Motorola moto g84 5G

Diskussion i 'Motorola Allmänt' startad av Tripod, 21 maj 2024.

1. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det ska gå med lista. Det gjorde det för mig (dock med G54)
    Inte med stock launcher iallafall.

2. Anders2

Anders2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Okej, skumt. Det fungerar fortfarande inte med lista fast jag ändrat fram och tillbaka. Men det är en vanesak som allt det andra som med tiden kommer bli bra. Lär nog vara nöjd med den efter ett tag, otroligt snabb telefon att scrolla med! Tack för svar @jnsson@jnsson !

3. Anders2

Anders2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Går det att på något sätt ta bort bilder och videor via Utforskaren? När jag ska göra det kommer det upp "Kunde inte ta bort filen"

4. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    484
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Använder bubblor, f.n, så har inte testat, men hade ngn frågat mig så hade mitt minne varit att @jnsson@jnsson inte hade lyckats få till det med listvisning. :) (Har för mig att frågan var uppe.)

Visst finns det sådant som irriterar. Rent generellt verkar Motorola, åtminstone på dessa moto g-serie, ha behandlat låsskärmen lite styvmoderligt. Till att börja med har de sin sneak Peek Display ist för Always-on display, AOD. Själv är jag inte så förtjust i att ngt alltid är på även om drar mycket lite ström. Sony som jag tidigare hade med originalfodral vaknade så fort man öppnade fodralet, å andra sidan om den sedan slocknade var man tvungen att väcka med av/på-knapp alt. stänga/öppna fodral. Motorolan ska ju vakna till liv om man flyttar på mobilen eller petar på skärmen (olika inställn. för detta, bägge är aktiverade) å det fungerar utmärkt när man inte vill/avser (ett bord råkar skaka till etc.) men tycker att den ibland kan slockna å ta tid på sig att vakna även om man håller i den, eller petar på skärmen ...

Låsskärmen har inte heller fått alla de modifieringar som verkade komma med Android 14; den visar inte heller ev. larmtid (som ngn frågade om ), dock dyker det en stund innan, som tidigare, upp en avisering om kommande larm, men det är ju så dags. Själv tycker jag också att mediespelaren som visas på låsskärmen har lite trög start/stopp-knapp. Dvs den reagerar inte alltid/sällan på första tryck. Men det är troligtvis en kombination Motorolas sneak-peek och g84:ans skärm. Vi har ju 2 lägen, först sneak-peek, sedan om man trycker på av/på har vi låsskärmen, och mediespelaren syns ju på bägge. (Men det är positivt att Android numera låter denna minispelare styra oavsett vad som spelas i lurar eller högtalare (t.ex. radio/video via webbsida).

Har som sagt inte testat listor med Motorola, tycker det är bra med bubblor/olika symboler så snabbt ser om det var sms eller e-post etc. Vad gäller notis/symbol med antalet olästa så går det nog inte för sms*, för FB Messenger å liknande kanske det finns någon widget att lägga till.

* Det är dock positivt att Google Messages/Meddelanden blivit bättre och summerar alla olästa när man väl öppnar appen, samt tydligt visar senaste olästa i en konversation (kompenserar i vart fall lite för att de har plockat bort datum under varje meddelande).

5. RickyRickSwe

RickyRickSwe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    228

MINA ENHETER

6. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ja, när själva notisen kommer om man slagit på att skärmen ska tändas när notisen kommer. Tänder jag skärmen själv så fungerade listvisningen. Trodde det var det som ville ha, inte om skärmen tändes automatiskt :)

7. Tripod

Mottagna gillanden:
    484
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja, och exakt det tänkte jag på efteråt i går kväll; dvs jag tror att det är Motorolas sneak-peek som spökar, eller snarare inte tillåter det (vet ej hur fungerar med de som har AOD fullt ut, ev skillnad mellan AOD å låsskärm). (Kommer nu även ihåg att din fråga var kopplad till visning & väcka skärmen.)

Bubblor blir runda små ikoner, en för varje kategori av app, (vilket jag tycker är ganska bra). Vid användning väcker de låsskärmen precis som de andra alternativen, med text i nederkant, med ev. flera meddelande samlande i samma ruta, dvs e-post för sig, sms för sig.

Etikett har en lite mer oval ikon, vid användning aktiveras låsskärmen, texten visas i nederkant. (Ska visa alla aviseringar.)

Lista har också en lite mer oval ikon, som vid användning aktiverar låsskärmen, med textruta i överkant. (Som om den öppnas fäller ut hela övre snabbmenyn där aviseringar brukar visas.)

Själv är jag, i detta fall (även om konservativ ibland, å som sagt kan sakna annat från tidigare versioner, larmtid på låsskärm etc) beredd att pröva lite nytt. Har som sagt begränsat mina test (å har f.n. bara en avisering, inte från olika appar ...), men tycker att de små runda bubblorna, en för e-post, sms etc. fungerar bra för snabb koll (man ser vad för slags avisering/typ av meddelande utan att röra skärmen, en lista med text kan innebära att man först vid en snabb koll inte ser om det var sms eller e-post etc).

I fallet "lista" som avisering, ovan, antar jag att de behövde något sätt att aktivera denna på sin sneak-peek, vilket verkar innebära att det blir en liten ikon precis som för de andra alternativen. Kan förstå om folk önskat allt listat som i gamla Androidversioner. Men som sagt, flera har haft synpunkter på Motorolas val av lösning, med sneak-peek.

8. Anders2

Anders2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Kommer många frågor nu, men så lever i alla fall tråden ;)

Har förstått att det inte går på Motorolas telefoner att stänga av internet för en specifik app vilket i mitt tycke suger då bl.a min podcastspelare drar en hel del internet i bakgrunden när det är på.

Vet någon en app från google play store som kan fungera istället? Har letat men inte hittat någon som jag fått att fungera än.

9. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Vad för podcast app använder du? Låter märkligt att den skulle dra surf när du inte spelar ett avsnitt

10. Tripod

Mottagna gillanden:
    484
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    (Kör på med frågor å kommentarer, det är meningen; händer något så försöker också jag uppdatera.)

Den här "farbrorn" är så gammaldags att han inte använder någon podcastapp. :) (Ergo: laddar ned och lyssnar offline.)
    (Dels för att mängden lyssnade inte är enornt (även om följde t.ex. en i 4 år å typ 200 avsnitt, å flera avsnitt olika andra); dels för att hålla ned "strömmande" media & antalet appar; och dels för att det finns så förbaskat många att välja mellan att det blir ytterligare ett "val" som ska göras, å frågan ofta uppstår om man kan nå det man önskar i just den podcastappen.)

Skiftade ju mobil i våras (ämnet för tråden, g84), å lagom till att Google lade ned Google Podcasts, som jag alltså aldrig använde, började den toppa i listan över uppdateringar i Play Butik (typ: denna har ny uppdatering, kolla). :D Play Butik är lite eljest ibland.

Det enda som går att ställa in är väl det sedvanliga "bakgrundsdata". Men den borde inte dra något särskilt när den inte avnänds (men det är lite slående när man kollar en lista över dataförbrukning, minsta lilla app som man aldrig har använt och som Google bifogat har känt sig tvungen att "ringa hem"). Antar att du har testat och kollat hur mycket, när, och vilket nät etc.

11. Anders2

Anders2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Pocket Casts, den drar när jag spelar ett avsnitt men finns ingen anledning för den att göra det då jag alltid har laddat ner offline.

12. Anders2

Anders2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Jo, precis. Bland annat drar Aftonbladet en hel del, samma med klart.se i.o.m deras ständiga reklam så drar det en massa surf om man råkar klicka in sig på något, så därför har det alltid varit så smidigt att bara kunna ha t.ex Aftonbladet/Expressen/Klart.se osv avstängt permanent så de inte kan dra data, likaså podcastappen som drar fast jag stängt av bakgrund.

13. Tripod

Mottagna gillanden:
    484
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja jag använder alltså VLC för offline-spelning, då jag ändå "alltid" installerar den (även om den kan uppvisa lite skruvat beteende ibland [vägra skifta avsnitt för den kommer ihåg var du var sist så man får krångla], och mest kan upplevas som en mediebiblioteks-app, själva spelaren är inte i centrum, till skillnad från Windowsversionen).
    Det som går på Motorolan är ju det som går på alla Android, att aktivera databesparing å sedan aktivera undantag, men det blir ju ett pyssel, och fungerar lite som bombmatta, drabbar allt som inte undantas.

14. Roel

Roel Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    När jag ringer någon är "tutet/kopplingstonen" knappt hörbart. Även med högtalare på. Så har det inte varit förr.
    Är det nån ny så kallad finess månne? Ringer med Fello till Comviq.

15. Tripod

Mottagna gillanden:
    484
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Som jag förstår det är inget bluetooth inblandat (nämner det för det har varit klagomål på vissa mobiler att just ljudnivån var låg).

Ja vad ska man säga [antar att du har testat att spela "vanligt" ljud, tal & musik i mp3-filer etc. poddar, och att detta inte är något problem]; när det gäller ljudnivå & kvalitet på "telenätet" så kan det ju vara lite av varje numera.

Vi har alla någon gång ringt och det har varit svag kopplingston å så kommer telefonsvaret å skriker närmast (eller olika kömeddelanden med olika ljudnivå, efter varandra: "din plats är ...", jäkligt högt, "du vet väl att du kan ...", tystare, etc. ibland beroende på att de har adderats vid olika tillfällen å de kunde inte bry sig mindre). För ett antal år sedan, å det är närmast ett ämne för sig, var det lite uppror på någon lokal vårdcentral, där personalen menade att den nya IP-telefonin var en patientfara då det bl.a. var så svagt ljud, generellt (ofta är orsaken till liknande att vi har dåliga upphandlare på den offentliga sidan, men ibland kan ju ny teknik, åtminstone i början, vara sämre än det äldre alternativet).

Så den första frågan är om det är generellt, på alla tänkbara nummer och nät som du ringer, eller om du enbart märker det via Fello till Comviq? Antar att du prövat diverse, som att starta om mobilen (klassiker), och kollat inställningar, samt reflekterat över om några ändringar gjorts nyligen inkl. installation av appar eller uppdateringar. Det kan högst troligt vara helt utanför din kontroll, om ljudet är OK på annat håll, och kanske tillfälligt.

16. Roel

Roel Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Tack för svar.
    Inget Bluetooth inblandat, har startat om mobilen flera gånger, provringde nyss och då var första tutet normal volym, resterande tut väldigt låg, sen kom rösten som säger något om att"Abonnenten du söker blaha blaha" på normal volym.

Hittar ingenstans i inställningar som det skulle kunna vara.. tror egentligen inte att felet ligger i min mobiltelefon, mera nyfiken ifall någon annan upplever samma sak

17. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Har hänt på mina telefoner ibland att det inte blir någon kopplingston. Då pratar jag också om icke motorola telefoner. Tror inte det finns någon inställning direkt för detta

18. Tripod

Mottagna gillanden:
    484
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Jag förstår. Ja, som de flesta människor om de har funnit, eller hört talas om, något litet fel, oavsett sammanhang, tänk t.ex. flera stavfel i längre text, så sjunker tilliten lite grand; man blir benägen att skylla på "the usual suspect". I andra sammanhang, lite beroende på personlighet och kunskaper - å det gäller nästan oss alla, så kanske man utgår från att man själv har gjort något fel, fast så inte är fallet.

Nej, jag har inte tänkt på det; nu var det några dar sen senaste telesamtal; och som sagt, jag har vant mig vid att det är skiftande kvalitet (när det väl kopplas fram); kopplingstonen har jag inte reflekterat över, å min hörsel är inte perfekt precis. Ibland kan man ju se HD-symbolen (HD Voice) i telefonappen, ska ju innebära större frekvensomfång, och tydligare ljud (men d är en teknik vi haft vi haft i 10 år eller nått, så inget nytt).

Roel gillar detta.
  19. Roel

Roel Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Jo, jag ska försöka att ignorera det hela, egentligen finns det MYCKET större problem att grubbla på. Fridens

20. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

I vissa appar så försvinner knapparna i nederkant så att man måste swipa uppåt för att de ska komma fram några sekunder igen.
    Kan man ställa in så knapparna är framme hela tiden?
    Jag har för mig att jag sett det någonstans men kan inte hitta igen det.