över 70mm på bredden) så når jag inte tillbaka knappen om den är på vänster sida och jag använder bara 1 hand. Gillar att ha den på höger sida och då har jag inte ägt Samsung telefoner mer än typ 1 eller 2 veckor totalt sett i mitt liv

9. Tripod

Mottagna gillanden:
    485
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Jag kan hålla med om att det ofta är önskvärt att kunna använda bara en hand (och jag använde def. "bredd" som ett kriterium när jag tittade på mobilspec. [Xperia var ju bra], men det är ju bara att inse att det är mer eller mindre kört; de är ganska breda (min g84 förstärkt av fodral, annars var den ganska slimmad). Själv har jag ibland testat "Enhandsläge"-funktioner ibland, som zoomar ned storleken (t.ex. Sony) å liknande men det blir så jäkla smått. Bäst enhandsläge var en HTC jag hade på 3,2". :D

Kan ju även dela detta citat från nära slutet av diskussionen på det andra forumet:

10. Mats Palmberg

Mats Palmberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Problem med bluetooth på min g84 igen så här:
    1. Testade allt utom fabriksåterställning, testade att starta den i felsäkert läge, fick bra hjälp här se inlägg från 1 oktober i denna tråd.
    2. Jag kontaktade power som jag köpte luren från, fick hem instruktioner hur jag skulle gå tillväga för garantirep, bl.a skall telefonen fabriksåterställas
    3. Jag la undan den felaktiga g84an och använder min reservlur några veckor
    4. Tog mig samman och skulle fabriksåterställa och skicka in den då funkade BT igen innan jag fabriksåterställt
    5. Bråkade någon gång till men funkade bra till i söndags då slutade bt att fungera igen. Provat alla knep igen inklusive start i felsäkert läge.
    6. Dja bök efter fabriksåterställning om det börjar funka igen, om den inte funkar och man skickar in den så debiteras man om den funkar när de testar den.
    7. Eftersom Bt inte funkar när jag startar den i felsäkert läge så borde det väl inte vara något mjukvaru problem? Men intermittent hårdvaruproblem verkar oxå märkligt.
    8. Funderar på att köpa en ny lur men det känns onödigt eftersom jag är riktigt nöjd med g84an förutom problemet med Bt???

11. Tripod

Mottagna gillanden:
    485
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja, det måste vara frustrerande så det räcker och blir över (1. ljudnivåer (kör själv via kabel), 2. fabriksåterställn. är sällan ett kul alt. 3. att ev. behöva skicka in ngt för "avhjälpning" som man vet högst lite om, både avseende hantering, men även egna förberedelser.)

Som jag nämnt tidigare har jag sett en del inlägg om bluetooth och g84 (å även vissa andra modeller över tid). Som vi alla vet, blandar man in "trådlöst" blir det större risk för fler felkällor (jfr. t.ex. trådlös mus kontra kabelansluten), och det kanske kan skilja något mellan olika hörlurar, vilken standard/funktioner som finns, men de flesta som har problem verkar ha testat mycket. Några få hänvisar i detta fall till Motorola och EU-regler om ljudnivåer (ni vet ungefär som mediespelaren VLC kan varna ibland), men det verkar till del (utan att ha testat med Bluetooth-lurar) som lite osannolikt om det är riktigt låga nivåer.

Du har säkert läst och sett flera trådar, kanske på Lenovo/Motorola eller reddit etc. Här är en tråd i ett annat forum i Australien, i en generell tråd om g84 avhandlas lite av varje, men jag länkar till ett inlägg en bit in, som nämner just detta, du kan se en del svar avseende Bluetooth å lurar efter.
    https://forums.whirlpool.net.au/archive/3vw40jvv#r74730267

Mats Palmberg gillar detta.
  12. Mats Palmberg

Mats Palmberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Tack för länken skall gå igenom tipsen där.
    Vill bara poängtera att mitt problem inte har något med ljudnivåer att göra, BT används ju till mycket annat, bla för att öppna toadörrar på båtklubben och batteriövervakningsutrustning osv, inget av dett funkar nu...

13. Tripod

Mottagna gillanden:
    485
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Åhå, ja visst ja :o (kommer ihåg att du nämnde båtklubb etc.); ja den tråden nämner tyvärr inte så många tips, å de som nämns är nog bara kopplade till ljudnivå. En hade problem på både g84 och Razr 40, där volymkontrollen på mobilen inte ville dra upp ljudet (till skillnad från kontroll på lurarna), och denne bockade ur någon LE audio inställning för aktuell modell under Bluetooth-inst, och nämner det som hjälp till annan med ljudproblem. Men tråden länkar även, i denna fråga ljudnivå etc, vidare till trådar på Lenovo/Motorola-forum (därav tyckte jag den var värd att infoga).

Det vanligaste är ju att man testar med så många enheter man kan; och ljud har ju blivit mycket vanligt för just blåtand, men vi använder ju det som du säger till lite av varje. Det enda på rak arm som jag nämnde ovan var testet i Enhetshjälp (Motorolas app på g84), men dessa verkar löjligt enkla (i detta fall behöver appen behörighet till Enheter i närheten), den söker och hittar, om något. Å du har ju åtminstone en gång prövat att återställa Bluetooth & Wi-Fi, samt testat med olika enheter.

14. Anders2

Anders2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Hittar ingenstans var jag kan välja dual apps, alltså dubbla appar? Fanns på Redmi 9 men hittar ingenting på Moto.

15. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Det är en tillverkar funktion och finns inte mig veterligen hos Motorola

Anders2 gillar detta.
  16. Tripod

Mottagna gillanden:
    485
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Som @jnsson@jnsson säger, verkar inte Motorola ha det, vad jag vet.
    Se även exempel, info, som bekräftar lite hur det kan användas på olika märken (men det vet du säkert):
    How To Create Dual Apps In Android?

(Tyvärr finns det väl alltid lite för- och nackdelar med vissa OS-tillägg från tillverkare, en del uppskattar man kanske riktigt mycket. Även Google har ju sina idéer (även om Pixels Android ligger nära det som är gemensamt i AOSP; det verkar t.ex. inte gå att ta bort sökrutan på startskärmen, eller datum på låsskärm etc. men det kanske de ändrar i kommande versioner, 15-16.)

Anders2 gillar detta.
  17. Anders2

Anders2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
  18. Tripod

Mottagna gillanden:
    485
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    (En dum fråga är den som inte ställs. Det är lätt att, med erfarenhet av hur det var förr med skillnad även på kontakter, få det intrycket när de väljer att skriva så.)

Kort svar (andra får kommentera märke/butik):
    Vet inget om det märket (eller handlat från Teknikdelar), men det fungerar säkert (den har 3 alt. på 30 W; varav något matchar laddaren du redan har). Enklast lösning på kort sikt vore kanske bara en 2 meter USB A-C, min. 3A.

Kompletterande, långt svar :):
    Som du säkert omedelbart förstått beror del av sådan info på när produkt lanserades och när sidan skapades (t.ex. är g72 å Edge 30 ca 1-2 generationer äldre).
    (Som du säkert också vet verkar det inte finnas någon gräns på sidor/butiker som poppar upp i sökresultat om man någon gång skriver säg "märke modell laddare"; jag skulle inte bli förvånad om vissa skapas automatiskt; dvs det finns ju en stor mängd laddare från billigare och enklare kvalitet till dyrare och påkostade, och ingen av dessa behöver med nödvändighet ha någon mobiltillverkares namn på produkten, och de mer påkostade kan med säkerhet fungera alldeles utmärkt.)

Som du redan säkert vet drar g84 max 30 W (och den medföljande laddaren kan max lev. 33 W), sedan brukar det sedan länge (och i synnerhet eftersom är på just 33 W) finnas ett antal steg med lägre effekt, beroende på vad enheten begär från laddaren. (Med nyare standarder för laddning har det ofta följt bl.a. att laddare kan leverera spänning i mindre steg.)

Den som följde med har beteckningen MC-332 USB-A 33 W. (Å betecknas ibland som "reseladdare" :), det var länge sedan standard enports-laddare var så klumpiga att vi höll oss med extra reseladdare [och nu har vi dessutom än nyare material i vissa laddare som gör dessa små i förhållande till effekt], eller TurboPower/snabbladdare (eg. är allt över 7,5 W (5V 1,5A) snabbladdning; har en gammal HTC m 5W 5V 1A :D), och det finns några olika artikelnr. inte helt säker på dessa men skillnaden verkar vara högst marginella skillnader i standby-förbrukning (no load) och likaledes marginella skillnader i effektivitet (i omvandling AC-DC).

Den levererar 15 W (5V 3A), 27 W (9V 3A), 30 W (12V 2,5A) och 33 W (11V 3A), å g84 drar som sagt som mest 30 W.

(Vet ej exakt vad g84 följer, dvs Motorolas implementering, absolut minst Quick Charge 3, vilket är OK, men Snapdragon 695/Kryo 660, ska ha stöd för Quick Charge 4+ tror jag; detta är dock bara av akademiskt intresse.)

Ett alternativ, vilket inte är din fråga, som du förstås säkert reflekterat över är att byta bara kabel och använda den laddare du fick med g84:an; det går att få bra, längre, "normalkvalitet" A-C USB, 1,5-2 m, som stöder åtminstone 3A, för runt 80 kr och uppåt skulle jag tro.

Å andra sidan med en ny laddare och kabel, ditt exempel, har du då USB C-anslutning även på laddaren, vilket kanske kan vara bra för andra enheters kablar.

Å det tredje, kanske det skulle räcka med bara en ny längre kabel och din befintliga originalladdare för stunden, och att senare kanske investera i en bra laddare med t.ex. dubbla portar, något högre effekt etc. för att täcka in behov hos flera enheter. Men visst, utan att veta något om kvalitet etc. är det onekligen ett bra pris för 2m kabel och 30 W laddare. Fungera lär den göra, om kvalitet etc. får andra med erfarenhet svara på.

(Bonusinfo: När frågor om laddare (å i ditt fall är det ju egentligen längre kabel som är behovet, laddare har du ju redan, och att skifta en enport till en annan blir egentligen onödigt om inte flera enheter) dyker upp brukar tips komma här om allt möjligt; moderna, ibland dyra GaN-laddare etc. men flera nämner även t.ex. Ikeas "Sjöss", å de har en enports 3A/30W USB-C m (stöd för QC4+) för 99 kr, dock behövs kabel, och vet inte om de säljer USB-C på 2 meter, å det lär du inte hitta för 28 kr, inom ramen för totalt 127 kr.)

Anders2 gillar detta.
  19. Anders2

Anders2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Tack som vanligt @Tripod@Tripod för utförligt svar och det där om enbart kabel är mycket riktigt också en sak jag funderat på så bra jag fick svar på den samtidigt :)

20. Anders2

Anders2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Lite mer som irriterar med Moto G84, eller som kanske kan lösas som jag undrar över..

1. Kan man få notifiktationerna på låsskärmen i mitten som på många andra telefoner? på den Moto G84 jag har så är det en liten symbol med t.ex Sms eller FB Messenger längst ner vilket är svårt att se och förstår ärligt talat inte hur tankarna gått där när man måste leta för fullt för att ens hitta ett alternativ att få aviseringarna mitt på skärmen.
    Valde "Lista" i aviseringar, men det fungerar ändå inte utan de hamnar längst ner på låsskärmen med liten symbol.

2. Kan man, när man får meddelande och öppnar skärmen, få en siffra på t.ex hur många olästa meddelanden man har på Sms eller FB Messenger, Whatsapp etc? Samma där hittar jag inget mer än att man bara kan välja en symbol eller markering att få men gillar inte den.